Det simple liv - muligt eller en utopi?

Hyggehjørnet d.  04. marts. 2018, skrevet af jmose
Vist: 2952 gange.

jmose
 
Moderator
Tilføjet:
04-03-2018 17:46:50
Svar/Indlæg:
3863/538
Er det simple liv muligt - eller er det en utopi? Det er spørgsmålet som vores familie har valgt at prøve gradvist af.

Tilbage til starten:

I 2015 gav min kone mig en udfordring. "Tilbring en uge af din ferie sammen med 500 spejdere på en sommerlejr" Jeg nægtede selvfølgelig kategorisk. Jeg ville hen et sted med all inklusive, varme og kolde øl. Lidt efter lidt fik hun mig overtalt. Så afsted på spejderlejr det gik.

Det var hæsligt og vidunderligt på samme tid. Hæsligt fordi det var koldt, regnede og fordi vi ikke havde grejet til den slags ting. Vidunderligt fordi at efter de første par døgn, begyndte telefonerne at løbe tør for strøm. Og så begyndte magien.

Pludselig snakkede vi sammen, grinte sammen, lavede mad over bål, byggede med rafter. Ja kort sagt, så var jeg smidt lige lukt tilbage til min barndom. Og derfra gik det lidt stærkt.

I slutningen af 2015 og i foråret 2016, brugte vi noget der ligner 30.000 danske skatte-plagede kroner på udstyr til friluftslivet. Resultatet blev at vi som familie gik 100 km i Sverige i sommeren 2016, og sidenhen tog rigtig mange shelter-ture i weekenderne. Jeg blec i sen-sommeren 2016 faktisk også spejder-leder. :)

Ligeledes blev sommerferien 2017 en vandretur, ligesom at sommer 2018 bliver 245 km på "driver-ruten". Men vi kunne mærke at vi ville mere....

Tanken om det simple liv havde meldt sin ankomst. Og lad mig slå fast: "det simple liv" for os er IKKE at bo som eneboere i en skov, hvor vi har 100km til alting, og heller ikke at leve "off-the-grid" - fordi det anser vi for usandsynligt at opnå i Danmark.

Næh, det simple liv lige nu, handler om at købe mindre, have færre materielle ting, købe genbrug og så vidt muligt kun have lige nøjagtig det vi har brug for. Så derfor er "udrenselsen" begyndt. Vi fjerner de ting i vores liv som vi kan undvære.

Vi har sat os selv den udfordring at i resten af 2018 må vi ikke købe nyt. Hvis noget går i stykker, skal vi i videst mulige omfang købe genbrug. (hvis nu køleskabet går i stykker, så må vi nok gøre en undtagelse)

Hele tanken går på at færre udgifter = mindre behov for at tjene penge = mere tid til hinanden. Måske kan jeg gå fra at arbejde 60 timer om ugen, til rent faktisk bare at arbejde de 37 timer jeg er ansat til. Måske kan det endda blive 32 timer - eller mindre!

Men vi vil længere...

Lige nu har vi stadig børn i skole-alderen, som betyder at hus, bil osv stadig er et behov. Og derfor lægger vi omtrent 30.000 i banken hver måned. Det beløb skal reduceres kraftigt.

- Vi har 2 biler fordi jeg har 44 km til job, og min kone skal køre børn i skolen (17 km væk) Her vil vi gerne skrue ned til cykel, offentligt transport.
- Vores hus er på 180 kvm. Her vil vi gerne købe et "tiny-house" eller i hvert fald et MEGET mindre hus. (vi snakker nok max 50-60kvm) Jo mindre plads - jo mindre har man behov for.

På et tidspunkt forventer vi at have skruet så meget ned, at vi måske kan nøjes med at den ene arbejder, eller at begge arbejder tilpas til at betale udgifter, og derved have maksimal tid til hinanden og oplevelser sammen.

