Clone SATA RAID 0 til M.2 RAID 0

HDD/SSD/RAM d.  14. oktober. 2017, skrevet af freak_master
Vist: 1513 gange.

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
14-10-2017 00:20:11
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg har igennem mit arbejde fået fat i nogle M.2 256GB NVMe diske. De er New Pull fra en Lenovo bærbar men er branded Samsung: MZ-VLW2560

Lige nu kører med jeg 2x ADATA SX900 XPG 256GB RAID 0

Planen er at lave 2x M.2 256GB RAID 0

De nye M.2 diske skulle være rated til cirka 1100MB/s hver, hvilket er lidt mere end de 520MB/s jeg hiver ud af hver ADATA SSD, så det ville jo være en fed opgradering.

Jeg har dog en masse save games fra spil, og generelt at skulle installerer Windows med alle drivere osv. er ikke noget der lige tiltaler mig, da det blev gjort for ikke ret lang tid siden, og jeg har endelig fået systemet som jeg vil have det.

Så kommer det jeg er lidt i tvivl om. Kan man clone en disk som er i brug?

Givet at jeg starter op på mit ADATA RAID 0 logiske drev, vil dette selvfølgelig kunne ses igennem Windows (Windows 10 x64)
Hvis jeg så smider M.2 diskene i, laver mit RAID 0 og gør så jeg kan se det logiske drev i Windows, vil jeg så kunne clone ADATA RAID 0, selvom det er bootet op og bruges til at køre Windows? Skal jeg evt. installerer Windows på et andet drev (evt. USB eller mit 2x WD Blue 320GB RAID 0 drev) for at kunne clone drevet?

Eller findes der evt. noget software der kan bootes fra USB og se RAID 0 drev på Intel's Z270 chipset?

Jeg har før clonet min 1TB disk i min bærbar til en 512GB SSD ved at bruge EaseUS: https://www.easeus.com/disk-co...
Fungerede ganske fint, her clonede jeg dog ved hjælp af en stationær, hvor min 1TB disk og 512GB SSD blev sat til, og der blev clonet igennem en 3. disk der kørte Windows.

Jeg har læst at Macrium Refelect: https://www.macrium.com/reflec... skulle kunne klare at kopiere RAID 0 til RAID 0, men jeg tænker at en cloning er en cloning, og så er den vel ligeglad med hvilken data der er, det hele bliver bare flyttet, også RAID info, uanset om det er EaseUS eller Macrium?

Jeg kan dog ikke se om nogen af disse to har software der kan smides på en USB og bootes fra. Findes det overhovedet?


Tråden blev redigeret 4 gange, sidst af freak_master d. 14-10-2017 00:25:32.
Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 01:43:19
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hvis du har acronis, så kan du i det program oprette en bootbar USB pen med de drivere der skal til for at se begge dine RAID's. Da det er ud over alm. SATA drivere, så tror jeg ikke en standard USB fra Acronis kan gøre det. Når Acronis er installeret, så vælg punktet "Acronis Universal restore", så startes der en wizard der hjælper dig igennem fremstillingen af en bootbar USB-pen med de korrekte drivere til dine RAID-controllere.
Dette er den eneste løsning jeg kan komme i tanke om, udover selvf. at installere windows 10 på en 3. harddisk, og så clone fra den, men selv der er jeg i tvivl om hvordan det skal gøres, da du jo har en aktiv boot instilling der skal med fra et RAID setup og til et andet RAID setup. Måske andre har en løsning?

Den med Acronis har jeg selv brugt, så derfor er jeg overbevist om, at det vil virke


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 10:18:25
Svar/Indlæg:
1906/25
Kan du ikke oprette raid-0 med de 2 nvme diske i bios? Ellers får du jo bare ren softraid?


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
14-10-2017 17:13:34
Svar/Indlæg:
6368/477
Tak for svar #1 jeg vil prøve acronis og se hvordan proceduren er 🙂

#2 jeg opretter raid 0 i Intels legacy raid setup, det er det samme som i bios.
Det er dog stadig software raid, men raid 0 med så få diske betyder intet i software, jeg skal nok få noget fart på dem 😉


Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
14-10-2017 17:50:45
Svar/Indlæg:
157/0
Vil tillade mig at komme med den simpleste (og bedste :D) løsning ...

Ud over diverse cloning/backup software - easeus som du bl.a. nævner, hdclone, acronis, drive snapshot og utallige andre. De fleste koster penge og/eller har begrænsninger i gratis versionerne.

Windows 10 har alt du skal bruge indbygget. Lav en bootbar usb nøgle med mediacreationtool.exe (hent fra microsoft.com hvis du ikke har den). Lav en image fil/backup til en extern harddisk med kontrolpanel/sikkerhedskopiering og gendannelse(windows 7) og opret en systemafbildning.

Nu skifter du dine diske, laver ønskede raid o.s.v.

Fra dit usb bootbare drev kan du nu vælge fejlfinding/import image (hedder den ikke specifikt, men nem at finde, husker det bare ikke ordret).

Keeping it simple? - dertil kommer at partitions struktur m.m. er alle tredje parts programmerne berømte for at fucke op som f.eks. din 450mb boot partition er pludselig kun 410mb og du kan ikke lave de store windows updates længere (versions skifte). Windows' egen styring af det kører alt snorlige - eneste ulempe jeg har oplevet at destinationen må ikke være mindre end source drevet. Uanset om du kun bruger 10% af et 500gb drev skal den have minimum 500gb for at restore igen.

