Smart Backup software af flere drev til enkelt?

Software d.  07. september. 2017, skrevet af DjeavleN
Vist: 1539 gange.

DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2017 12:42:13
Svar/Indlæg:
2957/206
Goddaw.

Jeg købt mig en 8TB disk for at backe op alle drev på min computer, som består af 7 større eller mindre drev, ældre og nyere (SSDs & HDDs, f.eks. et par gamle 1TB diske med 30.000 timer på sig).

-- I ved, hele den der med ikke længere at ville være en "rigtig mand", som græder som et lille barn når noget endelig crasher. 🤡


Baggrunds historie:
Jeg prøvede en idé som hed "lav 1:1 størrelse partitioner af de drev jeg har, og find et backup tool der overfører filerne, og kun opdatere dem ved ændringer, i stedet for hele drevet gang og gang igen".
Det virker som sådan også, men jeg får dog et ton spild plads, fra alle de drev som ej er fyldt, f.eks. en 1TB disk med 500GB fri.


Så mit spørgsmål lyder:
Er der nogen herinde der kender til noget smart backup software som ej bruger partitioner (på den måde som jeg har sat det op), og som evt. laver backup som en image-fil hvor den kun opdatere de faktiske ændringer, og hvor selve image-filen er størrelsen på de faktiske filer på drevet (for at undgå spildplads)?

Eller med andre ord, variable drev/image-størrelser, hvor der kun blive lavet ændringer på dette image, hvis der er ændringer på drevet hvor backuppen stammer fra.

Sådan at drevet kan restores til ny disk "in case of" et disk crash, uden at der skal noget videre arbejde til at gøre at alting virker som det var før (altså, samme fil placering).

Any one? 😀
Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
07-09-2017 15:22:40
Svar/Indlæg:
464/7
jeg følger lige med her, da dette er noget jeg også selv har kigget lidt efter for noget tid siden


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2017 15:34:12
Svar/Indlæg:
2957/206
#1 - 🙂

Hvis jeg kunne redigere min post, så skulle der selvfølgelig stå:
Jeg har købt mig en 8TB disk [...]

Dette irriterede mig nok til at lave denne post *nods*


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af DjeavleN d. 07-09-2017 15:34:50.


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
07-09-2017 15:45:46
Svar/Indlæg:
3222/204
Synes du skal kigge nærmere på Veeam Agent for Microsoft Windows 2.0, kan præcist det som du efterspørger.

Det er gratis 😀

https://www.veeam.com/windows-...

Kører selv med nævnte Veeam Agent på alle mine maskiner, fungere ganske fint.

https://www.veeam.com/veeam_ag...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Silent Sniper d. 07-09-2017 15:47:33.


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
07-09-2017 18:24:21
Svar/Indlæg:
442/14
Jeg bruger selv Acronis True Image 2016. hvor der er mulighed for at sætte forskellige job igang.
Har et job til fuld backup af primær OS disk, og et job incrementiel backup af data mapperne på OS disken.
Og så et par job mere til mine andre HDDer.

Det hele sendes til mapper(ikke partitioner) på eksterne diske og NAS.

Fungerer ganske fint.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2017 06:06:41
Svar/Indlæg:
5874/1287
Enig med #4.
Acronis 2016 (og nyere) kan alt det du efterspørger. Selve backuppen ligger i en fil, som så kan mountes som et drev, hvor man derefter kan tilgå drev/mapper og enkelte filer.
Den kan lave hele backups, incrementielle job, og man kan opdele efter filer, mapper, drev og hele diske. Acronis er alle pengene værd (synes jeg)


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
08-09-2017 06:30:21
Svar/Indlæg:
1194/156
Hvis du ikke vil have det som image filer, men bare dine kritiske data liggende i mapper. Så kan du eventuelt lave et lille script med fastcopy, som kopierer dine ting over, og skipper allerede eksisterende filer osv.

