Ubiquiti 1/1 Gbit

Diverse d.  10. oktober. 2017, skrevet af Zule
Vist: 1648 gange.

Zule
 
Newbie
Tilføjet:
10-10-2017 14:39:51
Svar/Indlæg:
42/5
Hej alle

Jeg skal snart have 1000/1000 fibernet derhjemme og vil derfor samtidig opgradere mit netværk.
Jeg vil høre jer om dette setup kan levere stabilt netværk både på kabel og trådløst? Måske i har andre forslag?

UniFi Security Gateway
3 x UniFi AP AC LR
2 x UniFi Switch 8

jst
 
Superbruger
Tilføjet:
10-10-2017 15:05:44
Svar/Indlæg:
143/18
Altså, jeg har NÆSTEN samme setup.

UniFi Security Gateway
2 x UniFi AP AC LR
1 x UniFi Switch 8

Jeg kører med en 300/300. Ifølge flere sider, er USG målt til ca 940mbit througput uden DPI, og 870mbit med DPI. Dette er rigelig fint til mig. Der findes (sikkert) hurtigere WIFI enheder, men da stabilitet er den absolutte nøgle for mig, er jeg 110% tilfreds.

Opsætning og muligheder i Ubiquiti UniFi er helt suveræn.

Du nævner ikke hvorledes du vil køre deres controller software?

Jeg kører UniFi controller på en Raspberry Pi, men det kan også køre på en windows platform, samt man kan købe en Cloud Key (fra Ubiquiti).

Hvor stort et område skal du have dækket ? Synes 3 x LR enheder er meget til hjemmebrug.....

Jan


Zule
 
Newbie
Tilføjet:
10-10-2017 15:28:25
Svar/Indlæg:
42/5
Mht controller regner jeg blot med at skulle sætte netværket op med Unifi controlleren softwaren som jeg før har gjort bare via en pc. Det eneste Ubiquiti jeg ejer lige nu er deres "AP AC LR" som fungerer fint.

Er det nødvendigt at have en cloud key, eller er det ikke mere til de lidt mere nørdede folk? :)

Det er et hus på 110m2, hvor jeg skal have en i hver hjørne så de også rækker udenfor. Alt i 1 plan.


jst
 
Superbruger
Tilføjet:
10-10-2017 17:01:19
Svar/Indlæg:
143/18
#2:
Altså, mit hus er 133m2, og grunden er 1030m2. Det dækkes fint af 2 x AP AC LR. Se mit dækningskort her:

https://ibb.co/hcSNiw

Cloud Key, eller Controller Software på anden enhed er kun vigtigt hvis du vil kunne logge på dit system remote, bruge statistik eller gæstenetværk. Jeg bruger tit min App på min iPhone for at tage et kig på mit nætværk, så jeg kunne IKKE undvære adgang til min controller software.

Skal du kun bruge det til opsætning og intet andet kan du fint installere det på din pc, lave opsætning, og lukke det igen.

Jan


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2017 18:32:23
Svar/Indlæg:
1347/11
https://meraki.cisco.com/produ...

hvis det ikke er et spørgsmål om penge, men stabilitet og performance samt rækkevidde.


gekko
 
Superbruger
Tilføjet:
11-10-2017 10:05:06
Svar/Indlæg:
24/3
undskyld for OT men JST hvad er din oplevelse med at gå fra den ene ende af huset til den anden, hopper den glidenede over på den anden AP eller holder den fast ved den AP som den er på ?


jst
 
Superbruger
Tilføjet:
11-10-2017 13:24:14
Svar/Indlæg:
143/18
#5

Måden jeg har opsat mit WiFi på er som følger:
Jeg har i controller softwaren lavet 2 x WiFi.
Et med navn XXX, og et med navn XXX_5G.

Jeg har så logget på begge AP AC LR enheder, og i deres radio indstillinger og valgt at hvis en enhed forbinder via XXX, er det KUN 2.4Ghz radioen der er aktiv. Logges der på via XXX_5G er det så KUN 5Ghz radioen der er aktiv. Jeg kan således selv bestemme om mine enheder skal køre 2.4 eller 5 Ghz.

Deler man ikke nettet op således, vil din AP AC LR enhed selv vælge om den forbundne enhed kører 2.4 eller 5Ghz.

Da opsætningen til dit WiFi er lavet i Controller Softwaren, har begge enheder samme WiFi SSID opsætning. Kanalvalg står til automatisk (Hos mig har den valgt kanal 1 og 6 på mit 2.4Ghz netværk, og også 2 forskellige kanaler på mit 5Ghz netværk).

