Bilkøb, ny - nogle kampagner med byt?

Hyggehjørnet d.  18. juli. 2018, skrevet af M.Beier
Vist: 4348 gange.

M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-07-2018 21:02:29
Svar/Indlæg:
2084/124

Tiden nærmer sig hvor at jeg for første gang skal købe ny bil, altså, ikke brugt... I denne anledning leder jeg efter kampagner. Synes ikke at kunne finde noget med 'byt dit gamle lort for xx.xxx kr i ekstra udstyr", det ville ellers falde i meget god jord.

Vi er ude i familie udvidelse, og bilen skal ikke bruges til/fra job (i første omgang), men blot hyggeture, evt. bil ferie, og sidst men ikke mindst indkøb/børn osv..

Vores fokus er derfor på Stationscar, og jeg har udminbar set mig småglad for SEAT Leon ST.

Har jeg overset nogle interessante kampagner i vores situation? Pris niveau 200-275 inkl. ekstra udstyr...

Krav til ekstra udstyr:

Bak kamera, jydekrog



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 18-07-2018 21:03:26.
Sølling
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2018 21:12:17
Svar/Indlæg:
294/44

Jeg var ude og prøvekøre en Octavia og en superb stationcar inden jeg besluttede mig for at det skulle være en BMW igen. Jeg var også ude og prøvekøre lige netop en Leon, godt nok cupra stationcar fra 2017, men syntes den virker lidt billig i forhold til i forhold skodaerne. Den er flot udenpå, men den er meeeh indeni. Skoda i Næstved kørte 30.000 for din bil, oven i den kamapagne der var i forvejen, hvor man fik style versionen for kun 25.000 ekstra.

Jeg syntes faktisk også at Skoda med den nye Octavia og superb har lavet en flot bil for engangs skyld, man kan være bekendt at komme kørende i.

Begge fine biler med god komfort, sindssygt meget plads og masser af udstyr 🙂 prøvekørte style versionerne. 



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sølling d. 18-07-2018 21:14:41.


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2018 01:04:32
Svar/Indlæg:
804/29

Det der byt til nyt, giver ikke rigtigt noget. I hvert fald ikke mere, end hvad man ellers ville kunne forhandle sig frem til. Jeg vil anbefale Peugeot 308 sw, rigtig fin indvendig og en pæn bil. Skoda og VW er for dyrt i Danmark, en ny Passat sw  er næsten samme prisleje som Mercedes C klasse, tosset



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-07-2018 07:48:37
Svar/Indlæg:
2826/100

#0

Nu skal man naturligvis passe på med hvor meget man ligger i enkelte oplevelser, men Seat Leon ville jeg aldrig turde købe igen, købte en ny Leon i 2013, i den tid jeg havde den fik den nærmest skiftet alt, og stod generelt næsten lige så meget på værksted som den stod hjemme ved mig. De havde på daværende tidspunkt kæmpe problemer med elektronikken i dem, hvilket betød at den fik skiftet samtlige styrebokse (mindes der var 3), radio og diverse andre ting. Derudover havde de nogle problemer de aldrig fik løst, eks. kunne bilen finde på at låse af sig selv uden nogen aktivering af nøglen.

Sidstnævnte skete naturligvis en dag da jeg var på genbrugspladsen, kører hen til den container jeg skal smide noget ind i, går ud af bilen, lukker døren, går de 5 meter hen til containeren, da jeg kommer tilbage er bilen låst, og nøglen sidder i.

Og sidst men ikke mindst døde motoren efter 1½ år (72.000 km), Seat fik den aldrig til at køre rigtigt igen, men herefter blev bilen solgt. Tab alene på værdien på de 1½ år = 150.000 km.

Når det så er sagt, så synes jeg bilen (når den kørte), var fantastisk som pendler bil, den var behagelig  men kunne stadig flytte sig, og kørte ok, langt på literen. 

Og så en sidste detalje, Seat må have gjort noget ved deres biler, sidste år lå de i FDM's autoindex på en fantastisk 20 plads, (ud af 22), i år ligger de på en 11. Kunne desværre ikke ?finde den online på den i år, men den står i motor bladet fra FDM.

https://fdm.dk/node/71 ?