Sådan en backup kører jeg jævnligt til en disk jeg har liggende krypteret på arbejdet. På den måde skal den ikke kopiere alt over, men kun ændrede og nye filer.

http://download.cnet.com/FastC...


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
08-09-2017 06:38:18
Svar/Indlæg:
1194/156
Og hvis du VIL have redundans, bør du køre raid i stedet for. Der er det andet alt for besværligt. Så ud med alle de små diske, og ind med 2 store, som kan holde alle dine data. Eller skal 3-4 diske og kør Raid 5


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
08-09-2017 08:58:46
Svar/Indlæg:
442/14
#6
FreeFileSync kan tilføjes som mulighed til dette. I stedet for at skrive scripts, har den indbygget mulighed for at gemme job.
Og så viser den visuelt forskellen mellem 2 mapper. Lidt afhængigt af hvor mange filer man har, kan det være en nem både at sikre sig at det rigtige bliver kopieret/erstattet.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
08-09-2017 09:34:00
Svar/Indlæg:
1194/156
#8 Ja, og man kan også gemme sit job som batch job, og køre det uafhængigt.

Jeg bruger bare fastcopy, da jeg synes det er nemt og portabelt. Men det kræver selvfølgelig at man lige sætter sig ind i virkemåden, det er klart. :)

Jeghar fastcopy og script liggende på min eksterne disk, den mounter og unmounter selv netværksdrev alt efter hvad den skal lave backup af osv. Så jeg er fint tilfreds med det. Jeg er måske også lidt mere nørdet end de fleste, der er forskellige behov.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2017 14:04:56
Svar/Indlæg:
2957/206
Har brugt FastCopy en del førhen, så dette er en mulighed.

Denne 8TB disk har jeg mest af alt tænkt som en cold storage enhed, der ikke normalt vil sidde i computeren. Evt. noget USB/eSATA.

Jeg tror at jeg vil prøve Acronis for nu, læste op på det igår omkring Incremental og Differential backups mm. Ikke helt det perfekte, da disse filer(ændringer), fra hvad jeg forstod, vil ligge sig adskilt fra den fulde backup - i stedet for at blive fusioneret med denne fulde backup. Dette giver selvfølgelig lidt redundans hvis f.eks. noget bliver corrupted - I suppose. I det mindste med den differentielle. Ved den incrementielle så vil senere backups blive ødelagt, hvis en tidligere incrementiel backup fejler.

Har en gammel version fra 2014 der er fulgt med - uh, sikkert en SSD for længe siden. Tror dog at jeg skal have kigget på de nyere versioner.


#7 - De mange forskellige diske jeg har er hovedsageligt pga. - Well, de har overlevet.
2x1TB som jeg vil se om jeg ikke kan få fjernet / flyttet ud på de andre diske - da jeg har en del fri plads at gøre med. Samt 2+3TB, og så SSD'er i størrelserne 250, 500, 512, samt 750GB.
Oh right, 8 drev nu, med m.2'eren - Min Samsung EVO 500GB fungere som backup for m.2'eren lige pt., havde glemt denne.

Min idé er på et tidspunkt helt at gå væk fra HDD's i alt andet end min NAS, meeeen - der skal lige ryddes en del op før at dette sker.


Jeg takker for forslagene, og vil kigge rundt på mulighederne. 🙂


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2017 18:08:04
Svar/Indlæg:
2957/206
Jeg tager den lige op igen, efter at have prøvet diverse programmer.

Alle disse tools/programmer har fine egenskaber (FileSync, Acronis, AOMEI, diverse gratis programmer, mm), men ingen som jeg virkelig som sådan har brug for.

Har brug for meget basisk, troede jeg:
- At lave én fuld backup image fil af et drev til "Disaster Recovery" (drive failure), hvor denne éne image fil bliver opdateret engang om dagen, eller ugen, med de fil ændringer der har været.
Ingen Incremental eller Differentielle updates/filer, blot én enkelt fil.
Et opdateret image fil der ved evt. crash blot kan smides på et nyt drev, og fortsætte som om intet var hændt.


