Linux vs Windows server??

Diverse d.  08. januar. 2018, skrevet af thias-
Vist: 1129 gange.

thias-
 
Superbruger
Tilføjet:
08-01-2018 17:31:27
Svar/Indlæg:
396/229
Hey Hwt

Jeg kunne godt tænke mig at lære opsætningen af servere.. Jeg har kigget linux vs windows server.. Men kan ikke finde ud af hvad hvilken hest jeg skal satse på..
På sigt vil jeg gerne ind på en pc skole.. Og vil derfor gerne være forberedt..

Så hvad hvad tænker i?? for og imod??

på forhånd tak!!
Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
08-01-2018 17:46:15
Svar/Indlæg:
355/1
Hvis det er for at lære hvordan tingene virker, så uden tvivl Linux.
Windows sætter næsten sig selv op, i hvert fald da jeg arbejdede med servere.


Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
08-01-2018 18:04:54
Svar/Indlæg:
718/15
Så leg med begge dele?
Du skal nok forvente primært at komme til at arbejde med windows servere/miljø under alle omstændigheder.


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2018 19:45:46
Svar/Indlæg:
804/29
#2 læs her
https://en.m.wikipedia.org/wik...

Så jeg vil bestemt anbefale et linux miljø


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
08-01-2018 20:46:07
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Windows servere og Linux kommer begge til at være i billedet rigtig mange år endnu, og ser ikke umidelbart der er noget ude i horisonten som skal overtage for de 2.

Windows servere bruges i danmark i voldsomt mange virksomheder, som den basale underliggende infrastruktur, dvs. til at holde styr på filer, brugere og brugerstyring, økonomi system mm.

De kunder jeg lige kan komme i tanke om bruger stort set kun linux til webservices. hvor der ligger noget linux SQL under, og så en webfront til en eller anden given service.

Det var billedet for 9 år siden da jeg startede som konsulent, og det er stadig billedet i dag. Dog skal det siges at der er kunder som kører rent linux, og de gutter der kan lave det, er voldsomt eftertragtede, fordi der ikke er specielt mange af dem. Så hvis du går efter en høj løn, så er linux den rigtig vej at gå 😉

Hvis du snakker om du vil ind på noget IT uddannelse, som it supporter, datatekniker el. så vil jeg nok kigge 90% windows server, og snuse lidt til overfladen på linux, da det ca. er fordelingen under de nuværende uddannelser.

#1

Du kan sætte en del op i Windows via GUI, som click click finish. Men vil du lave noget advanceret er vi ude i powershell i dag.

Men alt andet lige, så kommer det helt an på hvad du vil lave. Hvis vi snakker webservices ol. så er linux klart på første pladsen. Snakker vi resten af infrastrukturen (specielt i DK), så er Windows Server det rigtige valg.

#3

Kan nu ikke helt se hvad han skal bruge den artikel til?


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2018 21:11:10
Svar/Indlæg:
3799/43
#4 enig.

#0 Sæt dig ind i hvad du vil lære først, det er svært at anbefale dig hvad du skal vælge, uden at kende til det.

Linux er mest kommando basere, men det er billigt.

Windows kan være "klik" baseret, men powershell har gjort at det meste kan klares med kommandoer, hvilket mange fortrækker, men det koster.

Hvis ikke, at du har en bruger til Microsoft imagine.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 08-01-2018 21:14:23.


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2018 21:26:06
Svar/Indlæg:
804/29
#4
Læs afsnittet Public servers on the Internet? Procentfordeling og den slags


Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2018 22:12:56
Svar/Indlæg:
447/2
Jeg ville nok starte med Windows Server og finde ud af hvordan DNS, DHCP, Domain Controller, DFS, og ADFS sættes op.

DNS og DHCP ligger mere inde over Netværk.

Men tag et kig på Hvordan Domain Controller, DFS og ADFS virker :)

Også lær at skrive powershell scripts, det gør ens liv meget nemmere.


