Lenovo ThinkCentre M900 Tiny - god performance?

Bundkort / CPU d.  04. september. 2017, skrevet af tipsen
Vist: 1608 gange.

tipsen

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2017 16:13:15
Svar/Indlæg:
197/63
Hejsa
Jeg har kig på en Lenovo mini-computer som erstatning for mit nuværende mini-itx setup, men er i tvivl om det vil være en reel opgradering.

https://www.bilka.dk/elektroni...

Mit nuværende setup består af et H87 MB, en Intel Core i5-4670S, 16GB DDR3 ram, 256GB Samsung 840Pro SSD, 2TB 2.5" Seagate HDD.

Den nye maskine fylder noget mindre og er udstyret med Q170 MB, Intel Core i7-6700T, 8GB DDR4 ram (kan og skal udvides), 256 NVME SSD (model?), Ingen HDD (plads?)

En Core i7 bør være hurtige end Core i5, men der er også tale om en model beregnet til bærbare computere (=mindre power og mindre strømforbrug) og det er vist ikke 4 reelle kerner på i7'eren? Derudover kan jeg ikke finde ud af præcis hvilken model SSD der sidder i Lenovoen, men den bør jo være hurtigere.

Sidst men ikke mindst er jeg i tvivl om der rent faktisk er plads til en 2.5" HDD i maskinen - eller om jeg vil være tvunget til at koble den til via USB.

Mht. prisen, har jeg mulighed for at få den til en fornuftig pris, så det er udelukkende en hardwaremæssig sammenligning jeg er ude efter her.

Sekundært overvejer jeg også at vente 3-6 måneder med opgradering og i stedet anskaffe en af de nye i5'ere med tilhørende nyt MB og ram i stedet.

Nogle der kender til maskinen, har konkrete erfaringer eller andet input?
cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2017 17:54:33
Svar/Indlæg:
825/30
Må jeg spørge hvad du benytter din maskine til? Umildbart vil der ikke være en ret stor performance forskel på de 2 maskiner

tipsen

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2017 23:18:53
Svar/Indlæg:
197/63
Den skal kunne håndtere nogle virtuelle maskiner, foto- og videobehandling til hobbybrug, programmering samt det løse - spiller ikke - går dog op i at tingene kører hurtigt og stille.

upz

Bruger
Tilføjet:
05-09-2017 00:12:41
Svar/Indlæg:
39/1
Dit spørgsmål er en smule tyndt. Hvis du snakker rent hardware mæssigt, så er det nemmeste at checke et par benchmarks, problem solved.

Skal vi tackle det ud fra et performance vs pris, i forhold til behov, så er det en anden snak.

Snakker vi behov vs hardware så er det igen en anden snak.

Du snakker om VM's til hobby brug, ok - vms ...... Hvad kræver vm's ? skal de have 12 kerner hver ? skal de bruge 64 gb ram, eller er det små hygge VM's der bare skal have 1 kerne og 512 mb ram ?

Min pointe er at det er svært at svare på dit spørgsmål med så lidt information, og hvis det kun er performance du er interesset i, så er der benchmarks mange steder der kan hjælpe dig :)

tipsen

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2017 11:19:16
Svar/Indlæg:
197/63
#3: Som skrevet "så det er udelukkende en hardwaremæssig sammenligning jeg er ude efter her." - alt det andet er, som du selv skriver, "en anden snak" og ikke noget jeg spørger om. #1 mener ikke der er stor performanceforskel på de to maskiner - det er muligt det er rigtigt.

Jeg kan godt finde et benchmark der fortæller mig at processoren er ca. 50% hurtigere end den jeg har, men jeg aner ikke om det er en "god" benchmark og om den rent faktisk fortæller at maskinen samlet set er 50% hurtigere (er der nogle væsentlige forskelle med kerner, HT osv) - 50% hurtigere er en fin opgradering for mig. Der er også tale om nyt MB med nyere chipset samt en anden og nyere SSD - måske den også lige er 400% hurtigere... - og hvad giver hoppet fra DDR3 til DDR4.

Dernæst spørger jeg også om nogen ved eller kan finde ud af om der er plads til en ekstra 2.5" HDD i maskinen.

Klump

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2017 18:58:38
Svar/Indlæg:
447/2
tipsen; prøv at tjek det her link: http://hwt.dk/Marked/376398/Sa...

tipsen

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2017 20:24:54
Svar/Indlæg:
197/63
#5: Tak for link 🙂