Crimptang er på lager i THansen Glostrup afdelingen, til en rimelig pris.
https://www.thansen.dk/elektro...
Crimptang er på lager i THansen Glostrup afdelingen, til en rimelig pris.
https://www.thansen.dk/elektro...
Tak :) Kan du svare på om disse ville gå med mit CAT6-kabel, eller om jeg bare skal bytte det til et CAT5E?
Mvh. Nicki.
#11 så må jeg jo lige google, da jeg ikke lige helt har styr på hvor i landet dét er...
edit: du må klare dig selv, jeg kører ikke fra skive af mod sjælland ;D
pøj pøj med det. (:
grunden til disse 2 forskellige standarder, er hvis du benytter TIA 568A i den ene ende og TIA 568B i den anden, så har du lavet et krydset kabel.
Et krydset kabel bruger man mellem to pc direkte.
Et lige mellem pc og router.
det nemmeste for dig vil være at købe følgende,
2 stikdåser med dataudtag i, Bauhaus har dem
2 korte netværkskabler
det eneste værktøj du skal bruge er en bormaskine, skruer og rawplugs til at montere dåserne på væggen, med det har din far vel i forvejen. Strengt talt behøver du ikke at sætte dem fast i væggen, bare få underlag med så du kan lave en lukket boks til dine stik.
en lille ligekærvskruetrækker til at montere netværkskablet i dåserne, der er farvekoder på stikkene i dåserne, så det kan ikke laves forkert.
så er det bare at montere de 2 indkøbte kabler i hver sin ende til hhv. router og computer.
dataudtagene er dyre i Bauhaus, og du kan nøjes med en dåse og et ekstra kabel i din ende. Du følger farvekoderne i dåsen i din ende.
sidst men ikke mindst, kan du sagtens montere stik fra cat5e på cat6 kabel, i dit tilfælde. Cat6 stik er bedre skærmet, men det betyder som sagt intet i dit tilfælde.
Alternativt kan du bore hullet op, det er det billigste i dette tilfælde, og din far har vel det rigtige bor, og du skal alligevel snakke med ham om du må lave det større. 😉
ahhh M.Beier de stik koster altså ikke alverden, du kan få cat6 stik fra ca. 5 kr/stk. og du kan endda få dem så du ikke skal bruge værktøj for ca. 30 kr/stk.
Trådstarter kan jo ikke udnytte cat6 kablet i praksis da hans udstyr max. kører 1gbit. Prisforskellen er bare ikke særlig stor i H.N. fra cat 5e til cat6.