Høje Temperataurforskelle

Vandkøling d.  25. september. 2017, skrevet af Confidenze
Vist: 1745 gange.

Confidenze
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2017 18:40:57
Svar/Indlæg:
217/59
Hej Folkens.
Jeg har undret mig lidt over forskellene på temperaturen i min PC - håber der er nogen af jer som kan hjælpe med noget input.

Jeg har hjemmelavet vand på GPU og CPU. Det er ikke full block på GPU - kun over IHSen.
Jeg har ekstra sensorer på indgangsluften, udgangsluften, vandet og RAMene.

Min undren går på at under load (når jeg spiller Battlegrounds f.eks.) kommer CPU temperaturen op omkring 65 grader, og GPUen kommer op og ligger omkring 50.
Men selve vandet bliver ikke varmere end 35 grader. Jeg har 2 x 240 radiatorer og en 120, så varmevekslingen imellem vand og luft fejler ikke noget. Men jeg forstår ikke hvorfor CPUen bliver så varm. Når der er højt workload kan den også nemt spike, og det virker ikke som om kølehovedet kan transportere varmen effektivt nok ud i vandet.

GPU er en 970 og CPU er en 4690k på 4GhZ.
Begge kølehoveder er fra watercool.de som jeg har været glade for.

Er det bare hvad man kan forvente, eller skal jeg prøve at skille det ad og remounte blokken?

Mvh. Confidenze
TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2017 09:04:16
Svar/Indlæg:
269/14
Det er nu vist meget normal at den CPU bliver så varm, selv om den er på vand. Problemet er jo det køler pasta Intel bruger mellem chippen og IHS'en, det er derfor du får så høje temperaturer. Det er måske lige 5 grader for meget, men årsagen bag kan jo være mange ting, feks. hvis den er overclocked lidt (jeg husker ikke lige stock hastighed på den CPU).

Men kan ikke se problemet rigtigt, din CPU kan jo klare noget der linger 95C før den justerer sig selv ned i hastighed.


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2017 20:05:20
Svar/Indlæg:
2076/119
Er du sikker på din cpu køler sider rigtigt?

min 4790k bliver de der 65 grader i Battlegrounds med en Corsair h110i 🙂


Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
27-09-2017 14:26:22
Svar/Indlæg:
464/7
Hmm... min tidligere 3770 lå en del under de temp med lufkøl dog var den også delidded, hvilket jeg vandt over 25 grader på.

den paste intel bruger mellem ihc og heatspreader er ikke særlig god, så når du nu har gang i det store vand kan jeg kun anbefale at prøve det, med en det ældre cpu kan du hente en del i varme der ;D

MediaN her inde laver et fantastisk tool til det som jeg brugte, kan anskaffes billigt herinde: http://hwt.dk/Marked/369836/Sa...



Men for at vende tilbage til din problemstilling, kan du prøvet og afmontere cpu kølehoved og se hvordan din paste dækker cpuen, om den bliver dækket nok? (:

Best regards.