Dårlig serverperformance

Diverse d.  04. marts. 2018, skrevet af nexium
Vist: 1302 gange.

nexium

Erfaren rotte
Tilføjet:
04-03-2018 13:59:27
Svar/Indlæg:
1/1
Kære alle.
Ret mig gerne, hvis jeg har lagt beskeden i en forkert tråd.

Jeg har et spørgsmål ang. vores firma-server, som vores leverandør mener skal opgraderes, da den er blevet sløv og programmerne 'hakker' efter deres seneste opdateringer.

Jeg er med på, at man skal opgradere når noget bliver forældet, men jeg kan omvendt heller ikke lide at blive tørret af et firma som selvfølgelig gerne vil tjene ekstra penge.

Info:
vores nuværende server er snart 5 år gammel, og er af typen:
Fujitsu PRIMERGY TX100 S3, Intel Xeon E3-1220 / 3.1 GHz, (quad core), 32 gb ram.
Link https://www.proshop.dk/Server/...
Jeg smed 32 gb ram i, efter firmaets seneste opdatering som fik alle vores programmer til at hænge, og være ulideligt langsomme (før havde den kun 8 gb). (i øvrigt ville vores leverandør have ca. 13.000 kr for at skifte fra 8 --> 32 gb ram.., jeg gjorde det selv for ca. 3.000 kr) Det hjalp i lidt under et år, men nu er den desværre gal igen. Alt hænger i bremsen og er langsomt.

Vores leverandør foreslår at vi opgraderer med denne:
Fujitsu PRIMERGY TX1310 M1, Intel Xeon E3-1226V3 / 3.3 GHz (quad core), 32 gb ram, 2 tb hdd, winserver 2012, samt en ny switch, som de skriver bliver "slidt" (det er det, de skriver..) med tiden.
Link https://www.proshop.dk/Server/...
Pris: ca. 50.000 kr. inkl moms og installation.

Jeg har forsøgt at google lidt på diverse benchmark hjemmesider, som viser at den nye server's cpu ca. er 15% hurtigere. Men skal man have andre faktorer in mente?

Skal jeg bare se at opgradere i en fart, eller skal jeg se at finde mig en ny leverandør i en fart?
Jeg er lidt i tvivl her ; Er der nogen af Jer som kan sige om opgradering er pengene værd? Jeg synes umiddelbart ikke. Men omvendt gider jeg heller ikke side og glo på en computerskærm, som er 100 år om af loade mine programmer. (Det er software til en almen lægepraksis).

Er deres tilbud en god opgradering?
Kan man i princippet godt bare købe et nyt server tower, og smide harddiskene over i (selvfølgelig med behørig backup af ALT)?? Eller vil det være direkte dumt at gøre?

Mvh

Tråden blev redigeret 5 gange, sidst af nexium d. 04-03-2018 14:02:48.
Calimero

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2018 14:17:57
Svar/Indlæg:
624/31
Nu ved jeg jo ikke hvad serveren skal køre af software, og hvor vigtig oppetid er for jeres firma. Men er hardwaren snart 5 år gammel er det på tide at få fornyet. Husk at få noget garanti på hardware, fx 5 års onsite next Business day eller lignende.
Den server jeres leverandør vil sælge jer, er ikke rigtig nogen opgradering af den gamle, jeg kan ikke følge deres argument.bmen igen, hvad skal den køre. Det kan ikke være helt ligetil men den pris de vil have for udskiftningen... Hvad hedder jeres leverandør og hvor "bor" firmaet?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
04-03-2018 14:18:43
Svar/Indlæg:
4983/48
Hvis ikke der er mindst en SSD til OS og programmer, vil det klart være et sted at starte.

Dertil bør du kigge på hvordan HDD´s har det, der sker ofte udskiftning af sector på diske ved langtidsbrug og/eller lign der kan påvirke ydelse, ofte anbefaler man også at skifte HDDs i servere efter 5år da risikoen for at de fejler eller står af begynder at stige.

Tjeck SMART data på dem, og post dem her hvis vi skal glo på det for dig engang 🙂

Jeg kan ikke helt se hvordan en server som denne ikke skulle kunne virke ganske fint til brug i en lægepraksis, men omvendt kender jeg ikke noget til den software der bruges, men det burde nærmere være på "lager" siden at ydelsen skal op, fremfor på Cpu kraften.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 04-03-2018 14:19:20.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2018 14:36:17
Svar/Indlæg:
3385/80
Så server til 5000 kr. og måske 1000 kr. til en switch, og dermed 44.000 kr. til opsætning?

Find dig en ny leverandør. Det der hænger ikke sammen.

Til sammenligning gav jeg knapt 75.000 kr. ex. moms for opsætning af ny server og ny backup-løsning. I dette var en hel del arbejde med opgradering fra tudsegammel Windows server, exchange, oprydning, backup-løsning, nedtagning af hardware på gammel lokation og opsætning af hardware på en ny lokation.

Klump

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2018 16:02:11
Svar/Indlæg:
447/2
Er der sat reboot cyklus op på serveren? Fordi det er ganske normal at en server med Windows Server installeret på, bliver genstartet engang om ugen, uden for produktionstid (primært søndag)

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2018 16:52:43
Svar/Indlæg:
2246/14
Er i blevet flere i firmaet ?
Hvor mange er i ?
Det lyder til at du løber tør for ram/io. Som de andre foreslår ville jeg kigge på SSD først.
Hvis ikke det løser det: en opgradering til en serverplatform med mange kerner (20+) og mulighed for meget ram(64 gb+).
Jeg har aldrig hørt om at switche bliver slidt, det lyder som det reneste bullshit.
Enten virker de, eller også er de defekte. (Nogle gange taber de pakker, men så er de jo også defekte)
Har du forhørt dig om en pris hos en anden leverandør ?
Er der nogle software licenser der er indregnet i ovenstående pris ?