#2

Det må vist være leasing du snakker om. 

basis pris vw passat variant: 319.576,-

basis pris mercedes C klasse stationcar: 527.600,-

Er ikke sikker på jeg vil kalde passaten "næsten samme prisleje"




Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2018 11:12:12
Svar/Indlæg:
804/29

#3 Husk lige at opgradere Passaten til samme udstyrsniveau som C klassen har som standard. Den billigste Passat er uden dsg, adaptiv fartpilot, bakkamera. C klasse SW fra ca. 470.000.

Dsg7 fra VW giver stadig problemer. Har en kammerat, hvor VW toget skidtet (bilen) retur, da de ikke kune fixe det.



wood
 
Overclocker
Tilføjet:
19-07-2018 11:18:30
Svar/Indlæg:
165/27

Har en Seat Leon F5 fra 2013. 

Den har kørt 216.000 km uden nogle problemer. 

Bare normal services. 




martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-07-2018 12:25:11
Svar/Indlæg:
2826/100

#4

Det kommer jo i den grad an på hvad du vil have med at udstyr, Du skriver det er i samme prisleje, hvilket kun er rigtigt hvis du vælger at tage en del udstyr med ind i beregningen, hvis du kan klare dig med bilen uden alt det udstyr er der da i den grad prisforskel.



en ny Passat sw  er næsten samme prisleje som Mercedes C klasse, tosset   ?

Hvis vi skal forholde os direkte til #0, så har hverken Passat eller Mercedes jydekrog med som standard, ergo er det kun bakkamera han har behov for, han skriver ikke noget om automat gear el. 

#0 

Men som Had rigtig nok er inde på, så får du rigtig meget bil for pengene ved Peugeot, de kører kampagner som vanvittige på nogle af deres modeller, ellers mener jeg at Skoda kører/har kørt en VM model af både fabia og oktavia. 



KinGzeDK
 
Superbruger
Tilføjet:
19-07-2018 12:35:19
Svar/Indlæg:
411/7

Når der der disse kampagner er det ofte på finansieringen du kan spare penge. Da vi købte ny bil i 14

kunne det alligevel bedre betale sig at få finansieringen gennem banken.



Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
19-07-2018 12:35:38
Svar/Indlæg:
98/47

Vi har købt en Kia ceed stationcar for nogle måneder siden. Lettere brugt, som demobil. Vi er ovenud tilfredse! Hold op hvor får man meget for pengene! Alt i udstyr og automatgear, 7 års garanti etc. 1.6 turbo diesel. For 250.000 med vinterdæk og første service. Den kører virkeligt godt. Dog lever den ikke helt op til de lovede 23.8 km/ltr, men hvilken bil gør egentlig det. Der er god plads, også på bagsædet. 


Prisen kan forhandles rigtig godt, eftersom 2018-modellen er lige på trapperne. Prøv den! Den er fin.



Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
19-07-2018 14:21:02
Svar/Indlæg:
382/3

tror da lige min lillebror nævnte at på hans mercer kostede en jydekrog 22.000 😉



Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
19-07-2018 17:52:01
Svar/Indlæg:
382/3

man kan stadig spare rigtig mange pæng på lettere brugt;

http://www.sej-biler.dk/brugte... ?



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2018 18:55:35
Svar/Indlæg:
4112/52

Nu siger du "familie forøgelse", så er de helt store familie biler så som Dacia Lodgy eller Ford C max også på banen.

Lodgy kan du i dag få med største udstyrs pakke, under 250k, her ibland:

1.5L Turbo diesel (90hk/66kW), el-ruder på 1 og 2. række, 7 sæder, jydekrog, aircon, fart pilot + begrænser (du vælger med en kontakt på midter konsollen) Bak sensor og/eller kamera, MediaNavigation med touch panel, ESP, ABS, Tåge lygter, elektriske sidespejle, Metal lak med farve valg og mange andre mindre detaljer så som hvilke måtter, bagage rums dækken, bagage gitter/net, stænk klapper, dør beskyttelse (film i bunden af "karmen" til ungerne kan træde på).


Jeg har selv lodgy fra 2016, og havde en før da fra 2013, og jeg tjente penge på den første, sammenlignet med hvad jeg stadigvæk skyldte i den, via finansiering hos forhandleren (santander consumer bank over 7 år) efter 3 års ejerskab og 70.oookm, en forrude der skulle skiftes og en godt ridset lak.

