Medie med PostNord-chok: Kassen er tom - kan kun køre videre i få uger

Diverse d.  13. oktober. 2017, skrevet af gasolin
Vist: 3134 gange.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2017 16:53:34
Svar/Indlæg:
5506/640
Skal man tro bt har post nord kun få uger før de ingen penge har til driften.

Skal man bevidst bestille med gls og stille sig tilfreds med varen IKKE kan leveres på posthuset om lørdagen som man pt kan med post nord eller bestille med dao (så frem det er muligt)der levere alle dage hele året både nat og dag?

https://www.bt.dk/erhverv/medi...
Ebo

Superbruger
Tilføjet:
13-10-2017 17:42:26
Svar/Indlæg:
709/10
Lad dem bare gå konkurs, der er slet ingen grund til at smide flere penge efter en dødssejler.
Post Nord har selv bragt sig i den suppedas, som de sidder i, og det skal da ikke være samfundets opgave og redde en dinosaur af en privat virksomhed.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
13-10-2017 17:55:34
Svar/Indlæg:
4295/306
#1 Der er jeg ikke helt enig.

Hovedårsagen er at regeringen i årevis har været så forhippet på at digitalisere alting (e-boks osv osv) at der stort set ingen breve bliver sendt mere - det samme for virksomheder. Her er vi helt unikke i Danmark - ingen andre lande har det på samme måde.

Det er selvfølgelig dejligt at være på den digitale frontlinje, men regeringen glemmer bare ja de sparer penge på forsendelse, men samtidig vil vi jo gerne have et velfungerende udbringning/post system i landet. Så med den ene hånd stopper man selv med at bruge det og så brokker man sig over at det ikke kører.

Ingen andre lande har gjort som vi har gjort i Danmark og det er derfor det kun sejler i Danmark. Og så vil regeringen ikke tage ansvaret. Det er jo fint at man har sparet en masse penge på forsendelse, men hvis man vil have et fungerende service apparat så må man jo bruge de penge på at opretholde det.

Det er som om ingen har fattet hvad konsekvensen af deres handlinger har været og nu står og peger fingre af posten. Hvordan skal de lige få det til at løbe rundt uden indtægter overhovedet?

Tha

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2017 18:01:32
Svar/Indlæg:
833/98

Sjovt det er nøjagtigt sådan jeg har tænkt. Hvordan fanden regner staten med de kan løbe rundt, uden ekstra penge når man har fjernet deres nærmest største og eneste kunde 🙂

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2017 18:12:55
Svar/Indlæg:
3799/43
PostDk har fejlet groft, ved at ansætte for mange medarbejder med nogle lukrative lønpakker.
De har fejlet med at omstille sig, igennem tiden.
De har fejlet ved ikke at banke på døren til folk, når at de har bestilt en pakke med omdeling.
De har fejlet når at det gælder om at konkurrere, de kunne havde tjent gode penge ved at uddele reklamer og aviser.
PostDk skulle havde satset på at, levere pakker om søndagen, det har de dog ikke gjort.

De har fejlet så meget, og at de har lagt sig sammen med det Svensk postvæsen er den største fejl. For de har taget penge ud af virksomheden, og givet dem til staten.

De har sænket leveringen af posten, så at det tager længere tid at levere et brev, end hvis at det skulle transporteres med en hest. Hvilket har været under al kritik, da lægerne sender blodprøver med posten.

De har hævet priserne, gang på gang uden at effektivisere sig.

Så de er selv skyld i at det går så dårligt. Se bare på hvor mange posthuse der er lukket.

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2017 18:34:18
Svar/Indlæg:
2011/185
Det sidste halve år har postnord været en tårn i øjet her ude hvor jeg bor. De er blevet så ringe at jeg har droppet dem.

Jeg har ellers i flere år haft en modtager flex aftale med dem, som fungerede rimelig godt. Det vil sige de må sætte en pakke på min grund uden jeg er hjemme på et aftalt sted.