Har I nogensinde gjort jer tanker om at "stå-af" forbrugs-ræset? Er det simple liv en utopi eller rent faktisk opnåeligt i Danmark ?

slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2018 18:18:58
Svar/Indlæg:
1571/39
det er en smuk tanke og slf er det opnåeligt . var selv på et tidspunkt på vej i den retning i er get ,men pga af andet job tog det hele en drejning den anden vej . 😲


Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
04-03-2018 18:20:02
Svar/Indlæg:
718/15
Det kan man godt i DK.
Tiny house tror jeg ikke går i længden. Men det er så vidt lige meget.
Et fornuftigt 0 energi hus, og en god køkkenhave.
I skal jo nok påregne nogle investeringer i, at gøre huset energi venligt (For det er det sted i rent faktisk kan tjene en månedsløn).
Men jo det kan lade sig gøre. Så et program for et par år siden om et par oppe i nordjylland, som havde bygget deres hus af genbrugs materialer, og kunne klare sig med 2 deltidsjobs. De var også gået fra fuldfart i forbrugsjunglen med 2 jobs 2 biler og 2 børn.
Og forbrugsræset er jo i bankernes interesse, da ingen reelt har råd til det, med mindre de låner :)


loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
04-03-2018 18:24:45
Svar/Indlæg:
1351/206
Helt ærligt er jeg på ingen måde interesseret :/

Er her kun 1 gang og vil ha det hele med og du får ille mere eller mindre død hvis du er gælds fri når du står af


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
04-03-2018 18:30:28
Svar/Indlæg:
2263/307
Det er helt klart muligt. Jeg er selv stået af, til en hvis grad. Har en rimelig levestandard selvom jeg er på førtidspension.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
04-03-2018 18:57:49
Svar/Indlæg:
3863/538
#1:
Ja, man skal være standhaftig :)

#2:
Ret enig. Et lille hus, som er isoleret godt, og fornuftigt indrettet kan man sidde relativt billigt i. Tricket er bare at det skal ligge rigtigt i forhold til transport.
Forbrugs-ræset er opfundet af producenter og banker :)

#3
Ja, hver sin lyst. Vi skal alle herfra - ingen tvivl om det. Jeg føler bare ikke at 60 timer på job, for at betale til nogle ting jeg ikke reelt har behov for - giver mit liv nogen mer-værdi.

#4
Ja, jeg er godt klar over at du flyttede til noget billigere - og har også set dit LED projekt.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2018 20:00:02
Svar/Indlæg:
3799/43
Hvor der er en vilje er der en vej.

Jeg har også kigge på tiny house, det er billigt at bygge og hvis at man er kreativ, så kan man udnytte pladsen meget godt.

Ulempen er at man ikke kan have en masse opbevaring, og mangel på privatliv.
I kommer til at gå meget op af hinanden, og det kan godt slide på en hvis at man har brug for privatliv, eller plads til at være sige selv, men når at i har børn, så kunne det måske være en god ide' at bygge nogle små hytter til at sove i til børnene, sådan at de kan få ro til at lave lektier, eller hvis at de har venner med hjemme.

Men prøv da at se om i ikke kan finde en byggegrund, tæt på børnene's skole, så vil de jo kunne cykle eller tage offentlig transport, som du selv er inde på. Så kunne i bygge jeres eget hus og få det som i selv vil have det. Hvis at i finder genbrugsmaterialer, så kan i også spare nogle penge på jeres byggeri, der findes jo mange der sælger overskydende byggemateriale.

Hvis at i så anlægger en have og måske et billigt drivhus, så kan i også blive lidt mere selvforsynende, og i vil kunne spare penge på den front. Haven kommer nok ikke til at dække hele jeres behov for grønsager og i perioder, kommer i nok til at få alt for meget af den ene eller anden slags grøntsager, men sådan er det jo, så kan det være at i kan være lidt kreative med syltning eller henkogning, så de kan holde længere.


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2018 20:09:48
Svar/Indlæg:
2235/138
Personligt gad jeg godt se flere firmaer som dette herhjemme. Et optimalt indrettet og godt isoleret hus på fx 100m2 har jeg selv overvejet kontra vores 160m2 nu.

https://www.hebrideanhomes.com...

At finde et firmaer der tilbyder billige små huse herhjemme er svært, de fleste starter fra mindst 128 m2.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fonneren- d. 04-03-2018 20:11:50.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
04-03-2018 20:25:26
Svar/Indlæg:
3863/538
#6
Enig. Vi gør det gradvist. Tanken er først at gå "all-in" når ungerne ikke længere bor hjemme. Til den tid håber vi at have sparet nok op, til ikke at skulle optage lån. Mindste barn er 11 år. Om en 6-7-8 år er han nok begyndt at røre på sig.

