Gaming og lign. på Linux?

Software d.  28. november. 2017, skrevet af ThomasK
Vist: 3592 gange.

ThomasK
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2017 09:32:03
Svar/Indlæg:
20/2
Hejsa folkens.

Jeg har i lidt tid gået og overvejet, om man skulle prøve at køre linux for en stund. Er der nogen der erfaringer med det, og evt. gaming med et linux styresystem? Der er blandede meninger mht. kvaliteten, og så er der jo nogle spil, som ikke er optimeret til at kunne udnytte alt ens hardware 100%, men det kan jeg godt se bort fra.

Hvilket distro har i evt. prøvet? Er interesseret i at høre, om der evt. er nogen, som har gjort sig nogle erfaringer, og vil dele ud af dem :)

Mvh.
Thomas
da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
28-11-2017 11:14:41
Svar/Indlæg:
4437/91
Jeg har kørt Linux af flere omgange til flere forskellige formål. Du kommer ret langt med Ubuntu, Steam, PalyOnLinux og Wine.

Hold dig til Ubuntu i starten da den er mest udbredt og nemmest at finde guides og support til.
Ellers prøv SteamOS og se om det er nok.
I langt de fleste tilfælde får du bedre ydelse i et LinuxOS end OSX og Windows. Andre gange har man ikke en chance og må finde et alternativ.

Kast dig ud i det og hold tråden opdateret med erfaringer og skriv hvis du mangler hjælp eller input.


ThomasK
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2017 11:28:54
Svar/Indlæg:
20/2
Venter lige på at mine RAM og mit kabinet kommer hjem, så den nye maskine kan samles. Det var i forbindelse med det, at jeg ville forsøge mig med det.

Mange tak for input!

Hvilken desktop ville være mest optimal at bruge? Har kigget en del på MATE og GNOME 3. Skal man holde sig til ubuntu default (som vidst nok er Unity)?


The
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2017 11:55:27
Svar/Indlæg:
1406/100
I første omgang hold dig til Ubuntu vist det er første gang du skal lege med det


001+
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2017 12:53:59
Svar/Indlæg:
67/2
Du behøver ikke holde dig til ubuntu, det er ikke en god oplevelse og heller ikke engang det nemmeste. Langt fra. Linux er nået super langt her i det seneste stykke tid og endnu længere inde for kort tid, sådan noget som freesync support, snaps, mm.

Hvis det er til gaming og du gerne vil have så god support som muligt til dine spil, så enten Manjaro eller Solus. Begge er rolling release, dvs løbende opdateringer ligesom med windows.

Desuden understøtter begge Steam native runtime, dvs udviklerne bag systemet selv har opdateret steam til at køre på de nyeste filer. Hvilket Steam automatisk ikke engang gør.

Der er større sikkerhed for spillene faktisk virker, med bedre stabilitet og ydelse. Dog skal du huske at installere Steam native runtime selv, det er gjort nemt i begge distributioner.


Hvis du kommer fra Windows og vil have det hele i en pakke på den nemmeste måde. Så er Solus, sgu nok bedst til dine behov og vil sandsyndligvis give dig en af de nyeste og bedste oplevelser, inde for linux verdenen.

Hvis det er noget du interesseret i så skal du vide at Solus ikke understøtter uefi,efi som sådan og kræver derfor legacy support fra bios. Dvs, secureboot/windows8support/ deaktiveret.

Hvis du har interesse i Solus, kan det hentes her:

https://solus-project.com/down...



ht204
 
Enthusiast
Tilføjet:
28-11-2017 13:18:30
Svar/Indlæg:
165/2
prøv dig frem er mit bedste råd. der findes utallige linux distributioner og hver mand - sin smag.

men ubuntu er det som umiddelbart er nemmest at få hjælp til. kig på ubuntudanmark.dk's forum og linuxin.dk ... ubuntu bruger ikke længere unity som standard, men derimod gnome 3.

men der findes utallige grafiske overflader som mate, som du er inde på. KDE som minder om windows. osv. prøv dig frem hvilken en du bedst kan lide - opret gerne nogle maskiner i virtualbox og så ellers leg med dem... kig lidt på distrowatch.com ...

mht gaming... mit råd er at holde dig til windows 10, kør dual-boot, men jeg har dog spillet metro spillene og x-com på linux, det gik fint. samt WINE til ældre spil.

min erfaring: 8 år primært med ubuntu, men har prøvet mange forskellige distributioner i årenes løb.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af ht204 d. 28-11-2017 13:20:38.


