Internet afhængighed

Hyggehjørnet d.  24. april. 2018, skrevet af svedel77
Vist: 2009 gange.

svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
24-04-2018 15:49:08
Svar/Indlæg:
2263/307
OK guys, jeg vil fortælle lidt om en oplevelse omkring afhængighed af internet, specielt Facebook.
Siden jeg var 13 år, har jeg hængt foran computeren. Dels som hobby, og senere som professionel. I kraft deraf troede jeg, at jeg var immun overfor nettets uheldige sider. Bevares, da jeg var 13, VAR der slet ikke noget internet (yes, tro det eller lad være). Så selv dengang måtte man få frisk luft, og bevæge sig ned på den lokale ungdomsskole, for at mødes med fellow nørder.

Jeg har kunnet mærke de sidste par år, at det med at hænge på internettet hele dagen, måske ikke er så sundt. Specielt de sidste par uger. Som jeg vidst har meldt ud tidligere, så har jeg et skrøbeligt sind. Derfor reagerer jeg måske mere voldsomt på afhængigheden, end andre. Jeg har erfaret at jeg bliver helt udbrændt. Specielt af Facebook, men også aviser og andre sider. Deraf følger alt for nemt en depressiv, eller angst tilstand.

Jeg har de sidste par dage - uden held - prøvet at skære ned. Skræmmende at man ikke kan, når man nu er sig bevidst om det. Idag er første dag, hvor jeg virkelig har sat mig for at efterleve det. Derfor er jeg noget angst. Men jeg kan helt klart mærke at det er nødvendigt. Så langt, så godt.

Jeg har undersøgt sagen lidt nærmere. Jeg kan ikke huske præcis hvor, så jeg kan ikke komme med kildehenvisninger. I et grotesk forsøg, lærte man rotter hvordan de fik mad, via at de skulle løse bestemte opgaver. Løste rotten opgaven, fik den et stykke mad. Herefter lavede man systemet op, så rotten nogen gange fik mad, og andre gange ikke. Rotterne udførte opgaven i en uendelighed, og blev sindssyge til sidst. Efter hvad jeg kan forstå, virker sociale medier på samme måde. Vores fix efter det næste like, eller nyheder. Nogen gange får vi det - andre gange ikke. Jeg læste om internetafhængighed, og i USA er de lidt længere fremme. De sidestiller internetafhængighed, med afhængighed af tobak, alkohol og narkotika.

Rimelig klamt, siger jeg bare.

Jeg vil meget gerne høre Jer andres erfaringer?
Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2018 16:09:02
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg er ikke på Facebook eller andre (a)sociale medier, men derfor kan jeg godt genkende noget af det du skriver. Jeg er ældre end dig, så jeg kan sagtens huske tiden inden Internet og PC'ere. Dengang stod man på grillbaren og hældte 1-kroner i div spilleautomater, og senere købte jeg en Vic20 (forløberen for C64). Da jeg begyndte at spille på C64 og også begyndte at kode selv, gik det dengang galt for mig. Jeg mistede en hel del venner og blev betragtet som en enspænder, da jeg altid hellere ville hjem til C64'eren og kode/spille end jeg ville med til firmafest/julefrokost o.lign. Det med firmafester gælder stadig den dag i dag, dog ikke pga en C64, men min PC, mine spil, min kone og hvad jeg ellers har herhjemme. Så den tidlige "C-64 afhængighed" har faktisk styret en del af mit liv lige siden 1982. Jeg er ret sikker på, at havde jeg været alene i livet, så havde jeg i dag hverken arbejde, kæreste, kone, børn, bil eller andet end en PC. Jeg har lært at leve med det (og det har konen også), og når vi tager på 2-3 ugers ferie rundt omkring i verden, så er det i dag ikke noget problem at undvære PC-spil, HWT osv, selvom jeg da af og til har skrevet her i forummet fra fjerne steder som Mexico, Thailand, Vietnam, Jamaica osv osv.

