Er Intel ved at smide deres CPU forspring ?

Diverse d.  28. april. 2018, skrevet af jst
Vist: 2070 gange.

jst
 
Superbruger
Tilføjet:
28-04-2018 10:29:56
Svar/Indlæg:
143/18
VIGTIGT: Lad os nu ikke gøre denne tråd til en Intel/AMD fanboy tråd.

Intels 10nm produktion er i ALVORLIGE problemer, og er nu officielt udsat til 2019. Dette er bekræftet indenfor Intels egne døre.

Læs mere her:
https://www.tomshardware.com/n...

AMD er samtidigt, dog stadig på test basis, klar med deres 7nm produktion, og deres Zen2 skulle følge deres roadmap fint.

Læs mere her:
https://wccftech.com/amd-sampl...

Der er masser at læsestof/links derude. Bare google det.

Hvad tror I bliver udfaldet af dette ? Får AMD nu en chance for at levere en ægte CPU der vil være foran Intel på stort set alle fronter ? Hvad synes I om at dette nu betyder at Intel kommer med endnu et "Revoke" af deres Coffee Lake..... stadig på 14nm. Hvor vigtigt bliver dette for CPU konkurrencen ?

Jeg må indrømme jeg er bekymret for Intel. Bliver bestemt et emne jeg vil følge fremadrettet !!!
J0tak
 
Superbruger
Tilføjet:
28-04-2018 11:41:03
Svar/Indlæg:
86/16
jeg krydser fingre for, amd kommer med igen.


gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
28-04-2018 12:10:57
Svar/Indlæg:
5678/460
det hele kommer and på hvor effekttiv deres zen2 bliver , f.eks 2700x vs. cofee lake er jo stadig bagefter på single core ydelse og det er jo 12nm vs. 14 fra intel :)
men lad os se , kunne være fedt med noget rent AMD overtag , så intel ikke kan slappe af mere , det bliver bedst for kunderne :)


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2018 14:22:53
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg synes mange glemmer, at der til hver CPU hører et chipsæt. Næsten alle taler om "single core ydelse" cache-modeller osv, men næsten ingen taler om chipsæts, antal pcie lanes, antal SATA-controllere, memory kombinationer osv osv. En PC består jo af mere end selve CPU'en, og det er jo ikke SÅ lang tid siden, at AMD havde det mere end svært ved at følge Intels SATA controllere i hastighed, men i dag har de indhentet Intel (også på dette område 🙂 ). Så hvem ved, måske har vi flere gode nyheder på fremtidige chipsæt, da både AMD og Intel jo ønsker at skille sig ud.
Hvad med f.eks indbygget USB3.1 10gbps uden der skal en Asmedia controller til som i mit Z370 chipsæt? Eller muligheden for at køre SLI med 2x16 lanes også på de billige chipsæt?


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-04-2018 15:34:32
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg tror vi i det næste når vil se Intels single core performance forspring blive meget mindre da flere programmer og især spil bliver mere core afhængige (f.eks seneste assassins creed), dertil så bliver det næste konsoller også multicore og dvs spil producenterne nu i højere grad er tvunget til at programmere til flere cores, så konsolport spil vil på pc også benytte sig af flere cores og threads.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-04-2018 17:33:56
Svar/Indlæg:
2084/124
Ja forspringet er marginalt, out of the box er det hip som hap, det er først hvis at man overclocker begge at Intel er noget bedre...

Derudover er der programmer som virker markant bedre på Intel, det er heldigvis få, men ved musik produktion er det et problem


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
28-04-2018 17:52:33
Svar/Indlæg:
4295/306
Der er jo nok en grund til at Intel lige har ansat Jim Keller - manden bag de største AMD CPU successer nogensinde (Athlon 64 og Zen). Han forlod selv AMD efter ZEN var udviklet og ville prøve lykken ved Tesla, men er nu blevet hapset af Intel til at lave noget banebrydende på CPU fronten. Men før vi ser frugterne af hans arbejde ved Intel kommer der jo til at gå mange år, så hvad der sker i mellemtiden er spændende. 🙂

Også på server-siden er Intel ved at få grove tæsk af nvidia fordi GPU'er i større grad bliver brugt til beregningsintensive opgaver. Derfor har Intel sidste år hyret AMD's tidligere Radeon chef Raja Koduri og nu sat fuld kul under at komme ind på GPU markedet.

Så ja det virker lidt som om Intel har hvilet lidt for godt på laurbærrene. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 28-04-2018 17:53:17.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2018 18:18:35
Svar/Indlæg:
833/98
Om de er ved at smide deres forspring, tror mange mener det allerede er røget.

Ja på single core er de lidt foran, men det er ved at være ovre, hvad man bruger der, og om ikke ret lang tid tror jeg ikke engang man skænker single core en tanke.

Det der driver et CPU salg, om det er entry level, consumer eller professionel use er helt klart price performance ratio.

