[Build log]Verdens bedste mATX kabinet

Case-modding d.  25. maj. 2018, skrevet af Vognen
Vist: 3287 gange.

Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
25-05-2018 14:09:37
Svar/Indlæg:
411/38
Ja ja, det er en ambitiøs titel til tråden, men jeg skal jo have jeres opmærksomhed på en eller anden måde 🤡

Jeg har gennem det sidste 1½ års tid brugt en lille ITX maskine, som jeg selv tegnede i SketchUp og derefter fik lavet på en laserskærer og samlet. Maskinen blev 350x320x200. Der er plads til en ATX strømforsyning, fuld længde grafikkort og en 240 mm radiator. Det hele er vandkølet med custom vandkøling.



Her er i øvrigt et billede til de interesserede.

Kabinettet fungerede fint, men efter hjemtransport fra et LAN blev reservoiret en smule utæt. Det betyder nu at min maskine står næsten skilt ad og ikke rigtig er til at flytte nogen steder 🤣


Jeg lærte en hel masse ting om at tegne i SketchUp, bruge laserskærer, hvad man skal have for øje når man designer et kabinet, og derfor gik jeg i gang med at tænke over, hvad jeg nu skulle gøre. Jeg har i lang tid gerne ville op i mATX størrelsen, da det er noget nemmere at arbejde med, og jeg synes den lille størrelse i ITX verdenen sætter sine begrænsninger.

Derfor gik jeg i gang med at tegne et nyt kabinet. Kravene var fræst reservoir, distro plate, plads til til et mATX kabinet, ATX strømforsyning og 2 x 360 mm radiatorer. Det endte ud med følgende udkast




Og her er en mere præcis 2D tegning til brug i laserskæreren




Alle vægtbærende dele bliver lavet i 5 mm akryl, siderne bliver lavet i 3 mm. Distro plate og reservoir bliver lavet i 15 mm plader, som fræses ud.

Til dem af jer, som er interesserede i hardware, så kommer maskinen til at indeholde følgende:

Processor
Intel i5-4670k clocket til 4.6 ghz @ 1.25v

RAM
16 gb Corsair Dominator Platinum DDR3 1866 Mhz

Motherboard
Asus Maximus Gene VII Z97

PSU
eVGA G2 SuperNova 850w

GFX
Amd Radeon Vega 56 - Jeg har vundet silikone lotteriet med den her baby. Den når 1736 mhz på coren og 980 mhz på rammene med stock Vega 56 BIOS


HDD/SSD
128 GB Samsung 840 til Windows
500 GB Samsuing 840 til lager
Muligvis en 2 TB HDD, hvis jeg kan finde en til en god pris 🙂

Ikke verdens mest nye hardware, men der er stadig OK med power i setuppet. Håbet er også, at jeg med den noget større kølekapacitet kan clocke i5'eren liiiidt højere. Jeg overvejer at delidde og relappe den, men det må jeg se om det er noget jeg orker at rode i når jeg er done 🤣

Derudover regner jeg med at opgradere til Ryzen 7 nm næste år når den generation udkommer


Første skridt på min vej var at tage alle mine tegninger, overføre dem til AutoCad, og videre over i Adobe Illustrator



Dernæst at lægge materialet i printeren og lade den gøre sin magi





Jeg ville tilføje kabinettet lidt farvespil, så jeg fik skåret rad guards ud i 3 mm blå akryl.



Det giver i øvrigt en vanvittig fed effekt på kabinettet



Til sidst samlede jeg kabinettet for lige at få et indtryk af mit arbejde. Alt i alt var jeg super godt tilfreds. Det har en god størrelse – ikke for stort og ikke for småt – og så er det altid fedt at lave ting selv






Det var slut på første post. Jeg har en del andet der skal tilføjes også, men for ikke at gøre første post alt for lang, har jeg valgt at dele det op 🤣


Tråden blev redigeret 4 gange, sidst af Vognen d. 25-05-2018 14:12:15.
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2018 14:12:15
Svar/Indlæg:
3100/53
Du skal lige omformatere teksten. Alt der hedder [img] virker ikke herinde da hwt.dk har deres egen kode og ikke kører vbullitin.

