opdatering til ny iOS gik galt, hvad gør jeg?

Apple d.  15. april. 2018, skrevet af Rafcio
Vist: 2230 gange.

Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2018 09:05:03
Svar/Indlæg:
445/32
Hej kære æble nørder.
Min datter kom til mig i går med en deprimeret udtryk i ansigtet og en macbook air hun har som er gået i bæ, siger hun. Skærmen viser godt nok at maskinen er i gang med at installere noget og der er 34 min tilbage af installationen, men der er så gået hele nat med de 34 min uden der sker mere. Efter genstart kommer vi til det samme. Jeg er temmelig blank på apple området, så vil ikke rode for meget uden at forhøre mig lidt om mulighederne. Jeg har googlet lidt, selvfølgelig, og har prøvet at genstarte med cmd+r og be maskinen om at starte op fra den disk der er i maskinen efter den har udført reparation. Håbede på at det hjalp. Er dog bange for at der er noget galt med installationsfiler siden den ikke bliver færdig? Kan jeg gøre noget med usb og installation "udefra"? Der er ca 8 gb data på den jeg skal have ud inden jeg skal have formateret hele banditten.
Ja, hjælp sommebody?!? Hvad gør jeg her?
FreZoN
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2018 09:48:06
Svar/Indlæg:
11/3
Havde en veninde der var ude for det samme. Heldigvis havde hun ikke noget vigtigt på mac'en, så vi lavede bare en clean install.

Men mht de filer du gerne vil gemme. Kan du prøve at pille harddisken ud af mac'en og sætte den i en anden mac som ekstern og se om du kan komme til filerne. Ellers prøv at smide den i din windows pc og finde et program der kan hjælpe dig med at læse de filer.

Det er 100 år siden jeg har roddet med sådan noget, så håber andre kan hjælpe dig med et bestemt program der er godt ellers må du prøve at google dig lidt frem.

Håber det her kan hjælpe lidt.


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2018 10:26:24
Svar/Indlæg:
445/32
argh, har sq ikke en anden mac stående. Tænkte mere på om der var noget recovery funktion måske at jeg kunne benytte mig af og gå tilbage i tiden et par dage?


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
15-04-2018 10:48:00
Svar/Indlæg:
2263/307
Hej, hvis du holder CMD-R nede under boot, så kommer du i Recovery mode, hvor du kan geninstallere macOS.

Skriv gerne her i tråden hvis det driller.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af svedel77 d. 15-04-2018 10:52:45.


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2018 10:55:53
Svar/Indlæg:
445/32
ja, det er jeg også hurtigt nået frem til, men er det ikke formaterings værktøj? sletter den ikke bare hele lortet? eller kan jeg tilgå de data jeg skal have ud inden jeg laver komplet format c:


Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2018 12:08:15
Svar/Indlæg:
447/2
Den eneste rigtige måde er at få fat i en anden MAC, Sæt lightning kabel mellem begge maskiner og sæt den i Target Disk Mode.

Derfra ville du kunne se hendes filer på den MAC som den er tilsluttet.


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
15-04-2018 12:44:48
Svar/Indlæg:
2263/307

ja, det er jeg også hurtigt nået frem til, men er det ikke formaterings værktøj? sletter den ikke bare hele lortet? eller kan jeg tilgå de data jeg skal have ud inden jeg laver komplet format c:

Rafcio skrev d. 15-04-2018 10:55:53


Som udgangspunkt beholder du alle data. Hvis du vil lave en FORMAT C:, så skal du aktivt gå i Diskværktøj i menuen, og erase drevet. Hvis du ikke gør det, så beholder den alle data, men prøver at reparere systemfiler.


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2018 15:39:06
Svar/Indlæg:
445/32
#5 det er en fantastisk forslag, jeg kan så bare ikke komme ind på maskinen, fordi at den nye opdatering der er blevet frigivet kommer ingen vejene. Når jeg starter maskinen, så kommer den i gang med os installation med det samme uden at blive færdig. Der mangler 33 min og de tager så laaaaaaang tid uden at der sker noget. Derfor arbejder jeg i noget med system gendannelse. Det kan jeg så åbenbart heller ikke, fordi at det helle gå i stå på præcis samme måde 😢 ☹ 😕


sakird
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2018 22:26:38
Svar/Indlæg:
7/3
Hvis du kan finde en harddisk med 2,5" harddisk osx på fra en anden mac som kan starte med extern harddisk (usb adapter) kan du komme til dine data . Man skal trykke "c" efter start og vælger den extern hdd.


bauner
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-04-2018 09:25:02
Svar/Indlæg:
853/71

Hvis du kan finde en harddisk med 2,5" harddisk osx på fra en anden mac som kan starte med extern harddisk (usb adapter) kan du komme til dine data . Man skal trykke "c" efter start og vælger den extern hdd.

sakird skrev d. 25-04-2018 22:26:38

Enten det eller lave en USB med macOS på, og geninstallere. Det er i øvrigt "o" der skal holdes nede ved opstart for at vælge et andet drev.


Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2018 23:40:53
Svar/Indlæg:
445/32
Tak for alle forslag ppl.
Lidt status: Jeg har lånt en pasende hdd af en kami og fandt ud af at maskinen duer ganske fint igen. Så er der bestilt en ny hdd til den og et monteringsbeslag med usb kabel så jeg få mulighed for at tilgå den gamle hdd og forsøge mig med at få data ud. Ind til videre skal eksamenstid overstås med lånt udstyr.