001+
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2017 14:37:24
Svar/Indlæg:
67/2
Vil anbefale dig ikke at lytte til dem der anbefaler ubuntu. Det er oldgammelt og var det man anbefalte længe siden. Tingene har ændret helt vildt siden dengang. Disse, kommentarer har ingen nyere forstand på linux. (Nothing personal)

For at få den flotteste, nyeste og opdaterede version som er brugervenligt, så tæt på windows som muligt og alligevel fuldt ud Linux med god support. Er der egentlig kun 2 muligheder, især til gaming. Disse er Manjaro og Solus, punktum.

Et basalt eksempel på Ubuntu brug. For at kopiere en fil fra et sted til anden. Hvis din fil er i (Brugernavn)/Hjem/Dokumenter/enfil.txt og du vil kopiere dette til skrivebord. Skriver du følgende i terminalen:cp (Brugernavn)/Hjemme/Dokumenter/enfil.txt (Brugernavn)/Skrivebord

Selvfølgelig findes der andre kommandoer til dette eller en gksudo-gui til at gøre det samme. Selvom det er vigtig, samt rart at lære disse kommandoer og terminalen. Behøver det ikke være gjort så svært som muligt. Det er næsten gjort med Ubuntu.

Indlægget, behøver ikke være til OP personligt. Andre er velkommen til at tjekke Manjaro og Solus ud, det er kraftigt anbefalet hvis man skulle være træt af windows.

Desuden er playonlinux, ikke dårligt men der er bedre løsninger, samt hvor hele installations processen er gjort for dig med programmet Lutris.

Med Lutris, kan du på nuværende og faktisk længe nu kunne spille Starcraft 2, League Of Legends, Skyrim med mange mange flere titler og endda andre konsol-emuleringer.



da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
28-11-2017 14:54:21
Svar/Indlæg:
4437/91
#4 .. Fedt input!

#6 .. Uddyb gerne eksemplet fra Ubuntu. Hvis du skal kopiere en fil i et hvert andet OS er det meget almindeligt at skrive kilde og destination.
Jeg kan ikke se argumentet i det skal ligne Windows - slet ikke når vi snakker om brugervenlighed. IMHO er Unity og Gnome ganske fine brugerflader. Første gangs brugere må forvente en del omstilling og ens primære udfordringer går ofte på at få de basale ting på plads - ud over installation af spil, og der er Ubuntu netop et godt sted at starte fordi der er guides til stort set alle alternativer. Når man så har fanget principperne vil jeg også anbefale at man finder distro der passer til en - i det her tilfælde er Solus rigtig fint.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af da9els d. 28-11-2017 15:11:21.


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2017 15:14:54
Svar/Indlæg:
1271/38
#6 Simpelthen så klassisk en linux bruger på nettet lige dér. Hver gang man leder efter hjælp får man en masse slynget i hovedet selvom man ikke har den rageste forstand på lortet.

"gksudoui" yes.

Et basalt eksempel på at kopiere en fil i fucking Ubuntu: CTRL-C, CTRL-V. Jeg bruger, og har brugt, Linux fra tid til anden, herunder Mint og Ubuntu foruden en masse andet skrammel jeg aldrig har interesseret mig for at få til at fungere ordentligt.

Ubuntu er som Mac. Du har en appstore, og så har du selvfølgelig din repository app (hvad end du vælger at bruge). Og så bliver det fandenfløjlsme ikke nemmere, mere veldokumenteret og ligetil for den gængse bruger end Ubuntu. Hvis du skal til at google problemer med Linux så er det ofte svarene kommer til Ubuntu - I hvert fald oftere end en eller anden obskur distro som gør tingene på andre måder end de populære, og i hvert fald oftere i menneskesprog som nybegyndere kan forholde sig til end et eller anden psudeoteknisk pretentiøst skod man ikke kan bruge til noget.