Nu (ENDELIG) til det stilte spørgsmål:
Alle enheder jeg har på wifi skifter selv mellem de 2 enheder uden jeg mærker noget. Ingen udfald eller andet udfald. Jeg kan følge skiftet i controller softwaren, og mærker ikke der skiftes radio.

En ting jeg faktisk synes er cool nok, og som jeg fandt ud ved en fejl40, er følgende:
Begge mine APs er forbundet via hvert sit RJ45 kabel til en UniFi switch, og derfra til min USG. Hvis kablet fra den ene AP pilles fra, skulle man tro at internet via dette AP så ryger. Sådan er det ikke. Det AP der pilles fra forbinder nu til internettet via AP nr. 2. Faktisk ret smart.......

Beklager den lange forklaring.......

Jan


gekko
 
Superbruger
Tilføjet:
11-10-2017 15:07:50
Svar/Indlæg:
24/3
Fedt med en lang forklaring 🙂

Jeg har læst meget ubiquiti men har ikke kunne læse hvor god den er til at hoppe AP.

Tak og tak for lån af tråden


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2017 18:25:46
Svar/Indlæg:
979/49
#6 Vil du ikke lige poste et billede af din opsætning omkring Jeg har så logget på begge AP AC LR enheder, og i deres radio indstillinger og valgt at hvis en enhed forbinder via XXX, er det KUN 2.4Ghz radioen der er aktiv. Logges der på via XXX_5G er det så KUN 5Ghz radioen der er aktiv. Jeg kan således selv bestemme om mine enheder skal køre 2.4 eller 5 Ghz.
Jeg kan ikke lige helt greje hvordan den skal gøre dette, det må være en software ting der sørger for at klienten kun bruger det ene eller det andet.
Samtidig skriver du Et med navn XXX, og et med navn XXX_5G. hvilket så for mig til at undres over, hvorfor ovenstående opsætning er nødvendig?

Men det lyder også til at du kan li at lave det lidt kompleks - for sportens skyld 😀

#0 Du for et super fedt setup i det du beskriver, har selv sat samme setup op i flere husstande og det fungere perfekt 🙂
Hvis du kommer i tanke om at kabling er en udfordring, har du muligheden for at dine AP kan sende trådløst til hinanden i en serie forbindelse, hvilket er ret cool. Men det har selvfølgelig en kost i form af hastighed.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gammelgaard_mink d. 11-10-2017 18:29:41.


Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2017 18:39:31
Svar/Indlæg:
2263/135
Cisco R710 unleashed ftw..


#10
jst
 
Superbruger
Tilføjet:
11-10-2017 19:11:24
Svar/Indlæg:
143/18
#8:

https://ibb.co/fF8rAb

Jeg har i min controller lavet 3 netværk (faktisk 3, men da det sidste er et specielt gæstenetværk er opsætning anderledes). De 2 første netværk XXX + XXX_5G er ens. De har adgang til samme netværk uden begrænsninger. Simpelt og nemt. Tog ca 30 sekunder at sætte op.

Hvis du efterfølgende ikke gør mere, vil din Ubiquiti enhed selv kigge på den enhed der er forbundet, og selv vælge om den skal køre via 2.4 eller 5 Ghz.

Jeg vil gerne kunne vælge/tvinge hvilket netværk de forskellige enheder skal bruge. Jeg har derfor på mit XXX netværk dekativeret 5Ghz radioen, og på mit XXX_5Ghz har jeg modsat deaktiveret min 2.4Ghz radio. Dermed tvinges enheder på netop den radio jeg har valgt for det angivne netværk.

Det er faktisk ikke komplekst, eller svært at sætte op, og ifølge UniFi Forum er det den mest korrekte (og nemmeste) måde at lave sin opsætning på, hvis man VIL bestemme hvilket wifi bånd der skal bruges.

Håber det gav mening :)

Jan

#9: Nå, og ???


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2017 20:18:48
Svar/Indlæg:
979/49
#10 Det giver fint mening, men du har ikke deaktiveret radioen, for så ville den deaktiverede radios frekvens ikke være aktiv, som i overhovedet ikke sende signal.
Du har blot sagt at SSID XXX IKKE må køre på 5Ghz radio og at SSID XXX_5Ghz IKKE må køre på 2.4Ghz radio. Bare lige så facts er på plads 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gammelgaard_mink d. 11-10-2017 20:19:20.


#12
jst
 
Superbruger
Tilføjet:
11-10-2017 20:35:13
Svar/Indlæg:
143/18
#11.
Korrekt. Jeg burde vel have formuleret det lidt anderledes, som i deaktiveret adgang til 2.4Ghz radio delen for XXX...

Anyway, du fik fat i meningen med det :)