#7
Ja, der er mangel på firmaer som går modsat strømmen. Alle huse som bygges nu til dags, er godt nok nogle store skure...:)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af jmose d. 04-03-2018 20:55:02.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2018 20:36:31
Svar/Indlæg:
2897/83
Sagtens, har kun købt bil, elcykel, nyt fjernsyn i år, så intet problem og flyttet i rækkehus, fra lejlighed.

Men det er så også første gang at jeg ejer et fjernsyn og en bil som 38 årig, og er flyttet ud af byen for at komme tættere på arbejde, så jeg kan cykle derhen og min datter ikke skal vokse op i midten af Aarhus.

Jeg køber sjældent de store ting, men når jeg så gør skal det være en ordentlig kvalitet.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
04-03-2018 20:56:29
Svar/Indlæg:
3863/538
Hej alle,

Jeg har ryddet lidt op i tråden. Shadowhunter formår som sædvanligt at afspore tråden totalt med hans ligegyldige indlæg.



Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
04-03-2018 22:07:10
Svar/Indlæg:
3636/386
Jeg har tit snakket om det herhjemme med fruen. Kan virkelig godt lide tanken.
Det kræver dog at man begge er med på den :) (Skulle jeg hilse og sige)...

Herhjemme er det nemlig kun mig, der har den tanke. For mig kom den efter at have været i min mors sommerhus. 74 kvm og plads til 7 sovende. Det fortæller jo lidt om, at man kan bo mange på lidt plads. Og når man er i sommerhus, så skærer mig rigtig meget fra og det er nu egentlig meget lækkert. Siger ikke, man skal være off-the-grid eller noget, men man kan faktisk ret meget med mindre.

Tanker om at have 6 tallerkner, 6 glas, 6 kopper, 6 gafler osv. fremfor at have et hjem, som vi har med plads 16 af hvert bestik, omkring 80 glas i typen rødvin, hvidvin, vand, champagne, whiskey osv. Synes det er en meget spændende tanke og ville nok personligt prøve det, hvis jeg var alene. Om ikke andet så for en periode. Jeg kan sagtens drikke rødvin af et vandglas :)

Jeg håber, at I springer ud i det og jeg vil elske at høre mere. Jeg ville nok personligt bruge lidt flere penge på de ting, jeg så køber, men til gengæld ville jeg have færre ting.


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
04-03-2018 22:25:25
Svar/Indlæg:
949/9
#7 Synes da ikke dem du linker til, har det du nævner?

Det er da bare at hyre en arkitekt og den lokale entreprenør, typehuse er måske billige, men de er jo netop billige, fordi de appellerer til størstedelen af kundebasen.

Eller byg selv 🙂


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2018 22:37:35
Svar/Indlæg:
4216/223
Jeg forstår dig godt, men vil ikke af med det jeg har nu.

Har godt nok hverken kone, kæreste, børn, bil, eller fast arbejde. Og jeg kan godt lide at bruge penge.

Men jeg har det bedre nu, end jeg nogensinde har haft


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
05-03-2018 05:33:35
Svar/Indlæg:
3863/538
#11:

Det kommer gradvist. Det store spring med hus, bliver nok først når ungerne flytter fra reden.

#12:
Så HAR du jo faktisk et ret simpelt liv. Det simple liv handler for mig især om at gøre mig fri af materielle goder, som man reelt ikke har brug for. Et eksempel: Jeg har en ældre bærbar som jeg bruger hver dag, og så har jeg en bærbar som mit job har udleveret.
Jeg kan kun sidde ved een maskine af gangen - så hvorfor ikke sælge min egen - og så kun bruge den udleverede ?