Men de sidste pakker jeg har fået fra dem var bare lagt ved døren og det var ikke det aftalte sted samt det er bare ikke i orden med f.eks. en pakke til 5000 kr. Der ud over har de formået at smide 2 pakker væk inden for 3 måneder, hvor af den sidste af dem var i så sent som i sidste uge samt en brev pose fik de langt i en forkert postkasse, hvor så ejeren af den post kasse var så flink at ringe til mig om det.

Så kort sagt er jeg færdig med pestnord (nej ikke nogen stavefejl 🤡 ). Lad dem bare gå til grunde, håber så det giver mere arbejde til de andre post firmaer så de postnord ansatte kan få andet job hurtigst muligt.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2017 18:38:31
Svar/Indlæg:
5224/222
Ærgerligt, de fungerer rigtigt fint her i indre by 😕

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2017 18:40:12
Svar/Indlæg:
1881/22
De skulle bare se at få solgt det meste fra, og så gøre brevomdeling til at statsopgave.
...det kommer aldrig til at løbe rundt, så længe der er omdelingspligt i hele landet.

torniel

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 10:52:33
Svar/Indlæg:
15/0
#2 og #3: Men hvad er begrundelsen for at opretholde en tjeneste til at omdele breve, hvis der ikke er nogen der sender breve?

Det er på tide at tage skridtet fuldt ud og afskaffe tjenesten. Det er dét som politikerne skal indse.

#4: Det var ikke PostDK som besluttede sig for at fusionere, det var ejeren: den danske stat.

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 10:57:12
Svar/Indlæg:
2235/138
Af ren nysgerrighed er der så nogle der har regnet på hvor meget det har kostet at udbringe pakker fra Wish og lign sider fra Kina, det kan næppe have været en overskuds forretning.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 11:02:13
Svar/Indlæg:
5506/640
Kunne man også sige om dsb med alle de forsinkeler og dyre udgifter der er, men vi kan ikke undvære dem, de tilbyder altså en tjeneste som er svær at undvære.

Hvis post nord i dk må lukke kan de andre b.la gls dao,dhl og hvad de nu ellers hedder så klare de ekstra de for hvis med de breve,pakker der er hvis post nord i dk lukker eller fordels nogen af post nord medarbejderne til de forskewllige steder som de nævnte og nogen går på pension.

Hvad med dem hos post nord som bliver måske bliver fyret og skal have 3 års løn? 3000 af dem er tjenestemænd som skal have 3 års løn hvis de bliver fyret.

torniel

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 15:55:58
Svar/Indlæg:
15/0
#9: Der står lidt her http://nyheder.tv2.dk/tech/201...

Men det slutter "snart": http://finans.dk/erhverv/ECE98...

#10: Det er vel ingen naturlov at det skal være DSB. Arriva kører da allerede på visse strækninger.

Tjenestemænd er dyre at skille sig af med, men det er en omkostning her og nu, som nok er billigere end bare at fortsætte med en virksomhed, hvis man ikke kan gøre den rentabel.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 21:18:09
Svar/Indlæg:
5474/39
Ikke overraskende. Deres leveringstid er på højde med dengang de startede på hesten. Mindes dengang hed 7 dages leveringstid fra afsender til modtager. I dag med bil osv kan de stadig ikke love hurtigere end de 7 dage.

Staten har tjent pengene på salget til svenskerne. Tror de fik god pris for det firma. Imens de gik over til digitalisering, så blev ringere køb for svenskerne. Ved ikke hvad skulle være for nogle penge svensker skulle fået ud af underskud forrentning til postdanmark.