Jeg har set dine indlæg med mad, og det er da en god interesse som ikke behøver facebook. Hvordan har du det med at holde dig HELT fra sociale medier, men stadig at kunne benytte Internettet, HWT f.eks., til underholdning, nyheder mv.? Har du evt en god ven eller en kæreste til at støtte dig i andre interesser end facebook?



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
24-04-2018 16:15:49
Svar/Indlæg:
2263/307
Altså idag, som er første dag, er jeg noget angst/depri agtig. Men kan klart mærke at det er godt at komme væk fra de værste sider. Jeg er helt klar over, at jeg ikke vil undvære de sociale medier - men det skal ikke være i et omfang, som gør mig syg. 10 minutter ad gangen, og så slut. Jeg har fundet en chatklient til Facebook, så jeg slipper for deres stressende hjemmeside.

Men når man sidestiller eksperimentet med rotterne, velvidende at de sociale medier gør det helt med vilje, så bliver det rigtig klamt.

Jeg har som I nok har set, købt lidt grej til kameraet. Jeg skal til at landskabsfotografere her i Horsens, om en uges tid, når træer og planter er sprunget ud. Har aftalt at jeg skal fotografere for en af mine behandlere også. Pasta og kødsovs i Full HD, til at se på Lanterna Magika er også på vej.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2018 16:48:11
Svar/Indlæg:
7765/230
Gør som jeg gjorde... Luk din fb forever, du har så 14 dage inden den lukkes og slettes.(Hvis altså du ikke logger in)
Klarer du de 14 dage er du helbredt og kommer slet ikke til at savne den tidsrøver...
Det er ihverttilfælde min oplevelse ... held og lykke med det. :yes:


Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2018 17:36:55
Svar/Indlæg:
382/3
Internettet er lige som ilden en dejlig tjener, med en grusom herre!
Jeg tror de fleste har prøvet at sidde og sumpe, så deri er du ikke alene.
Istedet for den “rabiate” metode ovenfor ( 😲 ) kunne du også udvikle nogle aktive interesser, som du jo også er i gang med (jeg dyrker geocaching - gratis hobby, som du kan kombinere med fotograferingen) Husk også at du kan gå dig fri af mange bekymringer - der kræver kun et par ordentlige sko!
Jeg glæder mig til din næste opskrift

pøj pøj


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2018 19:31:01
Svar/Indlæg:
3385/80
Du mangler en hobby. Problem løst.


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2018 20:49:47
Svar/Indlæg:
1271/38
Kender det godt selv, det samme med videospil. I tidernes morgen foregik alt på græsplæne, man bankede på hos folk man knap nok kendte for at høre om de ville med ud at spille fodbold eller rundbold. I dag foregår alt bag lukkede døre, alene.

Vi er sociale væsener. Det handler om at komme ud og eksponere sig selv - Det er i hvert fald min overbevisning. Så i stedet for at tage hjem fra job og sætte mig foran computeren, hvorefter dagen så bare er "slut og væk" i det lange løb, prikker jeg til et par kammerater eller bekendte og hører om de ikke lige har brug for en øl eller et stykke kød til grillen i hvert fald et par gange om ugen.

Selvom det måske kun er en time eller to så har man fået lidt ud af dagen. Det handler om at kaste sig ud i det og vise interesse for sammenvær. Ligesom med slik duer det ikke at det står på bordet klar til fortæring - Man skal fysisk væk fra computeren og lade mobilen ligge i lommen, så bliver det lidt nemmere.

Held og lykke Svedel 🙂


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2018 22:10:52
Svar/Indlæg:
3065/208
Lad være med at bruge begrebet 'angst' som en overlægger - de færreste forstår det, og du er dermed tvivlsom i udtrykket.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2018 22:28:40
Svar/Indlæg:
3065/208


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
25-04-2018 00:03:19
Svar/Indlæg:
547/34

Ro på.
Jeg har fulgt din gøren og laden her på siden.
Jeg er ikke bekymret.
Du tror muligvis at du er hårdt ramt, men jeg læser med hist og her - hvis du bliver i tvivl om hvorvidt du er ved at tabe kiksen, kan du prøve at læse med på HOl.
Ikke at det er en side jeg normalt vil anbefale, men spejlet i dit indlæg, gør jeg det alligevel-

Det bedste eksempel på mennesker der er faldet i, finder du dér, kig på de mest aktive brugere, kig på klokkeslettet.
De kommenterer nat og dag på det mest ligegyldige pis.
Hvis du rammer dén form for afhængighed, kan vi begynde at diskutere om du har et problem.