Det er så tarvelig og dum en anbefaling til en komplet nybegynder.

Til #0:
Hvis du er nysgerrig vil jeg anbefale dig at dualboote, i hvert fald hvis du i forvejen har en Windows licens. Så kan du selv lege med det og give det dén tid det tager. Lad være med at skifte hele maskinen til Linux med det samme for det bliver dødhamrende frustrerende at få tingene til at virke af og til, især når du skal ty til Google. Og så skal du nok sætte dig ind i hvordan terminalen virker for den kommer du til at bruge, meget. Som i stenalderen på Windows.


001+
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2017 15:55:10
Svar/Indlæg:
67/2
#7

Du kan ikke se argumentet i at det skal ligne windows i brugervenlighed? What? Det handler om at det skal være brugervenligt,nemt og komfortabelt. At bruge op til minutter på at flytte/kopiere/slette filer for nye brugere er hjernedødt. Det skal være praktisk, ikke besværligt. Terminalbrug behøves ikke smides i fjæset på nye brugere på den måde Ubuntu har sat det til.

8#

GksudoGUI ja, var en forkortelse for File Search Tool på dansk. Altså et filsøger værktøj med forhøjede privilegier. Ved udemærket hvad jeg snakker om. Bruger det på engelsk så slap dog lige af. Desuden har ALLE moderne distrobutioner en "app store" 🤡

Der findes INGEN distrobutioner, som er så veldokumenteret som ARCH er, det som Manjaro er baseret på. 🤡

Dit brugernavn passer udemærket, for det er præcis sådan du lyder. *Thumbs up*







ThomasK
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2017 16:10:02
Svar/Indlæg:
20/2
Lige for at gøre noget klart, så har jeg aldrig sagt, at jeg ikke har tidligere erfaring med Linux. Jeg skulle måske have gjort dette mere tydeligt.

Jeg har både på min uddannelse arbejdet med linux, opsat div. former for servers på det mm. Udover det, så har jeg brugt det på min gamle bærbar ½ års tid til alm. brug (browsing, random brug af libreoffice mm.). Så helt nybegynder til linux-verdenen er jeg ikke. Har udelukkende gjort brug af Ubuntu tidligere, så er rimelig velkendt med det, dog har jeg aldrig installeret en anden grafik brugerflade, end den der fulgte med på daværende tidspunkt (Unity).

Læste godtnok, som #5 siger, at Ubuntu for nyligt er gået over til at bruge GNOME 3.

Anyways - Jeg ved nogenlunde, hvad jeg går ind til, og hvis alt går af h. til, så kan jeg altid installere Windows 10 igen. Jeg ved, at jeg vil blive frustreret i starten, og hvis jeg har dualboot, så vil jeg bruge mit windows 10 uden at se mig tilbage, hvis muligheden er der, derfor vælger jeg selv ikke at dualboote, da det også skal bruges til at lære (jeg syntes det er fedt at lære + prøve nye ting).

Jeg læser lidt om det nævnte (Manjaro, Solus, Mint og Ubuntu) ifht. gaming, og tænker det hjælper lidt med beslutningen. Hvis i har nogle tilføjelser, yderligere forslag mm. så er jeg klar på også at kigge på det. Jeg er ekstremt fascineret af den udvikling som der er sket (ihvertfald ifølge det jeg har læst), og vil gerne opleve noget af det på min nye maskine ^^


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ThomasK d. 28-11-2017 16:13:54.


#11
001+
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2017 16:14:20
Svar/Indlæg:
67/2
Desuden har dette "psudeoteknisk pretentiøst skod" Oversat/Rettet Solus,Manjaro mm. hovedsystem og andet til Dansk 100%, samt oversat Steam Integrations værktøjet. Samt støttet/støtter/doneret store beløb til mange linux formål og meget mere til, som du ikke i nærheden hverken har eller kommer til at bidrage med.

Her er få projekter jeg er/har været involveret i. Siden du er så nysggerrig: Linux Mint,Redshift,Liberapay,Matrix.org kan faktisk ikke huske dem alle sammen og er også ligeglad.

