Hvad er det man siger: Straffe har til formål: "offentlige retsfølelse" (hævn element) "kriminalpræventiv effekt" (Skræmme element).
Den unge mand her er vist mest på den første grund: Hævnelementet.
Jeg vil dog understrege, at en forbrydelse aldrig kan retfærdiggøres ved at selv lave en forbrydelse - noget min pædagogiske far startede med at lære os i en meget ung alder ("fordi din lillebror gør noget forkert, må du ikke gøre det").
Det han gør her er voldsomt krænkende og går ikke ud over den direkte mobber, ligesom vi ikke kender mobberens historie. Mobbere har tit selv problemer.
Som mobbeoffer har jeg selv valgt at tage til klassejubilæum osv og erkendt, at dels er vi alle kommet videre, dels var de også mennesker, dels havde jeg selv en andel og dels var hovedgrunden en dårlig lærer.
Jeg så godt posten den første dag og så et billede, med noget langsom rulletekst og tænkte - next.. Så tager jeg så lige et kig igen i dag baseret på de indlæg - med lyd denne gang! .... Damn - der er lige en video der skal frem over en gang øl med gutterne, det bliver griner 😲 🤣