Thg gennemgår CPU stress test

Bundkort / CPU d.  12. marts. 2018, skrevet af M.Beier
Vist: 1633 gange.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-03-2018 21:49:35
Svar/Indlæg:
2086/124
Faldt over denne artikel, men fik desværre glemt at dele herinde... Thg har gjort sig ulejligheden at dokumentere deres resultater... Small fft kan overgåes af manuelle indstillinger som matcher respektive cpus cache størrelse, typisk giver 8 endnu mere varme udvikling /strøm forbrug.

God læselyst
http://www.tomshardware.com/re...

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af M.Beier d. 12-03-2018 21:50:28.
Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
12-03-2018 23:24:00
Svar/Indlæg:
15982/637
Fin konklusion de har. Den bedste stabilitets test er brugen af de programmer/spil der bruges dagligt.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2018 00:40:32
Svar/Indlæg:
3661/82
utroligt ringe udfoert test der blot konluder ud fra warme og ikke om der findes fejl. dvs selve evne om hvor gode de er er ikke testet direkte.

staerkt uenig.
Dagligdagsg programmer tester dig kun for dit brug lige nu. Hvis du forbrug aendres/stiger senere kommer du ud i usikkert omraade.
Det kan f.eks vaere en patch der pludslig goer et spil udnytter din cpu mere og fordi du ikke max testted den saa crasher den nu efter patch.

Derudover giver spil ikke feedback til udrenigns noejtighed dvs data korruption kan stille og rolig foregaa uden du er klar over det.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 13-03-2018 00:44:38.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-03-2018 08:38:20
Svar/Indlæg:
15982/637
#1: Det var heller ikke præmissen i deres test som jeg ser det - at finde fejl mv. Men netop lave en oversigt hvad de forskellige programmer og indstillinger gør og hvad de belaster. det gør det meget overskueligt.

"Stability Testing & Its Limits
None of the pure stress tests guarantees 100% stable everyday operation. All they’re really good for is finding the system’s thermal and electrical limits. Everything else, especially when it comes to overclocked components, can be truly found out only by using suitable applications run over a long period of time. Prime95 and its contemporaries aren’t really designed to find errors, because they are fairly simple computational tools that serve one purpose: to consume a lot of power. (At least that's the case for Prime95's torture-test mode.)"

Det er jo også derfor de anbefaler at køre disse stress test mindst hvert halve år på ens pc for at sikre en vis stabilitet uanset om man har overclocket eller ej.

Datakorruption kan forekomme uanset OC eller ej, men ved almindelig HW fejl.

Min kommentar på at, de programmer man bruger til hverdag, er de bedste målestoks programmer består i, som du selv nævner, at der hele tiden sker fornyelser i div. software, om det er spil eller andet. Man kan have Prime95 kørende stabilt i 24 timer, og så kan du have seneste opdatering til Overwatch installeret en uge efter og så crasher maskinen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 13-03-2018 08:39:45.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
13-03-2018 09:56:25
Svar/Indlæg:
4295/306

Fin konklusion de har. Den bedste stabilitets test er brugen af de programmer/spil der bruges dagligt.

Gripen90 skrev d. 12-03-2018 23:24:00

På mit Ryzen setup har jeg kørt et hav af stress tests og burn tests og alle kører igennem no-probs. Alligevel crasher spil i ny og næ og det er virkelig irriterende. Så satte jeg RAM hastighed ned (ja der er åbenbart stadig bøvs med ram-understøttelse på Ryzen), og siden har jeg ingen crashes oplevet.

Ingen stress-test programmer rendte ind i problemet, men daglig brug havde mærkelige glitches, crash-to-desktop o.l. så NOGET var ikke helt stabilt.

Jeg har modsat også tidligere oplevet at stress-test programmer kunne fejle, men maskinen var 100% stabil til alt hvad jeg brugte den til.