Senosk
 
Overclocker
Tilføjet:
08-01-2018 23:52:06
Svar/Indlæg:
233/38
Har selv læst til dateteknikker på SDE i Odense i foråret 2017 (måtte droppe ud pga. personlige årsager) og på grundforløbet blev der kun undervist i Windows-servere. De underviser først i Linux på hovedforløbet.

Men som #7/Klump er inde på, så sæt dig ind i DNS, DHCP og Domain Controller, så er du i hvert fald stærkt kørende i faget Netværk.

Sætter du dig ind i Windows Server og generelt styresystemer (især Windows 7 og Windows 10), så vil du være godt kørende i faget Operativsystemer.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
09-01-2018 08:02:06
Svar/Indlæg:
2826/100

#4
Læs afsnittet Public servers on the Internet? Procentfordeling og den slags

Had skrev d. 08-01-2018 21:26:06


Så giver det mening hvorfor du refererede til artiklen, når det så er sagt, så er det en meget lille andel af IT folk som har fokus på webservere, det er typisk i hosting virksomheder, eller hvis du er ansat som system administrator i et udviklingshus som laver noget web løsning.

#7

Til dels enig, nu går du jo ikke detaljer med rækkefølgen, men tror dog personligt jeg ville have udeladt ADFS, og så bare få styr på DNS, DHCP, DFS og AD. så kan man bygge ud derfra. Hvis han fra starten skal lave noget der understøtter ADFS er vi jo ude i sharepoint el. for at finde en service han kan teste gratis som understøtter det. Så det er måske at sætte baren lidt højt 🙂

Men igen, det er blot min mening, er grundlæggende enig i det du skriver.

#8

For en ordens skyld, vil jeg lige understrege at der er voldsomt stor forskel på både kvaliteten, samt hvilke emner du går igennem, på de enkelte skoler. da jeg tog uddannelsen, fyldte klient OS nærmest intet. Tror vi brugte 1 uge på det, i de 5 år jeg gik der. Derimod var Netværk (CCNA og CCNP) en stor del, sammen med server OS og services.

Nu ved jeg ikke hvor du har gået på skole, men ovenstående er lige så meget for at undertrege at det er svært at forberede sig til hvad man kommer ud for på skolerne, fordi der er så voldsomt stor forskel fra skole til skole


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
09-01-2018 08:06:19
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

For at give dig lidt at starte på, så er dette et rigtig godt sted at starte.

https://www.microsoft.com/en-u...

Derinde har du mulighed for at hente trial udgaver af stort set alt microsoft server software. Hvis du kører med windows 10, kan du med fordel installere servere til at lege med på din pc, det eneste som det kræver er at du aktiverer Hyper-V på din pc.

Det kan gøres enten via tilføj, fjern programmer, eller powershell, med følgende kommando:

Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName:Microsoft-Hyper-V -All

Herefter vil du kunne oprette virtuelle servere på din pc. Når du så er færdig med at "lege", slukker du for dem, og så har du den fulde kapacitet fra din pc igen.

Ovenstående kører helt sandboxed fra din pc, så du kan ikke ødelægge noget på din pc ved at installere en server, det eneste du skal være obs på er dit ram og disk forbrug.


Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
09-01-2018 15:41:52
Svar/Indlæg:
464/7
#9 jeg selv har taget datatekniker m. speciale i programmering på Mercantec i Viborg, og sammenlignet med andre skoler er de nok lidt sløset derinde, men men ja CCNA og CCNP var en stor del af H1, H2, H3. Dette var dog i version 7 & 8.

Her i december / januar begynder de at undervise efter version 9, som (hvis man tager programmering som speciale) er meget mere 'programmerings orienteret'
Faktabladet dertil kan ses her: http://www.uddannelsesadminist...

#0 men som de andre siger, så under data uddannelsen er det primært windows man bliver lært i, i starten og senere i uddannelsen er det linux, dog med windows som primær.