Mine tanker med skift fra ATX til ITX

Diverse d.  09. juli. 2018, skrevet af klinto75m
Vist: 2144 gange.

klinto75m

Overclocker
Tilføjet:
09-07-2018 20:24:31
Svar/Indlæg:
14/3
**ADVARSEL, LANG TRÅD**
Den her tråd kan vist gå under flere kategorier, menhyggekrogen passer nok bedst. Tænker den her kan hjælpe mange der har gået med
de samme tanker som jeg har gået med over de sidste par måneder, og endelig fik
færdig gjort her for et par uger siden.
Her kommer min historie om hvordan en dreng gik fra enstandart esportsgamer, til et RGB Monster, og tilbage til et minimalistisk setup.

Her for et par år siden fik jeg købt en bunke hardware på Hol til en slik og fik endelig opgraderet fra min bærbar til stationært hardware. Så min computer kom til at bestå af:

CPU: i5 2500K stock
Køler: Antec vandkøler, fantastisk indtil den gik i stykker.
Bundkort: Socket LGA1155 ikke noget specielt.
Kabinet: Bitfenix Nova
RAM: 8GB DDR3
GPU: AMD Sapphire RX480
PSU: EVGA 500W 80+

Så det blev sgu en fin maskine.

Eftersom Mining priserne begyndte at stige, og mit RX480blev mere og mere værd, solgte jeg det da det nåede 2400kr, og det blev indkøbt til 1600kr. Så jeg opgraderede til et GIGABYTE GTX 1070 ITX, fordi jeg blev enig med mig selv om at jeg gerne ville have en mindre computer i form at størrelsen.
Men så nåede jeg det punkt hvor der skulle indkøbes nythardware, og jeg stod med valget mellem et ITX-system, eller lave et ATX med fuld custom vandkøling, RGB og alt man ønskede sig som lille. Siden vandkøling ikke var noget jeg havde prøvet før, blev jeg enig med mig selv om at jeg lavede sgu alligevel et ATX-system, dog bare med AIO og masser af RGB.

Så der blev indkøbt nyt hardware igen. Den her gang var detmeste nyt, mens noget blev fundet brugt i nær området.

Så mit nye build blev altså

Kabinet: Phanteks Evolv ATX
CPU: Intel i7700K
Køler: DeepCool Captain 240EX RGB
RAM: 16GB DDR4 Corsair Vengence RGB
Bundkort: Asus Z270E
PSU: EVGA 500W 80+
Og så med en masse RGB, alt hvad hjertet kunne ønske sig.

Men efter et par uger, blev jeg sgu slået ud af en tanke om tvivl, mellem valget af ITX og ATX. Så ny blev det endelige valg taget. Enten en ATX RGB-maskine, eller en ITX minimalistisk maskine.
Skal lige siges jeg forinden havde fået byttet mit ITX 1070 til at fullsize 1070 MSI Armor, som ikke passer så godt i ITX kabinetter uden modding

Jeg fik opvejet pros og cons, og jeg gik sgu med etminimalistisk ITX-system. Så det blev skiftet nogle dele ud.

Så jeg endte op med følgende system:

Kabinet: FractalDesign Node 202
Køler: Cryorig C7
Bundkort: MSI H110i
PSU: Silverston 500W SFX

Som nogle måske ved havde jeg varme problemer i mit Node 202lige meget hvordan jeg orienterede det. Ved ikke om det er mig der bare er en Jeiner. Men det blev skiftet ud til et Cougar QBX, som er et satans lækkert kabinet. Jeg udskiftede C7 køleren med en MasterLiquid Lite 120mm AIO. Og så
spillede det bare.

Så fik jeg delidded min CPU som også hjalp gevaldigt på temperaturene. (Jeg købte et 3D printet sæt på eBay, og noget Thermal Grizzly conductonaut.)

Jeg tog nogle målinger før, dog ikke noget særlig videnskabeligt forsøg siden det var med 2 forskellige kølere også.

Men her var resultaterne.

FØR DELID:
I7700K underclocked til 4,0GHz, samt et offset på -0,130V
Med C7 køler, 65-67 grader under full load.
(Blev selvfølgelig varmere af GPU, så det varmede hinanden op)

EFTER DELID:
I7700K stock
Med MasterLiquidLite, 55-58 grader under full load.

Så mit setup kom til at bestå af:
Kabinet: Cougar QBX
Køler: CM MasterLiquid Lite 120mm
Bundkort: MSI H110i
PSU: Silverston 500W SFX

Skal lige siges min harddiske fulgte mig i alle builds, somer et ADATA 256GB SSD, samt en 2TB HDD.
Men jeg lærte en del under min vej til mit perfekte system. Ogjeg endte på med at mit minimalistiske ITX System blev det perfekte for mig. Og i mine øjne ser mit setup også meget bedre ud når computeren ikke er et centerpiece, men bare kernen under bordet.