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2018 08:29:30
Svar/Indlæg:
445/32
#0 alt er muligt, det er kun spørgsmål om at vælge det til og nogle ting ( i større eller mindre grad ) fra.
Er selv lige blevet skilt og en del af skylden ligger i al den trang til materielle ting, jagten på det umulige rejseliv 5 gange om året og alt det nye til hus og have ... på en offentlige lønning. Jeg meldte pas efter flere års kampe omkring overforbrug og nu glæder mig til at flytte ind i en lille lejlighed - uden kælder vel at mærke- så der kommer kun det der er nødvendigt med, resten skal ud.
Jeg har altid købt brugte biler, tøj og møbler i genbrug, roder med brugte pcer og jeg kan blive ved. Det er ikke altid nemt, kræver tålmodighed hvis du skal finde ting du mener er de rette men det kan lade sig gøre.
Overforbrug er et sygdom mange lider af og under.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2018 08:44:15
Svar/Indlæg:
3385/80
Whatever floats your goat :)

Forstå mig ret, det er godt at i har fundet formlen til jeres glæde. Personligt elsker jeg teknik, elektronik og alt højteknologisk og ville ikke undvære det.


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2018 08:52:21
Svar/Indlæg:
445/32
#16 det gør jeg heller ikke, men prøver bare at få det bedste ud af de midler jeg har 😉 😀


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
05-03-2018 09:37:46
Svar/Indlæg:
2263/307
Jeg har valgt ejerbolig fra. Der er for mange skjulte udgifter. Nu bor jeg til leje. Ganske billigt i almennyttigt boligbyggeri. Sker der en skade, ringer man bare til kontoret, så er det deres problem.

Som mange sikkert har bemærket (hehe) så har jeg anskaffet mig en pålægs/mad-skæremaskine, og en vakuumpakker. Samt en stor A+++ mærket køle/fryser, som ikke koster ret meget i strøm. Køle/frys er i øvrigt ofte en strømsluger hvis de har mange år på bagen. Med disse 3 ting, kan jeg købe stort ind og skumme mængderabatten. Og pakke ned i portioner til 1 person. På denne måde kan jeg lave et måltid varmt mad til under kr. 20,- anytime.

Omkring de månedlige udgifter har jeg stillet mig selv spørgsmålet "Tilføjer denne service mig lykke?" Hvis nej, så er den sagt op. De der er tilbage, er skåret ned til de billigste abonnementer, som du kan se nedenunder. Hvis jeg kvittede tobakken, og satte mad ned til kr. 2.000,- kunne jeg såmænd overleve på kontanthjælp, uden at skulle foretage mig yderligere.




#19
HM
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2018 10:47:21
Svar/Indlæg:
213/53
Punkt et er at få styr på sin økonomi, komme ud af enhver form for gæld, og arbejde sig hen imod en billig husleje

Vi købte således for 6 år siden et gammelt hus i sverige for 200.000 kr,cash, det vil kun ryge op i 4-500.000 kr da vi selv renoverer det gradvist

Fantastisk beliggenhed, gammel spejder-hytte iøvrigt 🙂

Vi kunne være flytte derop, men vælger at beholde lejligheden i kbh, biler, mc, kajakker, foto, musik-udstyr osv,...

Intersser koster penge, selv om en del af det er "outdoor", f.eks når vi kører til de Norske fjelde

Men arbejder hen imod at kunne trække os tilbage en del år før tiden, minimerer vores budget, servicerer vores køretøjer selv, anlægger nyttehave, fyrer med brænde, osv


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2018 12:19:21
Svar/Indlæg:
3385/80
#18 Der er ingen skjulte udgifter ved at eje. Fordelen ved at bo til leje er at du er sikker på at dine penge er 100% "spildte" - du betaler for ejerens opsparing.

Det er selvfølgelig hvad man mest er til.


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
05-03-2018 13:39:39
Svar/Indlæg:
2263/307

#18 Der er ingen skjulte udgifter ved at eje. Fordelen ved at bo til leje er at du er sikker på at dine penge er 100% "spildte" - du betaler for ejerens opsparing.

Det er selvfølgelig hvad man mest er til.

Die_Happy skrev d. 05-03-2018 12:19:21


Det er ikke korrekt. Sprænger der et vandrør søndag eftermiddag er det dig der betaler, og det er dit ansvar.

Bliver gulvet slidt ned er det dig der skal betale

Da min afdeling skulle have nye postkasser skulle jeg betale flere tusinde kroner ud fra mit fordelingstal.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2018 17:10:57
Svar/Indlæg:
1431/233
16# +1... hvad skulle vi gøre uden alt det elektronik 😎.