🙂

Xqual

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2018 10:36:26
Svar/Indlæg:
718/15
Disse benchmark tests siger i bund og grund, ikke en skid om hvordan ens system fungerer til hverdag.
Det svarer lidt til, at vurdere ens bil udelukkende på 0-100 og km/l.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2018 11:27:14
Svar/Indlæg:
3661/82
Hvad er pointent med at se hvor meget et program belaster I stedet for at teste selve formaalet med programet?

"Datakorruption kan forekomme uanset OC eller ej, men ved almindelig HW fejl"

Jeg forstar ikke hvad dettte har med om man skal teste ordenligt eller ej.
ordenlig test sikre dig bedre imod data korruption grundet hardware der ikke koere ordenligt.
Spil teste ikke ikek i samme grad imod dette (eller stabilitet)

"Man kan have Prime95 kørende stabilt i 24 timer, og så kan du have seneste opdatering til Overwatch installeret en uge efter og så crasher maskinen"

Risikoen er langt mindre med en prime95 test end med kun en ovewatch. fordi du har i langt stoerre grade tester systemmer under et haarde load saa der er en laenger distance som den nye patch skal belaste mere.

for at lave en daarlig bil analog.

hvis du har teste din bil til at koer 150km i timen uden at falde dne fra hinande saa ed du ogsaa med sikkehed at nar du engang koere udfra 50km/it tril motervejn saa kan du nok kore 130kmt i time udne problemmer

din metode er kun at teste til 50km/it lige nu fordi det er de du bruger bilen til.
og sen snupper en tur paaaa motovejeen til 130
saa har du ikke laengder sikret dig at din bil kan holde til den hastighed

Det burde vaere ret simpelt at forstaa

At THG skribenten mener at prime95 ikke finder fejl viser enten en misfosrstalese for emner (vil ente kan vare grundet af og/elelr begrundet dan daarlig udforete test)
eller endu en subjetive foelses konklussion som han i ovrige intet belage har foer i sin test.
Saa igen konklussion uden data hvilekt blot understreger hvor daarlig artiklen er bygget.

Havde han/hende nu rent faktisk lavet en ordenlig test ville han se at prime95 finder ustabilitet og regnefejl paa en cpu foer andet software.

For det meste (ca 1005) nar jeg har set folk sagt dette skyldes det en misforstaelse af hvad der bliver testet og en misforstaelse af system load.

hvis du bruger en hamem som skutraekker er en god hammer ogsaa daarlige en en daarlig skruetraekker.

Det omvendte tilfaelde bevise netop at du nu har mulighede for dat korruption over tid.

hvis du vil/kan gentage teste kan jeg gerne hjaelpe med at fortalle hvor i stress test der er noget galt udfoert

jo det goer.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 13-03-2018 11:40:26.

Xqual

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2018 11:52:13
Svar/Indlæg:
718/15
Nej de gør ej.
De siger kun noget om hvor meget de kan belastes før det bliver kritisk.
Hvor mange belaster rent faktisk deres systemer 100%? Det er der ingen der gør.
Kan den køre flydende med dine 22 tabs, excell og outlook og hvad man ellers har kørende hele tiden? Se det er brugbart. Og der kan jeg da fortælle dig, og enhver anden der arbejder frontend, vil sige det samme. Det er ikke altid den "hurtigste" der virker bedst. Sådan er det bare.
Der er så mange andre faktorer der spiller ind på drift, som et benchmark program overhovedet ikke er i stand til at teste.

Jeg bruger ene og alene stress programmer hvis jeg har en mistanke om, en træt psu eller slidt hdd. Der kan de fortælle mig noget. Men jeg tester det da først når kunden klager.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
13-03-2018 12:03:07
Svar/Indlæg:
2086/124

utroligt ringe udfoert test der blot konluder ud fra warme og ikke om der findes fejl. dvs selve evne om hvor gode de er er ikke testet direkte.

staerkt uenig.
Dagligdagsg programmer tester dig kun for dit brug lige nu. Hvis du forbrug aendres/stiger senere kommer du ud i usikkert omraade.
Det kan f.eks vaere en patch der pludslig goer et spil udnytter din cpu mere og fordi du ikke max testted den saa crasher den nu efter patch.

