Core i7 Broadwell-E max sikker temperatur ?

Bundkort / CPU d.  22. oktober. 2017, skrevet af Gripen90
Vist: 1812 gange.

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-10-2017 21:14:26
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg fik udskiftet min tidligere Core i7 5820K Haswell-E med en i7 6900K Broadwell-E og det stod hurtigt klart at denne nye CPU bliver varm (22nm vs 14nm), derfor er mit spørgsmål, hvad er den maksimale sikre temperatur for Broadwell-E ?
Jeg har kigget hos Intels hjemmeside, men jeg kan ikke finde nogen oplysninger om max temperatur for CPU'en.

Grunden til jeg spørger, er fordi at jeg kører i7 6900Kern ved 4.0GHz 1.252volts (auto setting) og efter 6 timers OCCT 4.5.1 (CPU: OCCT large data set) bliver de to varmeste cores 83°c og resten omkring 78°c - det er svarende til ca. 166watt power consumption i følge HWmonitor.

Er dette sikkert nok mht temperaturer ?
Under normal brug med spil, videoredigering, encoding så ligger temperaturen nede omkring 50~57°c.

Jeg er klar over at lavere temperaturer er bedst, men hvis temperaturen er acceptabel efter sådan en stress test, så vil jeg ikke læbe ud og bruge 500~600kr på en high-end luftkøler lige nu, da jeg ikke har i sinde at OC højere 😉

Forresten jeg har prøvet at sætte volten i BIOS til "adaptive", men det virker ikke lige som det gjorde på Haswell-E. Hvis jeg sætter en den til adaptive og skriver en værdi ind f.eks 1.15v og gemmer, så bruger CPU'en stadig 1.252v når den booter op i windows.

Pt bruger jeg en Phanteks PH-TC12DX (højre), men hvis bedre køling er påkrævet kigger jeg på en Phanteks PH-TC14PE (venstre).



Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af Gripen90 d. 22-10-2017 21:43:39.
M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-10-2017 21:29:27
Svar/Indlæg:
2084/124
Indtil den thermal throttler er det vel ok, men, livin' on the edge, jo højere temperatur, desto kortere levetid.

Det er vel sådan meget individuelt hvad man vil acceptere?


ht204
 
Enthusiast
Tilføjet:
22-10-2017 22:24:00
Svar/Indlæg:
165/2
kan kun sige, da jeg kørte en 6800k, opgav jeg luft og købte en cryorig a80 vandkøler. skidtet blev for varmt til min smag under prime95. cryorig'en er/var betydelig bedre end selv high-end luft (noctua d15s) under OC. så mit råd til dig vil klart være at gå på AIO vand vognen med sådan et bæst af en cpu.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ht204 d. 22-10-2017 22:24:31.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-10-2017 22:52:59
Svar/Indlæg:
4981/47
Tror nu det er ganske fint, 6 timers OCCT er altså også en del at teste med, alt er varmet op jo, kun Linpack ville være mere hardcore i den sammenhængen 😛

Mht volt, så husk at evt Turbo volt tillægges den VID du sætter i bios.

Du kan bruge Realtemp til at se det aktive VID der bruges, og GT modulet til at stoppe Turbo fra at aktivere (da dette ændre på VID, modsat LLC der ikke ændre "base" VID)

Det anbefales at slå alt C-state fra for at sikre sig at man får den korrekte VID rapporteret.

Jeg har lige udredt stock VID på min 2600K på den måde, 1,24v er stock VID, og med turbo uden OC kan VID ramme 1.31v

Så ifh til volt ville jeg sige start med at finde ud af stock VID, derefter VID med turbo uden OC, også tage den derfra med OC og evt LLC du smider på 🙂

Jeg brugte bare Winrar bench, omend det nok ikke er det bedste ifh til at finde det korrekte VID med Turbo aktiv, en tungere test metode kan helt sikkert betyder en højere VID med turbo volt på auto end blot en Winrar bench, som må anses som et ikke så tungt workload 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 22-10-2017 22:58:46.


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
23-10-2017 01:20:02
Svar/Indlæg:
1893/88
Du burde kunne kører 4.2Ghz ved 1.23 volt ca, Det kunne min.

Men hvor meget mere varme det bringer end dit nuværende, kan jeg desværre ikke svarer på. kørte altid min ved 4.2 ved 24/7 55c under prime95, men var også kølet med custom vand.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NicklasAPJ d. 23-10-2017 01:20:49.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-10-2017 14:28:41
Svar/Indlæg:
3661/82
#4
Du burde kunne kører 4.2Ghz ved 1.23 volt ca, Det kunne min.
OC er ikke det samme for alle CPU'er

#3
winrar er hovedsageligt interger instruktioner saa den rammer din FPU meget lidt saa du vil se en lavere volt end med spil og video encodning paa CPU'er med dynamisk volt


#0
Enig med #1 saa laengde den ikke throttle pga varme er den fin.

