Alt for høje temperature?

Bundkort / CPU d.  20. september. 2017, skrevet af killman
Vist: 1356 gange.

killman
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2017 15:50:49
Svar/Indlæg:
183/66
Jeg har sat en i7 4790k i min comp og har kørt med det i et godt stykke tid før jeg testede med CPUID og Prim95. Mine temperaturer ramte omkring 100 grader celcius, hvilket jo er alt for højt, så jeg skyndte mig at slukke. Lige nu idler den på 60 grader med en stor dobbelt-fan'et Noctua køler:
https://imgur.com/oEDegSK.
Jeg har opdateret biosen på mit Maximus VI Hero for længe siden og kørte uden større temperatur-problemer på en i5 4670k og samme XMP-profil til ram'ene. Udover XMP profilen er der ingen overclocking på, og jeg har også testet at temperaturen er præcis den samme uden XMP.
Mine blæserer kører, men overhovedet ikke som om de forsøger at holde temeraturen nede.... De siger vel at mærke ikke en lyd. Hvordan kan det være det er så galt? Jeg tror altså ikke at jeg har gjort noget forkert med kølepastaen.

Edt: Okay, ser ud som om SpeedFan læser nogle mere normale temperaturer, men ved ikke hvad jeg skal stole på: https://imgur.com/ESB4Uuf




Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af killman d. 20-09-2017 16:07:36.
MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2017 16:06:39
Svar/Indlæg:
5421/53
Kører blæserne sine max RPM?


Jones2011
 
Overclocker
Tilføjet:
20-09-2017 16:09:58
Svar/Indlæg:
487/43
#0 er du sikker på at der er ordenlig kontakt i mellem køler og cpu? det kunne godt lyde sådan nemlig, med de temps


killman
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2017 16:16:28
Svar/Indlæg:
183/66
Det ved jeg ikke. Har ikke pillet ved noget siden installation. Har først lige installeret SpeedFan.

Mine kabinet-blæserer kører over en digital Aquero fancontroller, som er sat op for flere år siden til at speed'e på, når forskellige alt efter termometrer der sidder i kabinetter. Kan se de slukker, når jeg åbner kabinetter, så de burde kører som de skal.

GPU'en holder en stabil temp på 75 grader, når FurMark kører, så vil sige det kun lader til at det er CPU'en, der er vrøvl med.

Jones: Jeg tjekker lige, men hvad siger du til at SpeedFan lader til at aflæse noget helt andet?

Edit: Har prøvet at stramme skruerne med samme resultat, men lige viser SpeedFan 36C, mens CPUID viser omkring 55-60C. Jeg vil lige hører hvad i siger inden til det inden jeg piller hele lortet fra hinanden, for at samle det igen. Kunne jo tyde på at CPUID viser noget forkert.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af killman d. 20-09-2017 16:35:10.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2017 17:53:20
Svar/Indlæg:
3661/82
#3
Er maskine ustabil ?


killman
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2017 17:56:14
Svar/Indlæg:
183/66
Okay, nu pillede jeg køleren af, og kunne se at den plade, som den er spændt op på sad lidt løst. Tak Jones :)

Strammet og med ny kølepasta bliver idle temperaturen omkring 45-50C grader, hvilket er bedre, men stadig højt, dog kun en min temp på 40C og en max temp på 56C i forhold til 55C og 70C før.


killman
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2017 18:03:12
Svar/Indlæg:
183/66
Sven:
Nej, det synes je, jeg har haft problemer med. Den performer måske lidt dårligt i forhold til at der er et GTX 1080 ti i. Men har aldrig bench'et eller forsøgt undersøge disse ting ordentligt, så det er bare en fornemmelse.


killman
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2017 19:21:24
Svar/Indlæg:
183/66
Opdatering igen. Lader til at det alligevel ikke har gjort nogen forskel at tage køleren af og på. Jeg er overbevist om at den sidder rigtig, da jeg har gjort det mange gange uden problemer med min gamle CPU.


Peacemaker
 
Newbie
Tilføjet:
25-09-2017 10:45:07
Svar/Indlæg:
1/0
Jeg har en NH-D15S på en i5-4670k og jeg ligger slet ikke i nærheden af de temperaturer.

Et par ting med Noctua køleren:
- Første gang jeg monterede den lykkedes det mig at skrue skævt i gevindet. Det kan føles som om den er spændt, men der trykker ikke nok på cpu'en.
- Brug ikke de der 7V kabler der følger med Noctua kølere og blæsere.
- Hvis blæserne ikke kører ved fuldkraft ved 100 gr. cel. så prøv at tilslut direkte til mobo, frem for Aquero. Selv om Noctua har nogle super gode blæsere og kølere så vil de ved 100% lyde som om at computeren er ved at lette. Hvis de ikke siger noget videre, bliver de begrænset, måske af Aquero.
- Prøv først at få tingene til at køre uden nogen overclocks og med XMP. Kør forskellige benchmarks og Stresstests. De fleste bruger HWINFO til temperaturer, eller CAM virker også til at virke fint. CPU-Z har også en lille stresstest. Se hvad du så ligger på og sammenlign.
- Du har et fint Asus mobo så prøv at bruge deres 5 way optimization. Det hjælper med at indstille blæsere osv.
- Planlæg din rækkefølge og skriv ned på et stykke papir. Nogle gange når man fejlfinder kan man godt blive frustreret og overse det åbenlyse:)

Nu virker du til at være en erfaren bruger, så det kan være at det er meget åbenlyst det jeg skriver. Men
prøv det og lad os hører.
Jeg kan lige prøve at starte håndsvinget på min pc i aften hvis du vil ha' lidt temp referencer.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Peacemaker d. 25-09-2017 10:55:59.