Den har i mine øjne 3 ulemper; Billigt plast interiør, dårlig acceleration/træk evne, er lidt vind-følsom mht. kørslen, men også at der kan trække vind ind i kabinen på den side vinden blæser ind på bilen hvis det blæser meget kraftigt på tværs af kørselsretningen.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2018 19:23:57
Svar/Indlæg:
4112/52

Tilføjelse til #11:

Jeg har en stor Buggaboo Donkey klapvogn, og med 2 sæder eller 2 lifte, kan den stå samlet inde i bagagerummet, når der kun er 2 rækker sæder i brug. med 3. række i brug kan den klappes sammen og være bag 3. række, inkl. begge sæder til klapvognen.

På 2. række er der plads til 3 auto stole i isofix/isize. Jeg har selv haft kørt med en bay (0+, Maxi cosi Pebble), en tumling (Maxi cosi 2-way Pearl) og 1 højrygget selepude til isofix (også maxi cosi)

1. og 3. række er der ingen isofix beslag.



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2018 21:37:03
Svar/Indlæg:
3799/43



Nu siger du "familie forøgelse", så er de helt store familie biler så som Dacia Lodgy eller Ford C max også på banen.

Lodgy kan du i dag få med største udstyrs pakke, under 250k, her ibland:

1.5L Turbo diesel (90hk/66kW), el-ruder på 1 og 2. række, 7 sæder, jydekrog, aircon, fart pilot + begrænser (du vælger med en kontakt på midter konsollen) Bak sensor og/eller kamera, MediaNavigation med touch panel, ESP, ABS, Tåge lygter, elektriske sidespejle, Metal lak med farve valg og mange andre mindre detaljer så som hvilke måtter, bagage rums dækken, bagage gitter/net, stænk klapper, dør beskyttelse (film i bunden af "karmen" til ungerne kan træde på).


Jeg har selv lodgy fra 2016, og havde en før da fra 2013, og jeg tjente penge på den første, sammenlignet med hvad jeg stadigvæk skyldte i den, via finansiering hos forhandleren (santander consumer bank over 7 år) efter 3 års ejerskab og 70.oookm, en forrude der skulle skiftes og en godt ridset lak.

Den har i mine øjne 3 ulemper; Billigt plast interiør, dårlig acceleration/træk evne, er lidt vind-følsom mht. kørslen, men også at der kan trække vind ind i kabinen på den side vinden blæser ind på bilen hvis det blæser meget kraftigt på tværs af kørselsretningen.


Skrev M.Thomsen d. 19-07-2018 18:55:35
Hvordan kan du få dig selv til at købe en Dacia ? Det er nok en af de dårligste producenter på det europæiske markedet.
3 ud af 5 stjerner er ikke imponerende.
https://bilmagasinet.dk/bil-ny... ?


wood
 
Overclocker
Tilføjet:
20-07-2018 13:10:28
Svar/Indlæg:
165/27



3 ud af 5 stjerner er ikke imponerende.  er da okay.. 

Hvem går op i det ? :D 

Om du kører galt med 180 i en Tesla eller om du gør det i en Dacia.... 



yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2018 17:35:35
Svar/Indlæg:
1347/11

https://www.renault.dk/biler/p...


super bil og god økonomi



Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2018 18:22:49
Svar/Indlæg:
1713/31

Når man kigger ny bil så synes jeg man skal spørge sig selv om man vil acceptere standard fabriksgaranti på 2år/100.000km som man får hos alle mærker, eller om man vil kigge i retning af mærker/biler som der er udvidet garanti på.
F.eks.
Kia med 7 års garanti / 150.000km
Hyundai med 5 års garanti / ubegrænset km
Udvalgte Mitsubishi biler med 5 års garanti / 100.000km
Biler finansieret af Nordea "Drive7" giver 7 års garanti / 150.000km (forhandlere / mærker med Drive7 mulighed: https://www.nordeafinans.dk/Im... )

