hvor sikkert er sdd harddisk

Diverse d.  23. april. 2018, skrevet af doit
Vist: 1445 gange.

doit

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2018 14:57:17
Svar/Indlæg:
998/134
man hører mest om samsung sdd eks 850 eller 860
ok god comtroller og iops
men hvis strømmen går, puff, hvis man er rigtig udheldig, datatab til følge.
jeg vil kikke ,hvordan undgår dette
det strømsikring, der holder strømmen 2 til 5 sek efter strømmen er gået.
der kun 2 sdd der har den strømsikirng til hjemme brug
det ocz 180
crucial mx 500
at gå med livrem og seler, hvis man har stationær pc
bærbar har batteri ,så den tæller ikke med
enterprise sdd til firmaer har det indbygget strømsikring

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af doit d. 23-04-2018 15:02:06.
akacomicsdk

Enthusiast
Tilføjet:
23-04-2018 15:18:06
Svar/Indlæg:
547/34

Først; lad os hurtigt blive enige om at en SSD ikke er en harddisk.

Jeg har en maskine jeg konsekvent slukker for på stikkontakten, jeg har aldrig oplevet data-tab i den forbindelse.
De eneste scenarier jeg kan komme i tanke om hvor du ville miste data, er hvis du er igang med at kopiere, downloade etc og strømmen så går.

Så vidt jeg er orienteret, er den slags sikring ikke indbygget i hverken SSDs eller HDDs.
(ellers skulle de jo være tilsluttet et batteri eller lign)
Du kan få enheder der kan sikre dig i den sammenhæng, det kan være en UPS (uninterruptible power supply) eller lign.

Edit.
I stand corrected.
Crucial skriver;

"Integrated Power Loss Immunity: Avoid unintended data loss when the power unexpectedly goes out. This built-in feature of our new NAND protects your data swiftly and efficiently, so if your system suddenly shuts down, you keep all your saved work."

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 23-04-2018 15:22:14.

akacomicsdk

Enthusiast
Tilføjet:
23-04-2018 15:24:30
Svar/Indlæg:
547/34

Læs evt. mere her:

https://www.cdwg.com/content/c...

Perfekt er det ikke, men tæt på.

doit

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2018 15:41:20
Svar/Indlæg:
998/134
sdd eller harddisk hvad forskel gør det bare folk ved det er en sdd
og hvor mange, har en ups
så er det her med sdd, strømsikring er det bedste valg
har set mange tilfælde med stationær pcer og printer hvad gør når strømmen, går dvs strømforsyninger, som er meget dårlig specielt mærkervare pc et punkt, hvor bliver sparet meget.
kort sagt ,ubrugligt bag efter

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af doit d. 23-04-2018 15:43:48.

akacomicsdk

Enthusiast
Tilføjet:
23-04-2018 15:55:46
Svar/Indlæg:
547/34

3
Undskyld.
Jeg forsøgte at respondere på dit indlæg, UPS'en var et konkret forslag til en løsning på dit problem.
Crucials løsning er nok det tætteste på en løsning, så vidt jeg kan tolke dit indlæg og din efterfølgende kommentar - men altså ikke en perfekt løsning, idet systemet ikke har indbygget strømforsyning.

Lidt OT.
Jeg synes ikke at det er ligegyldigt hvad du kalder komponenterne i din computer.
Når du skal have løst et problem i et forum, sidder andre brugere der for at hjælpe, og jo mere præcis du er i din beskrivelse af problemer og komponenter, jo lettere er det for andre at hjælpe.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 23-04-2018 15:56:09.

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2018 16:25:08
Svar/Indlæg:
3321/21
Tag nu bare backup i stedet for.

Jeg har oplevet at strømmen er gået 2 gange på de 10 år jeg har boet i Aarhus, kombineret med den endnu lavere chance for datatab giver det kun mening i kritiske servermiljøer.

Der er større chance for at din HDD/SSD står af end at du får datatab pga strømsvigt, og så er det kun din backup der kan hjælpe dig alligevel.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
23-04-2018 17:15:01
Svar/Indlæg:
3661/82
om stroemmen gaar er du samme sted med en SSD some paa en HDD. den bliver afbrudt midt i en skrivning. dog er en sdd hurtiger til at komme af med sin data saa du er mindre tid i skrive operation saa derved kan am narguemtner for mindre risiko ved ssd

derudover skal vi huske pa at de fleste nymodende fi lsystemmer koere med en jounal funcktion. saa der er en logbog over hvilken operation der ved ved at goere i systemmer og derved kan det afgoere eller sletter

fkes du kopier fil a.fil til b.fil
- der bliver lagt i jounalen at du er igang med at kopere A.fil til B.fil
- kopieringe starter
- 50% inde gaar stroemmen

ved naeste start star der stadigvaek i loggen og fil kopiernig kan fortsaette o det skjulte
- naar fil kopiering naar 100% fjerne entrien i log'en

Saa hvidt jeg har forstaaet

du er mange stoeere faktore end stroem afbrydels mht til datatab og korruption som .feks

daarlig ram
ustabil overclockning
etc

Gazivodo

Overclocker
Tilføjet:
23-04-2018 19:29:38
Svar/Indlæg:
190/4
Tordenvejr 10+ gange med Samsung 840Pro 128GB OS-disk, siden 2013! Intet at bemærke her.