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 14-10-2017 21:21:57.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 21:25:14
Svar/Indlæg:
5506/640
Engang sendte de til mig en pakke til ca 200kr, ca 800km op i sverige istedet for at sende den de sidste ca 30-35km

Der fik jeg da noget for de ca 25kr jeg betalte i fragt og så en pakke merci chokolade

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 21:55:57
Svar/Indlæg:
4222/223
#12 jeg tvivler på at du er så gammel at du kan huske heste blev brugt til at transportere post med, eller at det tog 7 dage

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 21:57:08
Svar/Indlæg:
5506/640

#12 jeg tvivler på at du er så gammel at du kan huske heste blev brugt til at transportere post med, eller at det tog 7 dage

mfcods skrev d. 14-10-2017 21:55:57

De fleste har vel set dr 1 serien bryggeren

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 23:30:27
Svar/Indlæg:
4222/223
#15 ikke mig, men det forklarer nok hvorfor han "husker" det som sådan 😀

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
15-10-2017 03:14:27
Svar/Indlæg:
6368/477
Vi glemmer vist vores stats største selvmål: E-boks koster næsten det samme som at sende et brev, eller det gjorde det ihvertfald i starten. Siden er opdateret siden, men jeg kan huske at læse at der var en standard takst på 4kr. per sendt e-boks "brev", og herefter blev der også betalt per MB der blev sendt.

I dag er priserne dog lidt mere humane: https://www.digst.dk/It-loesni...

Men alligevel... Lad os nedlægge vores eneste postvæsen der leverer post til ALLE folk i hele landet til fordel for noget som kommer til at koste nogenlunde det samme alligevel.

Det er da sindsygt.

Jeg husker endda at have læst at når borgerne opbevarer deres "breve" i e-boks koster det staten noget per MB borgeren ikke sletter i deres e-boks. Der står ikke noget om det her, men jeg har heller ikke rigtig søgt efter det da klokken er mange.

Spørger man mig er E-boks den værste beslutning der er blevet taget i folketinget.

nCa

Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2017 08:53:06
Svar/Indlæg:
714/10
Den digitalisering som staten har gang i, er jo en rigtig flot tanke, måske ikke så praktisk for de tusinde af mennesker rundt omkring i danmark, som har et handicap el. pga. alderdom, som gør at de ikke er i stand til at betjene et medie, eller har mulighed for at betjene en computer og derved deltage i det digitale ræs.

Hvem skal have ansvaret for at bringe lige præcis den slags post ud til disse mennesker, post danmark selvfølgelig 🤣

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2017 09:02:52
Svar/Indlæg:
5506/640
Man kan jo slippe helt 100% for elektronisk post og der er jo nogen der skal bruge til dem der ikke vil have elektronisk post

http://www.fyens.dk/indland/Di...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 15-10-2017 09:11:52.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2017 15:33:51
Svar/Indlæg:
5506/640
Fyre alle dem der smider tilfældige breve i skove, bare ligger en seddel i postkassen istewdet for at ringe på og så videre

https://www.tv2ostjylland.dk/a...

http://www.dr.dk/nyheder/penge...

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
21-10-2017 13:09:23
Svar/Indlæg:
4033/364
PostDk har fejlet groft, ved at ansætte for mange medarbejder med nogle lukrative lønpakker.

De er jo ansat for rigtig rigtig mange år siden,og ved at de ikke kan fyres - og det er ikke fordi at de ikke har prøvet.

De har fejlet med at omstille sig, igennem tiden.

Post Danmark har flere gange vundet internationale priser for deres produktion, produktionsplanlægning - mange postselskaber bruger Post Danmark som inspiration.

Men det ændrer ikke ved det grundlæggende problem , ekstremt fald i brevene sammenholdt med befordringspligten og et stærkt politisk styret markedet. Brevmarkedet har været åbent længe, men Bring droppede det hurtigt, selvom det var i kbh området som er tætbefolket. Pakkemarkedet har altid været i åben konkurrence, men de kan vist det ikke er rentabelt for dem levere pakken til posten der så SKAL levere pakken.. Konkurrenterne kan cherry pick kunder der passer godt ind i flowet.

