#1 Jeg havde heller ikke forventet, at 8600K var hurtigere til alt, specielt ikke når spil ikke bruger mere end 4 kerner pt. Men jeg havde da egentlig forventet, at 8600K var bedre end 7700K bare på nogle få punkter. De fleste tests, jeg kan finde, slår 7700K 8600K´eren både i productivity og i spil.
Du har ret i, at i fremtiden vil spil nok bruge mere end 4 kerner, men hvis man ser på listen fra #5, så benytter spillene jo ikke engang 4 kerner i dag, så det bliver nok først om 1-2 og kun for "high end" titlerne, at det bliver aktuelt.
Det er derfor, jeg er kørt lidt død i det her. Hvis jeg vælger en 7700K, så kan jeg få den i dag og et billigere motherboard. Den er lidt hurtigere til productivity, og slår 8600Keren i spil (lige pt), men på sigt vil 8600K /måske/ blive hurtigere end 7700K. Men hvad er fordelen ved 8600K så pt? Ikke noget så vidt jeg kan se.
#2 God pointe med 6700K. Det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på 🙂 Min 2500K render 4,0 GHz. Mit motherboard er ikke det fedeste til at clocke på. Jeg kan ikke stille core-spænding, men kun ændre på clock multiplier. Og når jeg skruer den op over 4GHz, så begynder motherboardet at give CPUen så meget spænding, at jeg tror, det bliver farligt. 1,38V måske? Jeg kan slet ikke huske det. Men CPUen bliver i hvert fald så varm, så min EVO212 (med noctua NF-P12 blæser replacement) har svært ved at holde den kold.
Og ja du har ret: Det kommer til at koste at skifte hele skidtet. Men min 2500K er 6 år nu, og trænger til at blive skiftet. Men måske jeg bare skulle vente til lortet futter af, og så skifte? ;)
#4 Jeg skifter CPU hvert 5. år eller sådan, så det er ikke så vigtigt om jeg kan skifte CPUen om 2 eller 3 år på samme motherboard. Det kommer ikke til at ske :)
#5 Jeg er også kommet frem til, at det gælder om høj IPC og høj klokfrekvens frem for antallet af cores. Det kan man jo tydeligt se, at 7700K stadig (ofte) slår 8600K.
Det var derfor, jeg at ikke sprang på 1600X, men ville vente til 8600K. Men det lader ikke til at være vejen frem desværre.
#alle:
Tak for svar! Jeg lurer lige på en 6700K (evt brugt) og ser, hvad tiden bringer mht til spil. ;)
Tilføjelse:
Hehe, jeg kan se, at 7700K er steget 10% i pris på pricerunner efter 8xxx blev lanceret. Der er sikkert mange som mig, der har besluttet at skifte CPU, men ikke gider vente på 8600K, når forskellen mellem 7700K/8600K er så lille. ;)
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Wut d. 16-10-2017 12:32:45.