Sidebemaerkning OCCT er svagere end prime95 til at finde fejl og loade din cpu.
- OCCT (own/large) vil nemt koere 4 timer paa en cpu der melder fejl efter omkring 1 times tid i prime95 og IBT(max)
- Prime95 og IBT(max) har ca 5-10% mere systemwatts forbrug


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Sven Bent d. 23-10-2017 14:34:43.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2017 14:47:16
Svar/Indlæg:
1881/22
Så længe at temp til hverdag ligger hvor de gør nu, ville jeg ikke være så bekymret.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
23-10-2017 15:12:16
Svar/Indlæg:
4981/47
#5

Lad nu være med at spille op, det var lige så fredeligt nu du ikke længere fulgte mig rundt her for tiden 😴

VID på en 2600K, eller en hver anden Cpu uden turbo aktiveret er ikke dynamisk, det er hele pointen i at tjecke det inden man begynder at OC, for stock VID er ikke ens på samme model Cpu efter socket 775 😛

Turbo volt er derimod som jeg også skriver til slut, den der ændre sig ifh til et let eller tungt workload.

Men det er jo godt du læser hvad der er skrevet inden du svarer, eller nå nej 🤣


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
23-10-2017 19:29:01
Svar/Indlæg:
1893/88

#4
Du burde kunne kører 4.2Ghz ved 1.23 volt ca, Det kunne min.
OC er ikke det samme for alle CPU'er

#3
winrar er hovedsageligt interger instruktioner saa den rammer din FPU meget lidt saa du vil se en lavere volt end med spil og video encodning paa CPU'er med dynamisk volt


#0
Enig med #1 saa laengde den ikke throttle pga varme er den fin.

Sidebemaerkning OCCT er svagere end prime95 til at finde fejl og loade din cpu.
- OCCT (own/large) vil nemt koere 4 timer paa en cpu der melder fejl efter omkring 1 times tid i prime95 og IBT(max)
- Prime95 og IBT(max) har ca 5-10% mere systemwatts forbrug

Sven Bent skrev d. 23-10-2017 14:28:41


Det er godt set du, det tror jeg godt vi alle ved :yes:

Men det burde en avg 6900k kunne klarer.

#0 Ved prime95, er det none avx test.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NicklasAPJ d. 23-10-2017 19:29:34.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-10-2017 19:57:50
Svar/Indlæg:
3661/82
#7
Jeg ved ikke hvad du har af konspirationsteorire koerende. men jeg svarede til 3 folk og du konkludre at jeg koere efter dig?
jeg svaretil dig nar
1: du siger noget teknisk forkert
2: spoerge ind til noget eller paa anden madde viser der er noge information du ikke ligger inde med.
Praecist som enhver anden bruger.

I dette tilfaelde
"Jeg brugte bare Winrar bench, omend det nok ikke er det bedste ifh"
jeg gav dig saadan set bare ret med en teknisk begrundelse om hvorfor winrar bench ikke er et saerligt tung cpu load.


#8
Men du siger det modsatte naar du siger han burde kunne goere det fordi din kan... og igen i dette indlaeg jeg svare paa.

anyway:
Intet stresssoftware blev handicappet paa nogen maade.
Saa det var med avx ligesom linpack og OCCT

Prime95 blev ogsaa testet i en aeldre version uden avx men kan ikke lige huske resultate nu. men jeg kan vende tilbage nar jeg sider ved min test/analyse pc



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 23-10-2017 20:01:45.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-10-2017 20:07:59
Svar/Indlæg:
15982/637

#4
Du burde kunne kører 4.2Ghz ved 1.23 volt ca, Det kunne min.
OC er ikke det samme for alle CPU'er

#3
winrar er hovedsageligt interger instruktioner saa den rammer din FPU meget lidt saa du vil se en lavere volt end med spil og video encodning paa CPU'er med dynamisk volt


#0
Enig med #1 saa laengde den ikke throttle pga varme er den fin.

Sidebemaerkning OCCT er svagere end prime95 til at finde fejl og loade din cpu.
- OCCT (own/large) vil nemt koere 4 timer paa en cpu der melder fejl efter omkring 1 times tid i prime95 og IBT(max)
- Prime95 og IBT(max) har ca 5-10% mere systemwatts forbrug

Sven Bent skrev d. 23-10-2017 14:28:41


Jeg bruger primært OCCT, fordi jeg netop har oplevet, at kunne køre Prime 95 versionerne 27,x og 28,x ved en blend test i 1 time uden problemer, mens OCCT large data set fandt fejl efter et par minutter.