Derudover giver spil ikke feedback til udrenigns noejtighed dvs data korruption kan stille og rolig foregaa uden du er klar over det.

Sven Bent skrev d. 13-03-2018 00:40:32

Det skrives også i artiklen...

Men, hvorfor ikke? Fordi at der er flere ting som kan lave fejl, f.eks belaster du ikke uncore ret meget på small fft... Overall stabilitet af CPU er blevet komplex

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-03-2018 12:08:34
Svar/Indlæg:
15982/637
#6: "Hvad er pointent med at se hvor meget et program belaster I stedet for at teste selve formaalet med programet? "

Det må du emaile THG om. Det har blot opstillet præmissen for os læsere.

Jeg forstar ikke hvad dettte har med om man skal teste ordenligt eller ej.
ordenlig test sikre dig bedre imod data korruption grundet hardware der ikke koere ordenligt.
Spil teste ikke ikek i samme grad imod dette (eller stabilitet)

Du nævnte det - jeg svarer blot at det kan forekomme på alle leder og kanter. Du kan stabilitetsteste i en uendelighed og en dag vil den fejle.

Risikoen er langt mindre med en prime95 test end med kun en ovewatch. fordi du har i langt stoerre grade tester systemmer under et haarde load saa der er en laenger distance som den nye patch skal belaste mere.

Det er muligt, men det afhjælper ikke at du kan køre Prime95 i 48timer uden problemer, og næste gang du starter Overwatch crasher PC, fordi der har været en opdatering til spillet der ændre nogle tilgange til instruktioner, som får CPU'en til at fejle.

"for at lave en daarlig bil analog."
Korrekt den er dårlig !.
Som det nævnes gang på gang. Så er Prime95 ikke nogen garanti for at køre dit system kører 100% stabilt. Derfor ser man mange, der har droppet 24timers test mv. fordi at Prime95 kan være stabilt og så et par dage efter crasher et eller andet program alligevel og så har de 24timer reelt ikke vist noget.
Derfor gør mange det i stedet at køre Prime95 et par timer og er det stabilt, lader de PCen være ved det, og så bruger den ellers PC'en som normalt og ser om alt så kører her.

"At THG skribenten mener at prime95 ikke finder fejl viser enten en misfosrstalese for emner (vil ente kan vare grundet af og/elelr begrundet dan daarlig udforete test)
eller endu en subjetive foelses konklussion som han i ovrige intet belage har foer i sin test.
Saa igen konklussion uden data hvilekt blot understreger hvor daarlig artiklen er bygget.
"

De siger ikke, at de ikke finder fejl, men når der fejlfindes er det ud fra et defineret segment/grundlag i CPU'en. Programmerne kan ikke teste samtlige former for instruktioner og tilgange til CPU'en.

Som de også skriver;" However, these stress tests aren’t representative of the loads that commonly used applications can mimic. That's because most desktop software doesn't use AVX instructions the way artificially demanding workloads do. To simulate everyday scenarios, stress tests able to tax your hardware using SSE code paths are the way to go.

Combine a tool like that with MSI Kombustor’s GPU Core Burner or Memory Burner for an excellent worst-case platform scenario. Even a game like The Witcher 3 can help you create similar or worse power consumption numbers than a lot of popular graphics stress tests."

Konklusionen er, at alle stressprogrammerne er vejledende, men ikke definitive. Præcis som ved grafikkort OC - kortet kan været stabilt i velkendte stress og benchmark programmer, men kan pludselig crashe i et spil fordi shader unit instruktioner måske lige pludselig tilgås/behandles på anden vis der provokerer instabilitet.

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Gripen90 d. 13-03-2018 12:13:38.

Freedom

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2018 16:29:47
Svar/Indlæg:
978/63
#4 Det var træls :/ Min har aldrig haft problemer med crashes, hverken med Hynix eller Samsung. Jeg har også bygget 3 andre Ryzen maskiner som der aldrig har været noget med og skal i dag d.13/3 bygge endnu en 1600X maskine ❤