21# Det hedder forsikringer som klarer de forudsete udgifter 😉 !
jeg kan heller ikke se fornuftig i ikke at eje. Betalte under 2.000 kr i husleje i min gamle lejlighed (afdragsfri). Som jo er at sammenligne med en husleje. Den havde kostet mig 6.000 kr for en tilsvarende leje lejlighed.

Men er man på offentlige ydelser eller har en lav løn, så er det ofte en bedre løsning at bo til leje da der er ret pæne tilskud fra det offentlige.

Men det er jo smag og behag :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DJ Alban d. 05-03-2018 17:12:07.


Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2018 17:16:14
Svar/Indlæg:
718/15
#22 de tilskud kan du skam også få som ejer. De er fastsat efter boligudgifter og indtægt. Ikke ejerforhold.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
05-03-2018 18:50:19
Svar/Indlæg:
3863/538
Sikke en masse liv i den her tråd! :)

Vi er som sådan ikke fast besluttet på om vi vil leje eller leje. Som udgangspunkt så kan vi jo ikke tage noget med herfra alligevel - men en ejebolig giver mulighed for at dyrke noget mad selv. Det er lidt svært i en lejlighed.

Man kunne selvfølgelig så leje en kolonihave - men så er vi der igen. Lejlighed+kolonihave - det er mindst een ting for meget!

Lad mig slå det fast een gang for alle. Det er ikke sådan at jeg ikke kommer til at købe noget nogensinde mere. Det bliver bare ikke nyt, og det bliver først når noget går i stykker.

Lige nu og de næste år, kommer tiden til at gå med at implementere hele tankegangen om at skrue ned for forbruget. Det kræver sin mand, for det er så pokkers nemt at falde i forbruger fælden. Og lidt efter lidt, så skal det nok komme.

Derfra (når ungerne flyver) så skal vi have meget færre kvm til rådighed, så der skal "grejet" skrumpes.

Tak for alle input.


Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2018 19:08:44
Svar/Indlæg:
718/15
#24 jeres "drøm" vil kræve i ejer. I bliver nødt til, at have fuld råderet, og bestemmelse over jeres bolig forhold.
Men det kan jo også gøres billigt :) Meget billigt faktisk.
Da det jo er en langsigtet plan, kan i jo allerede gøre klart hvad i vil? Hvis i vil selvbygge, kan i jo starte med at samle materialer. osv.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2018 19:45:02
Svar/Indlæg:
3799/43
Eje er vejen frem, det giver flere muligheder for at kunne udfolde sig efter eget ønske.

Når at i vil i gang, så har i forhåbentlig, en friværdi i jeres nuværende bolig. den kan i bruge på at købe en billig grund og til at bygge et lille hus for. Så kan i jo sælge jeres hus når at i er færdig med at bygge, og så skal det jo helst gå op, sådan at i ikke har nogen gæld, men måske profit på jeres eventyr.

I har jo nogle år til at forberede jer, så i kan jo planlægge og tegne et hus der passer til jeres behov.

Der findes en masse metoder at bygge på fx. container bolig, eller et lille A hus med græs tag, eller et præfabrikeret hus. det er kun fantasien der sidder grænserne.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2018 20:22:24
Svar/Indlæg:
2897/83
#20 renter/gebyrer til banken er også tabt, udgifter til vedligeholdelse, boligskat mm, plus du kan risikere at din bolig falder i værdi.

Ingen tvivl om at det for langt de fleste bedst kan betale sig at købe, men bor man i et område hvor det kan være svært at komme af med sin bolig, skal man være sikker på at man ikke får brug for at kunne flytte med kort varsel.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
05-03-2018 21:19:23
Svar/Indlæg:
3863/538
#25 + #26:

Det ville jo være fedt, hvis man var der hvor man kunne næsten købe sit hus kontant/billigt, eller sidde så billigt i det, at man relativt hurtigt kunne betale det ud.

Sikke alle de penge man IKKE skulle af med.



da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
05-03-2018 23:20:46
Svar/Indlæg:
4435/91
Sjovt den lige kommer på banen nu. Vi - konen, ungeren og undertengede, har lige købt 7000m2 grund på landet - billigt, og sælger vores hus i byen - dyrt. Udover at reducere månedlige omkostninger, og selv om vi bygger nyt, kommer vi til at kunne betale resten ud meget hurtigt.
Vi bygger samtidigt semi-selvforsynende og 0+ energi, med lidt dyr og drivhus. Den kommune vi tilflytter er ret desperate, så vi kan mere eller mindre bygge som vi vil - inden for regeler og rammer.
Så vi er igang med at samle materialer, tegne nyt, gøre hus salgsklar, søge om tilladelser etc.
Jeg kommer gerne med flere detaljer omkring projektet 🙂


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
06-03-2018 05:29:43
Svar/Indlæg:
3863/538
#29:

øhhhh.............JATAK!

