Vega 64 er på næsten alle måder ret innovativ. Desværre er kortet/driverne ikke programmeret fuldt ud for de egenskaber, som kortet blev fremvist med ved launch, nogle kalder det modificeret fury drivere.
High Bandwith Cache, er en "Enterprise" egenskab, som vi consumers har fået adgang til, ret fedt at kan få fuldt udbytte af vores ram på gpu, specielt ved CAD arbejde.
AMD har hyret en ny programmør/designer, som folk mener skal bane vejen for mange af de egenskaber som vega har, blot på navi i stedet for vega. Mange mener også, at vega 56/64 har defektheder på hardware level, som gør at disse (primitive shaders) ikke virker, men det er spekulativt.
Jeg har haft Vega 64 Liquid. Det var faktisk en fed oplevelse. Men da prisen var den samme, som for et 1080 ti, kunne jeg ikke retfærdiggøre det.
Derfor:
Vega kortet laver std. 266 watt og ca 101 fps i fx bf1. For ca. samme watt, der har man 135 fps i bf1. Skruer man op for turbo mode på vega 64, så laver det 320watt og ca. 110 fps.
Mit kort var også meget plaget af coil-while. + Den varme det udgav fra radiatoren, var nu dejlig nok her om vinteren. Men jeg frygtede for sommeren, fordi efter 1½ times spil sad man tilbage få kluns på kroppen, da rummet simpelthen var blevet opvarmet af H til, det dur ikke. Givet kortets laver "ingen" varme inde i ens kabinet, og radiatoren+pumpen gør det overordnet fint, men det er bare for meget varme for den lille 120mm rad.
Kortets temperature lå på 65, som er målet i Adrenaline, og max 70. Det er stadigvæk en vanvittig høj temperatur på vandkøling! Taget i betragtning, at de fleste 1080ti'er har max 70 mens på luftkøling. Jeg synes dog godt om liquid versionen, da det virker overbygget og oser af kvalitet hele vejen igennem, specielt med det ekstra reservoir på gpuen, det er sgu godt tænkt.