Bartel

Overclocker
Tilføjet:
04-03-2018 18:09:40
Svar/Indlæg:
11/0
Det virker ikke som den vilde upgrade den server din leverandør har fundet til jer.

Hvad laver jeres server, har du prøvet at holde øje med, hvilke ressourcer på serveren der er problemet?

Sven

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2018 19:07:06
Svar/Indlæg:
3661/82
som sagt i dne andne traad.

skift leverandor. jeg er meget nysgerrig efter hvordan de mener en switch bliver slidt.

nexium

Erfaren rotte
Tilføjet:
04-03-2018 20:29:38
Svar/Indlæg:
1/1

Jeg skal prøve at se om ikke jeg kan få lidt mere information ud fra serveren.

I sin tid har jeg bygget og rodet med mange computere, men det er efterhånden mange år siden jeg holdt op med at følge med i, hvad der
rører sig inden for den verden. Derfor kan mine spm måske være lidt i den nemme
ende.

Kan jeg få tilstrækkelig af den information i efterspørger ud via ex. Ressourceovervågning fra windows? Findes det overhovedet til Windows
server?

Lidt baggrund:
Lægeklinikken bruger systemet XMO ( se www.xmo.dk fra https://www.cgm.com/dk/produkt... )
Generelt skal man tage deres ”IT-support” med et gran salt,og vi ved godt at de taget ågerpriser for deres hardware. Men de vil kun
supporterer deres eget hardware, så man er lidt låst til dem.
Jeg har overvejet om man skal ud og lede efter andre udbydere.
Systemet er blevet meget tungt på det seneste, og nogen i klinikken mener det er fordi de er begyndt at gemme/indscanne attester mm som
pdf’er/jpg’er, som evt ligger og fylder. Jeg ved ikke hvorfor.
Der er 5-6 computere tilsluttet netværket, samt telefonsystem mm.

Tilbuddet på de. 50.000 kr. er inkl. en masse mandetimer,som er klart det dyreste.
Indsætter anonymiseret billede af tilbud, samt copy/paster nogle ”guldkorn” af sælgersnak:
Citat:
”Vores tekniker har set på sagen online – og fundet ud af at problemet er jeres server.
Din nuværende server er fra juni 2012 og har 8 GB RAM – og det er lige lidt nok, da XMO godt lide rigeligt RAM i serveren.
Gennemsnitlig levealder for en server er 3-5 år. ”
”Jeg har desuden medtaget en ny switch, da denne bør skiftes ind imellem, for at sikre at den
ikke skaber flaskehals i systemet grundet alder (ældre switche har nedsat
hastighed, har vi erfaring for)” (note: Switchen er 5 år gammel)

Jeg har i øvrigt postet dette opslag på både hwt og hol.dk, hvis nogen af jer skulle undre jer over det fremkommer begge steder.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 04-03-2018 20:39:30.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
04-03-2018 22:30:33
Svar/Indlæg:
2826/100

Hurtig gennemgang af tilbudet.

Server, kan jeg ikke sige så meget til, det virker umiddelbart til at være en utrolig svag server, og mindes ikke jeg selv på nogen måder ville give et tilbud på noget lignende.

Men så igen, har stadig ikke et godt billede af hvad der er af krav til den, men i min verden bliver en server til en virksomhed useriøs, det sekund man smider en 7200 Sata disk i den som den der.

Men som sagt, hurtig gennemgang.

3 år onsite, skal du alt andet lige have at vide hvad indebærer, 1) er det Next business day?

2) Hvad kører i nu? Hvis i kører ældre end 2012 skal i have CAL licenser igen, hvis den allerede nu kører 2012 (må være begge), så er CAL licenser ikke nødvendige, da det må antages at i allerede har dem på. Prisen på Licens er måske lidt i den tunge ende. Sidst jeg solgte en 2012 server tog vi 4400,- for den ved kunden, det var inkl. avance. Cal licenser tager vi normalt 230,- for, igen, inkl. avance. Så de ligger lidt pænt på.

3) Switch, er lidt ligemeget, gå efter en erhvervsserie, men ellers er mærke irrelevant hvis i kun er så få medarbejdere.

4) Nu er klargøring et vidt begreb. Og kan laves i forskellig omfang. Som udgangspunkt, har jeg altid lavet nye servere til de små kunder som en hyper-v server, med en virtuel maskine ovenpå. Dette primært fordi det er lettere at tage backup og restore, men så igen, jeg har aldrig solgt så "småt" hardware som den der er, så der vil diskene nok blive ret pressede hvis du smed Hyper-v på. Men hvis vi nu tager resten som et samlet punkt.

Jeg har lige været i "arkivet" og kigget på et tilbud jeg lavede for 1½ år siden. Kunden har i det tilfælde. Det er til en produktionsvirksomhed, de har omkring 40 medarbejdere, og har en intern Exchange server(mail), Domain controller, Sharepoint, XAL, og filer.

Og for at installere en ny server, migrere alt data, databaser, Sharepoint mm. samt flytning af mails til Office 365 fik de en samlet regning på 27.825,- på konsulent timer.

Så kan du så begynde at regne på hvor voldsom en pris de tager, hvis du sammenligner størrelsen.

Og så et sidste ord.

Hvis det er serveren som er for langsom, så vil jeg næsten garantere for, at i ikke vinder noget ved at skifte ud til den der er i tilbudet. Der er ganske enkelte ikke noget i den server som er så meget "bedre" at det betyder noget.