HWT ang. GDPR

Diverse d.  28. maj. 2018, skrevet af Bonghætte
Vist: 2542 gange.

Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 03:44:02
Svar/Indlæg:
1271/38
http://hwt.dk/Forum/348352/GDP...

Lukker en tråd med reel diskussion, men vil lige have det sidste ord. Jeg er ikke enig i lukningen af denne tråd og vil egentligt gerne have en officiel udmelding af en art.

Det er meget tydeligt de fleste der udtaler sig i denne tråd på HWT's vegne, eller til HWT's forsvar, ikke forstår hvilken data der er tale om i OP. Den frit tilgængelige data, på brugerprofilen, er blot en af mange typer data I som hjemmeside kan indsamle og benytte, og som er jeres ansvar at beskytte.

GDPR omhandler netop gennemsigtighed omkring sidstnævnte og jeg synes derfor det er et kæmpe rødt faresignal at emnet blot bliver talt forbi og lavet sjov af, af staff. Når der ikke engang er implementeret HTTPS på siden synes jeg det falder naturligt at begynde at snakke datasikkerhed.

GDPR er ikke bare retningslinjer eller anbefalinger, det er lov så jeg synes det er passende at diskutere i det mindste.

Jeg ved godt HWT ikke er en sofistikeret dataindsamlingsmaskine, men foruden dét har I så forberedt jer på noget procedure hvis en bruger benytter sig af deres ret til indsigt eller ret til at blive glemt? HWT.dk er en internethjemmeside der i høj grad lever på brugerinteraktion, så jeg kan virkeligt ikke se hvorfor det ikke bliver taget mere seriøst.

Yderligere kunne jeg egentligt godt tænke mig at høre dataansvarliges tanker omkring GDPR og HWT. Kom og snak med os dødelige. Jeg, personligt, sætter i hvert fald stor pris på gennemsigtighed. Især når nysgerrige ikke bliver gjort til grin.

Synes Thomas og Smash fra HOL (#7 og #1) gør det godt og har taget spørgsmålet seriøst her: https://www.hardwareonline.dk/... . Kan vi få HWT på samme side af banen eller dribler Cocio og Gripen videre i selvmål?

Mvh
Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
28-05-2018 05:44:11
Svar/Indlæg:
4981/47
Syntes du selv der var noget real debat i den tråd ?

#0 ligger ligesom dagen for vejen med sin åbenlyse irretation og måde at svare på, intentionen virker godt nok ikke til at være debat fremfor blot at svine Hwt.

Det er okay du føler dig generet af lukningen af den anden tråd, men det gavner ikke nogen at pege figre af crew (her mig og Grippen) for du ligger bare op til den næste nar i rækken kommer og smadre debatten bare for at være med til at bashe crew lidt 😛

Det sagt kan jeg sku ikke lige se hvorfor du tager Thomas´s svar for et godt svar ? Altså han er manden bag sitet og siger realt at han skider de regler et stykke og afventer en pricip afgørelse, hvordan er det en god ting sammenhold med "vores" selvmål ?

Manden siger direkte at han vil skide på de regler, som du her gerne vil have Hwt til at kommentere på her, men han gør det godt ? 😛

Jeg syntes du skulle have holdt dig helt fra at "gå efter" crew hvis du gerne ville have en real debat, at pege fingre af crew, berettiget eller ej, bringer altid tosserne frem 😛

Mht HTTPS, det er nævnt et hav af gange i divs tråde at der er et redesign på vej.

Jeg taler måske over mig her lidt, men for at lukke den HTTPS sang ned...

Det er på vej, siden er under beta test af crew pt så det kommer når det er klar til at den nye side kan blive implementeret.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Cocio21 d. 28-05-2018 05:55:12.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-05-2018 08:49:52
Svar/Indlæg:
15982/637
#0: Jeg takler gerne videre i selvmål i lige præcis denne sag. Som bruger mv af hwt og hol i mere end et årti, så har jeg stadig til dags dato ikke mere følsomme person oplysninger gemt/liggende, end hvad der allerede er muligt at finde på krak eller de gule sider.

Jeg underkender skam ikke GDPR, men der er stadig nogen steder, hvor det er at skyde gråspurve med kanoner, især i fora hvor den eneste aktivitet er skriftlig blandt brugere og ingen dokumentlagring mv.

Jeg forstår helt og holdent GDPR og har også været igennem en obligatorisk "eksamen" af vores arbejdsgiver, da vi som landets andetstørste mediehus ligger inde med massiv brugerdata af privat art, og indtil d.24/5 har vi haft eksterne konsulenter rendende for at tjekke op på politikker, procedurer mv.

Hvis du ønsker et utvedtydigt standpunkt vedr. GDPR, så kan jeg kun anbefale at skrive til ejer samt tekniske administratorer af hwt, da det er dem, der har det endegyldige svar.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Gripen90 d. 28-05-2018 09:02:36.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 09:02:21
Svar/Indlæg:
5421/53
Hvis vi så bare kunne få hashed vores passwords...


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 11:25:14
Svar/Indlæg:
3065/208
#3 Go' pointe


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 11:56:19
Svar/Indlæg:
3065/208
Her er en go' artikel om nogle af de områder GDPR vedrører, som hvad data anvendes til og nogle af gråzonerne ifm. indsamlede data og deres nødvendighed ifm. at sites/services kan fungere overhovedet.

- https://www.tomshardware.com/n...


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
28-05-2018 12:27:20
Svar/Indlæg:
547/34

1
Det er muligt at du mener at tråden er ligegyldig, men jeg mener helt sikkert at tråden er berettiget og yderst relevant.
Nu nåede jeg så ikke at være en nar i tråden før den blev sløjfet, men allerede dér er vi ude på et skråplan.
Hvis du vil kalde en bruger for en nar, og lukke de tråde du mener er domineret af idioti, er din eneste chance for at blive taget alvorligt fremover, fuldstændig spoleret.
Hvis du mener at tråden er useriøs, kan du jo flytte den over i sæbekassen, så er alle ligesom med på at niveauet kan diskuteres.

Hvordan HOL stiller sig i debatten, er for mig ligegyldigt i den sammenhæng - HWTs brugere åbner op for diskussionen på HWTs forum, og den der nye stil med at låse tråde man ikke finder relevante, er simpelthen dårlig stil.
Så kan I lige så godt lukke 98% af mine indlæg i sæbekassen på stedet.



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
28-05-2018 12:38:19
Svar/Indlæg:
4981/47
#6

Når folk sviner crew, så bliver der lukket og slukket med det samme når det er #0 der gør det.

Uanset mit ord valg, som ikke er møntet på en enkelt person, så vælger du altså lidt at være en af tosserne når du vælter ind i den nye tråde om samme emne, og himler op om alt andet end emnet.

Det er ikke sådan man for en debat, det er sådan man sørger for at der ikke bliver en debat overhovedet.

Så kan du snakke om det ene og det andet her, men det viser ikke ligefrem at du vil snakke om emnet når du går efter min udtalese istedet for emnet 😛


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 12:51:31
Svar/Indlæg:
3065/208
Enermax sælger RGB fans med mainboard sync. [www.enermaxeu.com ]

(tjaa... har jeg googlet produktsiden på mine brugt-indkøbte EK Vardar blæsere? Der er Enermax godt nok blevet småvisne i knolden, men alt i tri-colore er hipt for tiden)

HjulmandKaptain sælger advokatbistand så du kan "komme i mål med implementeringen af persondataforordningen" [www.hjulmandkaptain.dk ]

(HMM... !)

Helperfox Denmark sælger salonsoftware, åbenbart er der tale om et omfattende dataindsamlingsprogram så du nemmere kan håndtere og bogføre shampoosalg [www.helperfox.dk ]

(spøjst nok bruger jeg skægtrimmeren 2 gange årligt :p )

AVXperten sælger en del ikke irrelevante ting som kameraer, tastaturer, opladere...[www.avxperten.dk ]

(der har jeg vidst for nyligt handlet en dingenot.)

Nederst under forumblokken er der et firma der sælger bildele. [www.BildeleStore.dk ]

(der var F1 igår... )

Aller ALLER nederst er de sædvanligt suspekte, især de to patrioter, Eset.dk og Internet4u.nu i midten, placeret. Mon ikke de sponsorer HWT direkte?

Siden er indlæst i Google Chrome.


OM DET SÅ er fordi der står GDPR i emnetitlen eller fordi jeg googlede GDPR for at kunne deltage i tråden, kan jeg desværre ikke svare på. Googleadservice er ret tendentiøse.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af gabbadoo d. 28-05-2018 12:58:19.


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
28-05-2018 12:54:16
Svar/Indlæg:
547/34

7
Det er godt set at mit fokus ligger på din håndtering af sagen.
Kald mig bare en tosse; jeg er blevet kaldt langt værre ting og er ikke kradset af endnu.