Hvorfor i hede hule hel.... betale mere for mindre, det er sådan alle tænker, og der har AMD godt nok føretrøjen lige nu. Ja der er meget få der har gavn af en Intel CPU til gaming, men igen det er kun i de lave opløsninger, som vi stille og roligt bevæger og væk fra 1440p 4k og højere er ikke mainstream endnu, men det bliver det inden mange år, også har intel heller ikke noget der længere at prale af.

Så i mine øjne, må de igang med arbejdet hvis de ikke vil se sig overhalet med flere omgange indenfor de næste år 🙂 😕


ShoutingSeeker
 
Nørd
Tilføjet:
28-04-2018 18:30:14
Svar/Indlæg:
45/5
Hvis vi regner lidt på det, så kan Zen overclokes til ca. 4,0 - 4,1 Ghz på 14 nm noden. Zen+ rammer 4,2 - 4,3 GHz på 12 nm noden.

Zen 2 bør så i givet fald kunne ramme 4,8 - 5,0 GHz, da den kører 7 nm noden. Får de så tweaket lidt på arkitekturen, så rammer den måske endnu højere frekvens.

Der er selvfølgelig mange faktorer der spiller ind, men det kunne være fedt hvis vi så disse hastigheder på Zen 2.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
28-04-2018 19:43:24
Svar/Indlæg:
4295/306
#7 Hvorfor betale mere for mindre?

Du glemmer vist brand-effekten. Der er stadig et stor mind-share hos befolkningen omkring "Intel Inside" og at Intel bare er bedst. Det er ikke alle der følger lige meget med, og de årevis af "hold dig væk fra AMD" er ikke noget der bare lige forsvinder. Nu ved vi entusiaster at Ryzen er super, men almindelige forbrugere vil stadig sige "Intel er bedst".

Reklame har magt. Folk vil også gladeligt betale dobbelt-pris for en Apple laptop, selvom indholdet er det samme som en anden laptop.

De store aftaler med HP, Dell, Asus, Apple osv til at levere Ryzen til laptops er også i sin helt spæde barndom. Mange af disse mærker har sværget til Intel i årevis og gør det stadig på entusiast fronten. Det kommer til at tage MANGE år for AMD at kæmpe sig tilbage, og de skal blive ved med at levere god ydelse i mange generationer før folk får tilliden tilbage.


_Letni
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2018 19:59:50
Svar/Indlæg:
3059/255
Det er da meget godt så kan amd snart komme lidt med igen


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2018 06:05:46
Svar/Indlæg:
2897/83
Ingen tvivl om at intel er presset både fra nvidia og amd, men det er nu også på tide at der kommer noget reel konkurrence. Er bestemt ikke nervøs for intel, se bare hvor langt nede amd har været, og nu ser ud til at komme tilbage som et reelt alternativ til intel.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 29-04-2018 06:07:16.


Freedom
 
Superbruger
Tilføjet:
29-04-2018 11:02:21
Svar/Indlæg:
978/63
#1 Kommer med igen? De er allerede 100% med hold nu op med det der fis.


#13
doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2018 11:25:09
Svar/Indlæg:
998/134
ja amd apuer, kommer til blive førend om 5år.
et skud i tågen ,er amd apuer kommer til blive, lavet i 2 serier.
den alm socket og socket til treadripper, bare under andet navn.
det ved intel.
om 5 år ryzen2-3-4-5 måske, med 5 nanometer har er gpu, som kører med hurtiger, for sammeligne det et nvidia 1080 middelklasse gpuer, så er der version ,på socket som treadripper, større areal på cpu, kommer med highend kort
dobbel så hurtig, som for sammeligne det nvidia 1080i.
det har den fordel, for amd ,deres fejlprocent går 60 % ned, i forhold til extern gfx.
Intel lige har ansat Jim Keller.
han skal lave ,de nye apuer for intel
intel går nok sammen med nvidia
så slaget, kommer forgå med apuer, i fremtiden.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2018 12:19:19
Svar/Indlæg:
1906/25
Nej - Intel er verdens største på sit felt.

Core serien har haft total dominans de sidste 10 års tid.

Tror næppe det kommer til at flytte sig synderligt.

Selve CPUens ydeevne betyder også mindre og mindre i dag. AMD har fx. et meget højere strømforbrug vs ydeevne, hvilket gør den mindre velegnet til bærbare.

At Danmarks tilbageværende 7 OC nørder hylder AMD for deres sit forsøg på at vippe Intel af tronen, gør næppe det store for Intels forspring.

Markedet er på vej et helt andet sted hen end højt-ydende CPUer.


#15
doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2018 12:51:12
Svar/Indlæg:
998/134
#14 ja måske
men tror stadig apuer, vil være fremtiden.
hvis kommer ned 5 nanometer, om 5 år
og styr på strømforbug, som over 50% mindre
men give ret i, på bærebare område, er intel førende
men først nu, vi ser der kommer bærebare ,med ryzen
hvis apuer vinder indpas, så mit bud ,at intel køber nvidia, de er store nok til det.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af doit d. 29-04-2018 12:59:20.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2018 13:47:06
Svar/Indlæg:
1906/25
Kan ikke helt se fidusen i højt-ydende APUer.

