Hurtig gennemgang af tilbudet.
Server, kan jeg ikke sige så meget til, det virker umiddelbart til at være en utrolig svag server, og mindes ikke jeg selv på nogen måder ville give et tilbud på noget lignende.
Men så igen, har stadig ikke et godt billede af hvad der er af krav til den, men i min verden bliver en server til en virksomhed useriøs, det sekund man smider en 7200 Sata disk i den som den der.
Men som sagt, hurtig gennemgang.
3 år onsite, skal du alt andet lige have at vide hvad indebærer, 1) er det Next business day?
2) Hvad kører i nu? Hvis i kører ældre end 2012 skal i have CAL licenser igen, hvis den allerede nu kører 2012 (må være begge), så er CAL licenser ikke nødvendige, da det må antages at i allerede har dem på. Prisen på Licens er måske lidt i den tunge ende. Sidst jeg solgte en 2012 server tog vi 4400,- for den ved kunden, det var inkl. avance. Cal licenser tager vi normalt 230,- for, igen, inkl. avance. Så de ligger lidt pænt på.
3) Switch, er lidt ligemeget, gå efter en erhvervsserie, men ellers er mærke irrelevant hvis i kun er så få medarbejdere.
4) Nu er klargøring et vidt begreb. Og kan laves i forskellig omfang. Som udgangspunkt, har jeg altid lavet nye servere til de små kunder som en hyper-v server, med en virtuel maskine ovenpå. Dette primært fordi det er lettere at tage backup og restore, men så igen, jeg har aldrig solgt så "småt" hardware som den der er, så der vil diskene nok blive ret pressede hvis du smed Hyper-v på. Men hvis vi nu tager resten som et samlet punkt.
Jeg har lige været i "arkivet" og kigget på et tilbud jeg lavede for 1½ år siden. Kunden har i det tilfælde. Det er til en produktionsvirksomhed, de har omkring 40 medarbejdere, og har en intern Exchange server(mail), Domain controller, Sharepoint, XAL, og filer.
Og for at installere en ny server, migrere alt data, databaser, Sharepoint mm. samt flytning af mails til Office 365 fik de en samlet regning på 27.825,- på konsulent timer.
Så kan du så begynde at regne på hvor voldsom en pris de tager, hvis du sammenligner størrelsen.
Og så et sidste ord.
Hvis det er serveren som er for langsom, så vil jeg næsten garantere for, at i ikke vinder noget ved at skifte ud til den der er i tilbudet. Der er ganske enkelte ikke noget i den server som er så meget "bedre" at det betyder noget.