Men jeg ved godt folk har hver sin "favorit" i den henseende.

Jeg ved AIDA 64 også skulle være god, men jeg har ikke forsøgt det endnu.


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
24-10-2017 00:56:52
Svar/Indlæg:
1893/88
#10 Der er så mange man kan bruge i dag, og kan kun give dig ret omkring prime95, det har jeg også oplevet for nogle år tilbage, nu til dags bruger jeg mest Aida64 eller Asus RealBench, har givet mig de rette resultater.

Det er mange år siden jeg har prøvet OOCT, det er helt tilbage ved X58 alder, kører den med AVX load? hvis ja, burde du finde et andet, da den slags load vil du aldrig kører.

Når du for prøvet 4.2Ghz + så sæt AVX offset til -1 eller -2, så hvis en dag du bruger AVX load, clocker den 100Mhz ned for hvert tal.

CPU Cachen kan du sætte til 3Ghz 30x og 1.1 Volt, giver et bomb i performance også. går du over 32x begynder den at kræve mere volt og udvikler så desværre mere varme.

Hvis du skriver 6900k Overclock på youtube, er min video nr 2. "OCTeamDenmark" der kan du finde alle mine settings for 4.2Ghz hvis det er.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af NicklasAPJ d. 24-10-2017 01:00:16.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
24-10-2017 01:47:26
Svar/Indlæg:
3661/82
#10
I samtlige test jeg har lavet har OCCT aldrig vaeret bedre end PRime95 til at finde fejl. ej heller har jeg set det i nogen fomrer for empirisk test.
Dog ser jeg tot anekdotisk beviser. problemmer er at anekdotiske beviser bare ikke er saa sikre som empirisk data.

#11 Begge er en sjat svagere end prime95 ib/linpack og occt
raelbench har en fordle i at dne ogsaa laver GPU teste. mend 25% af cpu testen er basret paa 7-zip dvs hovedsagligt interger beregning som ikke belaster en cpu saerligt meget.

man kore tit med avx load alt efter hvad du laver. det er en standard optimerings routiner i baade intels og GCC compiler.

ikke at teste AVX er blot for folk der ikke kan indroemme deres maskine ikke er 100% stabil.




anyway et udsnit af sidste test




occt, prime 26 (uden avx) og at koere med linpack med for lidt traade er alle svagere end prime95 og kan kore i 4 timers test uden at fremvise de regnefejl som er i cpu'en under belastning


bemark ofsaa hvordan occt egen test er staerke end den linpack implementation paa trods af at begge er meget svager end andre linpack implementationer.
Dette kan vare grundlagt til at nogel folk tror OCCT er staerke en linpack.

OCCT linpack tes er saa svag at den kan kore 48minutter paa en maskine som melder fejl indefor et par minutter i de andre test programmer vist her.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-10-2017 09:57:29
Svar/Indlæg:
15982/637
#12: De hjælper mig bare ikke noget når jeg kan få Prime95 med og uden AVX, Blend large/small fft til at køre i timevis, når jeg har kunne starte OCCT op enten på normal large data/small data eller linpack +avx test og den så har fejlet inden for ganske få minutter.
Empirisk data eller ej, det er min PC der reagerer som den gør 😛

Det mest underlige jeg har oplevet ved prime95 er, at en version kan melde fejl mens en anden kører fint igennem 😲 derfor er jeg gået fra at bruge Prime95, hvilket jeg ellers har brugt meget førhen.

Dertil så er Prime95 ingen garanti for stabilt overclock - det er ingen af de andre programmer heller ej, for man har jo oplevet at spil kan få et OC til at crashe næsten med det samme, selv om Prime95, OCCT, Asus Realbench kan køre i et døgn uden problemer. 😛


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 24-10-2017 10:35:00.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-10-2017 10:54:36
Svar/Indlæg:
15982/637

#10 Der er så mange man kan bruge i dag, og kan kun give dig ret omkring prime95, det har jeg også oplevet for nogle år tilbage, nu til dags bruger jeg mest Aida64 eller Asus RealBench, har givet mig de rette resultater.

Det er mange år siden jeg har prøvet OOCT, det er helt tilbage ved X58 alder, kører den med AVX load? hvis ja, burde du finde et andet, da den slags load vil du aldrig kører.

Når du for prøvet 4.2Ghz + så sæt AVX offset til -1 eller -2, så hvis en dag du bruger AVX load, clocker den 100Mhz ned for hvert tal.