Her et link til at se billeder fra mit nu værende setup, bidmærke i at bordet er custom lavet fra et gammelt hæve-sænkebord med ny brændt
plade
Link: https://imgur.com [...]

Hvis nogle skulle være i tvivl, er det her mit udstyr. Det også blevet skiftet ud undervejs men det er ikke så vigtigt.

Keyboard: RazerBlackwidow Chroma V2
Mus:Logitech G900
Musemåtte: KKMOON 90cm*40cm
Headset: Steelseries Artcs 7
Webcam: Logitech C920
Skærm 1: AOC 27" IPS 60Hz
Skærm 2: ASUS 24" LCD 60Hz
Bordmonteret arm til 2 skærme
Højtalere: Mackie CR4
vægmontering til højtalere

Så kommer mine pros og cons ved de forskellige systemer jeghar været igennem:
ATX:
Pros: Dekorativt, godt airflow, nemt at købe brugt til,nemmere at modde
Cons: Stor

ITX:
Pros: Lille, nem at gemme væk, nem at tage med til Lan
Cons: Airflow kan være problematisk, varme

Håber det kan hjælpe nogle med at bestemme om de skal gå ITXeller ATX routen, ellers er det vel bare lukumslæsning om min historie i computervalg.
-Klinto
svedel77

Grafiker
Tilføjet:
09-07-2018 20:44:50
Svar/Indlæg:
2263/307
Jeg har bygget Mini ITX fra "før det blev populært". Man kan sagtens lave et build der sparker røv.
Jeg synes du skal kigge på Rajintek Metis Plus kabinet. Der er plads til stor køler, og i plus modellen er der flere pladser til kabinet blæsere.

Se min tråd her :
http://hwt.dk/Forum/348157/Met...

Den er sweet. Den medfølgende kabinetblæser larmer en del. Skift den ud med en Noctua, og Voila!

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2018 21:14:11
Svar/Indlæg:
4222/223
En ting jeg fandt ud af, ved at gå over til mitx, er at man skal være sikker på at der er nok flow igennem kabinttet. Om man har den ene eller anden slags grafikkort gør også en forskel.

Og da jeg prøvede og vandkøle både cpu og grafikkort, gik det hélt galt. Blæsere med for lidt flow, for få af dem, og et ret dårligt kølehoved til grafikkortet

Nexan

Overclocker
Tilføjet:
09-07-2018 21:49:58
Svar/Indlæg:
68/10
Dit link fungerer ikke helt :)

Da jeg opgraderede sidste gang, valgte jeg også at gå ITX vejen, og jeg har bestemt ikke fortrudt det.

Jeg bruger dog et CaseLabs Bullet BH2 kabinet, se resten af mine specs i min profil.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2018 22:20:04
Svar/Indlæg:
4689/105
Har prøvet at bygge i flere mini-itx kabinetter efterhånden og sweet-spottet når man ser på muligheder kontra størrelse er stadigvæk Fractal Node 304 i min optik.

Det eneste der er besværligt er valg af PSU. Der er dog ved at være et godt udvalg af fornuftige SFX-PSU'er, og det gør det noget nemmere at lave kabelføring. Hvis man ikke har noget imod at betale for korte kabler til en ATX PSU er det dog også en mulighed, men det koster lidt.

Jeg har vel haft mini-itx i omkring 8 år. Startede med et SG07 hvori jeg smed en Phenom II og M4A88T-I Deluxe. Skiftede først bundkort og CPU ud for 4 måneder siden. Skiftede over til Node 304 næsten lige da det udkom, og har brugt det lige siden.

Har overvejet at skifte til ATX igen fordi jeg ikke tager til LAN mere, men synes der er noget fedt ved at have så meget power i så lille en kasse 😛

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af CF d. 09-07-2018 22:25:29.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2018 11:41:40
Svar/Indlæg:
4222/223
#4 jeg fandt ret hurtigt ud af, med node 304, at der skulle en lille psu til, og fandt at st45sf-g var rigeligt til mit forbrug. Fik også købt de kortere kabler fra amazon, som stadig er for lange i nogen af tilfældene.