Det er lige præcis i den retning vi også tænker. Næste hus skal bare ikke være ret stort. Som sagt så nok max 60 kvm.

Min kones forældre har også solgt hus, i forbindelse med at de gik på pension. Prøv lige og hør....Deres husleje for et lejlighed i byen er så stor at hvis/når den ene falder bort...(de er folkepensionister) så må den efterladte oveni sorgen - også flytte! Der vil jeg bare ikke stå.

Det handler jo ikke om at jeg vil undvære ALT i mit liv - men simpelthen skære ned, og kun have det jeg absolut har brug for, eller som beriger mit liv.Jeg bliver ikke lykkeligere af at bo i en skov 100 km fra alting. Men når man kan leve simpelt, godt og billigt, skaber det rammer for et helt andet liv.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
06-03-2018 09:24:16
Svar/Indlæg:
4435/91
#30 .. Jamen, idéen kom for et par år siden, efter tid med ulmende sygdom, handlingslammelse og økonomisk "uballance". Så vi fik snakket og skåret vores ønsker for fremtiden og hverdagsbehov ned til et niveau, hvor samvittighed, økonomi, livssyn, behov og luksus går op i en højere enhed.
Lige nu bor vi tæt på motorvej og naboer - hvilket var fint da ungerne var små. Tæt på skole, arbejde og indkøb etc. Men begrænset af kunne "bevæge" sig rigtigt til hverdag har endelig fået mig til at indse at det er vi simpelthen bare ikke bygget til.
Så vi begyndte at læse hvad andre har gjort og har været en del ude at kigge og snakke med andre der har trukket stikket og gået off-grid.
Nu har vi lagt os fast på en mellemting mellem noget ala det konceptbyggeri de har opført ved Brænderup Højskole - https://offgridbrenderuphojsko... og Hus-i-hus ved Helsinge - https://www.youtube.com/watch?...
Så konceptet går på at bygge billigt og forsvarligt (halm, ler og træ), så miljøbelastning holdes på et minimum. Samtidigt bytter vi solenergi ud med vind - da vores nye grund ligger 800m. fra kysten og det stortset altid blæser.
Så jeg er ved at tegne hus-i-hus og sætte et værksted op så jeg kan lave 95% af elementerne selv. Det kommer til at bestå af et lille savværk, en større (1,5m x 3m) CNC-færser og diverse værktøjer til bearbejdning.
Jeg arbejder også på at få typegodkendt en snække-mølle som jeg håber jeg kan få så lydsvag at jeg kan sætte dem på gavlen. Jeg har fundet batterier og teknik og har efterhånden en god forståelse for det tekniske i hele huset.
Det bliver et hus som hele tiden skal vedligeholdes og det er egentlig også det jeg vil. Jeg stoppet med 8-15 og er ved at åbne en lille tegnestue og regner med at komme til at sidde for et beløb hvert måned, der får dagpenge til at ligne en fyrstelig hyre. Så jeg håber at få en hverdag hvor jeg kan blande arbejde og hverdagsting, så det hele bliver lidt mere fleksibelt så jeg kan hente ungerne når jeg vil og jeg kan gå ud og arbejde på "gården" når man begynder at se dobbelt på skærmen.
Jeg har mange idéer og konceptet er mere fleksibelt end jeg håbede på i første omgang. Der er rigtig mange der har gjort sig mange erfaringer og det handler i bund og grund om at finde ud af hvordan man vil leve og så gøre det... Det er nok meget smart at lave sit fodarbejde først og få en god idé om hvad der er man går ind til.
Jeg glæder mig bare til at komme tilbage på landet, arbejde for mig selv og leve sundt - væk fra partikel- og støjfourening, få et luftgevær 😀 få plads og mulighed for at lære drengene håndværk og teknik, få langt til naboer og blive sær og gammel på mine egne præmisser 🙂


NightBreaker
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2018 13:48:06
Svar/Indlæg:
857/27
Min lillebror lever meget efter det.

