Moderator
Tilføjet:
04-03-2018 17:46:50
Svar/Indlæg:
3863/538
Er det simple liv muligt - eller er det en utopi? Det er spørgsmålet som vores familie har valgt at prøve gradvist af.
Tilbage til starten:
I 2015 gav min kone mig en udfordring. "Tilbring en uge af din ferie sammen med 500 spejdere på en sommerlejr" Jeg nægtede selvfølgelig kategorisk. Jeg ville hen et sted med all inklusive, varme og kolde øl. Lidt efter lidt fik hun mig overtalt. Så afsted på spejderlejr det gik.
Det var hæsligt og vidunderligt på samme tid. Hæsligt fordi det var koldt, regnede og fordi vi ikke havde grejet til den slags ting. Vidunderligt fordi at efter de første par døgn, begyndte telefonerne at løbe tør for strøm. Og så begyndte magien.
Pludselig snakkede vi sammen, grinte sammen, lavede mad over bål, byggede med rafter. Ja kort sagt, så var jeg smidt lige lukt tilbage til min barndom. Og derfra gik det lidt stærkt.
I slutningen af 2015 og i foråret 2016, brugte vi noget der ligner 30.000 danske skatte-plagede kroner på udstyr til friluftslivet. Resultatet blev at vi som familie gik 100 km i Sverige i sommeren 2016, og sidenhen tog rigtig mange shelter-ture i weekenderne. Jeg blec i sen-sommeren 2016 faktisk også spejder-leder. :)
Ligeledes blev sommerferien 2017 en vandretur, ligesom at sommer 2018 bliver 245 km på "driver-ruten". Men vi kunne mærke at vi ville mere....
Tanken om det simple liv havde meldt sin ankomst. Og lad mig slå fast: "det simple liv" for os er IKKE at bo som eneboere i en skov, hvor vi har 100km til alting, og heller ikke at leve "off-the-grid" - fordi det anser vi for usandsynligt at opnå i Danmark.
Næh, det simple liv lige nu, handler om at købe mindre, have færre materielle ting, købe genbrug og så vidt muligt kun have lige nøjagtig det vi har brug for. Så derfor er "udrenselsen" begyndt. Vi fjerner de ting i vores liv som vi kan undvære.
Vi har sat os selv den udfordring at i resten af 2018 må vi ikke købe nyt. Hvis noget går i stykker, skal vi i videst mulige omfang købe genbrug. (hvis nu køleskabet går i stykker, så må vi nok gøre en undtagelse)
Hele tanken går på at færre udgifter = mindre behov for at tjene penge = mere tid til hinanden. Måske kan jeg gå fra at arbejde 60 timer om ugen, til rent faktisk bare at arbejde de 37 timer jeg er ansat til. Måske kan det endda blive 32 timer - eller mindre!
Men vi vil længere...
Lige nu har vi stadig børn i skole-alderen, som betyder at hus, bil osv stadig er et behov. Og derfor lægger vi omtrent 30.000 i banken hver måned. Det beløb skal reduceres kraftigt.
- Vi har 2 biler fordi jeg har 44 km til job, og min kone skal køre børn i skolen (17 km væk) Her vil vi gerne skrue ned til cykel, offentligt transport.
- Vores hus er på 180 kvm. Her vil vi gerne købe et "tiny-house" eller i hvert fald et MEGET mindre hus. (vi snakker nok max 50-60kvm) Jo mindre plads - jo mindre har man behov for.
På et tidspunkt forventer vi at have skruet så meget ned, at vi måske kan nøjes med at den ene arbejder, eller at begge arbejder tilpas til at betale udgifter, og derved have maksimal tid til hinanden og oplevelser sammen.
Har I nogensinde gjort jer tanker om at "stå-af" forbrugs-ræset? Er det simple liv en utopi eller rent faktisk opnåeligt i Danmark ?