Windows i ny Lenovo driller meget!!

Software d.  18. januar. 2018, skrevet af Burgurne
Vist: 1690 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2018 21:57:46
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Min søster har købt sådan en her
https://www.elgiganten.dk/prod...

Den har åbenbart stået på lager et stykke tid, for det er en gammel 1703 version af windows 10 der er på den. Den forsøgte så at opgradere sig til ver 1709, men efter knap 2 timer (!!) gav den selv op. Den skrev så "Der findes ukompatibelt software på denne PC, venligst afinstallere dette inden opgradering". Okay, jeg genstartede så maskinen, og nu melder den hele tiden om, at der er en opdatering der ikke er installeret korrekt, og at jeg skal prøve at genstarte for at forsøge at installere den igen. Efter 2-3 gange at have prøvet dette, prøvede jeg først fejlfindingsværktøjet der er indbygget i windows, og det fandt fejl, som det rettede. Det hjalp bare ikke en skid! Fejlen var der stadig. Over på tenforums.com og lede efter hjælp til at resete updateringsrutinen. Den downloadede fil virkede dog ikke, da den ikke kan stoppe windowsupdate-servicen! Så var jeg lige vidt.
Prøvede så at afinstallere Lenovo's software. Men den skrev tilbage, at "windows er ved at opgradere, venligst gør denne opgradering færdig inden afinstallation"! 🤡 😢 🤡

Så tog jeg skeen i den anden hånd, gik til min egen PC og lavede en Windows 10 installations USB vha microsofts webside for at installere windows 10 clean!
Okay, Lenovo'en bootede fint fra USB'en, og efter godkendelse af licens osv, så ville den jo gerne have et sted at installere windows. Hmmmm, der er ingen driver til det NVMe drev der er i sådan en Lenovo, så den kunne heller ikke installere windows 10.

Den eneste driver jeg har kunnet finde på Lenovo's side er en .exefil man skal køre I windows, hvilket jo er lidt svært, når windows slet ikke er installeret 😎
Nogen der har en ide til, hvor, hvordan, hvorlænge, hvortil, hvorfra, hvorfor og hvor meget der skal til for at finde en driver, som man kan indlæse (evt. fra en anden USB pen) under windows installationen, så den kan komme igang.

Jeg troede jeg vidste lidt om PC'ere efter 22 år med dem, men denne billige Lenovo er sgu da det mest drilske siden vi rodede med jumpere til IRQ og DMA på bundkortene!!!

Hjælp modtages meget gerne 😳
jmose
 
Moderator
Tilføjet:
18-01-2018 22:13:07
Svar/Indlæg:
3863/538
Download NVMe driver fil, og brug Nlite til at inkludere driveren på dit USB inden du installerer clean Win 10?

Det eneste jeg lige kan komme i tanke om.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2018 22:28:35
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hvordan gør jeg det, så dette "sikre boot" stadig vil godkende en Microsoft Windows 10 installationsUSB??

Og kan man i det hele taget det, når "driveren" er en .exefil, som windows først vil pakke ud?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 18-01-2018 22:35:27.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
18-01-2018 22:43:45
Svar/Indlæg:
3863/538
-> 2:

Har aldrig selv brugt det. Men tror at tanken bag Nlite er, at du simpelthen udpakker din .exefil og "pakker" den sammen med din Win installation. Og dermed ligger driveren allerede på din windows når den er installeret.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2018 22:59:16
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jo, men netop deri består problemet. Jeg kan ikke "udpakke filen" manuelt! Det er en som nævnt en .exefil, og når jeg starter den på min egen PC, starter den med at skrive, at den ikke er kompatibel med min PC (hvilket jo er rigtigt nok), hvorefter den igen bare lukker ned. Altså intet der er pakket ud? Ikke engang i temp-mappen ☹

Eller findes der en slags "WinRAR"-program, der kan pakke sådanne exe-filer ud?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
18-01-2018 23:43:38
Svar/Indlæg:
3661/82
#4
Upload den et sted for mig elle smid et link


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2018 00:36:50
Svar/Indlæg:
5874/1287
PM sendt til Sven Bent


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2018 08:48:13
Svar/Indlæg:
979/49
#0 Når du er færdig med at installere dit Windows igen, er det vigtigt at du installere alle drivere fra Lenovo's side og deres opdaterings software, da du ellers aldrig for den til at køre ordentlig.
Vi bruger kun Lenovo på jobbet og alle der ikke kører med Lenovo tools ovs., har problemer på enten den ene eller anden måde.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
19-01-2018 09:08:02
Svar/Indlæg:
4981/47
Lenovo levere slet ikke en NVMe driver til den bærbar, det er kun intel RST og deres seriel IO drivers der ligger derinde på support siden.

Find ud af hvilken SSD der sidder i og hent den korrekte driver herfra :

https://www.win-raid.com/t29f2...

Secure Boot burde ikke kunne drille ved install så længe du køre bærbaren i UEFI mode.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2018 23:16:14
Svar/Indlæg:
5874/1287
Så lykkedes det sgu. Det var en Intel Premium "etellerandet" driver der åbenbart ikke er med i en standard windows 10 ISO. Men den lå faktisk i den driver der ellers hedder Intel Rapid Storage Technology Driver

Denne driver kunne indlæses der hvor den spørger efter et sted at installere windows, den var så godt nok flere minutter om at installere denne meget lille driver, men det virkede!

Tak til jer alle for råd, vejledning, støtte og hjælp til hjemløse windows installationer 🙂