Så bare et link der ender på .jpg er fint. Alt andet, og så loader billedet ikke direkte.

Haha, ninja'd! Glem det ovenstående.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 25-05-2018 14:12:49.


animal-mik
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2018 14:12:26
Svar/Indlæg:
908/160
Slettet kommentar ( links virkede ikke i første omgang..)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af animal-mik d. 25-05-2018 14:12:56.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
25-05-2018 14:12:53
Svar/Indlæg:
411/38
#1 + #2 I har lige postet imens jeg sad og rettede tingene. Der er styr på det nu 🤡


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2018 14:15:12
Svar/Indlæg:
3100/53
Ser godt ud. Vær dog opmærksom på at det at have to radiatorer sådan som du har dem gør den ene af dem næsten ubrugelig, da den får det varme luft fra den første radiator.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
25-05-2018 15:09:46
Svar/Indlæg:
1001/5
Fedt projekt! 🙂

Jeg personligt er mere til de praktisk produkter deres findes i Mini-ITX.. mATX giver det bedste fra begge verdener, men desværre findes der ikke rigtigt nogle mATX kort som reelt udnytter pladsen og er highend. Se bare hvor meget mere man får ved at købe Mini-ITX i stedet for. Det er selvfølgelig bare et spørgsmål om at producenterne får øjnene op. For ja. Jeg kan også bedre lide at man trods alt har plads til et 10GbE netværkskort osv ved siden af GPU (som jo ikke kan lade sig gøre på mini-ITX).

Men kudos fordi du har gået i gang med projektet. Der er mange ting man skal forholde sig til som "kabinet producent" 😛


vaff
 
Moderator
Tilføjet:
25-05-2018 15:25:25
Svar/Indlæg:
14/0
Fedt projekt. Da jeg ingen metal skills har, ville jeg nok have valgt en Cerberus fra Chimera Industries:

http://chimera.indust ries/

https://www.sliger.com/product...


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af vaff d. 25-05-2018 15:28:15.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
25-05-2018 16:35:42
Svar/Indlæg:
411/38

Ser godt ud. Vær dog opmærksom på at det at have to radiatorer sådan som du har dem gør den ene af dem næsten ubrugelig, da den får det varme luft fra den første radiator.

p0Pe skrev d. 25-05-2018 14:15:12


Ja det er også en af de ting jeg har i tankerne. Jeg prøver at teste det af, og hvis det viser sig at være fuldstændig ubrugeligt, så kan jeg altid pille den ene radiator ud 🙂

Fedt projekt! 🙂

Jeg personligt er mere til de praktisk produkter deres findes i Mini-ITX.. mATX giver det bedste fra begge verdener, men desværre findes der ikke rigtigt nogle mATX kort som reelt udnytter pladsen og er highend. Se bare hvor meget mere man får ved at købe Mini-ITX i stedet for. Det er selvfølgelig bare et spørgsmål om at producenterne får øjnene op. For ja. Jeg kan også bedre lide at man trods alt har plads til et 10GbE netværkskort osv ved siden af GPU (som jo ikke kan lade sig gøre på mini-ITX).

Men kudos fordi du har gået i gang med projektet. Der er mange ting man skal forholde sig til som "kabinet producent" 😛

gaming-king skrev d. 25-05-2018 15:09:46


Tak, og ja. Jeg ved godt udvalget af super high-end matx er snævert, men der er producenter som eks. Asus der laver nogen. Lige nu ser det dog straks mere tamt ud på Ryzen-siden 🤣


Fedt projekt. Da jeg ingen metal skills har, ville jeg nok have valgt en Cerberus fra Chimera Industries:

http://chimera.indust ries/

https://www.sliger.com/product...

