NAS og højt luftfugtighed

Diverse d.  15. november. 2017, skrevet af M.Beier
Vist: 1130 gange.

M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
15-11-2017 13:19:24
Svar/Indlæg:
2084/124
Desværre er jeg blevet ramt af influenza, og kan derfor hverken tage på arbejde, eller arbejde i hjemmet... Alt for meget tid til spørgsmål og undren.

Jeg har et bryggers/teknikrum, dvs. at det er et relativt lille værelse med VM/TT, en håndvask, lidt bordplads og så et triple-skab til teknik, hvori jordvarme-pumpen, blødtvandsanlægget (massere af salt*), fordeling til gulvvarmen osv...
Her har jeg væghængt et rackskab til netværks knudepunktet, ligesom at alt antenne fordeling og samling finder sted her..

Men, hidtil har min NAS stået der, der kan dog i anledning af vasketøj blive ret fugtigt - selv med genvex...

Min forespørgsel går således på om meget høj luftfugtighed kan være problematisk for mekaniske diske, og jeg derfor bør rykke kræet ind på et af kontorene, eller om den er fjong?
AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2017 14:23:58
Svar/Indlæg:
1300/30
Nu kender jeg ikke svaret på dit spørgsmål, men ved at måske de nye tætte helium drives måske kunne være løsningen så?

Så har du også en undskyldning for at opgradere 😛


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2017 14:33:36
Svar/Indlæg:
1906/25
Hvis resten af teknikken i rummet kan klare det, burde din NAS også kunne.


Wut
 
Newbie
Tilføjet:
15-11-2017 14:39:04
Svar/Indlæg:
112/4
Det er intet problem.

Det er kondens, der kan blive et problem, men da NASen vil være varmere eller have samme temperatur son rummet, så er det ikke dér kondenserende vil opstå. Det er nærmere på kølige vægge og ved ruder og sådan. Selv med en smule udluftning så når fugtigheden sandsynligvis slet ikke op over 95% som de fleste disks er speccet til så vidt jeg husker.

Jeg ville tage det roligt. Btw hvis fordeleren sidder i samme skab så vil skabet i hele fyringssæsonen var varmer og have lavere fugtighed end resten af rummet. 😉


Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
15-11-2017 14:42:47
Svar/Indlæg:
1767/90
https://www.harald-nyborg.dk/p...
Stil sådan en fætter derud 🙂


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
15-11-2017 14:51:36
Svar/Indlæg:
2084/124
Udluftning undgår jeg, vi har genvex, og selv med bad når spejlene i badeværelserne ikke at blive tåget.

Problemet med netop bryggers, er at konen kan finde på at stille tøretøj der, og det banker lige luftfugtigheden i vejret.

Rummet er ikke andet end 6,6 kvm.
Den med lavere fugtighed derinde havde jeg ikke tænkt på... Troede egentlig at blødtvandsanlæget ville 'fucke det op', da det er en kæmpe balje med vand og salt.

Men ud i teknikskabet med NAS må være svaret.


Fumlestar
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2017 15:23:22
Svar/Indlæg:
104/3
Jeg har min Raspberry & WD PiDrive til at ligge i mit teknik skab og jeg har aldrig oplavet nogen problemer med det

Synes dog heller ikke at jeg har bemærket speciel høj fugtigt inde i skabet.



Wut
 
Newbie
Tilføjet:
15-11-2017 21:53:22
Svar/Indlæg:
112/4
#5 Genvex tæller også som udluftning. Det sender den fugtige luft fra huset ud i det fri 🙂

Sålænge kondensen ikke sætter sig så er alt godt.