Hjælp til MB

Bundkort / CPU d.  04. juli. 2018, skrevet af ReneR
Vist: 1643 gange.

ReneR

Ny Bruger
Tilføjet:
04-07-2018 20:34:07
Svar/Indlæg:
11/2
Står og skal opgradere Hardware til CPU 8700k Ram: corsair dominator platinum ddr4 4000mhz 2 x 8gb måske kun 3200mhz.
2 eller 3 x Samsung 970 NVME.

men hvilket Bundkort her er jeg dælme i tvivl.

Har Asus Z370 i tankerne men er ikke sikker på hvilket, gerne god lyd indbygget samt mindst 2 x nvme2 slots gerne 3 til raid.

Eller

Asrock z370

Ved Asus kører kampagne med Casback ved Proshop og Dustin.

På forhånd tak for hjælpen 🙂
Niight

Bruger
Tilføjet:
05-07-2018 01:40:27
Svar/Indlæg:
17/0
jeg vil lige komme med en disclaimer her; jeg er lidt fan af Asus, men dog ikke uden grund.
jeg vil anbefale at du holder dig til Asus hvis du vil købe noget highend. der er tit problemer med de andre fabrikanter.

et godt eksempel er gigabytes stunt med deres aorus gaming 7 vrm der blev så varm at den throttled hel vildt for ikke at brænde af.

MSI har generalt stabilitets problemer selvom det koster kassen.

Asrock har tendens til at lave noget billigt lort - det fungerer dog som regel fint, men bare ikke særlig længe

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
05-07-2018 04:14:48
Svar/Indlæg:
5679/460
asus er verdensmestre til at få ram til at køre ordentlig uden du selv skal til at ændre hver enkelt timing , deres ram training er bare nr1 :)

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2018 09:39:54
Svar/Indlæg:
1268/80
Hvorfor raid med så hurtige nvme diske? De er jo hurtige nok i sig selv.

Forbindelsen imellem cpu og chipset er kun på ~4GB/sek, så allerede med 2 af dem i raid vil der potentielt være en bottleneck.

ReneR

Ny Bruger
Tilføjet:
05-07-2018 10:46:58
Svar/Indlæg:
11/2
Petter1979 : ja jeg ved det men kun for at udnytte fuldt ud intet andet.

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
05-07-2018 11:46:17
Svar/Indlæg:
184/11
First up: Jeg har set MASSER af ASUS grej der ikke holde en skid bedre end de andre mærker, den kære Niight har nok glemt at Asrock er ASUS, nå men det til en side.
At folk herinde higer sådan efter ASUS, specielt ASUS striks kort så har det at gøre med ASUSs historie. Der var engang hvor det var det eneste mærke du var sikker på holde når du OC'ed. Den dag i dag er forskellen på mærkerne så forsvindene lille at hele snakken er en storm i et glas vand 🤣

Okay, down to business:
Eftersom du har et ønske om at lave et raid med Samsung 970 NVME begrænser det jo dit udvalg betragteligt. Hvis du, som du selv siger, udnytte dem fuldt ud kræver det jo du har 2 fulde PCIE porte. Dette er vel at mærke nogle dyre kort. Faktisk nu her mens jeg har sat og kigget lidt kan jeg faktisk ikke finde nogle af mainstream kortene der annoncere med M2 i raid (bare fordi de har 2 porte er det ikke = raid), så det hedder nok ultra-high-end hvis du skal finde noget.

Desuden, eftersom du gerne vil have en OC version af din CPU må jeg antage at det er fordi du ønsker at OC. Dette vil kunne skabe ustabilitet og når man køre raid på sit system kan det NEMT! resultere i data korruption (så som at programmer/drivers ikke virker, i uheldige tilfælde kan man ikke engang komme ind i windows)

Så mit råd bliver ikke et bundkort, men hellere; overvej hvad der er nice to have og need to have. Gå efter need to have og se hvor meget længere dit budget kan bære dig 🙂

MVH
Waszipa 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Waszipa d. 05-07-2018 11:48:08.

Niight

Bruger
Tilføjet:
05-07-2018 12:27:58
Svar/Indlæg:
17/0

First up: Jeg har set MASSER af ASUS grej der ikke holde en skid bedre end de andre mærker, den kære Niight har nok glemt at Asrock er ASUS, nå men det til en side.
At folk herinde higer sådan efter ASUS, specielt ASUS striks kort så har det at gøre med ASUSs historie. Der var engang hvor det var det eneste mærke du var sikker på holde når du OC'ed. Den dag i dag er forskellen på mærkerne så forsvindene lille at hele snakken er en storm i et glas vand 🤣

Okay, down to business:
Eftersom du har et ønske om at lave et raid med Samsung 970 NVME begrænser det jo dit udvalg betragteligt. Hvis du, som du selv siger, udnytte dem fuldt ud kræver det jo du har 2 fulde PCIE porte. Dette er vel at mærke nogle dyre kort. Faktisk nu her mens jeg har sat og kigget lidt kan jeg faktisk ikke finde nogle af mainstream kortene der annoncere med M2 i raid (bare fordi de har 2 porte er det ikke = raid), så det hedder nok ultra-high-end hvis du skal finde noget.

