Et program til styring af blæsere, gfx og AIO

Vandkøling d.  03. maj. 2018, skrevet af Abildhauge
Vist: 3197 gange.

Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2018 19:29:24
Svar/Indlæg:
342/54
Hejsa, så har jeg fået samlet min nye PC med gammelt gfx 🙂

CPU køles af Corsair H115I(Koblet til bundkort via USB, altså ingen rpmmstyring via Chassis headerpå bundkortet)
Chassis af 2 blæsere
MSI 970 GTX af sin stock køler

Det betyder indtil videre at jeg skal bruge:
Q-fan for at styre chassis blæsere
Corsair link for at styre AIO
MSI afterburner for at styre blæser på gfx (Inden jeg installere afterburne kørte gfx blæseren ikke så GPU`en idlede over 60 grader 😲

Programmerne er jo hver især lette nok, meeeen Kan man ikke samle styringerne i et program der kan styre blæserprofiler?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Abildhauge d. 03-05-2018 19:30:19.
Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
03-05-2018 19:45:10
Svar/Indlæg:
197/3
Hejsa

Det kan du ikke med mindre det er hardware blæserstyring da de alle mener deres metode og software er unik og bedst, der findes dog nyere blæsere der virker med det meste software via indbygget teknik men ingen multiløsning via software.

Gfx blæsere styres af gfx temp og er ligeglad med mono og kabinet temp, blæsere i chassis kan virke på mono, CPU og kabinet temp og styres af bios eller software men måler ikke på gfx.

Der skulle dog være en frivillig standard på vejl ligesom FreeSync til video men om de gider
understøtte den er jo som sagt frivillig - men muligt lys for enden af tunnellen.

Din AIO kan kobles på CPU blæser og styres derfra, er det et nyere mono er der en waterpump header beregnet til det samme og så er det kun 1 software og q-fan
Med venlig hilsen


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Slizerdk d. 03-05-2018 19:48:07.


Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2018 20:41:37
Svar/Indlæg:
342/54
Tak for grundigt svar. Så vidt jeg forstår så er der på Corsair H115I kun RPM føler i det stik man kan sætte på CPU headeren. Blæserne fra kølerne kan jeg selvfølgelig sætte en forlænger på og koble til bundkortet, men det roder jo 🙂

Jeg må nok leve med de 3 programmer :)


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2018 20:47:08
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 Længe siden man har set dig Abild.

Anyhow, dit gfx har en indbygget feature der gør at dens blæser ikke begynder af sig selv (med mindre du forcer i div programmer), ved optil 60-65 grader. Efter det rammer de 60-65 så spinner blæseren op, og resten sker per automatik, alt efter hvordan du indstiller det i afterburner, eller køre med default fan curve.

Detsværrer er eneste løsning for fælles lys og blæser styrring at man har samme brand hele vejen igennem, eller køre helet skidtet ind over en blæser styrring i fronten af dit kabinet.(dog kan gpu´en vist ikke gå med derindover).

Hvis man har asus only products mener jeg du kan køre aura lys styrring, og delvis blæser styrring også via det.

MSI ved jeg ikke om de har tilsvarende. Men blæser styrring er mig bekendt nødvendigt via fyssisk hardware såfremt du vil kunne kontrollere det manuelt, derudover kan du jo sætte fan curves i bios og via software til både cpu og gfx blæserne.


Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2018 21:10:06
Svar/Indlæg:
342/54
#3 Ligesom Dolph er jeg hurtigt som en ninja, og sniger mig rundt på siden 🤣
Tjekker hwt næsten dagligt, men Hardware nørdfaktoren er faldet med alderen, så det er begrænset hvor mange svar jeg giver 😳

Jamen, så vil jeg lade være med at stresse over en høj idle temp på gfx 🙂 Nåja, også leve med at styre fra et par forskellige programmer:)


Kaboom
 
Superbruger
Tilføjet:
03-05-2018 21:30:16
Svar/Indlæg:
51/7
Har du prøvet med Speedfan?
http://www.almico.com/speedfan...


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2018 23:33:51
Svar/Indlæg:
3100/53
Du kan eventuelt bare købe en corsair commander, og så styre hele lortet gennem iCUE


jst
 
Superbruger
Tilføjet:
04-05-2018 06:39:00
Svar/Indlæg:
143/18
Kig evt på dette:
https://www.nzxt.com/camapp

Det blev anmeldt af JayzTwoCent på tuben. Der er dog delte meninger om det, men da det er gratis kan det vel afprøves.


Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2018 07:06:08
Svar/Indlæg:
342/54
#5 Tjekker speedfan, mindede mig lige om jeg har brugt det for MANGE år siden.
#7 kigger på det

#6 tak for input, jeg vil helst slippe for at betale for det, hvis det lader sig gøre 🙂


Corsair
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2018 16:35:10
Svar/Indlæg:
154/4
Om du skaffar våran Commander Pro kan du styra fläktar, kylare och allting via den. :)

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan