First up: Jeg har set MASSER af ASUS grej der ikke holde en skid bedre end de andre mærker, den kære Niight har nok glemt at Asrock er ASUS, nå men det til en side.
At folk herinde higer sådan efter ASUS, specielt ASUS striks kort så har det at gøre med ASUSs historie. Der var engang hvor det var det eneste mærke du var sikker på holde når du OC'ed. Den dag i dag er forskellen på mærkerne så forsvindene lille at hele snakken er en storm i et glas vand 🤣
Okay, down to business:
Eftersom du har et ønske om at lave et raid med Samsung 970 NVME begrænser det jo dit udvalg betragteligt. Hvis du, som du selv siger, udnytte dem fuldt ud kræver det jo du har 2 fulde PCIE porte. Dette er vel at mærke nogle dyre kort. Faktisk nu her mens jeg har sat og kigget lidt kan jeg faktisk ikke finde nogle af mainstream kortene der annoncere med M2 i raid (bare fordi de har 2 porte er det ikke = raid), så det hedder nok ultra-high-end hvis du skal finde noget.
Desuden, eftersom du gerne vil have en OC version af din CPU må jeg antage at det er fordi du ønsker at OC. Dette vil kunne skabe ustabilitet og når man køre raid på sit system kan det NEMT! resultere i data korruption (så som at programmer/drivers ikke virker, i uheldige tilfælde kan man ikke engang komme ind i windows)
Så mit råd bliver ikke et bundkort, men hellere; overvej hvad der er nice to have og need to have. Gå efter need to have og se hvor meget længere dit budget kan bære dig 🙂
MVH
Waszipa 🙂
nu bliver jeg sku i tvivl om hvad jeg skal købe af MB 🙂#1 Man kan da godt hører at du ikke har fuldt med på Z370 sereien.
De 2 bedste bundkort du kan få til z370 er Gigabyte gaming 7 og Asrock X370 Taichi.
Asus er den producent der har haft flet problemer på z370 serien. Det største problem de havde var at folk ikke kunne få deres RAM til at virke på deres ROG STRIX Z370 boards. Et andet problem mange folk også havde var at få deres Nvme drev til at virke på ROG STRIX Z370 boards og VRM's på ROG STRIX Z370 boards er ikke særlige gode denne gang.
Asus laver normalt super gode bundkort, men på Z370 serein der fejlede de. På Z370 serien er det Gigabyte og Asrock der hart gjort det bedst.