5. spørgsmål fra selvbygger, der ikke har bygget selv i 8-10 år.

Diverse d.  06. april. 2018, skrevet af Abildhauge
Vist: 1358 gange.

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2018 16:53:51
Svar/Indlæg:
342/54
Hej

Undskyld den lange overskrift 🙂 . Jeg har bygget adskillige PC'ere, men det er en hel del år siden sidst, og havde egentlig mistet modet på det. 😢

Men jeg bliver sgu lidt ærgerlig når jeg har kigget på færdigbyggede løsninger. Enten er der gået på kompromis med delene ellers er prisen helt vanvittig. 😕

Målet er at kunne game i 1440p, på min PG278Q 144 mhz. skærm, samt have en sekundær skærm kørende til at streame video på eller lignende samtidig.

Jeg tænker et I5-8600 eller 8600K setup med 500 gb SSD, som vil fungere som system og data disk. Samt genbrug af en eksisterende HDD som sekundært lager. Jeg kunne forestille mig at lave et rimeligt safe OC, som den så vil køre med permanent. Fire and forget, jeg gider ikke sidde og pille mere, fordi jeg lige skulle have de sidste 50 MHz med 😀

Jeg overvejer at genbruge mit nuværende GTX970, indtil gfx markedet kommer sig lidt, eller næste generation kommer på markedet.

Det jeg savner input til er:

1. Kabinet midi-tower.
Søger et godt kabinet at arbejde med og I. Så jeg ikke kommer for meget i karambolage med mine fumlefingre.
Smarte brugbare features er et plus, mens vindue, RGB-led og den slags lir ikke siger mig ret meget.
Indtil nu har jeg kigget på NZXT S340, helt plain, der er godt nok vindue. 🙂

Der skal være plads til at montere en all-in-one vandkøler fx Kraken X52 eller X62.

2. RAM
Hvad giver reelt mening at købe?
Mit nørd/gadget gen vil have mig til at købe hurtige relativt dyre 3000/3200mhz eller endnu værre.
Giver det overhovedet mening af købe dyrere/hurtigere end 2667 MHz? Jeg leder efter realworld performance ikke benchmark perfomance 😀

3. SSD
Igen mit nørd gen vil have mig til at købe en Evo 960 SSD.
Vil jeg kunne mærke forskel på at købe den, i forhold til Evo 850 eller Evo 860?
Evt. lternative forslag til Samsung Evo søges også. Det er jo bare ligesom eft safe-bet med evo serion.

4. Kølepasta
Hvilken fornuftig kølepasta, der er LET at arbejde med.
Jeg har engang futtet et bundkort af fordi jeg ikke kunne styre noget meget godt, men meget letløbende kølepasta. Det giver mig koldsved at tænke på at gøre det igen 🙂

5. CPU køler
Som skrevet tidligere har jeg kigget på Kraken X52 og Kraken X62.
Er det overkill eller er der andre bedre eller prismæssigt bedre alternativer.

Håber I magter at læse min LANGE post, og give lidt konstruktiv feedback.

Mvh Abildhauge

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Abildhauge d. 06-04-2018 16:55:58.
gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
06-04-2018 17:26:01
Svar/Indlæg:
5679/460
1. Alt efter smag , du kan evt. se på fractal meshify , vis det skal være mere airflow :O)

2. antal: minimum 16gb , hastighed...alt efter hvad du bygger , vis det er ryzen ville jeg sigte efter 3200mhz+ , vis det er intel kan lavere sagtens gøre det :)

3. Samsung er stadig KING på SSD :) medmindre du reeelt skal rode med massiv overførsels hastighed ville jeg vælge en "normal" SSD ,

4. Thermal grizzly Kryonaut ...meget tyk kølepasta . ved ikke om alle er ligså tykke i serien , men generalt er niveuet af kølepasta fint . , og oftest sidder der også på selve cpu køler vis du ikke er for kræssen med temp :)

5. du kan prøve og kigge på Corsair's setup , det er asetek der laver dem Begge både NZXT og Corsair . men de er begge gode , dog har jeg lige skulle bestille AIO til en ven der også opgradere efter nogle år , det faldt på en Corsair H115i , da den er med gen6 asetek pump som er mere hen af low noise , og så corsair's ML serie blæsere som medfølger . som også skulle være generalt mere lownoise . og det er også en 280mm , radiator , men igen , det er personlig smag :) men vælger du enten eller er det ca. samme kvalitet da det er asetek der laver det meste AIO på markedet :)

Håber det kunne hjælpe lidt

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2018 17:38:06
Svar/Indlæg:
342/54
#1 Tak for input.
Tjekker kabinettet, og ser om det falder i smagen 🙂

Low Noise er jo altid dejligt, så jeg vil tage et kig på H115i.Er H115i også født med kølepasta?, troede faktisk ikke nogen af "entutiast" grejet havde medfødt standard pasta.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
06-04-2018 17:42:13
Svar/Indlæg:
5679/460
2# , ret meget , men ellers snup noget thermal grizzly or du kan altid , have en lille klud klar og så trykke ud i den , første gang du presser ud så du ved hvor hårdt du kan presse, så du ikke ender med at indsmørre hele pc i kølepasta :)

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2018 17:51:08
Svar/Indlæg:
342/54
Tjek 🙂

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2018 19:28:47
Svar/Indlæg:
1906/25
Du behøver ikke anden køler end normal AIO-vand.

Du behøver ikke dyr ram. Hellere få 16 "normal" ram end 8 dyre ram. Ikke at du behøver 16 ram, men forstår på dig, at det er en langtids-investering.

Tag en 8600k for at holde værdien af din investering.

Den EVO 960 er rigtig fin, når det nu skal være.

Til gaming giver det ikke noget særligt at OC din maskine med de normale spil. (Du har et fint GFX, men du skriver ikke hvad du gamer.)

Toronto

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2018 21:53:26
Svar/Indlæg:
382/3
Prøv at tjekke forskel på ram i denne fine danske test : http://www.hardwaretidende.dk/...
Enig med #1 i forhold til SSD
Kabinet? Jeg købte selv et nyt kabinet sidste år (mit 3. Siden 1996) da jeg også har ret store hænder og en masse der skal stoppes i. Mit valg blev et ret stort be quiet, da jeg de senere år har måttet fjerne mere og mere materiale og afstivninger for at kunne lirke de senest grafikkort i maskinen Jeg nægter også at droppe mine Blu Ray drev 🤣

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2018 22:20:41
Svar/Indlæg:
342/54
Jeg gamer meget blandet. P.t. Total war serien, Vermintide 2,Rocket League. Ja jeg kommer egentlig bare langt omkring 🙂
Gfx er jo som du skriver ganske ok. Men det kan bare ikke trække 1440p i ret høj detaljer. jeg synes ikke 1080p ser optimalt ud på skærmen.

Mht til ram vil jeg have 16, om ikke andet så fordi jeg kan og så regner jeg med at der bliver behov for det.

Tak for input, Vil tjekke be quiet ud 🙂

Toronto

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2018 00:25:40
Svar/Indlæg:
382/3

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2018 11:37:54
Svar/Indlæg:
4536/104

Ryzen 5 2600x, er også en løsning, og den er lige om hjørnet med 6c/12threads., ellers så skal du som du selv er inde på kigge på en 8400-8600/8600k model range.

+ et GTX970 er i moderene AAA titler ikke nok til 60+ fps i 1440p detsværrer. Men som nød løsning til next gen, eller nødløsning til gpu pris fald, så kan den sagtens bruges, bare ikke forvent at kunne udnytte din nye cpu særligt meget hvis du er så bottlenecked gpu messigt. Til indies og Esport/f2p titler er et GTX970 dog fint nok til 1440p.

Alt efter systemet osv, så giver optil 3200mhz fin mening at købe, såfremt de ikke er overpriced.
Nyere cpu´er lader til i nogle titler faktisk at være en smule brandwith bound hvis man køre med under 3000mhz ram, og så længe man ikke er gpu bottlenecked. 🙂

#7 godt valg. 16gb er absolut et must i dag.

med hensyn til SSD, så kan M2 sata diske nok kun svarer sig hvis du har 2 eller flere af dem, da de jo altid vil være begrænset af din langsomste hdd i maskinen, derfor mener jeg at 1-2-3 alm SATA3 2,5 ssds er vejen frem, med mindre man har råd til X99/X299/Threadripper, og derved kan benytte 2-3-4 M2 SSDs. 😛

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Fearless Angel d. 07-04-2018 11:56:50.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
07-04-2018 11:44:05
Svar/Indlæg:
5679/460
som fremtids med gpu , ville jeg også helst anbefale et 1080 gtx , det passer også at priserne er på vej ned igen

https://www.power.dk/pc-og-til...