Hvis du vil vende det til noget personligt, Hvad har du så mon bidraget med?

Udover at have 1000+ indlæg og stadig formulerer dig som en lille dreng der ryger pinde, fordi han er så småsur på verdenen 🤡


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af 001+ d. 28-11-2017 16:28:15.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
28-11-2017 16:28:04
Svar/Indlæg:
4437/91
#7 .. Jeg tror du mener gamle vaner og rutiner. Brugervenligheden er da mere eller mindre en side note i Windows?!
Undertegnede og alle andre har kunne udføre simple operationer som kopiering i Ubuntu - via grafisk brugerfalde, de sidste mange år.
Jeg synes program installation og alm. opsætning er ret lige til og nemt tilgængelig i Ubuntu og det jeg mener med migrering er nem, er at vi er mange der har helt spicifikke krav, som der tit er en workaround til som nogen før os har prøvet - og med den slags ændringer er det ikke altid muligt at komme uden om terminal - som jeg desuden mener man lige så godt kan præsentere for nye brugere med det samme, for man bliver nød til at prøve kræfter med den før eller siden.


#13
001+
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2017 16:39:57
Svar/Indlæg:
67/2
#12

Giver dig ret, mente mere med at, selvom terminal brug er anbefalet og nyttigt behøves det ikke være for besværligt. Som f.eks noget så basalt som en editor. Hvad bruger Ubuntu?? Har ikke rodet med det, et stykke tid men en kammerat jeg så brugte nano. Helt ærligt. Nano? Der er utallige hurtigere text redigerings programmer med langt flere funktioner. Alene Gedit, er meget, meget hurtigere og nemmere.

Ubuntu er ikke dårligt, det fint. Bare det at anbefale det til gaming i dag, er super uddateret. Som sagt steam opdaterer platformen, men ikke de filer der driver selve platformen og det er disse filer, såvidt jeg ved som Solus Steam Integration Tool og Manjaro Native Runtime erstatter.

Solus og Manjaro har netop derfor fået så meget popularitet på f.eks distrowatch. Begge er inde for top 5 af de mest klikkede/hentede distrobutioner de sidste 7dage/30dage

Det ikke alene de ting. OP nævner gaming. F.eks til gaming er det vigtigt at der sådan noget som steam integrations værktøjet, der f.eks understøtter at påtvinge 32bit mode, da ikke alle 64bit titler kan køres. TheLongDark f.eks kører i øjeblikket kun i x86 versionen, som skal afspilles fra selve mappen i stedet for gennem steam.





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 001+ d. 28-11-2017 16:47:15.


ht204
 
Enthusiast
Tilføjet:
28-11-2017 17:02:45
Svar/Indlæg:
165/2
#6 haha, spot on. "mit linux er bedre end dit"... der er mange linux nørder der elsker at nørde med terminalen. jo mere terminal, jo mere l337. der er en enorm fragmentering af linux' community, og et enormt udvalg af distroer. det er både en fordel (udvalg) men også en ulempe (man samler ikke kræfterne). linux er bare ikke KISS som windows, men derfor vil jeg nu alligevel sige at ubuntu (og linux mint) er at anbefale til en 'forholdsvis' nybegynder... men igen, prøv dig frem - det tager tid før du finder 'din' distro og hvilket desktop environment som passer dig! god lyst med projektet. 😎



Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2017 17:05:28
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg har leget med det. Syntes ikke kør særlig godt på Linux. Altid skal bruge 1 time på få spil til kører.

Bedre lide Windows. Installeret kør ofte. Nogle gange kan du bare kopiere et spil uden skulle bøvlet med installation.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2017 17:26:17
Svar/Indlæg:
4112/52
Jeg har kørt Linux Mint fedora (mener det var 19.2 eller 19.3), og for 15 år siden prøvede jeg kræfter med red hat, ubuntu og xubuntu.

