Måden jeg har opsat mit WiFi på er som følger:
Jeg har i controller softwaren lavet 2 x WiFi.
Et med navn XXX, og et med navn XXX_5G.
Jeg har så logget på begge AP AC LR enheder, og i deres radio indstillinger og valgt at hvis en enhed forbinder via XXX, er det KUN 2.4Ghz radioen der er aktiv. Logges der på via XXX_5G er det så KUN 5Ghz radioen der er aktiv. Jeg kan således selv bestemme om mine enheder skal køre 2.4 eller 5 Ghz.
Deler man ikke nettet op således, vil din AP AC LR enhed selv vælge om den forbundne enhed kører 2.4 eller 5Ghz.
Da opsætningen til dit WiFi er lavet i Controller Softwaren, har begge enheder samme WiFi SSID opsætning. Kanalvalg står til automatisk (Hos mig har den valgt kanal 1 og 6 på mit 2.4Ghz netværk, og også 2 forskellige kanaler på mit 5Ghz netværk).
Nu (ENDELIG) til det stilte spørgsmål:
Alle enheder jeg har på wifi skifter selv mellem de 2 enheder uden jeg mærker noget. Ingen udfald eller andet udfald. Jeg kan følge skiftet i controller softwaren, og mærker ikke der skiftes radio.
En ting jeg faktisk synes er cool nok, og som jeg fandt ud ved en fejl40, er følgende:
Begge mine APs er forbundet via hvert sit RJ45 kabel til en UniFi switch, og derfra til min USG. Hvis kablet fra den ene AP pilles fra, skulle man tro at internet via dette AP så ryger. Sådan er det ikke. Det AP der pilles fra forbinder nu til internettet via AP nr. 2. Faktisk ret smart.......
Beklager den lange forklaring.......
Jan