Det lyder som om i skal køre få kilometer så det er måske ikke den største bekymring. Men jeg synes det er relevant, da man enten skal ligge penge til side til den dag man får en 5-cifret regning fra værkstedet eller vælge en bil hvor man i høj grad er dækket ind for uforudsete udgifter hvis man ikke føler ens økonomi kan bære dem. 
Når man så har besluttet sig for hvor vigtig garanti er har man enten alle mærker at vælge imellem eller 2-4 stykker.
?
Du kigger efter stationcar i Golf-klassen som passer meget godt med dit budget. Umiddelbart vil jeg sige find den der taler mest til hjertet og har det udstyr i skal bruge.
Hvis i skulle afvige fra f.eks. den Leon ST, så skal det være fordi i kan gå et skridt op i den næste klasse (Passat-klassen?) ?hvor fuldvoksne kan sidde komfortabelt på bagsædet og bagagerummet for alvor bliver stort. Men så begynder budgettet at halte med mindre der er en vild kampagne... samtidig med alle de der nye crossovers kommer og ligner kæmpestore biler, selvom det i virkeligheden er en Polo-størrelse bil på stylter.

Råd:
- ?Undgå diesel. Fremtiden byder nok de bliver forbudte at køre i inde i storbyerne. Det kan gå både op og ned med gensalgsværdien alt efter om ingen vil have dem eller alle vil have dem (hvis biler før årgang xxxx er tilladt). Samtidig har dieselbiler ikke godt af at køre korte ture hvor motoren ikke bliver varm (den er selvrensende mekanismer i motoren ?som kun virker når den er driftvarm).
?- Før i tager et valg så prøvekør en Ford Focus stationcar 1.0 SCTi med 125hk. Det er virkelig en rar bil at køre i, som kan fås med alt det udstyr i søger.

?Ellers af vilde kampagner så er der sådan rigtig kun Citroen C4 Millesime som udgår helt til fordel for C4 Cactus. ?Det er en Golf-klasse bil med 90% af det udstyr der er vigtigt til 165.000kr (så længe lager haves). Ingen andre Golf-klasse biler fås under 200.000kr, og da den blev lanceret var prisen 220-240.000kr på en tilsvarende. Den fås bare ikke i stationcar som i ønsker, men det kan da være prisen lokker.



Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2018 18:34:52
Svar/Indlæg:
1713/31

Tilføjelse (nu man ikke kan redigere).
De nye cross-overs gør det virkelig svært at danne sig et overblik på bilmarkedet i hvor store biler man får til prisen. For den rigtige cross-over kan konkurrere pladsmæssigt med en stationcar, og dermed være et alternativ. Der er bare så mange false-positives så det er et helvede at research - der er virkelig mange af dem som ikke er større end en Peugeot 208 inden i?.



Ud over det så er der faktisk kampagne på Insignia sport tourer. Det er størrelsen over Golf-klassen, og i øvrigt den eneste bil der ud over BMW/Mercedes har vundet "Executive car of the year" de sidste mange år.
Sådan en "Insignia SportTourer

Enjoy Best Line" er faretruende tæt på jeres budget. Måske i kan lave en god handel på en demo-model og få kastet et bak kamera og en krog med oven i:

https://opel.geertsen-as.dk/op... ?


Hvis i skulle afvige fra f.eks. den Leon ST, så skal det være fordi i kan gå et skridt op i den næste klasse (Passat-klassen?) ?hvor fuldvoksne kan sidde komfortabelt på bagsædet og bagagerummet for alvor bliver stort. Men så begynder budgettet at halte med mindre der er en vild kampagne... samtidig med alle de der nye crossovers kommer og ligner kæmpestore biler, selvom det i virkeligheden er en Polo-størrelse bil på stylter.

Skrev Salkcin d. 20-07-2018 18:22:49



Sølling
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2018 18:42:15
Svar/Indlæg:
294/44

#16.


Mon ikke at hvis man køber en diesel bil idag, er nogenlunde sikret de næste mange år. 

Jeg siger ikke at det ikke bliver sådan som du skriver, meeeeeeen, de hovedstader du ikke må køre er i gamle diesel biler, og ikke nye 😉



Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2018 19:21:55
Svar/Indlæg:
1713/31

#16.


Mon ikke at hvis man køber en diesel bil idag, er nogenlunde sikret de næste mange år. 