Mint kørte jeg både med cinamon og MATE grafik, og begge to kørte 80% på min bærbare, som er en halvgammel toshiba P850. Mint kunne ikke finde ud af at bruge mit nVidia 640M, andet end med ubuntu driverne, lige så snart jeg smid nvidia drivere på, crashede hele installationen, og jeg måtte installerer forfra.
havde også meget ballade med lydkort, men det googlede jeg mig frem til.
STEAM lavede en opdatering, og så fuckede den op, ellers kunne jeg i ca. 1 måned bruge STEAM med Civilozations V og Beyond Earth.

Mint er ubuntu baseret, og jeg som ikke er bange for at lære nyt, syn's godt nok jeg måtte ty meget til terminalen i super-user mode, for bare at kunne få lov at gøre det mindste, så som at oprette et drev fast fra hhv. min interne og min eksterne hdd.

Brugerfladen er ganske meget lig windåse, men opbygningen af program menuen er ikke særligt logisk IMO, for besværligt at få fat i programmerne man vil bruge, og så er det nemmere at starte terminalen og boote programmerne den vej.

Det der lige PT driller mig aller mest, er at få fat i software til at lave en installations memmory stick, ud fra et downloadet immage. Har forsøgt med 4 forskellige "boot CD creator" guides, uden held. Og nåh ja, så gør det jo ikke opgaven nemmere, at jeg sidder på et skib med ca. 128kbit disponibelt....


#17
001+
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2017 17:33:18
Svar/Indlæg:
67/2
#16

Et moderne værktøj, som bliver brugt ofte for tiden i linux er Etcher.

https://etcher.io/


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
28-11-2017 18:05:40
Svar/Indlæg:
4437/91
#13 .. True. Startede også bare standard smøren, og gik ud fra OP var ny til *nix.


XPAction
 
Superbruger
Tilføjet:
28-11-2017 19:21:35
Svar/Indlæg:
136/1
prøv Zorin OS, det er meget windows lignede.


ThomasK
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2017 10:37:35
Svar/Indlæg:
20/2
Der er godtnok mange informationer :D

Jeg er stadig rimelig hooked, og har også tænkt mig at prøve, men tror jeg spiser min ord mht. ikke at køre dual boot. Det eneste af mine spil, som ikke umiddelbart kan køres på Linux er PUBG, hvilket er lidt trist, da jeg ellers ville kunne udelade windows 100%. Sådan er det, I guess.

Hvis der er nogen der kender en måde, at få det til at køre (uden at det er helt skrald, trods spillets ekstremt dårlige optimering ifht. udnyttelse af hardware), så må i gerne give lyd :D


#21
001+
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2017 11:28:34
Svar/Indlæg:
67/2
#20

Alternativ til PUBG, er der RUST som har linux understøttelse og skulle virke fint.


ThomasK
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2017 11:34:26
Svar/Indlæg:
20/2
#21 Kender spillet, og det er egentlig et okay alternativ, men det får jo ikke kammeraterne til at skifte spillet ud :p


#23
001+
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2017 12:08:32
Svar/Indlæg:
67/2
#22

Så må du skifte kammeraterne ud 🤣

En del linux gamere har også en konsol, ved siden af linux gaming 🙂


ThomasK
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2017 12:37:58
Svar/Indlæg:
20/2
#23 Jeg har mig også en Xbox (dog en gammel 360'er) med fallout 3, en masse halo spil mm. til 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ThomasK d. 29-11-2017 12:45:39.


#25
001+
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2017 12:56:39
Svar/Indlæg:
67/2
#24

Så kører du jo allerede linux stilen 🙂 Der er allerede nogle linux grupper på ps3/ps4 sikkert også xbox

Discord, er også super populært for at finde andre at spille med eller matrix.org

Du mangler kun lige enten Solus eller Manjaro. Hvis uefi secureboot, er et must, så understøtter Manjaro det. Bare du husker Native Runtime pakken på Manjaro eller Steam Integration Tool på Solus 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af 001+ d. 29-11-2017 12:58:49.


#26
001+
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2017 20:58:09
Svar/Indlæg:
67/2
#8 > Bonghætte

Hvad havde DU bidraget med? Må gå udfra du har bidraget med absolut INGENTING. Du troede lige du var smart dér hva. 🤡





MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
29-11-2017 21:29:48
Svar/Indlæg:
5039/109
Nu må I lige spænde hjelmen. Hold tonen ren i tråden, ellers bliver den lukket.