vaff skrev d. 25-05-2018 15:25:25


Mange tak. Jeg har faktisk heller ikke de helt store skills. Jeg får lavet det hele på det lokale FabLab, og det er også derfor jeg arbejder i akryl og ikke eks. aluminium. Jeg har også overvejet om jeg "bare" skulle købe eks. et lækkert Fractal kabinet, men der er noget hyggeligt over at sidde og tegne det hele selv. Og så får man jo den bonus, at man kan få alting præcis som man vil have det


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2018 09:25:12
Svar/Indlæg:
1347/11
Hvad koster det at lave sådan et kabinet? Altså hvis man kun kikker på rene materialeomkostninger.
Og hvad med vægten når du laver det i akryl?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af yupper d. 27-05-2018 09:25:41.


Switz
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2018 12:34:55
Svar/Indlæg:
299/13
fedt project :), det skal da følges .


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
27-05-2018 14:24:36
Svar/Indlæg:
411/38

Hvad koster det at lave sådan et kabinet? Altså hvis man kun kikker på rene materialeomkostninger.
Og hvad med vægten når du laver det i akryl?

yupper skrev d. 27-05-2018 09:25:12


Indtil videre er prisen ca. 1200 kr. Det kan nok gøres billigere hvis man bestiller via eBay, men jeg kan godt lide at bruge danske forhandlere 🙂

fedt project :), det skal da følges .

Switz skrev d. 27-05-2018 12:34:55


Mange tak! Jeg har besluttet at bruge den tid og de ressourcer det kræver at få det helt som jeg vil have det, så jeg håber det bliver skide fedt


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
28-05-2018 20:46:33
Svar/Indlæg:
411/38
Nå, så er det nok på tide at jeg får postet del to af hvad jeg har indtil videre 🙂

Jeg har handlet stort ind på eBay og Aliexpress. Der er blevet købt en masse småting til projektet her, og det er dem I får lov til at se.





Først og fremmest har jeg købt en masse skruer... Altså som i en HEL MASSE skruer. Jeg køber dem alle fra bolt-base på eBay. De har kort leveringstid, ca. en uge, et stort udvalg, og så er deres priser rigtig gode. Her er lidt godt og blandet sort M3 i 5mm, 16mm, 30mm og 35mm.



Derudover købte jeg et crimping værktøj på Aliexpress. Jeg skal kaste mig ud i at lave custom kabler, og der måtte jeg bare have fat i sådan en fætter her. Sidst jeg lavede sleeving selv endte jeg med at sidde og lodde det hele. Det var ulideligt! Og der var endda færre kabler en denne her gang 🤣




Jeg vil gerne prøve og arbejde med hardtubing til det her build, og derfor skulle jeg også have nogle fittings. Jeg har kun hørt gode ting om Barrow, og derfor har jeg valgt at prøve dem af. De kostede ikke ret meget, og så er de købt hos en sælger, som havde masser af god feedback på Aliexpress. Hvis det skulle vise sig at de, mod forventning, er dårlige, så tager jeg mit tab og køber mig nogen fra et kendt mærke





Til sidst en gang paracord til at sleeve kablerne. Kvaliteten virker rigtig god. Det er knyttet godt, og selv under stræk eller sammentrykning er der ikke nogen steder, hvor man kan se gennem stoffet 🙂




Som sagt kommer der til at være 2 x 360 radiatorer i bunden. Valget er faldet på mine gode, gamle og trofaste Alphacool NexXxoS radiatorer. Den ene er en XT45 og den anden er en UT60. De bliver kølet af 6 Corsair SP120 Performance Edition, der faktisk blev købt af p0Pe herinde i sin tid. De kører stadig fint, og skubber en masse luft 🤣




Jeg skulle selvfølgelig bruge skruerne til noget, så jeg samlede selvfølgelig bunden af kabinettet med det samme.