Jeg siger ikke at det ikke bliver sådan som du skriver, meeeeeeen, de hovedstader du ikke må køre er i gamle diesel biler, og ikke nye /content/gfx/smilies/wink.png


Skrev Sølling d. 20-07-2018 18:42:15
Oh.. sidste forslag jeg så var det kun for biler nyere end x dato der var krav til EU norm, og de gamle havde fripas (10-15 årig udfasning til de alle holder på skrotpladser?). Der er lang vej til det bliver vedtaget dog...
Jeg vil dog sige at VAG gruppen satser på deres TSI motore. For få måneder siden kunne man ikke lease TDi'er fordi de afventer situationen. De vil ikke brænde inde med en dieselflåde de ikke kan afsætte. Man kan så lease TDi'er igen nu, men jeg ville være forsigtig med at købe diesel. Man kan tabe mange penge på skrivebords beslutninger.... ingen grund til at løbe en økonomisk risiko hvis man kan undgå den.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-07-2018 21:31:18
Svar/Indlæg:
2084/124

Puha, mange gode svar 🙂

DACIA har vi kigget på, da der kan spares meget - men.... Den føles også billig... Generelt er jeg ikke overdrevet imponeret over de motorer franskmændene præstere... Renault...

Crossover, vi har noget nær fravalgt totalt, da mange ikke er højere end microbiler - f.eks. er SEAT Mii næsten ligeså høj som SEAT Arona... 😕 Derudover, kan crossover overhovedet fåes med baggagerum? De er latterligt små, føj... Suzuki Vitara er lækker, og pris-stærk, men, igen, der er bare ikke nok plads i baggagerummet..

Jeg var ude og se på 308SW i dag, men, benzin koster markant mere end diesel, så den er også fravalgt..

Vi er blevet mere krævende, så here goes:

  • Benzin
  • DSG (eller andet automat gear)
  • 110 HK som absolut minimum
  • Mindre end 550L baggagerum er ikke interessant
  • Pris inkl. 'udstyr', altså ikke 275K base price, hvor der så skal smides 50 mere på.



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2018 22:14:48
Svar/Indlæg:
3799/43

Du skal nok kigge på en Skoda Octavia


Octavia Combi Ambition
1,6 TDI AdBlue 7 trins DSG

115Hk 1600kr halvårlig vægt afgift pris
277.370Kr. 24,4Km/l

Den er lige 7,4k dyrer end dit budget.


Alternativ.


Octavia Combi Active
1,0 TSI 7 trins DSG
115Hk 
580 Kr halvårlig vægtafgift 
238.600

Kr.

20,4km/l

Bagagerum 610L

http://ww2.skoda.dk/priser/oct... ?



Sølling
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2018 22:19:28
Svar/Indlæg:
294/44

#19,

Jeg tror de fleste er klar over dieselbiler ikke er en holdbar løsning, men at være klar over det, til effektivt at fjerne dieselbiler fra vejene, tror jeg der går et stykke tid med.

Jeg tror også de fleste er regeringer er klar over de bliver nødt til at komme med en plan om hvorvidt de skaffer sig af med dem. VAG gruppen gør det rigtige hvis du spørger mig. Dæmper ned og skrumper udvalget ind, netop for at være parate. Dog er en diesel bil idag ikke ligeså slem som en diesel bil for 10-15 år siden. De er emmervæk kommet langt med dem. (medmindre man snyder med tallene selvfølgelig 😉 )

Hvis man for sjov leger med tanken om de lande der effektivt kaster sig over f.eks el biler med tilskud op til 75.000dkk omregnet, hvis du vil støtte op om et godt formål (for el er fremtiden) ku man udfase diesel biler over de næste 15 år f.eks ved at give op til 75.000 HVIS du skrotter din dieselbil istedet. De færreste biler har en værdi på over 75.000 når de er 15 år gamle, medmindre du har en eller anden dyr bil (+750.000 nypris) eller en niche bil.  Her bruger jeg f.eks min tidligere BMW 318D fra 2008 som eksempel. Den havde en nypris på 432.000,-, og hvis ikke det var fordi min bedre halvdel havde overtaget den, ville jeg skyde på med de kilometer den har gået, ville være omkring 70.000-80.000 værd idag her 10 år senere. Hvis man så holder det op imod den, og en 320D nok er de mest solgte BMW diesel biler, har vi taget en STOR chunk og skrottet. Sammenlign så med C200/c220, Passat TDI, og andre diesel biler i den klasse, så begynder vi at snakke mange typiske diesel biler der bliver taget af vejen over en periode. Hvis vi så antager at max skrot pris er 75.000, og bilen var 2-3 år ældre, så ville jeg kunne få 40-50 for den, men hvis jeg fik 60 for at skrotte den istedet for at sælge den for at kunne købe en el bil (som min næste bil igen bliver) så var det da en win win.