God weekend 🙂



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 17:57:24
Svar/Indlæg:
5874/1287
Lige en kommentar til #4. Jeg har aldrig oplevet at Acronis "fucker up" mht partitioner. Men ja, din løsning vil virke tror jeg.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2017 18:21:44
Svar/Indlæg:
1906/25
#3 - hvis arryayet er oprettet i bios, så ser systemet det jo som 1 disk.

(Det var noget andet hvis du lavede det som soft-raid i windows med dynamiske diske etc.)

Så hvis du kan se det nu er drivere etc jo med, og så er det bare at clone skidtet.


Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
14-10-2017 19:45:20
Svar/Indlæg:
157/0

Lige en kommentar til #4. Jeg har aldrig oplevet at Acronis "fucker up" mht partitioner. Men ja, din løsning vil virke tror jeg.

Burgurne skrev d. 14-10-2017 17:57:24


Jeg har selv oplevet det på easeus og hdclone - dog er de nyere versioner blevet væsentligt bedre og håndterer også UEFI og ikke kun bios. Har bare lært at windows' egen håndtering af det virker hver gang. Er der mindre destinationsdisk plejer jeg at bruge free easeus til at shrinke datavol og så expande det igen efter image er restored. 🙂


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
15-10-2017 12:09:31
Svar/Indlæg:
6368/477

Vil tillade mig at komme med den simpleste (og bedste :D) løsning ...

Ud over diverse cloning/backup software - easeus som du bl.a. nævner, hdclone, acronis, drive snapshot og utallige andre. De fleste koster penge og/eller har begrænsninger i gratis versionerne.

Windows 10 har alt du skal bruge indbygget. Lav en bootbar usb nøgle med mediacreationtool.exe (hent fra microsoft.com hvis du ikke har den). Lav en image fil/backup til en extern harddisk med kontrolpanel/sikkerhedskopiering og gendannelse(windows 7) og opret en systemafbildning.

Nu skifter du dine diske, laver ønskede raid o.s.v.

Fra dit usb bootbare drev kan du nu vælge fejlfinding/import image (hedder den ikke specifikt, men nem at finde, husker det bare ikke ordret).

Keeping it simple? - dertil kommer at partitions struktur m.m. er alle tredje parts programmerne berømte for at fucke op som f.eks. din 450mb boot partition er pludselig kun 410mb og du kan ikke lave de store windows updates længere (versions skifte). Windows' egen styring af det kører alt snorlige - eneste ulempe jeg har oplevet at destinationen må ikke være mindre end source drevet. Uanset om du kun bruger 10% af et 500gb drev skal den have minimum 500gb for at restore igen.

God weekend 🙂

Phz skrev d. 14-10-2017 17:50:45


Jeg har engelsk Windows 10 og synes ikke lige at kunne finde netop det du skriver der, men der må være en mere detaljeret guide et sted, jeg vil bestemt kigge på det, tak for tippet!

Lige en kommentar til #4. Jeg har aldrig oplevet at Acronis "fucker up" mht partitioner. Men ja, din løsning vil virke tror jeg.

Burgurne skrev d. 14-10-2017 17:57:24


Jeg har aldrig brugt acronis, men jeg har ikke set fejl i diverse cloningsprogammer, men hvis Windows har en funktion indbygget og den er gratis - hvorfor ikke 😛



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
15-10-2017 12:23:48
Svar/Indlæg:
4981/47
Du ville skulle klone fra systemet af for at drevet som ligger på et givent Raid self kan læses ordenligt, det kræver trods alt controlleren/arrays er tilsluttet 😛

Udover det er der ikke så meget i det, du kloner bare som du ville med et hvert andet OS, og er der noget ballade med drivers der skal loades/windows lige skal lure bootdriveren er skiftet, kan det oftes klares med en tur i fejlsikret tilstand.

Det er helt som at klone normalt, dvs du kan smide OS på en helt tredie HDD, skifte raid/oprette nye arrays på M.2 istedet også ligge det ind fra HDD´en (som du så dog ville skulle boote fra givet det gamle raid/OS er fjernet)

Anyways sørg for at driveren er installeret til M.2 porten, også burde det hele spille 🙂

/E

Mht til USB bootable keys, er min erfaring at det virker, men ikke skide imponerende, Acronis rescue disk er ikke meget værd ifh til boot-time driver compabilitet vs et pre-loaded kloning modul startet via windows clienten 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 15-10-2017 12:32:21.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
16-10-2017 11:57:04
Svar/Indlæg:
4981/47
Har forresten også en Acronis True Image HD licens fra den gamles Crucial SSD, hvis det var noget du vil prøve engang 🙂

Kommer ikke til at bruge den selv, da jeg fortrækker den gamle suite udgave 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 16-10-2017 11:57:27.


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2017 12:10:05
Svar/Indlæg:
979/49
#0 Hvis begge dine RAID er tilgængelige i Windows og ingen af dem har en Windows installation på sig - så kan du stoppe alle services der gør brug af source RAID og vha. xcopy - kopiere filerne til dit nye RAID, fjerne drev bogstavet fra source RAID og sætte dit gamle drev bogstav på destination RAID. Genstart computer 🙂
Det trick har jeg brugt til flere SQL installationer i Azure, hvor man ikke altid har mulighed for Acronis eller anden software til at klone et RAID.