Det eneste de går op i iht. luksus er at det meste skal være økologisk.


Uffe_Manden
 
Bruger
Tilføjet:
06-03-2018 20:31:14
Svar/Indlæg:
22/3
Jeg ved ikke om eje er bedre end leje...

Købte hus for 950.000 i 2005, og har siden:

- Fået nyt tag på, 180.000
- Nye døre + vinduer, 150.000
- Tvungen kloakseparering, 70.000

Totalt 950.000 + 400.000 på 13 år for et hus der i dag vel kan sælges for 1.095.000...

Derudover kommer almindeligt vedligehold, samt en røvfuld forsikringer og skatter.

Kunne jeg gøre det om, var jeg lejer, og indehaver af en opsparing 😀


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
06-03-2018 21:11:23
Svar/Indlæg:
3863/538
#33

Tror det er lidt det samme her, bortset fra at vi har renoveret væsentlig mere.

Købt 2003 for 953.000

Tilbygning: 700.000 -incl køkken
Nyt tag: 160.000
Diverse vinduer osv. 140.000
Total: 1.953.000

Ved sidste vurdering (2009) kunne jeg få 1.875.000 mente ejendomsmægleren.

Så hellere en 2-værelses og opsparing og frihed.

Som jeg plejer at sige. Vi ligger som vi har redt. Vi har selv truffet de beslutninger. Men nu vil jeg altså den anden vej.



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2018 21:24:06
Svar/Indlæg:
1431/233
33#
En husleje i samme periode havde jo også kostet kassen. 😢
Et hus til leje koster vel omkring 9.000 kr +/-

Leje over 13 år:
9.000*12*13 = 1.4 mill kr.

vs eje:

Eje over 13 år
forsikring: 65.000 kr
ejendomsskat: 140.000 kr
vedligeholdelse: 500.000 kr
rente udgifter: 260.000 kr

Total: 965.000 kr

Dif 450.000 kr
Jeg ved godt det er meget firkantet sat op, uden alle faktorer eller præcise for den sags skyld. Så er der som ofte også noget fortjeneste på bolig man ejer over 13 år.




jmose
 
Moderator
Tilføjet:
14-03-2018 17:57:01
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg er ikke sikker på at jeg er helt enig. Jeg har idag set et Tiny House, som kan lejes for 6.000 kr om mrd.

Det giver

6.000 x 12 x 13 = 936.000

Javist, man kommer så ikke til at eje det. Men øvrige udgifter forbundet med hus eksisterer så ikke. Og du skal på det købte hus også medregne de penge du har lagt som udbetaling på huset (ligesom et indskud til lejlighed/leje sådan set også skal)

HVIS jeg når til den konklusion at jeg vil leje noget, når ungerne er flyttet hjemmefra - så bliver det heller ikke noget til hverken 6 eller 9000 pr mrd.

Vi snakker om maksimalt et 2-værelses. Vi vil virkelig ikke have ret meget plads. I vejle kan du få en 2-værelses på 54kvm2 for 2800 -forbrug.

Det ville give:

ca. 3500 x 12 x 13 = 546.000

Kunne du nu spare de 546.000 sammen (teoretisk) så kunne du sidde i noget ejer for kun udgiften til grundskyld, forbrug og lidt ejendomsskat...Så snakker vi altså udgifter på under 2500 pr mrd totalt

Det er de tanker vi gør os..


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af jmose d. 14-03-2018 18:05:52.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2018 18:02:49
Svar/Indlæg:
3385/80
#29 Det lyder som det mørke Jylland :D

Herovre i den centrale del af Danmark koster en 800 kvm grund desværre på den forkerte side af 4 mio. kr.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
14-03-2018 20:35:15
Svar/Indlæg:
4435/91
#37 .. Det er oppe på Nordfyn, 800m fra stranden, knap 7000 m2 til lidt over 400K 😎


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
30-03-2018 08:45:20
Svar/Indlæg:
3863/538
Har fundet denne blog, om et par som går fra 180kvm til 17kvm.

Meget inspirende læsning og mange gode tanker.

http://indiverden.dk/?page_id=...