Fx Kinapakker er jo et godt eksempel - det er politisk (Globalt) bestemt at Kina er et uland.. det betyder størstedelen af portoen tilfalder afsenderlandet.. og når man betaler næsten igenting (da i Kina er det voldsomt med tilskud fra staten + de stort set får alle pengene selv.. og det er relativt nemt at samle alle pakker til DK og sende dem samlet), så er det ikke mange øre der er til at dække omkostningerne.. Så hvilken som helst anden virksomhed kan bare sige nej , men posten skal sige ja fordi at de ikke kan andet. Indrømmet jeg køber da også alt muligt på eBay, aliexpress etc.. alene det at jeg spare momsen (hvis det er under 80kr ich) og en kinashop der har produkterne direkte fra fabrikken skal ikke tjene alverdens på samme produkt - så vil selv gratis fragt i DK ikke gøre den store forskel, fordi produktet stadig vil være væsentlig dyrere..

De har fejlet ved ikke at banke på døren til folk, når at de har bestilt en pakke med omdeling.

Jeg har nu ikke oplevet det, det kan være din post gør det. Jeg har for rigtig mange år siden været pakkepostafløser og det var tit man stod og bankede på, ingen åbnede og så blev man "fanget" lidt senere på turen eller imens man stod og udfyldte anmeldelsen.

De har fejlet når at det gælder om at konkurrere, de kunne havde tjent gode penge ved at uddele reklamer og aviser.

Det har de nu også, men det er svært at konkurrere med børn og "underleverandører der kører rundt i polske biler" - så der skal ikke betales feriepenge pension etc og alle det andet udenoms som der er ved at have medarbejdere. Samtidig er de voldsomt politisk styret - fx hvis Post Danmark var kommet med netjtak+ (du får nej tak til reklamer, som også rammer Postens kunder - men du kan så mellem forbrugerkontaktens kunder vælge hvilke reklamer du skal have) som forbrugerkontakten står bag, så var der kommet et ramaskrig af dimensioner.

PostDk skulle havde satset på at, levere pakker om søndagen, det har de dog ikke gjort.

Posten har testet rigtig mange ting, alt fra levering i folks biler, søndagsomdeling , aftenomdeling , sms advis 30 min før levering. Problemet er dels så vil folk ikke betale ekstra , og samtidig er det frygteligt dyrt, da det stort set kun er private der er hjemme (og hvis de husker at åbne døren 😛 ) - så der er få pakker - og pakkecentre mm. skal jo så sortere pakkerne lørdag nat + der skal være chauffører der kører pakkerne mellem landsdelene etc..

De har fejlet så meget, og at de har lagt sig sammen med det Svensk postvæsen er den største fejl. For de har taget penge ud af virksomheden, og givet dem til staten.

Staten ejer posten, så det er en politisk aftale.. det betød også at de måtte trække sig ud af Belgien

De har sænket leveringen af posten, så at det tager længere tid at levere et brev, end hvis at det skulle transporteres med en hest. Hvilket har været under al kritik, da lægerne sender blodprøver med posten.

Det er stadig muligt at få dag til dag - men alle (selv dem der aldrig sender post) brokker sig jo vildt hvis portoen stiger - for det er dyrt at køre ud med et brev en dag hvor der stort set ikke er noget post.. så B-brevet er for at få samlet så meget så muligt den samme dage.

De har hævet priserne, gang på gang uden at effektivisere sig.

Der har i mange år været loft på priserne, så selvom omkostningerne var højere , så var det bare bad luck. Der har i mange år været utallige sparerunder , ændring i produktionen, ændring i ansættelsesforhold - pres på politikerne for at fjerne mange af de krav der er i forbindelse med befordringspligten.

Samtidig skal man jo huske at det er virksomheder der sender post der nemt kan "produceres" som der tjenes penge på.. en privat der betaler 8kr for et håndskrevet brev , ligger det i en postkasse der skal tømmes.. når brevet kommer frem skal sorteringsmaskinerne både gætte hvilken vej brevet vender og så læse kragetæerne, samtidig kan de være fugtige så de hænger sammen.. og så er der alle mulige formater (tykkelse, former og ting der er klistret på etc).

Så de er selv skyld i at det går så dårligt. Se bare på hvor mange posthuse der er lukket.

