Windows servere og Linux kommer begge til at være i billedet rigtig mange år endnu, og ser ikke umidelbart der er noget ude i horisonten som skal overtage for de 2.
Windows servere bruges i danmark i voldsomt mange virksomheder, som den basale underliggende infrastruktur, dvs. til at holde styr på filer, brugere og brugerstyring, økonomi system mm.
De kunder jeg lige kan komme i tanke om bruger stort set kun linux til webservices. hvor der ligger noget linux SQL under, og så en webfront til en eller anden given service.
Det var billedet for 9 år siden da jeg startede som konsulent, og det er stadig billedet i dag. Dog skal det siges at der er kunder som kører rent linux, og de gutter der kan lave det, er voldsomt eftertragtede, fordi der ikke er specielt mange af dem. Så hvis du går efter en høj løn, så er linux den rigtig vej at gå 😉
Hvis du snakker om du vil ind på noget IT uddannelse, som it supporter, datatekniker el. så vil jeg nok kigge 90% windows server, og snuse lidt til overfladen på linux, da det ca. er fordelingen under de nuværende uddannelser.
Du kan sætte en del op i Windows via GUI, som click click finish. Men vil du lave noget advanceret er vi ude i powershell i dag.
Men alt andet lige, så kommer det helt an på hvad du vil lave. Hvis vi snakker webservices ol. så er linux klart på første pladsen. Snakker vi resten af infrastrukturen (specielt i DK), så er Windows Server det rigtige valg.
Kan nu ikke helt se hvad han skal bruge den artikel til?