CPU Cachen kan du sætte til 3Ghz 30x og 1.1 Volt, giver et bomb i performance også. går du over 32x begynder den at kræve mere volt og udvikler så desværre mere varme.

Hvis du skriver 6900k Overclock på youtube, er min video nr 2. "OCTeamDenmark" der kan du finde alle mine settings for 4.2Ghz hvis det er.

NicklasAPJ skrev d. 24-10-2017 00:56:52


Jeps jeg søgte også på youtube og din video var også iblandt dem jeg så :)

Jeg vil forsøge 4.2GHz ved samme volt når jeg får en lidt mere "beefy" luftkøler på. En Phanteks PH-TC14PE står på ønskelisten til jul 😛
AVX står på auto, men vil justere den ned til x3 hvis jeg får cpu'en op på 4.2Ghz.


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
24-10-2017 15:15:09
Svar/Indlæg:
1893/88

#10
I samtlige test jeg har lavet har OCCT aldrig vaeret bedre end PRime95 til at finde fejl. ej heller har jeg set det i nogen fomrer for empirisk test.
Dog ser jeg tot anekdotisk beviser. problemmer er at anekdotiske beviser bare ikke er saa sikre som empirisk data.

#11 Begge er en sjat svagere end prime95 ib/linpack og occt
raelbench har en fordle i at dne ogsaa laver GPU teste. mend 25% af cpu testen er basret paa 7-zip dvs hovedsagligt interger beregning som ikke belaster en cpu saerligt meget.

man kore tit med avx load alt efter hvad du laver. det er en standard optimerings routiner i baade intels og GCC compiler.

ikke at teste AVX er blot for folk der ikke kan indroemme deres maskine ikke er 100% stabil.




anyway et udsnit af sidste test




occt, prime 26 (uden avx) og at koere med linpack med for lidt traade er alle svagere end prime95 og kan kore i 4 timers test uden at fremvise de regnefejl som er i cpu'en under belastning


bemark ofsaa hvordan occt egen test er staerke end den linpack implementation paa trods af at begge er meget svager end andre linpack implementationer.
Dette kan vare grundlagt til at nogel folk tror OCCT er staerke en linpack.

OCCT linpack tes er saa svag at den kan kore 48minutter paa en maskine som melder fejl indefor et par minutter i de andre test programmer vist her.

Sven Bent skrev d. 24-10-2017 01:47:26


Det er derfor du sætter et Offset på AVX load, når du gamer og alt andet unden AVX, så er det fks 4.2Ghz, når du så kører AVX load har man måske et offset på -1/-2 så det bliver 4.1Ghz under AVX load.

Så kan du opnå det højeste OC under gaming, samt dit max med AVX load for sammen volt.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NicklasAPJ d. 24-10-2017 15:18:03.


Switz
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2017 15:27:59
Svar/Indlæg:
299/13

#10 Der er så mange man kan bruge i dag, og kan kun give dig ret omkring prime95, det har jeg også oplevet for nogle år tilbage, nu til dags bruger jeg mest Aida64 eller Asus RealBench, har givet mig de rette resultater.

Det er mange år siden jeg har prøvet OOCT, det er helt tilbage ved X58 alder, kører den med AVX load? hvis ja, burde du finde et andet, da den slags load vil du aldrig kører.

Når du for prøvet 4.2Ghz + så sæt AVX offset til -1 eller -2, så hvis en dag du bruger AVX load, clocker den 100Mhz ned for hvert tal.

CPU Cachen kan du sætte til 3Ghz 30x og 1.1 Volt, giver et bomb i performance også. går du over 32x begynder den at kræve mere volt og udvikler så desværre mere varme.

Hvis du skriver 6900k Overclock på youtube, er min video nr 2. "OCTeamDenmark" der kan du finde alle mine settings for 4.2Ghz hvis det er.

NicklasAPJ skrev d. 24-10-2017 00:56:52


Jeps jeg søgte også på youtube og din video var også iblandt dem jeg så :)

Jeg vil forsøge 4.2GHz ved samme volt når jeg får en lidt mere "beefy" luftkøler på. En Phanteks PH-TC14PE står på ønskelisten til jul 😛
AVX står på auto, men vil justere den ned til x3 hvis jeg får cpu'en op på 4.2Ghz.

