Nu ved jeg ikke hvad der er i prøven i dag, men da jeg tog min datatekniker i 2013 var udgangspunktet at du fik et ark, med en oversigt over et It setup.
Mener det var noget med 3 sites, x antal servere på site a,b og c, og nogle klienter. Hvor der så står "bruger x på site c kan ikke tilgå side A på navnet"
Derfra så er det bare at vise at du kan fejlfinde, logisk, eks. kan du ikke slå navnet på? Find IP adressen, og se om du kan forbinde til den, kunne du det? Godt så, tjek DNS på klienten. Ser den rigtig ud? Lav NSlookup og verificer du har forbindelse, har du det? Så er det videre hen og kig på DNS serveren. Har du ikke forbindelse, så kig på en anden pc i samme Site om den har samme problem, hvis ja, så skal du muligvis kigge på noget netværk osv.
Grundreglen dengang var at gå logisk til værks. Vi fik at vide at det trak ned hvis vi var nødt til at gå tilbage på en enhed for at tjekke noget som vi kunne have tjekket i første omgang. Så start fra bunden, udeluk fejl, og gå videre step-by-step til du rammer enheden med fejlen.
Bemærk i øvrig i samme omgang at du ikke får karakter for at finde fejlen, men for at du viser at du kan fejlsøge. Så selv hvis du med det samme kan se hvad fejlen er, så skal du fortsætte med at udelukke de andre fejlkilder. Du må ikke bare sige "fejlen er x" efter 2 minutter.