Temp overvågning på NVMe (og andre drev)

HDD/SSD/RAM d.  29. november. 2017, skrevet af Burgurne
Vist: 4945 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2017 20:48:42
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Jeg kan udlæse en temp vha SMART på mit NVMe drev (og på mine andre drev) Er denne temperatur udlæsning korrekt/nøjagtig? Og hvor tit måler SMART denne temp?

Findes der andre målemetoder end SMART til at overvåge temp på div. drev?
Javajive
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2017 21:53:24
Svar/Indlæg:
184/6
Bruger HW monitor, det rammer alle vigtige temps i alle de build jeg har haft, inklusiv de fleste frekvenser, % i brug, effekt forbrug osv.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2017 21:58:20
Svar/Indlæg:
2011/185
Crystal disk info måler drev temp så frem drevet har en temp sensor indbygget.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
30-11-2017 13:35:54
Svar/Indlæg:
3661/82
#0
med undtagelse for defekte drev og decire crap byggede drev. saa er den sensor nok den mest noejagtige at bruge som HDD temperatuer indikator.

SMART bestemmerk un en informations protocolo og ikke en overvaaegnignsmetode. jeg vil naeste gaette er det et temmelig frivigle for hdd producente hvor ti temperature maales af hardware paa sensore.
Derefter skal der ligges hvor tid dit software gaar ud og laeser fra chippen.

Hvis du vil maale din hdd tmep uden at bruge SMART skal du have fat i en anden sensor enhed. det findes smaa interne korthvor du tilkobler sensore som du saa kan klistret paa din hdd.

Hvad er formaalet ?

#1 + #2
begge metoder er bygget paa at bruge SMART


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2017 16:01:24
Svar/Indlæg:
5874/1287
Formålet er at finde ud af, hvor varm drevet bliver under belastning, så jeg ved om jeg skal finde på ekstra køling til drevet .. måske noget alá dette ADATA drev: https://www.anandtech.com/show...

Jeg har læst noget om NVMe drev der bliver for varme, og derfor (som med f.eks CPU'er) drosler ned, for ikke at komme i farezonen.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 30-11-2017 16:02:53.


Switz
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2017 16:20:40
Svar/Indlæg:
299/13
Jeg bruger sivx64 Det kan nærmest vise alt :)

http://rh-software.com/


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2017 18:50:15
Svar/Indlæg:
3661/82

Formålet er at finde ud af, hvor varm drevet bliver under belastning, så jeg ved om jeg skal finde på ekstra køling til drevet .. måske noget alá dette ADATA drev: https://www.anandtech.com/show...

Jeg har læst noget om NVMe drev der bliver for varme, og derfor (som med f.eks CPU'er) drosler ned, for ikke at komme i farezonen.

Burgurne skrev d. 30-11-2017 16:01:24


jeg kan ikke helt foelge dig. hvad har det med at goere om det er andre metoder end smart at bruge?

der er et utal amengde af programmer som kan vise dig tempen. de fleste bruger SMART protokollen til at kommunikere med drevet og den chips som styre/aflease den indbygget sensor/diode


Smart er ikke et stykke software. men en komminukations protokol/standard som bla indeholder en metode for at udveksle varme data.




ti ldet naevnet formall kan du fint bruge speedfan eller HW monitor til at se dette.
Du kan ogsaa nemt lave din egen heat spreader


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 01-12-2017 18:57:01.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2017 19:35:17
Svar/Indlæg:
5874/1287
Da jeg ikke har viden om (eller kontrol over) hvor tit SMART-data bliver aflæst, kan jeg jo ikke vide om det er den AKTUELLE temp jeg ser mens den er i aktivitet.
Jeg kan sagtens aflæse SMART data, men som nævnt ved jeg ikke hvor gamle disse data er.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2017 19:43:20
Svar/Indlæg:
2957/206
Er idéen at du vil have fat i noget i stil med det nedenunder?

https://www.ekwb.com/shop/wate...

Hvis ikke andet så er de ikke forfærdelige dyre, og ser i min mening relativt godt ud. Har selv en af de sorte. 🙂

Bruger HWiNFO til at se temp på min m.2.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2017 21:39:31
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ja, det kunne udmærket godt være en af disse modeller. Især hvis jeg finder ud af, at det er nødvendigt 🙂


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2017 22:09:59
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hmmm..har nu prøvet med sensor-måling i HW-monitor, og den ser ud til at blive for varm (Crystal disk mark test)i den de kalder "drive temp 2".




mon ikke en køle-profil kan hjælpe?


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2017 23:58:43
Svar/Indlæg:
2011/185

Hmmm..har nu prøvet med sensor-måling i HW-monitor, og den ser ud til at blive for varm (Crystal disk mark test)i den de kalder "drive temp 2".




mon ikke en køle-profil kan hjælpe?

Burgurne skrev d. 01-12-2017 22:09:59


Hvis programmet ellers læser temp rigtig (jeg har erfaret HW-monitor ikke altid læser alle temp rigtig. Men ellers ja så 89 C apselut for varmt. Det er over den SSD normale arbejdes temperatur.

