Har en i7-7700K i min maskine med en CPUK Be Quiet Pure Rock køler sat på. I load er mine temps 40c - Men i load i CSGO, som ikke er vildt krævende kommer de helt oppe på 100c grader på alle kerner. Har brugt Core Temp til at teste det med, samt aida64 hvor den også bare fløj op på de 100c grader med det samme.
Det er mm-vision som har samlet den, så den burde jo ikke blive så varm?
Burde jeg bare købe mig en bedre køler? hvis ja, hvilken?
Updater bios og tjek om køleren er monteret rigtig, evt. tag den af og på igen. Køleren har en TDP på 150W, så den er mere en rigelig til CPU'en, ihvertfald stock. 🙂
Hvordan tester du den load temp som giver 40 grader? 😲 Prøve lige en Prime95 og se om ikke den rammer de 100 der også. Men når det er en færdigsamlet pc, så er det vel bare at sende den retur til butikken? Ring da til dem og spørg ind til problemet og se hvad de siger. Jeg ville selv delid den cpu (som jeg jo også gjorde, og derved smed min garanti i lokummet).
#11 ok, det hedder idle temps på 40-45 grader. Som andre nævner, kan være køler som ikke sidder korrekt, men hvis du google "7700K high temps" så finder du ud af at der er mange med varmeproblemer.
#13 Intel siger at de ikke fejler noget. Det er kontakten mellem cpu die og heatspreader som er for stor (eller elendigt valg af kølepasta). Hvis man delidder og påfører liquid metal mellem die og heatspreader, så kan man få 20-30 grader lavere temps. Prøv at kigge på youtube. Hvis man kan vinde så mange grader, så burde Intel selv have lavet deres løsning bedre.
Har du husket at tage plastikken af kølehovedet? Har du huske kølepasta? Har du husket at spænde køleren? Har du huske at forbinde fan-header? Har du prøvet at sætte en finger på kølehovedet og kan du mærke at der sker noget? (at den er tændt, og der cirkulere væske)
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 02-09-2017 11:04:28.
Jeg blev lige nød til at rette din sidste kommentar... 🤣
Idle er når at den IKKE foretager sig noget, load er når at den er belastet.
Idle er forbruget (iflg. coretemp*) typisk på 3-8W, hvorimod når at du loader så er det oppe på 80W, så den voldsomme forøgelse i temperatur er naturlig... Problemet ved din CPU er at selve 'DIE' er mikro, det er et virkelig lille overflade areal som sidder mod heatspreader.
Vil gerne rette opmærksomhed på #1 som havde fat i den lange ende helt fra start. Men tjekker altid det fysiske først, før kan en troubleshoot ikke begynde.