Der er et par problemstillinger ved det:
De lavest hængende frugter at diskutere er latency problemer. (Her må i selv tænke hvad i gør)
De næste problemer bliver båndbredde, som påvirker det første.
Båndbredde behovet er afhængigt af, hvor stærkt man kan komprimere signalet man sender retur, samt hvor meget data man sender som input til clouden.
Skal man opnå så lave latency som muligt, så skal køre signalet ukomprimeret = hver pixel fylder (vel nok?) ca. 24 bit. Så med 1920*1080 får du følgende regnestykke:
24 * 1920 * 1080 * opdateringsfrekvens = båndbredde behov.
Skal du begynde at komprimere, skal der for det første mere hardware til at komprimere streamen-live, hvilket er et fordyrende led, ligesom at du vil opleve latency mens den proces står på (noget der vil opleves som input-lag, da det er en konstant der ligges til reaktionstiden på dit input).
Personligt ser jeg skam en stor fremtid i det, for en casual gamer som mig, som ikke spiller så ofte. Der er ingen grund til at jeg, ifbm. gaming, har en maskine til 10k+ stående, som jeg kun for brugt til gaming et par gange om måneden. Dertil ville det kræve, at jeg kunne leje/lease licenser til nogle af de spil, som jeg sjældent spiller, så jeg får spillet billigere. Men det vil kræve en ny finansieringsmodel for spiludviklerne, som jeg ikke ved hvornår de er klar til at æde/hvornår de kan få prakket en høj nok leasing pris på til os.
Til folk der spiller oftere, der tror jeg det har langt mere rentabelt, og giver mening, at have sin egen maskine og sine købte licenser. Der skal jo trods alt være et punkt, hvor det bedre kan betale sig at købe det selv, kontra lease/leje (ligesom med så meget andet).