#20

Nu skriver du godt nok i topic at den skal være NY, men hvad med en demo bil med f.eks 5000km på bagen og stadig fuld garanti hos forhandler, som måske er lidt over 1 år gammel? Der kan du typisk spare en god slat.


 



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-07-2018 22:22:53
Svar/Indlæg:
2826/100

#20

Er du god til at forhandle?? :) 

Vi kører selv i Hyundai I40, men kom til at tænke på I30'eren om er vokset, så den næsten har samme størrelse som vores nuværende I40. Kan i den forbindelse i øvrig sige at I40'eren er en fantastisk størrelse bil indvendigt, masser af plads i bagagerum og kabine, men desværre trænger den til et facelift, det har I30'eren så fået nu.

Here goes, tænker noget i stil med følgende:

Hyundai i30 stationcar Trend

  1. bagagerum: 602 liter (jævnfør FDM)
  2. 1,4 T-GDi DCT 140 hk 
  3. Automatisk 7-trins DCT
Udpluk af udstyrslisten
  1. DAB+ 
  2. radioBakkameraBaksensor (redundans?)
  3. Regnsensor
  4. Nøglefri adgang
  5. Blindvinkel sensor
  6. 2-zonet klimafartpilot (desværre ikke adaptiv :( )
  7. Automatisk nødbremse


Pris 284.995,- ifølge deres beregner, og altså en lille smule over din pris. 

Dog, kommer jydekrog og metal lak ved siden af, så der rammer den en lille smule over, til gengæld har den 5 års garanti (som virker, vores har fået lavet en hel på garanti). 

Man kan jo også vælge at købe en der er lige 1 år gammel (farven kan så diskuteres), men det er til gengæld en premium udstyrs model og vil skyde på den har kørt som demo. Den har så navigation og så Panorama soltag, men er jo så stadig nogle tusinde over dit budget, men har stadig 4 års garanti


https://www.bilbasen.dk/brugt/...



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af martinta d. 20-07-2018 22:26:33.


pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
20-07-2018 23:22:55
Svar/Indlæg:
1119/58

Jeg ville klart tage et kig på Kia cee'd SW GT line

Den er der kampange på lige pt

https://www.kia.com/dk/modelle... ?



Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2018 21:49:58
Svar/Indlæg:
1713/31

Vi er blevet mere krævende, så here goes:


  • Benzin
  • DSG (eller andet automat gear)
  • 110 HK som absolut minimum
  • Mindre end 550L baggagerum er ikke interessant
  • Pris inkl. 'udstyr', altså ikke 275K base price, hvor der så skal smides 50 mere på.


Skrev M.Beier d. 20-07-2018 21:31:18
Jeg har stenet lidt og kigget markedet igennem for crossovers, Golf-klasse biler og "Passat-klasse". Umiddelbart er der intet der kommer i nærheden af Seat Leon ST ift. hvad man får for pengene.

Mærker der intet har der passer til jeres krav i prisklassen: Alfa Romeo, Audi, BMW, Honda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki og Volvo.
Mærker med Golf-klasse biler med bagagerum under 550l: Ford Focus, Kia Ceed Sportwagon, Opel Astra, Renault Megane og Toyota Auris. Generelt ender de i 260-275k med udstyr. 
De resterende som alle har klima anlæg, bakkamera, stort nok baggagerum:

Golf-klasse:
Fiat Tipo 1,4 turbo "Lounge" - 120hk / 16,7km/l / 550l bagagerum / 235.000kr
Hyundai i30 Trend 1.0 T-GDI - 120hk / 20,4km/l / 602l baggagerum  / 254.000kr
Seat Leon ST Style 1.0 TSI - 115hk / 22,7km/l / 587l baggagerum/ 229.000kr


Seat Leon ST Style 1.0 TSI DSG - 115hk / 22,7km/l / 587l baggagerum / store nav anlæg / 251.000kr
Skoda Octavia Combi - X / 610l baggagerum / ~275.000+kr i samme spec som Leon


VW Golf Variant - X / 605l baggagerum / ~275.000+kr i samme spec som Leon



MPV:
Citroen C4 Pacasso Iconic - 130hk / 20km/l / 645l bagagerum / 269.000kr

-
Hounorable mentions:

