Lige en kommentar til #4. Jeg har aldrig oplevet at Acronis "fucker up" mht partitioner. Men ja, din løsning vil virke tror jeg.
Vil tillade mig at komme med den simpleste (og bedste :D) løsning ...
Ud over diverse cloning/backup software - easeus som du bl.a. nævner, hdclone, acronis, drive snapshot og utallige andre. De fleste koster penge og/eller har begrænsninger i gratis versionerne.
Windows 10 har alt du skal bruge indbygget. Lav en bootbar usb nøgle med mediacreationtool.exe (hent fra microsoft.com hvis du ikke har den). Lav en image fil/backup til en extern harddisk med kontrolpanel/sikkerhedskopiering og gendannelse(windows 7) og opret en systemafbildning.
Nu skifter du dine diske, laver ønskede raid o.s.v.
Fra dit usb bootbare drev kan du nu vælge fejlfinding/import image (hedder den ikke specifikt, men nem at finde, husker det bare ikke ordret).
Keeping it simple? - dertil kommer at partitions struktur m.m. er alle tredje parts programmerne berømte for at fucke op som f.eks. din 450mb boot partition er pludselig kun 410mb og du kan ikke lave de store windows updates længere (versions skifte). Windows' egen styring af det kører alt snorlige - eneste ulempe jeg har oplevet at destinationen må ikke være mindre end source drevet. Uanset om du kun bruger 10% af et 500gb drev skal den have minimum 500gb for at restore igen.
God weekend 🙂
Lige en kommentar til #4. Jeg har aldrig oplevet at Acronis "fucker up" mht partitioner. Men ja, din løsning vil virke tror jeg.