Det er netop for at spare de lukker.. og der er omvendt flere udleveringssteder end nogensinde i pakkerboks, postbutikker i kvickly, bilka etc.

enig - men nu var det ikke PostNord , men bladkompagniet som havde smidt brevene.

og før nogen spørger - jeg er ikke ansat i Post Danmark , men har været det - både i medgang og modgang..

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
21-10-2017 13:14:43
Svar/Indlæg:
4033/364
Post Danmark er ikke privat.. den var i et par år i midt 2000 tallet 24,9% ich privatejet, da staten solgte aktier for at dækker lidt huller i statsøkonomien..Deaktiver blev så købt tilbage i 2008 pga. samarbejdet med Posten i Sverige.

Den er rent statslig ejet 40% den danske stat og 60% den svenske..

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2017 16:53:02
Svar/Indlæg:
5474/39
Postdanmark har lukket alle gamle bygninger i Danmark. Spare pengene.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2017 17:18:26
Svar/Indlæg:
4222/223
#23 det er der masser af andre danske firmaer der også har gjort. Bl.a ved at flytte det hele til evt Polen, eller kina, da det kan blive gjort meget billigere, og hurtigere, men bibeholdt priserne for varerne

linzeb

Superbruger
Tilføjet:
22-10-2017 17:37:58
Svar/Indlæg:
59/3

"De har sænket leveringen af posten, så at det tager længere tid at levere et brev, end hvis at det skulle transporteres med en hest. Hvilket har været under al kritik, da lægerne sender blodprøver med posten.

Det er stadig muligt at få dag til dag - men alle (selv dem der aldrig sender post) brokker sig jo vildt hvis portoen stiger - for det er dyrt at køre ud med et brev en dag hvor der stort set ikke er noget post.. så B-brevet er for at få samlet så meget så muligt den samme dage."

Jeg har tidligere selv taget blodprøver hjemme, og sendt dem med posten til sygehuset/laboratoriet. Det har sygehuset så lukket for nu da Postnord, selvom man smider prøven i kassen med quickpost, ikke kan finde ud af at levere dem til tiden.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af linzeb d. 22-10-2017 17:39:06.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
22-10-2017 18:39:53
Svar/Indlæg:
4295/306
#21 Godt sagligt indlæg med indsigt i sagen. 🙂

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2017 18:49:06
Svar/Indlæg:
5874/1287
Tak til #21 for et godt indlæg.

Når nu posten er statsejet, så giv da posten et tilskud, da vi jo ikke kan undvære denne. Tag f.eks fra tilskuddet til det kongelige teater o.lign., da disse godt kan undværes. Kan det kongelige teater så overleve uden tilskud, må det hjertens gerne fortsætte, men IMO er posten altså vigtigere end teater og kunst.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2017 21:56:22
Svar/Indlæg:
5474/39
Underligt, postnord har solgt dyreste bygninger. stadig forvente kunderne vil have oplevelse af sende fra almindelig butik. De er generelt dyrre på pakke post.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2017 00:48:49
Svar/Indlæg:
4222/223
#28 nej det er ikke underligt. Det er fordi ting gerne er for dyre at producere herhjemme, med lønninger husleje og alt mulig andet. Så flytter man det hele til et sted hvor det kan gøres billigere

AzeOne

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2018 11:33:08
Svar/Indlæg:
283/12
Magen til lortefirma skal man efterhånden heldigvis lede længe efter !!

De er komplet ligeglad med vores pakker og breve, de leverer som det passer dem og skider på alle os KUNDER ( os de lever af... når nej, de får jo bare nogle hundrede millioner SKATTEKRONER i støtte hvis der mangler penge! )

Jeg er HELT færdig med PostNord efter mange dårlige oplevelser.
Handler IKKE med butikker som KUN sender via PostNord.
SLUT med det SKODlorteINDKOMPETENTEfirma :yes: 😲

Håber fandme SNART det lortefirma LUKKER og SLUKKER !!!

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2018 16:27:43
Svar/Indlæg:
5874/1287
#30 Altid rart med konstruktiv kritik 🤣

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2018 18:29:39
Svar/Indlæg: