Hjælp til mekanisk tastatur uden "ping-syndromet"

Diverse d.  17. september. 2017, skrevet af krellef
Vist: 1318 gange.

krellef

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2017 19:44:00
Svar/Indlæg:
71/18
Hej med jer.

Jeg søger jeres assistance med at finde en mekanisk tastatur, som ikke er ramt af et meget specifikt problem, nemlig hvad jeg har set beskrevet som "ping-syndromet"

Kort fortalt går "ping-syndromet" ud på, at der kommer en "ping-lyd" fra metallisk resonans, når en tast trykkes i bund og fjederen resonerer med den metalplade, mange mekaniske tastaturer er forstærket med.Dette sker hvis man taster med samme styrke som man ville gøre med et rubber dome tastatur.
Jeg er åbenbart meget følsom overfor denne lyd, og jeg har haft en del mekaniske tastaturer efterhånden, der alle har haft problemet.

TL;DR: Har du erfaring med et mekanisk tastatur der er kendt for ikke at være ramt af ping-syndromet?
Wut

Newbie
Tilføjet:
17-09-2017 19:51:50
Svar/Indlæg:
112/4
Jeg har stoppet o-ringe under alle mine knapper. Dermed er den "klak"-lyd, når tasten rammer bunden helt forsvundet. Knapperne har stadig lyden af, når min finger rammer toppen af knappen (MX-reds). Ville det være en løsning for dig evt?

Tilføjelse: Jeg er ikke 100% sikker på, hvilken lyd, du omtaler, men hvis jeg trykker mine knapper 10% ned eller 100% giver samme lyd, når der er o-ringe monteret under knappen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Wut d. 17-09-2017 19:53:22.

krellef

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2017 19:55:58
Svar/Indlæg:
71/18
Det tror jeg desværre ikke. Lyden jeg ønsker at fjerne er ikke den omtalte "klak-lyd", men en metallisk "ping"-lyd. Jeg har læst på flere fora, og folk er enige om at det er et udbredt problem, men der lader ikke til at være en universalløsning.

Nogle siger at man skal fjerne den indbyggede metalplades mulighed for at resonere, hvilket giver meget god mening, men jeg synes at det er træls at skulle modificere et tastatur der potentielt koster 1000+ kr, for at man kan holde ud at bruge det.

Switz

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2017 20:57:14
Svar/Indlæg:
299/13
jeg miondes ikke og opleve det ved logitech orion spark g910

Wut

Newbie
Tilføjet:
17-09-2017 22:49:42
Svar/Indlæg:
112/4
#2 Er det den her lyd?
https://www.youtube.com/watch?...

I så fald: Det er da belastende :(
Mit Corsair K65 har ikke den lyd overhovedet.

Eneste løsning er nok at dæmpe den plade, der resonerer. Og/eller skifte keyboardet.

krellef

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2017 08:14:53
Svar/Indlæg:
71/18
Ja #4 det er den lyd - dog har jeg ikke selv oplevet den så voldsom som på den video. Jeg havde selve tænkt at dæmpe resonansen, men jeg er ikke helt sikker på hvordan.

Wut

Newbie
Tilføjet:
18-09-2017 08:56:19
Svar/Indlæg:
112/4
#5 Du skal have et eller andet materiale sat i klemme sådan, at pladens frie områder (mellem befæstningspunkterne) ikke kan stå og vippe op og ned.

Eksempelvis et stykke skum eller nogle gummiklodser, der kan ligge mellem metalpladen og en anden plade. Nu ved jeg ikke hvilket keyboard, det drejer sig om. Men på en eller anden måde skal du have dæmpere mast ind imellem det, der vibrerer, og noget andet så du får ændret massen eller stivheden af oscillatoren.

krellef

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2017 09:00:13
Svar/Indlæg:
71/18
Tak #6
Det drejer sig om et CM Quickfire XT.

Er det nok at dæmpe metalpladen 1 eller 2 steder, eller skal den dæmpes omkring hver switch?

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2017 10:28:12
Svar/Indlæg:
5421/53
#4 Enig, mit K65 har heller ikke lyden. Jeg gik ellers til den i går aftes, da jeg prøvede at genskabe en "ping" lyd.

Wut

Newbie
Tilføjet:
18-09-2017 12:14:05
Svar/Indlæg:
112/4
#6 Jeg fandt lige den her til dig:
https://linustechtips.com/main...

Jeg ville nok skille det ad, og lægge nogle gummeklodser/"skumklumper" i passende størrelse rundt omkring mellem PCB og plastik-bagpladen, og igen mellem den metal backplate og PCBet. Bare sådan at de to plader ikke kan vibrere op og ned. ;)

Du kan f.eks. bare købe nogle af de filtpuder, man lægger under bordben osv og skære dem til i strimler, så de ikke er synlige oppefra.
https://jysk.dk/stue/tilbehoer...

Ellers køb et andet keyboard ;)

Jeg tror i øvrigt, at o-ringe stadig vil være en god hjælp uanset hvad.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Wut d. 18-09-2017 12:15:12.

krellef

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2017 12:19:21
Svar/Indlæg:
71/18
Tak for linket. Jeg kan se at siden er nede lige nu, men jeg får lige læst op på det, når den er oppe igen.

Jeg ved at der er mulighed for at købe at andet tastatur, men jeg synes at jeg har været igennem så mange, at jeg ikke vil stole på at jeg finder et, hvor et problemet ikke er.
Så nu prøver jeg at skille skidtet ad, og så får jeg også lært noget om hvordan det gøres, og hvordan et tastatur ser ud indvendigt 😛

Wut

Newbie
Tilføjet:
18-09-2017 12:33:55
Svar/Indlæg:
112/4
#10 God ide. Man kan kun blive klogere.
Nogle gange går det rigtigt stærkt med at lære, og så køber man bare et nyt tastatur uden at fortælle nogen om, hvorfor 🤣