Hele node 304 kunne godt bruge en version 2, hvor de udbedrer de små ting der kunne gøre det endnu bedre

Niight

Bruger
Tilføjet:
10-07-2018 13:49:43
Svar/Indlæg:
17/0
#4 vedligholdelse af node 304 er skide irriterende imo da luftfiltrene sidder på indersiden.
det problem oplever jeg ikke med min ncase m1 og demciflex filtre

cmk87

Newbie
Tilføjet:
10-07-2018 15:44:43
Svar/Indlæg:
46/3
ingen nævner riotoro cr280...
den har jeg et lækkert setup med!
enkelt og MASSER af luft :)

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2018 16:13:21
Svar/Indlæg:
908/160
En lang historie - er også selv gået ATX-->ITX vejen via et par skridt.
fra GIGA ATX Antec 1200 12 diske( og 2xchieftec dragons)
til M-ATX ( fractal Define xx) --> Fratal Define MINI Itx. Man skal tænke en del over komponenter og køling.
Men at få ens primære rig ned i en god størrelse og WAF/GAF faktor er også en god tilfredsstillelse :)
held og lykke med delene og valgene.
Ncase next her - måske ;)

CF

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2018 17:59:43
Svar/Indlæg:
4689/105
#5 Jeg har fået klemt en almindelig ATX PSU ned i det. Kablerne ligger dog i en klump oven på PSU'en lige nu, indtil jeg får købt nogle custom kabler, så de blokerer lidt for airflowet. Det er dog ikke nogen billig løsning. Når jeg får købt andre kabler, har jeg så brugt omkring 1500kr på strømforsyning, men satser også på at den holder en del år.

Forstår heller ikke helt hvorfor at de ikke har lavet en ny udgave af det. Det kan være det stadig er populært nok til at det ikke kan svare sig at ændre det.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2018 18:12:40
Svar/Indlæg:
4112/53
Jeg har gået med samme tanke, men da mine behov er gået fra OC og modding, til FB, mail og en sjælden gang imellem gaming, når jeg er hjemme, og ellers ca. halvdelen af året er til søs, så har jeg smid skejserne efter en (brugt) gamer klap. Begrænset hvad man kan lege med i den mht. hardware, men den klarer opgaven glimragende, og den er nem at slæbe med frem og tilbage mellem skib og hjem.

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
10-07-2018 18:14:05
Svar/Indlæg:
2263/307
Jeg synes at det faktum at man skal tænke sig om med valget af komponenter, er endnu en charme ved mini ITX. For at det skal lykkes, så skal der være tænkt over sagerne.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2018 20:40:22
Svar/Indlæg:
4222/223
#9 hvis du kan finde ud af det, så få lavet kablerne selv. Dem jeg fandt fra silverstone er lidt kortere, men ikke nok til at de alligevel ender i en klump i bunden

buster87

Superbruger
Tilføjet:
10-07-2018 20:58:26
Svar/Indlæg:
334/33
Er også gået ned i itx. Da jeg bruger min computer mest til Media Center så den står i et skab under tv'et. Mit valg blev også på et node 304 lækkert kabinet men ja har også haft lidt udfordringer med kabler.

klinto75m

Overclocker
Tilføjet:
10-07-2018 21:13:00
Svar/Indlæg:
14/3
Ved ikke hvorfor linket ikke virker men her er det da igen:
https://imgur.com/a/XD7zEM9

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
11-07-2018 10:31:03
Svar/Indlæg:
2263/307
Er det Ole Wedel i fjernsynet? 😲

bauner

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
11-07-2018 10:42:05
Svar/Indlæg:
853/71

Jeg synes at det faktum at man skal tænke sig om med valget af komponenter, er endnu en charme ved mini ITX. For at det skal lykkes, så skal der være tænkt over sagerne.

svedel77 skrev d. 10-07-2018 18:14:05

Enig. Jeg havde sgu lige overset der kun er én intern USB 2 på mit MSI Z370i Carbon. Og jeg skulle bruge to - til LED strip og de indbyggede blæsere i mit NZXT H200i, og til min NZXT Kraken X52.
Købte et par Noctua NF12P og droppede lyset. Det er mit første (personlige) mini ITX build, og det spiller fandeme godt :)

klinto75m

Overclocker
Tilføjet:
11-07-2018 11:50:16
Svar/Indlæg:
14/3
#15 det kan du bande på det er. Det er min baggrund 🤣

CF

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2018 21:04:48
Svar/Indlæg:
4689/105
#12 Planen er at bestille nogle herfra: https://cablemod.com/

Så får jeg dem bare til at lave nogle i de længder jeg vil have. Det koster en god slat desværre, men så er det også lavet ordentligt.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2018 00:08:15
Svar/Indlæg:
4222/223
#18 det har en mate og jeg også overvejet, men ja, det koster den del