Gripen90 skrev d. 24-10-2017 10:54:36


hvorfor ikke aio vandkøling ?? Det er billigere end en dyr luftkøler og det holder bedre lave temps under load.
Jeg kan ikke helt sammenligne med din cpu, men min dames pc er en 4690K som blev kølet af en Noctua NH-D15. Den kølede fint nok, men den fylder som et bæst og cpu blev alligevel varm ved 4.5. Nu har hun så fået en aio til hendes system. det var en test fordi det var en del af et bundle jeg købte i sin tid hvor der fulgte aio med . Jeg har dog custom vand så kunne ikke bruge den. Tilbød så fruen at vi kunne teste den i hendes maskine. Nu har hun det samme støjsvage system dog med vandkøling og ved 4,5 i gaming der er cpu ikke over 48 grader. Det er sgu meget godt klaret for aio vand til under 400 kr. Vi har så skiftet blæseren til en lownoise fra corsair sp serien. Det er denne aio min frue har :) https://www.proshop.dk/CPU-Koe...


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-10-2017 21:53:10
Svar/Indlæg:
15982/637

#10 Der er så mange man kan bruge i dag, og kan kun give dig ret omkring prime95, det har jeg også oplevet for nogle år tilbage, nu til dags bruger jeg mest Aida64 eller Asus RealBench, har givet mig de rette resultater.

Det er mange år siden jeg har prøvet OOCT, det er helt tilbage ved X58 alder, kører den med AVX load? hvis ja, burde du finde et andet, da den slags load vil du aldrig kører.

Når du for prøvet 4.2Ghz + så sæt AVX offset til -1 eller -2, så hvis en dag du bruger AVX load, clocker den 100Mhz ned for hvert tal.

CPU Cachen kan du sætte til 3Ghz 30x og 1.1 Volt, giver et bomb i performance også. går du over 32x begynder den at kræve mere volt og udvikler så desværre mere varme.

Hvis du skriver 6900k Overclock på youtube, er min video nr 2. "OCTeamDenmark" der kan du finde alle mine settings for 4.2Ghz hvis det er.

NicklasAPJ skrev d. 24-10-2017 00:56:52


Jeps jeg søgte også på youtube og din video var også iblandt dem jeg så :)

Jeg vil forsøge 4.2GHz ved samme volt når jeg får en lidt mere "beefy" luftkøler på. En Phanteks PH-TC14PE står på ønskelisten til jul 😛
AVX står på auto, men vil justere den ned til x3 hvis jeg får cpu'en op på 4.2Ghz.

Gripen90 skrev d. 24-10-2017 10:54:36


hvorfor ikke aio vandkøling ?? Det er billigere end en dyr luftkøler og det holder bedre lave temps under load.
Jeg kan ikke helt sammenligne med din cpu, men min dames pc er en 4690K som blev kølet af en Noctua NH-D15. Den kølede fint nok, men den fylder som et bæst og cpu blev alligevel varm ved 4.5. Nu har hun så fået en aio til hendes system. det var en test fordi det var en del af et bundle jeg købte i sin tid hvor der fulgte aio med . Jeg har dog custom vand så kunne ikke bruge den. Tilbød så fruen at vi kunne teste den i hendes maskine. Nu har hun det samme støjsvage system dog med vandkøling og ved 4,5 i gaming der er cpu ikke over 48 grader. Det er sgu meget godt klaret for aio vand til under 400 kr. Vi har så skiftet blæseren til en lownoise fra corsair sp serien. Det er denne aio min frue har :) https://www.proshop.dk/CPU-Koe...

Switz skrev d. 24-10-2017 15:27:59


Hvis der skal vand på er det mindst en 240mm AIO løsning til at kunne klare mindst 160~180watt TDP og så er vi allerede op i 600~800kr.
Men til min primære rig så er luftkøling mit foretrukne, da jeg ikke skal bekymre mig om evt leaks, pumpe der ikke køre mv. Det giver min mere ro i sindet at køre ren luftkøling 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
25-10-2017 05:00:00
Svar/Indlæg:
3661/82
#15
jeg forstarr ikke dit sammenhaenge. min deatten her foregik paa hvilket software der stresser mest.

om du juster avx offset eller ej kommer an paa hvordan din CPU overclocker

#13
Jeg har personliht aldrig set eller set nogen former for report med mepiriske dat at occt er staerkt en prime95 i best case scenarier for begge.
jeg siger ikke at du ikek kan koere occt fordi det er du du syndes best om.
men det er bare svaert at tage anekdotisk data saerligt serioes naar alt empirisk data viser noget andet.

Hvis du kunne bygget det op med empirisk data ville jeg skam vaere yder interreset i resultaterne.


#17
Hvor meget har din nuvaernede koler ca kostet ?

hvis du skulle kigge paa en billig og god luftkoeler viil jeg anbefale at kigge paa reven justice hvis den findes i dk


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Sven Bent d. 25-10-2017 05:19:59.


