Router til LAN 500/500MB Fiber (Hjælp til køb)

Diverse d.  06. oktober. 2017, skrevet af Schmidter
Vist: 2123 gange.

Schmidter
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2017 21:30:32
Svar/Indlæg:
155/75
Trådløs del er ikke vigtig. Vgtigste faktorer er hastighed (LAN Performance, skal kunne klare min forbindelse) og så ja. Pris og stabilitet. :)

ISP Fibia/Waow, lader ikke deres kunder åbne porte med det tilhørende router, som ellers klarer forbindelsen fint. Og har Port Forwarding indbygget, af en eller anden fuldstændig mærkværdig begrundelse, skal man købe en seperat router for at åbne porte. Hvilket er grundet til køb. Da jeg skal have åbnet porte til brug ved spil. (Hoste spil)

Fatter simpelthen ikke begrundelsen til det, deres udstyr virker pisse godt og har port forwarding, er der nogen der kan forklare dette, da det i mit hovede giver absolut ingen mening, at gøre så deres kunder skal købe en seperat router, når de medfølger en der kan det? Forbindelsen bliver delt mere op, (flere led) og det er bare spild af penge/hardware, når der ikke er behov for det?
M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
06-10-2017 21:36:50
Svar/Indlæg:
2084/124
4Gbit ? 😲


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
06-10-2017 21:52:51
Svar/Indlæg:
355/1
Hmm hvis ikke du kan åbne porten i den første router, hjælper det ikke noget at sætte en anden bag den.

Med mindre at den selv åbner porten samtidig med du laver forward, og så er en anden router jo ikke nødvendig.


Schmidter
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2017 22:34:09
Svar/Indlæg:
155/75

Hmm hvis ikke du kan åbne porten i den første router, hjælper det ikke noget at sætte en anden bag den.

Med mindre at den selv åbner porten samtidig med du laver forward, og så er en anden router jo ikke nødvendig.

Delfinos skrev d. 06-10-2017 21:52:51


Det var også min tanke. Men Teknisk support sagde at så ville den nuværende router bruges som modem, og man ville så være istand til at åbne porte på den Router man køber. Totalt fjollet og spild af penge når det de giver med har funktionerne. :S Og kan håndtere hastigheden. Helt hen i vejret. Da den så kun fungerer som modem, så lader den åbenbart den nye Router om port kontrol og alt andet Router relateret.

4Gbit ? 😲

M.Beier skrev d. 06-10-2017 21:36:50


Er det et mærke? Har du en bestemt model i tankerne?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Schmidter d. 06-10-2017 22:34:47.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2017 23:00:19
Svar/Indlæg:
3385/80
#0 Fordi routing dræber performance.


Schmidter
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2017 23:05:33
Svar/Indlæg:
155/75

#0 Fordi routing dræber performance.

Die_Happy skrev d. 06-10-2017 23:00:19


Hvad skal jeg så gøre for at åbne porte? De har jo den boks/router de kom og installerede og fastgjorde til væggen. Kan man gå udenom den på en eller anden måde? Og hvad ville du så foreslå for at jeg kan få bedst performance + åbne de porte? :)


NicolaiS
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2017 23:24:28
Svar/Indlæg:
8/0
Jeg har selv måtte skifte at bruge en decideret router da jeg fik opgraderet min fiber linje, da min ASUS RT-AC66U simpelthen ikke kunne håndtere det. Har dog altid kørt med udbyderens udstyr i bride, da det bare fungerer bedre når man begynder at skulle åbne porte osv.

Jeg har købt en Ubiquiti EgdeRouter Lite, dette er en decideret router og et enterprise produkt og ikke hvad folk normalt omtaler som router, hvilket i virkeligheden både er en 3i1 enhed med både Switch, Trådlås AP og noget software routing.

Efter Edege routeren har jeg en switch og min Asus RT-AC66U som kun er opsat som access point. Det giver flere enheder, men hver enhed har kræfter nok til at udføre hver sin opgave.

Jeg kan anbefale Ubiquiti EdgeRouteren, hvis man er lidt teknisk og har mod på det, som sagt det er et enterprise produkt, så det er ikke så brugervenligt som det kunne være.

Hvis du leder efter en "router" 3i1 løsning, så kan jeg kun sige jeg ikke kan anbefale ASUS RT-AC66U.



Schmidter
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2017 23:38:04
Svar/Indlæg:
155/75

Jeg har selv måtte skifte at bruge en decideret router da jeg fik opgraderet min fiber linje, da min ASUS RT-AC66U simpelthen ikke kunne håndtere det. Har dog altid kørt med udbyderens udstyr i bride, da det bare fungerer bedre når man begynder at skulle åbne porte osv.

Jeg har købt en Ubiquiti EgdeRouter Lite, dette er en decideret router og et enterprise produkt og ikke hvad folk normalt omtaler som router, hvilket i virkeligheden både er en 3i1 enhed med både Switch, Trådlås AP og noget software routing.

Efter Edege routeren har jeg en switch og min Asus RT-AC66U som kun er opsat som access point. Det giver flere enheder, men hver enhed har kræfter nok til at udføre hver sin opgave.