Kia Ceed SW GT Line limited - 120hk / 19,2km/l / 528l baggagerum / bakkamera / 263.000kr


Peugeot 308 SW 1,2 e-HP - 130hk / 19,2km/l / 660l baggagerum / ingen bakamera, men City park / 264.000kr




Opel Astra Sports tourer Enjoy 1.0t - 105hk / 22,2km/l / 540l / ingen bakkamera, men sensore / 222.000kr

Passat-klasse:
Mazda 6 stationcar 2.0 core med business pakke - 145hk / 17,9km/l / 522l / ingen bakkamera, men sensore / 277.000kr
Opel Insignia 1,5T Enjoy  - 140hk / 17,2km/l / 560l / ingen bakkamera, men sensore / 270.000kr*
*Sommertilbud

Min mening:

Seat Leon ST med automatgear, navigation, klima, bakkamera, DSG gear til 250k er der intet som kan matche. Og vil man spare lidt kan den komme helt ned på 229k hvis kun bakkameraet er vigtigt. Skoda Octavia Combi og VW Golf starter i udstyrsvarianter med aircon, ingen parkeringssensore osv så de ender hurtigt i 275-280k hvis de skal matche Leon ST i udstyr. Er man ligeglad med udstyr og går mest op i karossen ligger Octavia ca. i samme prisområde som Leon ST og Golf'en en smule ekstra.

Jeg ville dog hvis jeg var jer tage et seriøst kig på Mazda 6 stationcar og Opel Insignia sports tourer og se om i ikke kan undvære noget udstyr. Der er virkelig stor forskel i komfort fra en Golf-klasse til en Passat-klasse bil, så selvom de har mindre udstyr kunne de virkelig være det værd. I hvert fald som minimum prøvekøre dem for at mærke forskellen på at gå en klasse op! Husk de priser er til forhandling så de nemt kan blive indenfor budget.

F.eks. de her fabriksnye Opel Insignia Sportstourers der er på sommer tilbud:
https://www.bilbasen.dk/brugt/...
https://www.bilbasen.dk/brugt/...


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
01-08-2018 22:13:58
Svar/Indlæg:
2084/124

Et lille hurtigt spørgsmål igen;



WLTP

Kan man finde en liste, eller er det top hemmeligt indtil at ALLE skal opgive det ULTIMO om 1 mdr?



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-08-2018 12:16:03
Svar/Indlæg:
2826/100

#26


Tror ikke du kan finde nogen liste inden de skal offentliggøre tallene, de målinger kan jo potentielt bliver forskellen på om du vælger én bil over en anden. 


That being said, så kan jeg ikke lige gennemskue hvordan de vil præsentere det, som jeg forstår det skal bilerne testes individuelt, inkl. alle kombinationer af ekstra udstyr, så hvis vi skal til at hente en PDF med eks. en Hyundai i40, med 3 forskellige motorer, og så skal km/l vises for hver enkelt udgave, så bliver det jo mange hundrede linjer  🤔



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-08-2018 16:20:12
Svar/Indlæg:
2084/124

Øv hvor gør det ondt :(

Efter at have været ude i dag og prøvekøre, fået slået de sidste par ting på plads med pakker osv... Er Auris Hybrid H2 (med ekstra pakke*) blevet modsvar til Leon ST 1.4.... Jeg er en presset mand, for jeg synes oprigtigt at køreglæden i Leon er markant højere.



SnottyDongle
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2018 11:34:18
Svar/Indlæg:
84/20

Du kan evt. tjekke https://www.spritmonitor.de/en... Det er en stor database hvor brugere uploader deres L/100km resultater. Jeg kører ca 16,5km/l i min Seat Leon ST 1,2, men det er primært kortere ture på motorvej. Gennemsnittet på spritmonitor er 17,1.

 For Leon ST 1,4 er den 15km/l.

Den siger 18,6km/l for Auris Hybrid.


Derudover har jeg kun gode ting at sige om min egen Seat Leon ST. Har aldrig haft nogle problemer med den, i de 4 år og 60.000km jeg har haft den. Ville dog overveje en Golf Variant istedet. Motor og platform er identisk, men interiør er af højere kvalitet og den højere købspris bliver opvejet at lavere værditab ift. Seat.