Switz
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2017 15:24:22
Svar/Indlæg:
299/13

#10 Der er så mange man kan bruge i dag, og kan kun give dig ret omkring prime95, det har jeg også oplevet for nogle år tilbage, nu til dags bruger jeg mest Aida64 eller Asus RealBench, har givet mig de rette resultater.

Det er mange år siden jeg har prøvet OOCT, det er helt tilbage ved X58 alder, kører den med AVX load? hvis ja, burde du finde et andet, da den slags load vil du aldrig kører.

Når du for prøvet 4.2Ghz + så sæt AVX offset til -1 eller -2, så hvis en dag du bruger AVX load, clocker den 100Mhz ned for hvert tal.

CPU Cachen kan du sætte til 3Ghz 30x og 1.1 Volt, giver et bomb i performance også. går du over 32x begynder den at kræve mere volt og udvikler så desværre mere varme.

Hvis du skriver 6900k Overclock på youtube, er min video nr 2. "OCTeamDenmark" der kan du finde alle mine settings for 4.2Ghz hvis det er.

NicklasAPJ skrev d. 24-10-2017 00:56:52


Jeps jeg søgte også på youtube og din video var også iblandt dem jeg så :)

Jeg vil forsøge 4.2GHz ved samme volt når jeg får en lidt mere "beefy" luftkøler på. En Phanteks PH-TC14PE står på ønskelisten til jul 😛
AVX står på auto, men vil justere den ned til x3 hvis jeg får cpu'en op på 4.2Ghz.

Gripen90 skrev d. 24-10-2017 10:54:36


hvorfor ikke aio vandkøling ?? Det er billigere end en dyr luftkøler og det holder bedre lave temps under load.
Jeg kan ikke helt sammenligne med din cpu, men min dames pc er en 4690K som blev kølet af en Noctua NH-D15. Den kølede fint nok, men den fylder som et bæst og cpu blev alligevel varm ved 4.5. Nu har hun så fået en aio til hendes system. det var en test fordi det var en del af et bundle jeg købte i sin tid hvor der fulgte aio med . Jeg har dog custom vand så kunne ikke bruge den. Tilbød så fruen at vi kunne teste den i hendes maskine. Nu har hun det samme støjsvage system dog med vandkøling og ved 4,5 i gaming der er cpu ikke over 48 grader. Det er sgu meget godt klaret for aio vand til under 400 kr. Vi har så skiftet blæseren til en lownoise fra corsair sp serien. Det er denne aio min frue har :) https://www.proshop.dk/CPU-Koe...

Switz skrev d. 24-10-2017 15:27:59


Hvis der skal vand på er det mindst en 240mm AIO løsning til at kunne klare mindst 160~180watt TDP og så er vi allerede op i 600~800kr.
Men til min primære rig så er luftkøling mit foretrukne, da jeg ikke skal bekymre mig om evt leaks, pumpe der ikke køre mv. Det giver min mere ro i sindet at køre ren luftkøling 🙂

Gripen90 skrev d. 24-10-2017 21:53:10

ja det rigtigt nok, men en god luftkøler render også op i knap 1000 kr, og der vil jeg æde en hat på at en aio vandkøle løsning i samme prisleje vil give dig bedre temps samt øge dine muligheder for højere OC :)

Har selv haft vandkøling i over 10 år, og kun 1 gang har der været en lækage som var MIN fejl...Kostede heldigvis kun et 5950 Ultra som i sin tid kostede over 4K :P


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
25-10-2017 20:16:52
Svar/Indlæg:
1893/88
#18 Hvis du ingen gang ved hvad du har skrevet tidligere, skulle du måske vente til lidt senere på dagen med at svare. at Juster AVX offset, har været normalt/anbefalet siden det kom ud.

#0 Har du fået leget lidt med din 6900k, eller venter du til weekenden :)? er spændt på at se hvad du for ud af den!.

Luft kølere kan være ganske udmærket, og let følge med de billige AIO! Minus bare at de er så store, og tager plads.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af NicklasAPJ d. 25-10-2017 20:18:41.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-10-2017 17:40:25
Svar/Indlæg:
15982/637
#18: Jeg kan af gode grunde ikke begynde at lave empiri end på andet end det jeg har tilgængeligt af mit eget udstyr, og ud fra det, kan det kun blive via en induktion metodisk tilgang - dog laver jeg ikke en generalisering på det observerede 🙂

Min kølere kostede vist omkring 400,- da den var på tilbud engang i 2013.