Men lad os antage at jeg er kritisk i min kommentar til hvordan HWT forholder sig (eller ikke forholder sig) til loven og på forhånd er klar over at reaktionen bliver en slettet kommentar eller en låst tråd, hvad skulle formålet da være med at blande sig i debatten.
Derfor vælger jeg at efterlyse en forklaring på hvorfor et oplagt emne bliver negligeret baseret på en formodning om at debatdeltagerne er nogle idioter.
Det gør OP jo sådan set også i oplægget, så lad os starte med dét.

Jeg har ikke noget personligt problem med dig, jeg mener bare at så længe du repræsenterer sitet på den ene eller anden måde, burde du være med til at hæve niveauet.

Ellers kan vi jo lige så godt rende på HOL.





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 28-05-2018 12:54:43.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
28-05-2018 13:08:24
Svar/Indlæg:
4981/47
#8

Din pointe ?

Google adds har din data fra fra dine cookies rundt omkring og tilpasser derefter annoncer til dig.

Resten er sponsor banners.

#9


Som jeg læser det så har du bevist valgt at vælte ind i tråden for at bitche min beslutning om at låse den anden tråd, og mit svar i #1.

Dvs så er der ikke mere at snakke om der, så er du jo bevist en nar for at prøve at provokere/udstille folk.

Når du erklære så noget åbenlyst, så gider jeg ikke spilde min tid på det, du kan sende en PM hvis du er noget du føler så meget for diskutere, og håbe på jeg rent faktisk gider svare.

Yderligere off-topic fra dig i tråden her bliver blot fjernet, om du bare vil trashe tråden eller bitch mig kan sådan set være det samme, det høre ikke til i tråden her.


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
28-05-2018 13:14:01
Svar/Indlæg:
547/34

10
Okay.
Det bliver et fedt forum fremover.
Jeg smutter.



mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 13:40:10
Svar/Indlæg:
4217/223
#8 den med bildele er den eneste reklame jeg ikke har set blive udskiftet. Det har ikke noget med formel 1 at gøre. Den har nok været der de sidste 5+ år, så mit gæt er at de har betalt for at den skal være dér


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 13:46:22
Svar/Indlæg:
3065/208
Det er nok banneret der er for bredt til at kunne være mellem eset inet4u - i så fald


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 14:17:19
Svar/Indlæg:
4217/223
#13 pas, den har været der i mange år. Og jeg har haft spurgt ind til det i en tråd, men husker ikke svaret


_Letni
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 14:47:12
Svar/Indlæg:
3059/255
Ja så vidt jeg ved betyder det beskyttelse af personlig data som cpr nummer eks hvilket jeg har det helt fint med. Så intet negativt herfra.


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 14:58:57
Svar/Indlæg:
2676/147
Cocio21

Dude - come down 😳 ❤

Du plejer at være den MOD der super god til at sortere i dette fora, i forhold til visse andre, så vil da være ked af hvis det går ned af bakke herfra 😢 😲

Jeg tror blot folk er intr. i et svar på, hvordan man forholder sig til det?
Der er jo 'desværre' en del der skal være styr på nu, eftersom en eller anden tåbe har bestemt at GDPR er noget vi alle skal være en del af.

Hvis hwt gerne vil vente med SSL, til at den nye side er oppe, fordi der er for meget mixed content på den nuværende, så vil jeg da mene at det er helt fair :yes:

Hvis man slet ikke vil forholde sig til GDPR, så er det rigtigt at vi som brugere bare kan slette vores data her på siden, og stoppe med at bruge køb/salg - for så er der jo intet vi kan se på der. Det vil jeg igen være ked af.

Jeg er klar over at der er meget som hidtil at fungeret fint, men efter de nye regler er kommet, så kan vi desværre ikke bare sige at 'sådan har det været de sidste 10 år', da dette ikke er gældende længere.

Jeg går bestemt ikke efter dig som person eller bruger, da jeg personligt har været vildt glad for det arbejde du har lagt her, jeg går mere efter emnet, og et konkret svar.

Om det er dig der skal give det, eller om det skal være 'The Boss', det vil jeg ikke blande mig i 😳 😉


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 15:40:35
Svar/Indlæg:
3065/208
#15 Man kan diskutere GDPR på mange måder, men det er rigtigt, ja, at hwt ikke beder om ret mange personlige oplysninger, fx ikke engang ens hjemmeadresse og ikke engang cpr-nummeret - nærliggende er det at tænke at de heller ikke udleverer nogen personfølsomme oplysninger og aldrig har gjort det.

En anden måde at diskutere GDPR på, er alle de juridiske måder GDPR (eller det at drive en hjemmeside) indeholder.

