Hurtigere respons OC

Overclocking d.  22. september. 2017, skrevet af HellBilly
Vist: 2476 gange.

HellBilly
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
22-09-2017 11:25:22
Svar/Indlæg:
86/15
Hejsa

Jeg har prøvet at læse mig frem til viden omkring BIOS features, der kan give øget performance, har asus z-170 pro gaming.

Min 6700K kan køre pænt ved 47x100 ved 1.32, måske også ved lavere volt, men jeg har også kig på ting jeg kan ændre ved, for at få en hurtigere respons når jeg rent faktisk bruger computeren i hverdagen.

Så jeg har forsøgt mig frem med ændringer i LLC og CPU Current Capability (CCC? :P) og sat CPU VRM Switching Frequency til 500kHz (dvs. spread spectrum er slået fra)

SpeedStep er slået fra og mange af de gængse ting BIOS anbefaler ved overclock.

Der udover har jeg prøvet med og uden diverse Power Phase Control settings.

Er der nogen med mere omfattende viden, end bare alm. OC, som kan fortælle mig hvilke af disse ting der rent faktisk har nogen effekt?

Jeg oplever mange små forbedringer når jeg prøver mig frem, men jeg ønsker heller ikke at brænde CPU'en af fordi jeg fik ændret noget jeg ikke skulle :P

VRM kommer sjældent over 50c ved "højeste" settings


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af HellBilly d. 22-09-2017 11:28:42.
HellBilly
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
22-09-2017 11:27:36
Svar/Indlæg:
86/15
Og ja, det er rent nysgerrighed der gør at jeg forsøger, men jeg har jo altid en OC profil jeg kan falde tilbage på, uden pilfinger-virus 🤡


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2017 11:35:00
Svar/Indlæg:
4112/52
Beskriv gerne hvad du mener med: " få en hurtigere respons når jeg rent faktisk bruger computeren i hverdagen".

Hvis det er dine load tider, så er det i 98% af tilfældende din(e) SSD/HDD der er flaskehalsen, og eneste måde at få kortere load tider, er hurtigere drev/RAID.

OC er til at kunne få nogle flere frames ud af spil f.eks. eller reducere tiden det tager at transcode en film fra format A til B, hvilket også er begrænset af dine lager drevs skrive og læse hastigheder.


HellBilly
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
22-09-2017 11:44:59
Svar/Indlæg:
86/15
#2 Ja...æh, jeg laver ikke de store tunge opgaver, men når computeren har kørt lidt, har jeg mange ting igang alligevel.
Så det jeg mener er nok bare bedre score i CineBench 😛

Jeg prøver bare at sætte mig ind i, om jeg kan finde en god sund balance for mit system.
I forvejen har jeg OC profil der er bedre egnet til det jeg nok bruger min computer til (Med alle features slået til for lavere strøm forbrug, varmeudvikling og stabilitet)

Men da det er fornøjelse at udvide horisonten lidt, omkring det utal af features almindelige mennesker aldrig piller ved / taler om, så spørger jeg her.

Jeg ved godt hvor flaskehalsen er mht. spil / video redigering.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af HellBilly d. 22-09-2017 11:45:21.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2017 14:57:56
Svar/Indlæg:
3661/82
at disable speedstep. giver ikke noget performance maessigt.

LLC, VRM Swithing, CPU current. er ting til at hjaelpe paa dit overclock. Ikke noget der giver performance i sig selv

Disabling af CoreParking har en positivt effekt paa performance.

Evt brug mit project mercury. til at haandtere CPU ressourcer lidt mere intelligent.
http://techcenter.dk/




Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2017 00:14:05
Svar/Indlæg:
249/12
så kan du altid begynde at lege med manuel ram timing


HellBilly
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
23-09-2017 02:23:23
Svar/Indlæg:
86/15
#4 jeg prøver at stabilisere det, holder en lav LLC setting for at minimere vdrops og få vCore til at finde sig til rette ved load / idle så jeg ikke rammer mere end ~1.36

Jeg har oplevet nogenlunde hvor langt jeg kan gå med den her cpu og kan stille mig fint tilfreds med overclock på 4700MHz -
Forestiller mig en hverdags profil som udnytter strømbesparelserne jeg har mulighed for. Har dog stadig meget at lære (og det fungere bedst ved selv at afprøve 😉

Jeg giver dit program en prøve og ser om der umiddelbart er en forskel :) jeg bruger Norton btw ved ikke om du gider sende dem en whitelist request? eller om det rager dig xD
https://submit.symantec.com/wh...


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2017 04:00:26
Svar/Indlæg:
3661/82
#6
Jeg har proevet. men det tager laengere tid at blive whitelistet end det tager mig at lave en ny version >.<

hvis du roder med ram timmings som #5 foreslaa vil jeg anbefale at teste stabilitet med prime95 i blend mode. den finder timmings fejl foer alt andet.
kraever sevlfoelgelig at din CPU er stabilt nok til primne95 blend mode

alternativ metest86 fra passmark (skal boote i uefi mode)


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2017 10:19:19
Svar/Indlæg:
4337/121
RAM med lav forsinkelse og hurtig SSD evt i RAID 0.

Alternativt kan du købe en mega bunke RAM og køre RAM disk halløj