Vær opmærksom på to ting med VA paneler. De er ikke matte men blanke. De giver genskin hvis du er i meget oplyst rum, og du skal ikke have solen mod ryggen.
Dertil så er der mere trailing på VA paneler end ved IPS, især ved sorte nuancer. Dvs, at det kan ligne der er noget ghosting i spil. For nogen kan det betyde rigtig meget, for andre er det mindre "irriterende".
Min hustru's AOC har VA panel og der kan jeg se lidt trailing, men det er ikke så meget, at jeg finder det forstyrrende i spil.
Vær opmærksom på to ting med VA paneler. De er ikke matte men blanke. De giver genskin hvis du er i meget oplyst rum, og du skal ikke have solen mod ryggen.
Dertil så er der mere trailing på VA paneler end ved IPS, især ved sorte nuancer. Dvs, at det kan ligne der er noget ghosting i spil. For nogen kan det betyde rigtig meget, for andre er det mindre "irriterende".
Min hustru's AOC har VA panel og der kan jeg se lidt trailing, men det er ikke så meget, at jeg finder det forstyrrende i spil.
Dette er ej sandt - Jeg undskylder, men jeg kan ikke sige det mildere.
VA panelers 'coating', helt lige som med IPS, TN, OLED, osv. kommer i helt den overflade behandling som fabrikanten ønsker (tror dog ikke at jeg har set en matte OLED).
VA fjernsyn er dog tit "glossy" (ligeledes er IPS fjernsyn), hvor jeg personligt ej har set en VA computer skærm som har været glossy.
Ligeledes er CF791 også med en en "medium" matte behandling, som klarer det ret godt i at fjerne genskin. Du kan ej spejle dig i den, men du kan godt se lidt genskin hvis solen står lige på.
Min main IPS skærm på den anden side er et spejl (meget glossy), som resultere i rigtige flotte farver, men er et helvede hvis der er lidt sol 😛
- Har dog også 3 (1080p) skærme som er meget matte, som lidt ødelægger farverne, i det mindste i forhold til min 1440p (IPS).
Personligt har jeg, som også skrevet før, endnu ikke lagt mærke til ghosting med skærmen her. Dermed ikke sagt at det ikke eksistere, jeg har blot ikke lagt mærke til det. Ej er der noget videre at snakke om på ufo testen.
Det er dog ikke videre tit at jeg spiller kulsorte shooters, nærmere Overwatch, HotS, WoW, Cities: Skyline, Tropico, Mass Effect, Destiny 2, Far Cry 3+4, Wildlands.. mm.