Hvilket ITX AM4 ?

Bundkort / CPU d.  24. april. 2018, skrevet af Gripen90
Vist: 1592 gange.

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-04-2018 13:56:15
Svar/Indlæg:
15982/637
Ja jeg står i den situation, at jeg var lidt for hurtigt til at "dømme" ASRock ikke at have Ryzen 7 2700X på deres CPU support liste for deres ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac WiFi, da understøttelsen for den CPU kom på deres liste dagen efter, at jeg så havde bestilt et andet bundkort hvor 2700X var listed på support siden.

Så pt sidder jeg med eet stk ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac WiFi og eet Gigabyte GA-AB350N-Gaming WiFi,
men jeg ved simpelthen ikke hvilket jeg skal bruge i mit ITX build nu jeg har alle stumperne klar ?

Nogen der har personlig erfaring med disse bundkort de vil dele ?

Jeg har i de sidste par døgn læst adskillige anmeldelser og set diverse videoer, men det har ikke bragt mig nærmere en konklusion om hvilken Ryzen 7 2700X CPU'en skal i ? (ja jeg har en AMD A6 9500 AM4 CPU liggende så jeg kan opdatere BIOS til Ryzen 2 support).



https://www.asrock.com/MB/AMD/...



https://www.gigabyte.com/Mothe...

De umiddelbare fordele/ulemper jeg har kunne snævre mig ind til er:
Fordelen ved ASrock bundkortet er PCB layoutet, Intel LAN chip, bedre VRM køling.
Ulempen er 3 phased vrm CPU layout (3+2 - der er 2 chips til hver cpu vrm phase så det ligner 6 phases men er 3).

Fordelen ved Gigabyte er bedre support for brede top down luftkølere, RGB belysning, USB 3.1 Gen2.
Ulempen er VRMs bliver meget varme. PCB layout hvor front tilslutninger, SATA, 24pin ATX er i toppen.

Nogen herinde med "first hand experience" for et af de to bundbrædder ? 🙂


Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af Gripen90 d. 24-04-2018 14:52:46.
animal-mik
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2018 14:59:17
Svar/Indlæg:
908/160
Ingen Hands on erfaring :/

Er selv mest til Gigabyte.
Dog er der + og minus ved begge.
Tilslutninger - Asrock ser bedre ud
med mere "fordelte" kabler ( front panel o.s.v)
Gigabyte ser meget "kompakt ud" i toppen.
alle kabler skal forbi toppen...

Her ville jeg dog nok hoppe på asrock.



Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2018 18:18:55
Svar/Indlæg:
447/2
Har ingen erfaringer med disse bundkort, kan dog sige at jeg de sidste 4år har kørt med et Asrock Bundkort (ITX til 1155) og har absolut ingen problemer haft med det, så for mig at se er det sgu okay kvalitet, når man tænker på jeg gav 400kr for det for nyt.

Om du kan bruge overstående til noget ved jeg ikke, men rent kvalitets mæssigt og stabilitets mæssigt har jeg været positiv overrasket.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
24-04-2018 22:12:19
Svar/Indlæg:
4437/91
Jeg foretrækker personligt Gigabyte pga. software, RAM kompatibilitet mm. Den med varme VRM's er lidt øv hvis du vil OC'e meget.
Jeg havde nok valgt efter looket 😀
Tjek evt. om kabelføring har noget at sige, da Gigabyte-kortet har ATX stikket på 'toppen' af kortet.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af da9els d. 24-04-2018 22:12:47.


wilson
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2018 01:19:40
Svar/Indlæg:
779/21
#0 Du behøver ikke at overclocke, det er hurtigere uden overclock. 😲

Du kan altid sætte et fan over vrm


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-04-2018 04:38:40
Svar/Indlæg:
15982/637
Tak for svar 🙂
Jeg vil forsøge mig med Asrock bundkortet først og se om ikke, at det kommer til at køre som det skal. Hvis alt fejler så sætter jeg Gigabyte bundkortet i pcen.