Ved Incremental & Differential updates forslår diverse programmer at man laver f.eks. 6 backups, én om dagen, og så på dag 7 at lave en helt ny fuld backup.
Føler jeg er en masse unødig læsen/skriven af/på mine drev.


Hvis jeg f.eks. har en harddisk/ssd hvor der i løbet af en uge kun er sket den ændring at der er kommet 2 nye billeder på, så ønsker jeg hverken en incremental/differential fil bliver oprettet pga. denne lille ændring, heller ej en ny fuld backup.
- Jeg ønsker blot at disse to billeder bliver smidt ind i mit image, uden brug for at lave et helt nyt af sådanne.

Ja, jeg ved godt at dette evt. ødelægger redundans, sikkerhed ved virus, mm. Men dette er pt. ikke hvad jeg leder efter.


Så at "SuperDuper!" til Mac evt. gør noget i den stil som jeg tænker, men eh, det er til Mac.
Nogen idéer?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
10-09-2017 18:24:23
Svar/Indlæg:
4981/47
Jeg tænker du besværliggør det selv ret meget ved ikke at dele dit OS/clone op fra din data og bruge et Sync tool/update funktionen i dette til data, men jo det findes også til PC 🙂

http://knowledgebase.macrium.c...

Du skal dog have minimum Home udgaven, og den er ikke gratis jo :

https://www.macrium.com/reflec...


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2017 19:09:33
Svar/Indlæg:
2957/206
#12 - Det har du næsten helt sikkert ret i.

I kort, så ønsker jeg blot en backup, af en disk, på et image, som kan restores på en ny disk, hvis uheldet skulle være ude.

Image pga. mindre rod. Kunne vel blot zip/rar det hele, men manual labour, boo.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
10-09-2017 19:23:43
Svar/Indlæg:
1194/156
Jeg tror også du gør det langt mere besværligt.
Hvorfor køber du ikke bare en ekstra disk til maskinen og kopierer de vigtige filer over på den så du har sikkerheden.
Hvor tit går dine diske i stykker?


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2017 21:38:38
Svar/Indlæg:
3385/80
Kig på f.eks. BackBlaze. Det ville give mening at bruge deres service til kun 5 dollar om måneden.


#16
upz
 
Bruger
Tilføjet:
10-09-2017 22:04:14
Svar/Indlæg:
39/1
#0

Har du nogen erfaring med scripting? for i så fald så kan du lave det du snakker om på ~30-60 mins i powershell og så sætte task schedual til at køre det efter behov. Gratis og du kan få det præcist som du vil have det.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2017 12:29:08
Svar/Indlæg:
2957/206
#14 - Uh, det er ved at være et par år siden efterhånden, som i 7+. Også derfor at denne backup er long overdue 🤡 Den ældste disk har et par bad sectors.

#15 - Dog ikke så vild med cloud løsninger, om end at jeg har set på dem før hen. Har det personligt bedre med at min data blot ligger ved mig - om end at dette selvfølgelig ikke hjælper mig meget ved evt. brand, oversvømninger eller lignende.
Lad os blot kalde det en af mine små "kinks".

#16 - Desværre ikke møj erfaring med scripting, for nærmere at sige ingen. Det jeg har gjort i scripting er et par små nogle for utallige år siden til en hjemmeside / phpbb.


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
11-09-2017 15:06:42
Svar/Indlæg:
3222/204
-> #11

Har brug for meget basisk, troede jeg:
- At lave én fuld backup image fil af et drev til "Disaster Recovery" (drive failure), hvor denne éne image fil bliver opdateret engang om dagen, eller ugen, med de fil ændringer der har været.
Ingen Incremental eller Differentielle updates/filer, blot én enkelt fil.
Et opdateret image fil der ved evt. crash blot kan smides på et nyt drev, og fortsætte som om intet var hændt.


Fået kigget på Veeam Agent?
Kan præcist netop det du efterspørger... 😲 🙂