Jeg kan anbefale Ubiquiti EdgeRouteren, hvis man er lidt teknisk og har mod på det, som sagt det er et enterprise produkt, så det er ikke så brugervenligt som det kunne være.

Hvis du leder efter en "router" 3i1 løsning, så kan jeg kun sige jeg ikke kan anbefale ASUS RT-AC66U.

NicolaiS skrev d. 06-10-2017 23:24:28


Jeg har en seperat Switch. Ved du om man kan forbigå den boks udbyderen giver med? Den er dog fastmonteret til min væg, og jeg ved ikke med hvad type kabel den "får ind".. Plus jeg ved ikke hvordan den er fastgjort til min væg, om den er limet, eller hvordan fanden. Det er en Icotera i6800. Med Waoo/Fibia Fibernet.



NicolaiS
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2017 23:49:32
Svar/Indlæg:
8/0
Boksen for formentlig et fiberoptisk kabel ind, hvilket den konverterer til RJ45 alm netværk. Den kan du ikke undgå.

Så hvis den kommer bliver opsat til at være modem, så skal der en router af en eller anden form bagved.
Som sagt så har jeg oplevet at ASUS RT-AC66U ikke magter denne opgave på en 300/300.

Går du med EdgeRouter Lite, så skal du have en boks til det trådløse osse.

Det der er godt ved den her løsning er at hver enhed er bygget til en specifik opgave og ikke er en alt i en. Men det giver flere bokse der skal være sat sammen.




Schmidter
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2017 23:58:57
Svar/Indlæg:
155/75

Boksen for formentlig et fiberoptisk kabel ind, hvilket den konverterer til RJ45 alm netværk. Den kan du ikke undgå.

Så hvis den kommer bliver opsat til at være modem, så skal der en router af en eller anden form bagved.
Som sagt så har jeg oplevet at ASUS RT-AC66U ikke magter denne opgave på en 300/300.

Går du med EdgeRouter Lite, så skal du have en boks til det trådløse osse.

Det der er godt ved den her løsning er at hver enhed er bygget til en specifik opgave og ikke er en alt i en. Men det giver flere bokse der skal være sat sammen.


NicolaiS skrev d. 06-10-2017 23:49:32


Edgerouter lite vil være fin nok til lan? Det er sådan set mit primære, der hørte trådløse ting med, som forhåbentlig kan connectes til router. Med deres eget trådløse netværk. Air 4920 hedder de. 2 af dem, som er bedre end det indbyggede trådløse som er på modem/ruteren der medfulgte. Ved dog ikke om det er kombatibelt med EdgeRouter Lite. Men mon dog ikke? :) Ellers så klarer jeg mig uden trådløst. :D


NicolaiS
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2017 00:11:22
Svar/Indlæg:
8/0
EdgeRouter vil være fint til LAN, men dit netværk kommer til at se sådan her ud: Fibia boks -> EdgeRouter -> Switch. Hvor du så til din switch sætter dine enheder til, altså PC og de Air4920 enheder til det trådløse.


NicolaiS
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2017 00:13:01
Svar/Indlæg:
8/0
Mit setup ser sådan her ud: Altibox boks -> EdgeRouter -> Switch 1. Switch 1 har mit Trådløse AP + Server. Mit trådløse AP har osse switch, hvor min PC osse sidder i. Det spiller bare.


Geerthsen
 
Nørd
Tilføjet:
07-10-2017 06:40:59
Svar/Indlæg:
18/0
Tag og Kik på en UniFi USG3 den klare også 1000/1000mbit og er også simi enterprice den er dog mere brugervenlig en en Edgerouter.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2017 09:06:29
Svar/Indlæg:
3385/80
#6 EdgeRouter Lite har ikke noget trådløst indbygget.


Jeg havde selv en EdgeRouter, og kan ikke anbefale den. Når den kørte var den skam fin, men den crashede nogle gange og døde helt til sidst. Skrammel.


SIOUX
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2017 10:20:26
Svar/Indlæg:
1478/40
8#

Har en ASUS RT-N56U, som fint klare en 750/750mbit fiber. Sært, at en U66 ikke skulle kunne klare en 300/300


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2017 20:04:23
Svar/Indlæg:
644/8
Fjern alt hvad de har leveret af udstyrudstyr og smid din egen fiber converter direkte på fiberen som går ind i huset og så smid en router efter.

Jeg kan anbefale pfsense på lækkert hardware og ubiquiti til at stå for wlan. Jeg har et gammelt intel atomboard med dual netkort... Setuppet koster ikke mere end en highend consumer wifi router, men det er en helt anden liga!


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2017 20:11:45
Svar/Indlæg:
644/8
Når jeg lige tænker mig om koster det måske nærmere dobbelt så meget, men det sparker satme også røv :P


skaterpete
 
Superbruger
Tilføjet:
08-10-2017 18:59:29
Svar/Indlæg:
124/8
https://www.elgiganten.dk/prod...

den her er fin til dig.

#6 Ubiquiti Edge 3i1 hvaffornogetbras?




Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af skaterpete d. 08-10-2017 19:03:34.