Indtil da, mener jeg at du skal dyrke dit køkken og dit kamera og dele det med andre som du plejer.
Du er en af de brugere der gør HWT til at holde ud.


Lidt OT.

Jeg må give kaninen ret.
Fuck Facebook.
Hvad vinder du der.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 25-04-2018 00:08:39.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
25-04-2018 00:24:06
Svar/Indlæg:
2084/124
Hvor hårdt det end må lyde, er #5 inde på det rigtige, bliver det for meget i perioder, er det sundt med noget andet.

Om ikke andet, hvis det er nogen trøst, er du altid positiv og spreder god energi på HWT :yes:

Hvis at det er en stress faktor for dig, så evt. indret din hverdag således at du har afsat tid til "Computer, sociale medier" osv. fix - det kan hurtigt tage overhånd, jeg tvivler på at vi er mange som ikke let kan bruge en hel dag ved skærmen uden at kede os, men....

--

Angående facebook.


Hmm... "Hvad vinder du"... Hmmm
GA-P55A-UD7
En luksus rejse med alt betalt
480GB SSD

Likes og alt det knald, rager mig en papand, bruger det som et foto album, og et sted at holde netværket nogenlunde samlet... Skype er til at blive sindsyg af hvis man har de mange hundrede på listen, linkedin er for mit vedkommen kun IT relateret.
Facebook er mere casual, ikke rigtigt andet end foto albummerne jeg ville savne derinde, nå ja, og påmindelsen om andres fødselsdage, særligt i familien 🤣


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
25-04-2018 00:31:27
Svar/Indlæg:
547/34

10

Tillykke med dine gevinster.
Hvis du er afhængig af Facebook til at minde dig om dine nærmestes fødselsdage, er du jo groft sagt et fjols med en sølle hukommelse.
Bær over - den lå lige for.

På den seriøse side; da jeg var på Facefuck, blev jeg mobbet med kun at have syv venner, da jeg lukkede profilen ned, havde jeg stadig syv venner.
Dem ser jeg stadig.
Go do the logics.



krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2018 04:06:26
Svar/Indlæg:
2335/16
Drop det FB det er ikke andet end Facebook facader og selviscenesættelse det nok ikke ligefrem noget der hjælper på din angst at se på det såkaldte perfekte liv.

Der er faktisk lavet en undersøgelse over det,den sagde noget i den her stil.
Facebook får os til at føle os som tabere,fordi vores venner virker mere lykkelige.

Det jo ikke engang løgn,så at rode rundt i den der fantasi verden fuld af narcissister tror jeg ikke på er sundt for dig eller nogen andre for den sags skyld.Andre end narcissisterne. 😉 🙂

PS: Nu det ikke fordi jeg er afhængig jeg skriver kl 4 om natten 🤣 jeg er på mexico tid 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af krikke d. 25-04-2018 04:08:35.


#13
nCa
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2018 07:20:06
Svar/Indlæg:
714/10
Jeg er heller ikke på facebook af samme grund, det skaber et tomrum som bare skal udfyldes med klik og like's, så jeg kan sagtens se hvor du gerne vil bevæge dig hen i form af vaner, flot flot...

Når du skriver:
"Jeg har de sidste par dage - uden held -"
så prøv at være opmærksom på nogle ritualer som kan indøves og udføres for at udfylde den tid som du har fået efter du er begyndt at skære ned.



Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
25-04-2018 07:44:24
Svar/Indlæg:
197/3
Hejsa

Prøv at læse bøger online, f.eks. Mofibo eller lignende så du bliver vant til at man kan slappe af med tablet og pc uden at skulle være "på" hele tiden så går det faktisk af sig selv med at man pludselig kan rejse sig fra elektronikken med det samme hvis der kaldes, og at ny mail ikke skal besvares med det samme.

med venlig hilsen


Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2018 08:19:27
Svar/Indlæg:
765/28
Du kan også gå ind i host-filen på PC'en og rette til:

127.0.0.1 facebook.com

Og hvis man er hyheds junkie

127.0.0.1 ekstrabladet.dk
127.0.0.1 eb.dk

osv


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
25-04-2018 17:43:27
Svar/Indlæg:
2084/124


10

Tillykke med dine gevinster.
Hvis du er afhængig af Facebook til at minde dig om dine nærmestes fødselsdage, er du jo groft sagt et fjols med en sølle hukommelse.
Bær over - den lå lige for.

På den seriøse side; da jeg var på Facefuck, blev jeg mobbet med kun at have syv venner, da jeg lukkede profilen ned, havde jeg stadig syv venner.
Dem ser jeg stadig.
Go do the logics.

akacomicsdk skrev d. 25-04-2018 00:31:27

Sølle hukommelse, ja, fjols, nej.

Jeg er også taget på arbejde på helligdage ved fejl. Vi har alle vores laster, jeg skal kæde det sammen for at huske, helst i billeder, alternativt i sekvenser... Datoer, uge nr siger mig ikke noget


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
27-04-2018 13:07:07
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg har i lange perioder boet foran min skærm, når det virkelige liv bliver for hårdt.

Det hjælper bare ingenting.

Der er kun at skære fra, skære ned og foretage sig noget mere givende.

Jeg bruger stadig oceaner af tid foran min pc, og større oceaner af tid på mit job....

Jeg har fundet min modvægt ved at være frivillig spejderleder, og sommerferier er vandreture med familien. Langt fra en skærm.

Så mit råd til dig er: Find en beskæftigelse du kan bruge tid på, som IKKE har noget med elektronik, internet osv at gøre. Bare noget tid væk, vil ruste dig.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
27-04-2018 14:37:54
Svar/Indlæg:
547/34

16

"Jeg er også taget på arbejde på helligdage ved fejl"

I 90'erne gik jeg på bygge og anlæg, jeg holdt en uges efterårsferie og mødte op den følgende mandag til en efterårsferielukket skole.
Det kostede lidt på fraværskontoen.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-04-2018 19:23:07
Svar/Indlæg:
2084/124

Jeg har i lange perioder boet foran min skærm, når det virkelige liv bliver for hårdt.

Det hjælper bare ingenting.

Der er kun at skære fra, skære ned og foretage sig noget mere givende.

Jeg bruger stadig oceaner af tid foran min pc, og større oceaner af tid på mit job....

Jeg har fundet min modvægt ved at være frivillig spejderleder, og sommerferier er vandreture med familien. Langt fra en skærm.

Så mit råd til dig er: Find en beskæftigelse du kan bruge tid på, som IKKE har noget med elektronik, internet osv at gøre. Bare noget tid væk, vil ruste dig.

jmose skrev d. 27-04-2018 13:07:07


Foto-tur er lidt med elektronik at gøre, men nøj det er bare skønt :yes:


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
27-04-2018 21:43:45
Svar/Indlæg:
3863/538

Jeg har i lange perioder boet foran min skærm, når det virkelige liv bliver for hårdt.

Det hjælper bare ingenting.

Der er kun at skære fra, skære ned og foretage sig noget mere givende.

Jeg bruger stadig oceaner af tid foran min pc, og større oceaner af tid på mit job....

Jeg har fundet min modvægt ved at være frivillig spejderleder, og sommerferier er vandreture med familien. Langt fra en skærm.

Så mit råd til dig er: Find en beskæftigelse du kan bruge tid på, som IKKE har noget med elektronik, internet osv at gøre. Bare noget tid væk, vil ruste dig.

jmose skrev d. 27-04-2018 13:07:07


Foto-tur er lidt med elektronik at gøre, men nøj det er bare skønt :yes:

M.Beier skrev d. 27-04-2018 19:23:07


Ja, det har lidt med elektronik at gøre...Men den store forskel er at du kommer ud!