Søger erfaring - Rack kabinetter(3U / 4U), IPMI, Smart PDU

Diverse d.  10. juli. 2018, skrevet af DanishGuy
Vist: 1662 gange.

DanishGuy
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2018 10:18:30
Svar/Indlæg:
743/80
Jeg arbejder på et server projekt, og det virker lidt som en jungle at sætte sig ind i lige nu.

1. Rack Kabinetter
Jeg skal bygge serverne selv, de skal køre med 10 kernede processorer & luftkøles.
- 3U eller 4U ? Plads er en faktor i projektet.
- Hvor finder jeg gode kabinetter? Alt jeg falder over hedder Chieftech..

2. IPMI / Fjern administration
Jeg har et ønske om at kunne fjernstyre disse servere med mere end blot SSH, eksempelvis: Tilgang til BIOS, debugge opstartsproblemer, boote fra live linux etc.
Asus har en løsning jeg har kigget på, men er super meget i tvivl om hvorvidt det er det rigtige.
Asus løsning: https://www.asus.com/dk/Commer...
- Findes der et fedt KVM system jeg skal bruge?
- Understøttelse af ex. live linux?

Smart PDU
Som jeg forstår det kan de bare slukke og tænde for strømmen?
Tænker det er smart at have adgang til dette remote også, da et ordentligt hard reset kan løse et helt låst system.
- Hvad er anbefalingen af Smart PDU?
- Ville elske de havde et ordentligt web interface også!
Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2018 11:16:30
Svar/Indlæg:
480/8
#1 Kig på ebay, der er mange brugte kabinettet, som kan være en billig løsning for dig. Nordiccomputers har også en stor baggård som "rodebutik" https://nordiccomputer.dk/en
Hvad med 1U eller 2U? #Norco #Supermicro

Jeg vil anbefale dig at snakke med Nordiccomputers, inden du køber, omkring dit behov og eventuel pris.

#2
Du kommer aldrig til at kunne tilgå BIOS live, men kun overvåge i real-time. Du kan med IPMI fjernstyre computeren så meget, som nu er nødvendigt. Det kræver blot en VPN-forbindelse (PPTP eller OpenVPN), begge kan bruges.

En kvm-switch kan også være en brugbar løsning for dig, de kan købes billigt, og tilbyder overvågning & adgang via RJ45. De har typisk 1-16 slots RJ45, og én VGA/DVIH/HDMI indgang.

Smart PDU, ja du har forstået korrekt. Dog opnår du det samme, hvis du investere i en UPS, fx APC enheder er meget solide, hvis de har et netværksmodul installeret. De kan også findes brugte, her skal du selv typisk investere i nye batterier.


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2018 11:38:18
Svar/Indlæg:
804/29
#2
På mit Supermicro board med IPMI, der kan jeg tilgå BIOS. IPMI service kører på sin egen lille cpu, og det er utroligt nyttigt, f. eks ved install af OS uden skærm / tastatur


Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2018 12:01:09
Svar/Indlæg:
480/8
#2 Ja, en du kan vel ikke tilgå BIOS når maskinen kører fx Windows, eller Linux. Selvfølgelig kan man tilgå bios manuelt med IPMI, men da ikke når maskinen er i funktion som fx server.


LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2018 16:11:03
Svar/Indlæg:
699/41
#2
+1 til SuperMicro, jeg har kørt med flere varianter og er super tilfreds.

#3
Tilgang til bios er nævnt i forbindelse med at debugge opstartsproblemer og boote fra LiveCD, så mon ikke det er i opstartsfasen at den skal tilgås? 🙂


DanishGuy
 
Superbruger
Tilføjet:
11-07-2018 21:18:03
Svar/Indlæg:
743/80
#1 Tak for anbefalingerne.

1. 1U / 2U - synes det er svært at finde CPU kølere til den størrelse?
2. Det var også mere tilgang til BIOS ved eksempelvis nedbrud der var tanken - altså ved et reboot, som #4 også skriver.
Nogle anbefalinger med KVM switche?
3. God pointe med UPS, det læser jeg lige lidt mere om :)

#2 Jeg kan læse at Supermicro faktisk benytter samme chip som Asus til nogle af deres boards, jeg kigger lige lidt mere på seres server boards.

Tak for alle svarene her midt i sommerferien :)