Rondo
 
Superbruger
Tilføjet:
26-04-2018 19:46:09
Svar/Indlæg:
340/37
Hej Gripen90
Har du fået testet dit Asrock bundkort?? Og er du tilfreds med det? Sidder selv og er meget tæt på at købe det, dog med en ryzen 5 2400g til, jeg er også lidt nysgerrig på at høre hvilke ram du har købt da jeg selv har brugt en del tid på at kigge asrocks Memory qvl igennem og stadigvæk er i tvivl hvilke jeg skal vælge
:) vh rondo


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-04-2018 23:10:44
Svar/Indlæg:
15982/637

Hej Gripen90
Har du fået testet dit Asrock bundkort?? Og er du tilfreds med det? Sidder selv og er meget tæt på at købe det, dog med en ryzen 5 2400g til, jeg er også lidt nysgerrig på at høre hvilke ram du har købt da jeg selv har brugt en del tid på at kigge asrocks Memory qvl igennem og stadigvæk er i tvivl hvilke jeg skal vælge
:) vh rondo

Rondo skrev d. 26-04-2018 19:46:09


Jeg fik det hele samlet i går, men det gik dog ikke helt smertefrit. Da alt var samlet ville PC'en ikke starte og PSU'en klikkede bare som om OCP beskyttelsen slog til. Ca 3timers fejlsøgning med hver enkelt del og prøvede både Asrock og Gigabyte bundkortet, da kunne jeg endelig konstatere at min ellers nye Corsair TX750M 80 Gold var defekt ☹
Så var klokken 18, og jeg stod med en pc splittet i atomer. For sent at bestille en ny PSU til at kunne få den dagen efter og ellers først mandag næste uge pga helligdag. Så derfor tog jeg beslutningen og skyndte mig ud i Power Odense og ledte efter det bedste de havde. Det var enten en Cooler Master MasterLite 550w eller Enermax Maxpro 600w, det blev så Enermax'en.
Så hjem igen og teste på bordet med den nye PSU og succes nu var der liv i bundkort, cpu mv. Så ca 4timer senere er ITX maskinen færdig.

For at komme til dit spørgsmål så ja, jeg er meget glad for Asrock AB350 Gaming-ITX/AC WiFi bundkortet. BIOS er utrolig omfangsrig og så mange tweaking muligheder. Super nemt at opdatere BIOS med instant flash. Den funktion, der dog imponerede mig mest var Asrock's auto fantuning, hvor bundkortet aflæser alle tilsluttede pwm fans og automatisk finder en optimal blæser Profil baseret på cpu og bundkort temperatur. Det virker! og PC'en er markant mere stille end ved normal fan settings. Alt i alt super godt bundkort med et hav af funktioner, som jeg ikke har fået udforsket til fulde endnu.
Mht ram så bruger jeg 16GB G.Skill Trident Z RGB 3200MHz kit cl16, jeg satte bare XMP 2 profilen i BIOS og det spiller bare.


cmk87
 
Newbie
Tilføjet:
02-05-2018 12:16:58
Svar/Indlæg:
46/3

Hej Gripen90
Har du fået testet dit Asrock bundkort?? Og er du tilfreds med det? Sidder selv og er meget tæt på at købe det, dog med en ryzen 5 2400g til, jeg er også lidt nysgerrig på at høre hvilke ram du har købt da jeg selv har brugt en del tid på at kigge asrocks Memory qvl igennem og stadigvæk er i tvivl hvilke jeg skal vælge
:) vh rondo

Rondo skrev d. 26-04-2018 19:46:09


Jeg fik det hele samlet i går, men det gik dog ikke helt smertefrit. Da alt var samlet ville PC'en ikke starte og PSU'en klikkede bare som om OCP beskyttelsen slog til. Ca 3timers fejlsøgning med hver enkelt del og prøvede både Asrock og Gigabyte bundkortet, da kunne jeg endelig konstatere at min ellers nye Corsair TX750M 80 Gold var defekt ☹
Så var klokken 18, og jeg stod med en pc splittet i atomer. For sent at bestille en ny PSU til at kunne få den dagen efter og ellers først mandag næste uge pga helligdag. Så derfor tog jeg beslutningen og skyndte mig ud i Power Odense og ledte efter det bedste de havde. Det var enten en Cooler Master MasterLite 550w eller Enermax Maxpro 600w, det blev så Enermax'en.
Så hjem igen og teste på bordet med den nye PSU og succes nu var der liv i bundkort, cpu mv. Så ca 4timer senere er ITX maskinen færdig.