Taget fra Samsung´s hjemmeside og ja som det frem går anbefaler Samsung også selv godt airflow. M.2 SSD bliver bare noget varmere end deres sata ditto.:

OPERATING TEMPERATURE

0°C to 70°C (Measured by SMART Temperature. Proper airflow recommended)

Jeg har min SSD i en M.2 til PCIe adaptor med indbygget køleprofil og det er altså noget som virker. Selv på en steghed sommerdag har jeg ikke set den over 45 C når den virkelig får lov til at arbejde og her en vinteraften kommer den knap over 30 C efter en crystal disk mark run. Den her adaptor jeg har:







Med de temp du har der, er en køleprofil nærmest et must have og ville ikke selv køre en M.2 SSD uden en køleprofil :yes:


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2017 00:27:36
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg har (som nødløsning) fundet nogle små køleprofiler som jeg har monteret på drevet med Artic Silver. Det hjalp en del på den temp der hedder "Drive Temp 2", men næsten ingen forskel på "drive temp 1", og det er åbenbart også Drive temp 1, som Crystal disk info viser:




Min sidder også i en adapter, desværre uden en indbygget køler:
https://www.proshop.dk/Harddis...

Som jeg har sat i den PCIe prot der er beregnet til grafikkort nr 2, for at få Gen.3 hastigheder ud af drevet. Den er jo også en del hurtigere end i din opsætning, da du "kun" kører Gen.2 med din. Måske endnu en forklaring på, at din er så meget køligere end min??


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2017 00:37:41
Svar/Indlæg:
2011/185

Jeg har (som nødløsning) fundet nogle små køleprofiler som jeg har monteret på drevet med Artic Silver. Det hjalp en del på den temp der hedder "Drive Temp 2", men næsten ingen forskel på "drive temp 1", og det er åbenbart også Drive temp 1, som Crystal disk info viser:




Min sidder også i en adapter, desværre uden en indbygget køler:
https://www.proshop.dk/Harddis...

Som jeg har sat i den PCIe prot der er beregnet til grafikkort nr 2, for at få Gen.3 hastigheder ud af drevet. Den er jo også en del hurtigere end i din opsætning, da du "kun" kører Gen.2 med din. Måske endnu en forklaring på, at din er så meget køligere end min??

Burgurne skrev d. 02-12-2017 00:27:36


Ja PCIe gen 2 holder den lidt tilbage i max skrive hastighed. Max skrive på mit drev er 2200 Mb/s men det kræver PCIe Gen 3 og opnå.

Kan godt være på grund af hastigheds begrændsning at mit drev er kølligere. Kan dog ikke sige det med sikkerhed.

Men i vært fald har det køling du nu har sat på drevet da helt sikkert hjulpet. Nu ligger drevet inden for normal arbejds temperatur også throttler den heller ikke så.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2017 00:48:30
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ja, den må forblive sådan indtil videre. jeg har planer om til foråret at opgradere cpu, mobo og ram, og så skal drevet jo ikke sidde i adapter til den tid. Måske det bliver et af de mobos med indbygget nvme-køling 🙂


pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2017 01:31:39
Svar/Indlæg:
1119/58
Det var godt nok en høj temp du havde indtil du fik kølrefil på.

Jeg har en evo960 256GB og den ligger på 50 grader når jeg kører en Crystal diskMark og det er bare med mit normale airflow i mit kabinet.




Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2017 01:36:36
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ja, men kun på den som HW-info kalder "drive temp 2". Den anden der hedder 1 er stadig lidt høj, men slet ikke i farezonen.
Nogen der ved hvad forskellen er på disse 2 temp? Den der hedder "2" kan jeg ikke finde i SMART, så hvor mon den kommer fra?

Nu har jeg flyttet den blæser (140mm) der sidder i bunden af kabinettetså langt tilbage som den kan komme for PSU'en, og det har yderligere hjulpet, så nu kan den klare sig, indtil den bestilte køleprofil fra ekwb ankommer (forventet 9/12 først)


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2017 16:17:08
Svar/Indlæg:
2957/206
Teknisk set er den ikke 'for varm'. 950/960-serien har indbygget throttling, ved 950 serien skete det ved omkring 110c (PM/SM951 har ikke samme throttling, ej sikker på PM/SM961).

Flash chips har som sådan ikke noget videre imod højere varme (nogle undersøgelser viser endda at det måske kan få dem til at leve længere). Selve controlleren tager dog ikke skade af noget køling.

For min egen PM961 512GB fik det den fra ~75-80c ned til nogle ~40-45c - ifølge HWiNFO.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2017 18:57:29
Svar/Indlæg:
3661/82
#7
ok men saa er du tilbage ved at du ikke kan bruge nogle af de software foreslag der er blevet afgivet eftersom de Alle bruger SMART, og du skal igang med en hw loesning som vil afgive et resutlat alt efter hvor du placere dioden.
og igen skal lave dit eget software saa du ser sikker paa hvor tit den info bliver opdateret.


#10
Det er atlsaa ogsaa SMART du laeser der. Hvorfor du forvirre mig lidt.


#16
Det er sandsynlgivsi blot 2 sensore der er koblet til SMART.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2017 20:12:04
Svar/Indlæg:
5874/1287
#18 Jeg er godt klar over, at det er SMART der aflæses i div programmer, det som forvirrer MIG er, at alle programmer (undtagen HW monitor) incl producentens eget alle viser data fra den sensor med den LAVE temp.
Så dels, hvad måles som værende den HØJE temp i HW monitor (se billedet i #10, Drive temperatur 2), og dels skal kølebeslutningen tages fra den LAVE eller den HØJE del af HW's måling?

Sandsynligvis den LAVE, da det er den alle de andre programmer viser data fra. Du skriver, at det sandsynligvis "blot" er 2 sensorer koblet til SMART ... ja selvfølgelig er det det, men hvad er det de måler på? Flashmen, controller .. ???? Og sakl det køles, da HW viser temp med rød skrift, når den når over 85°???