#19: Jeg har kigget på Phanteks PH-TC14PE og Noctua NH-D15S som ligger lige omkring 600kr, og skulle være ret gode.


Switz
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2017 20:06:37
Svar/Indlæg:
299/13
#21 den nochtua NH-D15S ER rigtig god, synes bare de fylder alt for meget .. 😛


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-10-2017 23:50:24
Svar/Indlæg:
15982/637

#18 Hvis du ingen gang ved hvad du har skrevet tidligere, skulle du måske vente til lidt senere på dagen med at svare. at Juster AVX offset, har været normalt/anbefalet siden det kom ud.

#0 Har du fået leget lidt med din 6900k, eller venter du til weekenden :)? er spændt på at se hvad du for ud af den!.

Luft kølere kan være ganske udmærket, og let følge med de billige AIO! Minus bare at de er så store, og tager plads.

NicklasAPJ skrev d. 25-10-2017 20:16:52

Jeg håber på, at kunne lege lidt med det i weekend efter få gjort bilen vinterklar 😛


ht204
 
Enthusiast
Tilføjet:
27-10-2017 00:12:00
Svar/Indlæg:
165/2
#22 nej, den noctua d15s er ikke god ifht en 240/280mm AIO. mine temps droppede omkring 10c under load med en cryorig a80 (280mm rad). jeg testede en arctic feeezer 120 og den gav ca. samme temps som noctua'en. og så vejer noctua'en så meget - og generelt kæmpe luftkølere - at man helst ikke skal flytte maskinen ret meget rundt.

#10 Der er så mange man kan bruge i dag, og kan kun give dig ret omkring prime95, det har jeg også oplevet for nogle år tilbage, nu til dags bruger jeg mest Aida64 eller Asus RealBench, har givet mig de rette resultater.

Det er mange år siden jeg har prøvet OOCT, det er helt tilbage ved X58 alder, kører den med AVX load? hvis ja, burde du finde et andet, da den slags load vil du aldrig kører.

Når du for prøvet 4.2Ghz + så sæt AVX offset til -1 eller -2, så hvis en dag du bruger AVX load, clocker den 100Mhz ned for hvert tal.

CPU Cachen kan du sætte til 3Ghz 30x og 1.1 Volt, giver et bomb i performance også. går du over 32x begynder den at kræve mere volt og udvikler så desværre mere varme.

Hvis du skriver 6900k Overclock på youtube, er min video nr 2. "OCTeamDenmark" der kan du finde alle mine settings for 4.2Ghz hvis det er.

NicklasAPJ skrev d. 24-10-2017 00:56:52


Jeps jeg søgte også på youtube og din video var også iblandt dem jeg så :)

Jeg vil forsøge 4.2GHz ved samme volt når jeg får en lidt mere "beefy" luftkøler på. En Phanteks PH-TC14PE står på ønskelisten til jul 😛
AVX står på auto, men vil justere den ned til x3 hvis jeg får cpu'en op på 4.2Ghz.

Gripen90 skrev d. 24-10-2017 10:54:36


hvorfor ikke aio vandkøling ?? Det er billigere end en dyr luftkøler og det holder bedre lave temps under load.
Jeg kan ikke helt sammenligne med din cpu, men min dames pc er en 4690K som blev kølet af en Noctua NH-D15. Den kølede fint nok, men den fylder som et bæst og cpu blev alligevel varm ved 4.5. Nu har hun så fået en aio til hendes system. det var en test fordi det var en del af et bundle jeg købte i sin tid hvor der fulgte aio med . Jeg har dog custom vand så kunne ikke bruge den. Tilbød så fruen at vi kunne teste den i hendes maskine. Nu har hun det samme støjsvage system dog med vandkøling og ved 4,5 i gaming der er cpu ikke over 48 grader. Det er sgu meget godt klaret for aio vand til under 400 kr. Vi har så skiftet blæseren til en lownoise fra corsair sp serien. Det er denne aio min frue har :) https://www.proshop.dk/CPU-Koe...

Switz skrev d. 24-10-2017 15:27:59


Hvis der skal vand på er det mindst en 240mm AIO løsning til at kunne klare mindst 160~180watt TDP og så er vi allerede op i 600~800kr.
Men til min primære rig så er luftkøling mit foretrukne, da jeg ikke skal bekymre mig om evt leaks, pumpe der ikke køre mv. Det giver min mere ro i sindet at køre ren luftkøling 🙂

Gripen90 skrev d. 24-10-2017 21:53:10


havde det på samme måde, tænkte de samme tanker - så jeg skulle lige overvinde tanken om vand i maskinen, men nu har jeg haft AIO siden januar, og 0 probs... kvaliteten på en AIO er bedre end jeg forventede. en arctic freezer 240 (asetek) kan fåes for blot 600kr.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-10-2017 02:28:37
Svar/Indlæg:
15982/637

#22 nej, den noctua d15s er ikke god ifht en 240/280mm AIO. mine temps droppede omkring 10c under load med en cryorig a80 (280mm rad). jeg testede en arctic feeezer 120 og den gav ca. samme temps som noctua'en. og så vejer noctua'en så meget - og generelt kæmpe luftkølere - at man helst ikke skal flytte maskinen ret meget rundt.