For at komme til dit spørgsmål så ja, jeg er meget glad for Asrock AB350 Gaming-ITX/AC WiFi bundkortet. BIOS er utrolig omfangsrig og så mange tweaking muligheder. Super nemt at opdatere BIOS med instant flash. Den funktion, der dog imponerede mig mest var Asrock's auto fantuning, hvor bundkortet aflæser alle tilsluttede pwm fans og automatisk finder en optimal blæser Profil baseret på cpu og bundkort temperatur. Det virker! og PC'en er markant mere stille end ved normal fan settings. Alt i alt super godt bundkort med et hav af funktioner, som jeg ikke har fået udforsket til fulde endnu.
Mht ram så bruger jeg 16GB G.Skill Trident Z RGB 3200MHz kit cl16, jeg satte bare XMP 2 profilen i BIOS og det spiller bare.

Gripen90 skrev d. 26-04-2018 23:10:44

lyder godt at du er glad for det! - er det primært gaming du skal bruge din pc til?
Jeg er blot nysgerrig, men ville du kunne liste hele dit setup?
Og evt give en lille baggrund for dine valg af HW :)


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-05-2018 12:37:34
Svar/Indlæg:
2045/273
#0

Sorry for det sene indspark, men jeg testede da faktisk Gigabyte AB350N sidste år og jeg var meget begejstret for netop det bundkort. 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-05-2018 20:48:44
Svar/Indlæg:
15982/637

Hej Gripen90
Har du fået testet dit Asrock bundkort?? Og er du tilfreds med det? Sidder selv og er meget tæt på at købe det, dog med en ryzen 5 2400g til, jeg er også lidt nysgerrig på at høre hvilke ram du har købt da jeg selv har brugt en del tid på at kigge asrocks Memory qvl igennem og stadigvæk er i tvivl hvilke jeg skal vælge
:) vh rondo

Rondo skrev d. 26-04-2018 19:46:09


Jeg fik det hele samlet i går, men det gik dog ikke helt smertefrit. Da alt var samlet ville PC'en ikke starte og PSU'en klikkede bare som om OCP beskyttelsen slog til. Ca 3timers fejlsøgning med hver enkelt del og prøvede både Asrock og Gigabyte bundkortet, da kunne jeg endelig konstatere at min ellers nye Corsair TX750M 80 Gold var defekt ☹
Så var klokken 18, og jeg stod med en pc splittet i atomer. For sent at bestille en ny PSU til at kunne få den dagen efter og ellers først mandag næste uge pga helligdag. Så derfor tog jeg beslutningen og skyndte mig ud i Power Odense og ledte efter det bedste de havde. Det var enten en Cooler Master MasterLite 550w eller Enermax Maxpro 600w, det blev så Enermax'en.
Så hjem igen og teste på bordet med den nye PSU og succes nu var der liv i bundkort, cpu mv. Så ca 4timer senere er ITX maskinen færdig.

For at komme til dit spørgsmål så ja, jeg er meget glad for Asrock AB350 Gaming-ITX/AC WiFi bundkortet. BIOS er utrolig omfangsrig og så mange tweaking muligheder. Super nemt at opdatere BIOS med instant flash. Den funktion, der dog imponerede mig mest var Asrock's auto fantuning, hvor bundkortet aflæser alle tilsluttede pwm fans og automatisk finder en optimal blæser Profil baseret på cpu og bundkort temperatur. Det virker! og PC'en er markant mere stille end ved normal fan settings. Alt i alt super godt bundkort med et hav af funktioner, som jeg ikke har fået udforsket til fulde endnu.
Mht ram så bruger jeg 16GB G.Skill Trident Z RGB 3200MHz kit cl16, jeg satte bare XMP 2 profilen i BIOS og det spiller bare.

Gripen90 skrev d. 26-04-2018 23:10:44

lyder godt at du er glad for det! - er det primært gaming du skal bruge din pc til?
Jeg er blot nysgerrig, men ville du kunne liste hele dit setup?
Og evt give en lille baggrund for dine valg af HW :)

cmk87 skrev d. 02-05-2018 12:16:58

PC'en bliver brugt som gamer,lan,medie maskine, htpc og workstation. Hensigten med PC'en er, at jeg kan tage dem med mig rundt omkring også indendørs f.eks på kontoret, i stuen, i soveværelset - dvs lidt som en tung laptop.

Jeg har skrevet lidt mere om det her -> http://hwt.dk/Forum/348208/End...

#0

Sorry for det sene indspark, men jeg testede da faktisk Gigabyte AB350N sidste år og jeg var meget begejstret for netop det bundkort. 🙂

Renissen2 skrev d. 02-05-2018 12:37:34

No worries 🙂 Jeg har faktisk besluttet mig for at beholde mit ekstra Gigabyte ITX bundkort, og have det som potentielt back til "just in case" 😉