Desuden, eftersom du gerne vil have en OC version af din CPU må jeg antage at det er fordi du ønsker at OC. Dette vil kunne skabe ustabilitet og når man køre raid på sit system kan det NEMT! resultere i data korruption (så som at programmer/drivers ikke virker, i uheldige tilfælde kan man ikke engang komme ind i windows)

Så mit råd bliver ikke et bundkort, men hellere; overvej hvad der er nice to have og need to have. Gå efter need to have og se hvor meget længere dit budget kan bære dig 🙂

MVH
Waszipa 🙂

Waszipa skrev d. 05-07-2018 11:46:17

Altså nu har jeg jo givet nogle konkrete eksempler på hvorfor jeg foretrækker Asus frem for de andre mærker.
Og det giver jo god mening at basere ens valg på tidligere oplevelser så derfor holder jeg mig til Asus når det gælder motherboards :)

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
05-07-2018 12:41:36
Svar/Indlæg:
184/11
Ja det er også korrekt, meeen lur mig om ikke også vi kan finde sådan et par swipser i ASUSs historie 😉 Mindes der var en sabratooth der var kendt for kun at holde 1 år

Det giver ikke god mening medmindre du er forhandler. Hvis ikke er det jo nok bedst at forholde sig til de reelle tal, dvs procent RMA. Sidste undersøgelse jeg så var der overhoved ingen forskel på mærkerne og det var vel en gode 5 år siden. Jeg kan ikke forstille mig at de er blevet meget dårligere til at producere delene siden da

Vil dog nævne at ASUS skal have en "kado" for deres moderne form for integreret lyd, der føre de, men vi er igen nede i marginaler. Hvis du vil have et 200W+ RMS anlæg sat til og skruet op på max er forstyrrelserne i forstærkeren allerede højere end på langt de fleste mid-high range kort

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waszipa d. 05-07-2018 12:52:11.

ReneR

Ny Bruger
Tilføjet:
05-07-2018 13:09:11
Svar/Indlæg:
11/2
Niight : er det ikke en meget gammel skrøne med Asrock for Asrock har været forand ASUS i perioder og det er et team fra Asus der brød ud og lavede produktet Asrock.

ReneR

Ny Bruger
Tilføjet:
05-07-2018 13:14:27
Svar/Indlæg:
11/2
Waszipa: tak for svar godt indlæg til efterretning.

Der er Asus kort der kan køre raid på NVME 2 porte men om alle kan eller kun den ene jeg fandt kan ikke engang huske hvilket men vil da finde det igen om det giver mening med raid det er så det.

Så vil jeg måske få mere ud af singel NVME2 samsung 970 pro

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
05-07-2018 15:57:24
Svar/Indlæg:
184/11
Så lidt, glad for at jeg kunne hjælpe 🙂

Okay, NICE! 😀

Ja det var i hvert fald det jeg ville have gjort, men det er jo meget situations bestemt, eks youtuber/media editors ville jo give deres højre arm for M2 raid0 setup

Asrock's historie: I sin tid, da ASUS var det eneste der duede, var deres produkter meget dyre, så dyre at de næsten kun blev solgt i rige lande. For at ændre på dette stiftede ASUS et søsterselskab, nemlig Asrock. Asrock skulle så levere billigere kort med billigere komponenter på. Som du selv var inde på, så er det jo sjovt at tid og erfaring har gjort at Asrock nu levere ligeså god kvalitet, men uden at produkterne er blevet dyre

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waszipa d. 05-07-2018 16:07:39.

pansertjald

Superbruger
Tilføjet:
05-07-2018 19:48:53
Svar/Indlæg:
1119/58
#1 Man kan da godt hører at du ikke har fuldt med på Z370 sereien.

De 2 bedste bundkort du kan få til z370 er Gigabyte gaming 7 og Asrock X370 Taichi.

Asus er den producent der har haft flet problemer på z370 serien. Det største problem de havde var at folk ikke kunne få deres RAM til at virke på deres ROG STRIX Z370 boards. Et andet problem mange folk også havde var at få deres Nvme drev til at virke på ROG STRIX Z370 boards og VRM's på ROG STRIX Z370 boards er ikke særlige gode denne gang.

Asus laver normalt super gode bundkort, men på Z370 serein der fejlede de. På Z370 serien er det Gigabyte og Asrock der hart gjort det bedst.

ReneR

Ny Bruger
Tilføjet:
06-07-2018 09:34:07
Svar/Indlæg:
11/2

#1 Man kan da godt hører at du ikke har fuldt med på Z370 sereien.

De 2 bedste bundkort du kan få til z370 er Gigabyte gaming 7 og Asrock X370 Taichi.

Asus er den producent der har haft flet problemer på z370 serien. Det største problem de havde var at folk ikke kunne få deres RAM til at virke på deres ROG STRIX Z370 boards. Et andet problem mange folk også havde var at få deres Nvme drev til at virke på ROG STRIX Z370 boards og VRM's på ROG STRIX Z370 boards er ikke særlige gode denne gang.

Asus laver normalt super gode bundkort, men på Z370 serein der fejlede de. På Z370 serien er det Gigabyte og Asrock der hart gjort det bedst.

pansertjald skrev d. 05-07-2018 19:48:53
nu bliver jeg sku i tvivl om hvad jeg skal købe af MB 🙂

Du gjorde det ikke nemmere tak 😀 😀