Det er ikke meget plads der er dernede, men der er lige præcis nok til de to Laing DDC pumper, som kommer til at skubbe vandet rundt i systemet 🙂




Og til sidst et billede hvor man helt tydeligt kan se effekten af det blå akryl under de sorte sider. Jeg synes sku' det ser fedt ud 😎 🙂




Hvis I har nogen spørgsmål, så stil dem endelig. Jeg svarer gerne på hvad jeg kan. Jeg har endnu en opdatering at lave inden vi er helt oppe i omdrejninger herinde, så stay tuned!


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Vognen d. 28-05-2018 20:49:38.


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2018 21:55:29
Svar/Indlæg:
1347/11
hej igen, du svarede mig aldrig på mit andet spørgsmål, nemlig hvor meget vejer det i akryl?


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
09-06-2018 23:27:09
Svar/Indlæg:
411/38
#12 Beklager. Det havde jeg helt glemt. Jeg har lige haft pillet radiatorerne og blæserne ud og været på badevægten. Uden distroplate og reservoir vejer det kun ca. 5 kg +/- 200 gr., og med de to ting i er der ca. 7 kg +/- 200 gr.

Det er altså ret let når man står med det i hænderne 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Vognen d. 09-06-2018 23:27:17.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
05-04-2019 11:29:55
Svar/Indlæg:
411/38

Sååå, jeg er ikke død! Jeg har blot haft et travlt semester på studiet 🙂

 

Jeg har lavet nogle designmæssige ændringer til kabinettet. Jeg har fået skåret ud til to USB porte på toppen, så alting ikke skal sættes i bagpå, og samtidig har jeg fået lavet åbning i bunden, så radiatorerne kan trække luft ind derfra. Derudover skipper jeg min 60 mm. 360 radiator, og smider min 30 mm. 240 radiator i. Med kun ét grafikkort og en CPU, er det stadig alt rigeligt.

 

Derudover har jeg fået malet mit bundkort, så det fremstår blåt, og jeg har fået lavet både reservoir og distroplate. Jeg vil lade billederne sige resten.

 




 



 



 

I er som altid meget velkommen til at stille spørgsmål 🙂



Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2019 14:56:46
Svar/Indlæg:
411/38

Jeg har en lille update, i hvert fald når man kigger på mængden af arbejde det kræver, men en stor update, hvis man kigger på betydningen af arbejdet...

 

Jeg har gennem det sidste års tid gerne ville delidde min CPU. Haswell er godt kendt for at have ekstremt ringe TIM, og selvom jeg har fået en top 20% chip - den rammer 4.8 GHz ved 1.45v og 4.7 ved 1.36v - så kunne det alligevel være sjovt og se hvad jeg kunne få ud af det. Jeg har planer om at opgradere til AMD Zen 2, når den udkommer, så jeg tænkte hvad pokker, og købte det nødvendige udstyr. 

 

Dagens patient


 

Dagens medicin


 

Det tog sin tid at få det gamle silikone af, og jeg var ret nervøs, da den anbefalede metode er "brug dine fingerspidser og negle" 🤣 Men det gik, og til sidst var det hele af


 

Jeg lånte lidt af kærestens neglelak til at dække de steder, hvor der var fare for kortslutning


 

Og hvordan er resultatet så?.. Jeg har fået et 20 graders temperaturfald i RealBench ved 4.6 GHz. Inden delid ramte jeg 81 grader, mens efter delid lå jeg på 61. Eftersom jeg snart skifter chippen, så kunne det være sjovt og køre 4.7 eller 4.8 i daglig brug det sidste stykke tid, og nu har jeg i hvert fald temperaturrummet til det 😎



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
06-04-2019 18:14:50
Svar/Indlæg:
2263/307

Virkelig et flot projekt.



Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2019 19:11:27
Svar/Indlæg:
411/38

Virkelig et flot projekt.

Skrev svedel77 d. 06-04-2019 18:14:50

Mange tak 🙂 Jeg har lidt på fornemmelsen, at det bliver mit sidste projekt i den her skala. Jeg er færdig som studerende næste sommer, og det betyder der ikke længere er mulighed for at låne de værktøjer det kræver.