#28
001+
 
Overclocker
Tilføjet:
01-12-2017 11:44:53
Svar/Indlæg:
67/2
#8 > Bonghætte

Gksudoui, kunne sådan set også passe. UI for user interface og gksudo for total kontrol, (Højeste privilegie) Nu hvor du gerne vil have skåret alting ud i pap 🤡 Typisk, bruger der har brugt Ubuntu en enkelt gang i livet og derfor ved PRÆCIS hvad andre bør gøre 🤡




Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2017 14:27:26
Svar/Indlæg:
1713/31
Gaming på Linux er vel en tanke vi alle har haft på et tidspunkt... og igen efterladt.

Når man går ned ad den sti tager det ikke lang tid at finde ud af at de fleste populære spil benytter DirectX til at lave grafikken i spillet, som er Microsoft teknologi og derfor kun findes i Windows.

Der er ting som Wine til Linux som kan emulere DirectX, men så vidt jeg ved har man aldrig helt fået styr på DirectX 11 og 12 emulering i Linux som mange spiltitler benytter, og Wine kan derfor kun emulere de ældre DirectX versioner "fejlfrit".

Håbet er at alle i fremtiden bruger Vulkan istedet for DirectX, da det er open source og derved kan understøttes af alle operativ systemer som gider at implementere det.
Det skal nok komme med tiden, da ret store spillere på markedet presser på for bred Vulkan understøttelse. Hvis de får løst det så fremtidige titler altid understøtter Vulkan er det eneste problem hvis man er nostaligisk og vil spille et ældre DirectX only spil, men man kan argumentere for at det problem har de ældre af os allerede med Windows 10 :)

Et andet issue er også om man vil implementere Vulkan til eksisterende spil. Hvis Vulkan ikke kommer til f.eks. World of warcraft er det et stort blow for Vulkan's udrulning. Det spil har stadig vanvittig mange subscribers som vil være bundet til Windows, og jeg er af den opfattelse at mange af de subscribers er også dem som køber og spiller de nye spil en kortere periode før de vender tilbage til WoW :)


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Salkcin d. 01-12-2017 14:36:45.


ThomasK
 
Overclocker
Tilføjet:
01-12-2017 14:51:49
Svar/Indlæg:
20/2
#29 Har lært en del i den her uge, da jeg har læst LATTERLIGT meget omkring OpenGL vs DirectX og det nye Vulkan. Et drømmescenarie ville jo netop være, at alt/alle begyndte at udvikle til Vulkan, således at alle platforme (OSx, Linux & Windows) kan bruges, så man ikke nødvendigvis dikteres til specifikt valg af styresystem :p

DirectX 11 og 12 er ikke umiddelbart lykkedes at emulere fejlfrit, men der er en del workarounds mm. Har læst om en slat, som eksempelvis raider på okay højt niveau fra Linux. Har selv samme intention (om at raide WoW fra Linux). Spiller dog også en masse andre spil, som natively understøttes på Linux (Civilization eksempelvis).


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ThomasK d. 01-12-2017 14:52:44.


#31
001+
 
Overclocker
Tilføjet:
01-12-2017 22:58:59
Svar/Indlæg:
67/2
Det handler mindre om at der skal være 100% understøttelse til DirectX 11 og 12, men mere om brugeren er villig til at gå på kompromis med deres styresystem, ift. Gaming, og ens favorit software etc.

Desuden ændrer det sig ikke ved at man sidder bag et microsoft produkt og peger fingre af alle de fejl linux nu kunne have/har. I stedet løser man dem enten selv eller i fællesskab og kan man ikke lige finde ud af det selv, er der massevis af andet, man kan finde ud af.

Kan du læse f.eks, skrive? Evt. En opgave mht. Dokumentation

Kan du andre sprog, kunne du evt. Oversætte systemer, projekter etc.

Kan du tegne/male, evt, photoshop bruger, kan du lave baggrundsbilleder eller logoer osv.

God til at programmere, evt i et eller andet område som er mindre kendt/brugt? Jamen, så har linux sgu nok et lignende alternativ.