Kan en APU / CPU dekode 4k behøver man ikke mere ydeevne de næste mange år.

Bente, 43 år og børnehavepædagog har ikke brug for mere, og dem der har brug for mere, vil alligevel have et rigtigt grafikkort.

PS - er ikke imod AMD. Vores næste mediecenter bliver klart baseret på en af de nye AMD APUer.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Walenad d. 29-04-2018 13:48:35.


#17
JV
 
Ny Bruger
Tilføjet:
29-04-2018 17:31:14
Svar/Indlæg:
61/13
Jeg vil starte med at sige at det kun er godt at Amd endelig! har taget sig lidt sammen. Da det kun er til fordel for alle os kunder.

Det er klart at når man altid er foran, så laver man ikke den udvikling som hvis der er en og puste en i nakken.

Jeg tror bare ikke at Amd har det som det kræver at være i front. Dels fordi at Intel stort set altid har været i front. Mon ikke de har brugt utrolig langtid på at få kikket Ryzen igennem. tid som du normalt ikke har da andre kommer ud med nyt og du er nød til at følge med hele tiden.

Udover det så er største del af køberne til Intel.. dels fordi de altid laver nogen super cpuér men også fordi de har været så meget fremme i forhold til amd.hvis du spøger mange så siger de ppuha nej ikke en amd. de bliver jo varme. Og jeg må jo ærlig sige at jeg har haft flere amd. og er ALTID bleven skuffet.
Jeg var ved at vælge at prøve med en Ryzen. Men valgte en 8700k. Hvilket jeg på ingen måder har fortrudt.

Jeg tror stadig at amd skal knokke røven ud for at kommer ind i hjemmene.

Også hvad alle siger så bliver flere kerner snart nødvendig...
Men det har vi snart hørt på i 10 år. og vi venter stadig,.


pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
29-04-2018 20:16:17
Svar/Indlæg:
1119/58
#12 AMD er da ikke 100% med igen. De er da stadigvæk bagud på gaming siden.

Hvis du kigger på 1080p gaming, som 70% af gamer stadigvæk spiller på, så er Intel da stadigvæk godt foran.

AMD er kommet rigtig godt med igen med deres Ryzen serie og det er super godt. Men de er ikke 100% med endnu, men det er sgu nok for svært at forklarer en AMD fanboy


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2018 21:02:22
Svar/Indlæg:
5474/39
Flest kerner amd foran og bedre til prisen. Enkelt kernet opgaver er gamle 3. Gen i5 på højde med amd.

Amd var hurtigere end intel 7000 serie med nye serie. Intels CPU Chips skuffende ringe til oc kontra gamle.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 29-04-2018 21:04:12.


ShoutingSeeker
 
Nørd
Tilføjet:
29-04-2018 21:19:29
Svar/Indlæg:
45/5
#19 Nu kommer det an på hvilket workload man kører. Så det passer ikke med at AMD kun er på højde med et par 3. gen Intel CPU'er. Faktisk ligger Zen (ikke Zen+) på højde med Kaby Lake når vi snakker IPC.

Grunden til at AMD ikke helt kan følge med Intel, er pga. Intel clocker højere.

Og faktisk kan en 2700x sagtens følge med en Intel Core i7 8700k i spil.
https://www.youtube.com/watch?...

Ved dog ikke om det er en helt fair test, da i7'eren ikke er OC'ed og det er 2700x. Men alligevel fint resultat at AMD CPu'en.

Og glem så ikke at det kun er ca, 1% af samtlige PC brugere der overclocker.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
29-04-2018 22:02:43
Svar/Indlæg:
4295/306
Der er flere markeder og vidt forskellige behov, og at Intel har været dominerende på alle markeder det er ved at smuldre for dem.

Som #16 også siger så har Bente der er børnehavepædagog jo ikke haft behov for stærkere CPU i årevis.

En trussel for Intel er jo også at Apple rygtes at ville lave de næste Macbooks på deres egne processorer som de bruger i deres iPad - der er jo rigeligt kraftige. Der er også ved at blive testet Windows på Snapdragon og lignende som der sidder i smartphones og tablets. Disse er jo rigeligt kraftige til at drive en helt almindelig laptop til almindeligt brug.

Produktionsmæssigt er Samsung og Qualcomm jo langt foran Intel og er de første der laver 10nm og 7nm længe før Intel kan få deres fabrikker op at stå.

Så jo Intel bliver presset fra alle sider, men mon ikke de har lidt kapital til overs til at investere de rette steder. 🙂


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2018 21:17:23
Svar/Indlæg:
5474/39
#20
CPU-Z er 3470 @ 4 GHz på højde med Ryzen.

Samlet set er amd hurtigere, da den har markant flere kerner.