Bitlocker - låst ude !

Software d.  19. marts. 2018, skrevet af mlm
Vist: 3107 gange.

mlm
 
Overclocker
Tilføjet:
19-03-2018 20:23:03
Svar/Indlæg:
7/2
Hej alle

Jeg har lige fået en ny Lenovo bærbar og er i gang med at få den op og køre.

På et tidspunkt kommer der en meddelelse om at der er en besked om at der er en opdatering til BIOS og jeg sætter den til at opdatere med den.

Da den genstarter kommer en blå skærm med Bitlocker, hvor jeg skal skrive genoprettelsesnøglen.

Jeg har ikke, så vidt jeg ved, slået bitlocker til og har heller ikke en genoprettelsesnøgle....

Jeg prøver at logge ind på min Microsoft konto og kan se at computeren er tilknyttet og der på computeren er 1drev der er beskyttet af bitlocker. Jeg beder så om at få nøglen og bliver bedt om at angive mailadresse, så langt så godt. Jeg får tilsendt en kode, men når jeg skriver den, få jeg en besked om at der ikke er en genoprettelsesnøgle gemt på kontoen....

Er der nogen der har erfaring i hvad pokker jeg kan gøre...

Jeghar ikke gemt noget på computeren endnu, så jeg har prøvet at reinstallete Windows. Det kan jeg imidlertid ikke da d drevet et låst af bitlocker....

Hvad gør jeg ?
Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2018 20:25:38
Svar/Indlæg:
1881/22
Slet partitionerne på disken med f.eks diskpart.


CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
20-03-2018 18:19:55
Svar/Indlæg:
169/5
Min egen erfaring fra ASUS-bundkort er, at TPM-modulet disables ved opdatering af BIOS.
Prøv lige at tjekke det allerførst. Hvis den ikke kan se TPM'en, har den heller ingen nøgle til BitLocker.


bighair
 
Superbruger
Tilføjet:
20-03-2018 19:55:37
Svar/Indlæg:
144/8
han har nok lavet kryptionering uden tpm modulet, det kan man disable, så vil bitlocker stadig virke. jeg tror ikke du bare kan slette partionen men hvem ved ?


mlm
 
Overclocker
Tilføjet:
20-03-2018 20:00:34
Svar/Indlæg:
7/2
#2 disable TPM-modul...

Er det i BIOS jeg skal gøre noget?


bighair
 
Superbruger
Tilføjet:
20-03-2018 20:19:45
Svar/Indlæg:
144/8
kør tjenester tjenesten for bitlocker der kan du i hvert fald se om den starter op.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2018 20:54:39
Svar/Indlæg:
1881/22
Bitlocker forhindrer ikke at man sletter partitionerne, blot at man ikke kan læse indholdet.

(Sidder i supporten hos en af konkurrenterne, og der er det den løsning vi bruger, når kunderne har smidt deres recovery key væk).

#4 Ja, det er helt normalt at man kan disable TPM modulet i BIOS.
Hvis din laptop har et TPM modul, er det muligt at det er blevet slået fra i forbindelse med en BIOS opdatering, og så kan det være løsningen at slå det til igen.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 20-03-2018 20:56:05.


mlm
 
Overclocker
Tilføjet:
20-03-2018 21:05:36
Svar/Indlæg:
7/2
#6 jeg har kigget i BIOS efter TPM, men synes ikke det noget der hedder dette.

Kan det hedde noget andet ?


CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
21-03-2018 07:56:02
Svar/Indlæg:
169/5
Kig f.eks. efter "Trusted Platform Module".


Bygone
 
Nørd
Tilføjet:
21-03-2018 08:29:35
Svar/Indlæg:
87/5
Du kan ikke update bios hvis bitlocker er kørende uden at indtaste recovery key bagefter, kør din windows cd ind lav en ny installation, når den kommer til du skal vælge harddisk partition for hvor du vil installere din windows, så delete den partition der er der i forvejen og du er kørende igen.

En anden gang hvis du har bitlocker aktiv så husk og gå ind i control panel i windows ind i bitlocker under security, og lav en suspend status mens du kører bios opdatering. Så vil den ikke spørge om recovery key efter en bios opdatering.


#10
mlm
 
Overclocker
Tilføjet:
21-03-2018 12:43:34
Svar/Indlæg:
7/2
tak for svarene :)

jeg prøver at gøre som #9 skriver...

når jeg har slettet partitionen, skal jeg så oprette en ny på samme størrelse som den gamle, inden jeg fortsætter installationen ?


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
21-03-2018 23:33:40
Svar/Indlæg:
4437/91
#10 .. Nej. Bare vælg drevet, så finder Windows selv ud af resten 🙂


#12
mlm
 
Overclocker
Tilføjet:
22-03-2018 10:54:14
Svar/Indlæg:
7/2
Tak for hjælpen

jeg lavede en ny installation som #9 beskrev. Nu virker alt igen :)


NightBreaker
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2018 11:52:29
Svar/Indlæg:
857/27
Vi køre kun TPM og vil sige jeg har et ok stort kendskab til det.

Det er som #9 siger det nu kan ikke køre en bios update uden det går galt. Derfor tjek altid om TPM chippen er aktive, og hvis du køre med bitlocker, så sæt den i maintenance mode, og sæt den igår, være ops på ikke at genstarte lige efter og så lave opdate. Visse windows update (når de er kørt på) sætter automatisk bitlocker igang igen efter genstarten så derfor dur det ikke at genstarte og så lave opdaten. Det skal køre på en gang. maintenance mode -> bios update. derefter genstart og ok.

Nyt hardware spiller også ind så hvis du får ny harddisk kan det spille ind osv.