#10 Der er så mange man kan bruge i dag, og kan kun give dig ret omkring prime95, det har jeg også oplevet for nogle år tilbage, nu til dags bruger jeg mest Aida64 eller Asus RealBench, har givet mig de rette resultater.

Det er mange år siden jeg har prøvet OOCT, det er helt tilbage ved X58 alder, kører den med AVX load? hvis ja, burde du finde et andet, da den slags load vil du aldrig kører.

Når du for prøvet 4.2Ghz + så sæt AVX offset til -1 eller -2, så hvis en dag du bruger AVX load, clocker den 100Mhz ned for hvert tal.

CPU Cachen kan du sætte til 3Ghz 30x og 1.1 Volt, giver et bomb i performance også. går du over 32x begynder den at kræve mere volt og udvikler så desværre mere varme.

Hvis du skriver 6900k Overclock på youtube, er min video nr 2. "OCTeamDenmark" der kan du finde alle mine settings for 4.2Ghz hvis det er.

NicklasAPJ skrev d. 24-10-2017 00:56:52


Jeps jeg søgte også på youtube og din video var også iblandt dem jeg så :)

Jeg vil forsøge 4.2GHz ved samme volt når jeg får en lidt mere "beefy" luftkøler på. En Phanteks PH-TC14PE står på ønskelisten til jul 😛
AVX står på auto, men vil justere den ned til x3 hvis jeg får cpu'en op på 4.2Ghz.

Gripen90 skrev d. 24-10-2017 10:54:36


hvorfor ikke aio vandkøling ?? Det er billigere end en dyr luftkøler og det holder bedre lave temps under load.
Jeg kan ikke helt sammenligne med din cpu, men min dames pc er en 4690K som blev kølet af en Noctua NH-D15. Den kølede fint nok, men den fylder som et bæst og cpu blev alligevel varm ved 4.5. Nu har hun så fået en aio til hendes system. det var en test fordi det var en del af et bundle jeg købte i sin tid hvor der fulgte aio med . Jeg har dog custom vand så kunne ikke bruge den. Tilbød så fruen at vi kunne teste den i hendes maskine. Nu har hun det samme støjsvage system dog med vandkøling og ved 4,5 i gaming der er cpu ikke over 48 grader. Det er sgu meget godt klaret for aio vand til under 400 kr. Vi har så skiftet blæseren til en lownoise fra corsair sp serien. Det er denne aio min frue har :) https://www.proshop.dk/CPU-Koe...

Switz skrev d. 24-10-2017 15:27:59


Hvis der skal vand på er det mindst en 240mm AIO løsning til at kunne klare mindst 160~180watt TDP og så er vi allerede op i 600~800kr.
Men til min primære rig så er luftkøling mit foretrukne, da jeg ikke skal bekymre mig om evt leaks, pumpe der ikke køre mv. Det giver min mere ro i sindet at køre ren luftkøling 🙂

Gripen90 skrev d. 24-10-2017 21:53:10


havde det på samme måde, tænkte de samme tanker - så jeg skulle lige overvinde tanken om vand i maskinen, men nu har jeg haft AIO siden januar, og 0 probs... kvaliteten på en AIO er bedre end jeg forventede. en arctic freezer 240 (asetek) kan fåes for blot 600kr.

ht204 skrev d. 27-10-2017 00:12:00


Jeg har max plads til en 240mm AIO I toppen af kabinettet og jeg må indrømme jeg er blevet rimelig lun på at prøve en Cryorig A40 Ultimate, desværre er den bare ikke rigtig lagerført hos nogen. A40 kunne jeg også godt "nøjes" med.

Arctic AIOen har jeg også kigget på, og konen har en Arctic Liquid Freezer 120 på sin 5820@4.1GHz hun er glad for.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
29-10-2017 17:29:57
Svar/Indlæg:
15982/637
Så blev der også lige scoret en Intel Core i7 5960X på ebay , den kommer så bare i konens PC og erstatter hendes Intel Core i7 5820K 😛
Det bliver lidt sjov at komme til og sammenligne de to CPU'er 😉