Er der f.eks. stillet et krav fra Google om, at alle søgninger (on-site) skal videreleveres til Google, for at man så får en 'fordelspakke' fra Google mht prisen på at figurere øverst på Google-fordelskunde-listen (ja det bliver lidt tricky at diskutere monopollovgivning) og den 'google'implementering, hvor der fx indgår søgeforslag fra google, men baseret på intern (læs hwt / on-site) brug eller om søgeforslagene er baseret på google's overordnede søgemaskine.

Andet er det om der er krav fra AMD, Eset.dk og Nvidia om at der skal leveres statistikker om brugerne for at sponsoratet kan udbetales (jeg tror de hedder klausuler).

Hvorfor er drop-down menuerne hvor du i din systemprofil vælger Intel eller AMD, Windows / Linux... Nvidia / AMD ... egentligt implementeret? Er det for at hjælpe brugerne med at udfylde profilen eller det et krav fra sponsorerne.


Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 18:51:48
Svar/Indlæg:
447/2

#15 Man kan diskutere GDPR på mange måder, men det er rigtigt, ja, at hwt ikke beder om ret mange personlige oplysninger, fx ikke engang ens hjemmeadresse og ikke engang cpr-nummeret - nærliggende er det at tænke at de heller ikke udleverer nogen personfølsomme oplysninger og aldrig har gjort det.

En anden måde at diskutere GDPR på, er alle de juridiske måder GDPR (eller det at drive en hjemmeside) indeholder.

Er der f.eks. stillet et krav fra Google om, at alle søgninger (on-site) skal videreleveres til Google, for at man så får en 'fordelspakke' fra Google mht prisen på at figurere øverst på Google-fordelskunde-listen (ja det bliver lidt tricky at diskutere monopollovgivning) og den 'google'implementering, hvor der fx indgår søgeforslag fra google, men baseret på intern (læs hwt / on-site) brug eller om søgeforslagene er baseret på google's overordnede søgemaskine.

Andet er det om der er krav fra AMD, Eset.dk og Nvidia om at der skal leveres statistikker om brugerne for at sponsoratet kan udbetales (jeg tror de hedder klausuler).

Hvorfor er drop-down menuerne hvor du i din systemprofil vælger Intel eller AMD, Windows / Linux... Nvidia / AMD ... egentligt implementeret? Er det for at hjælpe brugerne med at udfylde profilen eller det et krav fra sponsorerne.

gabbadoo skrev d. 28-05-2018 15:40:35


Det er ikke kun CPR nummer og hjemmeadresse. Det gælder også IP Adresser, email adresser, e-mails mellem crew og bruger hvor der fremgår en form for personlige oplysninger så som fulde navn, selv privat beskeder mellem 2 personer hvor hjemmeadressen fremgår.

Hvis hwt.dk på en eller anden måde har adgang til dette, så er de underlagt GDPR og kan ikke vende den anden kind til.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Klump d. 28-05-2018 18:53:01.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2018 19:38:17
Svar/Indlæg:
3065/208
Det tager sgu for lang tid at finde ud af hvad det egentligt handler, men det er da tydeligt at der ikke er 5 fingre der kan tælle dem selv.

Overrasket?


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2018 17:25:18
Svar/Indlæg:
4217/223


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
01-06-2018 21:47:43
Svar/Indlæg:
2084/124
Storm i et glas vand :yes:


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2018 22:10:46
Svar/Indlæg:
3799/43
#21. Det er jeg så ikke helt enig i, for hvis at hwt bliver hacket, så kan de få adgang til folk's mail adresser og deres password, og hvis at en bruger benytter den samme kode til hwt, som til vedkommendes mail, twitter facebook ect. så kan de jo få adgang til meget mere end en hwt konto.

Samtidig så beskytter i jer ikke med SSL, eller det gør i, men det er på jeres testside der ikke er blevet opdateret de sidste 2år.
https://test.hwt.dk/forum

Så hvis at i ikke beskytter jeres bruger, så kan de starte en domino effekt, også er det jer der kan blive holdt ansvarlige for det.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2018 22:42:53
Svar/Indlæg:
5421/53
#21 Det er en så latterlig holdning i staff/skribenter har herinde.

Men forummet er vel også mere eller mindre dødt, så det løser vel sig selv snart.

Så lidt som siden (og sikkert serveren også) bliver opdateret, hvordan ville du så have det med at dit password lå i plaintext?
Eller at programmørerne/andre bare kan gå ind og læse dit password?

Jeg tænker bare, kan man ikke finde ud af at hashe og salte passwords, så har man nok heller ikke styr på den generelle sikkerhed af databasen.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MadsAG d. 01-06-2018 22:46:15.