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SnottyDongle d. 06-08-2018 11:36:27.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-08-2018 18:47:58
Svar/Indlæg:
2084/124



Du kan evt. tjekke https://www.spritmonitor.de/en... Det er en stor database hvor brugere uploader deres L/100km resultater. Jeg kører ca 16,5km/l i min Seat Leon ST 1,2, men det er primært kortere ture på motorvej. Gennemsnittet på spritmonitor er 17,1.

 For Leon ST 1,4 er den 15km/l.

Den siger 18,6km/l for Auris Hybrid.


Derudover har jeg kun gode ting at sige om min egen Seat Leon ST. Har aldrig haft nogle problemer med den, i de 4 år og 60.000km jeg har haft den. Ville dog overveje en Golf Variant istedet. Motor og platform er identisk, men interiør er af højere kvalitet og den højere købspris bliver opvejet at lavere værditab ift. Seat.




Skrev SnottyDongle d. 06-08-2018 11:34:18
Var henne og se på Octavia Combi, Fabia Combi & Golf Variant i dag.Synes at interiøret er noget mere ærgerligt i lige netop Golf, visuelt er den også bagud.
Simple ting mangler;
Opbevaring under sæderne, passende størrelse til mobil ved 'ladeområdet'... Det ene med det andet, synes jeg ikke at prisen kan retfærdiggøres  - visuelt synes jeg at Leon ST er klassens flotteste.
1.2 motoren er dog ikke aktuel, det bliver heller ikke den lidt kraftigere, og markant mere benzin økonomiske 1.0 - jeg skal have den nye 1.5 med 150.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2018 21:31:22
Svar/Indlæg:
2897/83

Spar 100.000 og køb en fabia combi til ~170.000kr. ;)



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
29-08-2018 17:30:11
Svar/Indlæg:
2084/124

Fabia Combi til 170, det er ikke realistisk, nærmere 240.000 😕


Octavia Combi og Leon ST er pt. slut kandidaterne, men.... Nu bliver den gamle bil fikset, og mere om man skal nive sig i armen og vente på Golf 8 Variant



gekko
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2018 15:30:32
Svar/Indlæg:
24/3

jeg var lige inde og kigge på seat.

1.5 150hk motor er forsvundet fra alle deres bil modeller, hvorfor ville jeg gerne vide ?



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2018 16:27:11
Svar/Indlæg:
3799/43

jeg var lige inde og kigge på seat.

1.5 150hk motor er forsvundet fra alle deres bil modeller, hvorfor ville jeg gerne vide ?


Skrev gekko d. 30-08-2018 15:30:32
Det er fordi at 1,5 150hk modellerne bliver revet væk, der er ca ½-1år ventetid på dem hos Skoda.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-08-2018 18:33:00
Svar/Indlæg:
2084/124

De har ikke haft den endnu... De er bagud.... Det er erstatning for 1.4 150



#36
Nax
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2018 21:42:32
Svar/Indlæg:
58/12

VAGs 1,5 TSI mangler WLTP godkendelse, de bliver derfor ikke solgt i øjeblikket.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nax d. 30-08-2018 21:42:56.


Dornkorn
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2018 05:50:48
Svar/Indlæg:
8/0



Hejsa,
Sidder og skal til at erhverve mig en ny bil, og er i den sammenhæng nødsaget til at tage mig et billån. Men vil gerne være sikker på, at jeg tager det bedste og hermed billigste, for at det kører som det skal. Hvad vil I råde mig til at gøre? Har f.eks. kigget på https://credit-10.com/dk/sparx...  , hvor der er mange fine muligheder, men hvad er bedst? Er ikke helt så erfaren med billån, så hvis en der er noget hjælp at hente, må I meget gerne skrive! Tak på forhånd




M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-10-2018 21:36:52
Svar/Indlæg:
2084/124

... Så endte jeg med at bestille bil i dag...


Det blev en af dem jeg havde fravalgt  😲

Peugeot 308 SW Selection Sky

Ekstra tilvalg; Undervognsbehandling med noget støjdæmp, metallak, jydekrog..

Prisen blev godt og vel 70.000 under Octavia, som jeg ellers havde set mig glad for.



#39
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2018 22:10:10
Svar/Indlæg:
1399/43

#37

Spørg først og fremmest din bank i mange tilfælde kan de lave nogle fornuftige lån., i mit eget tilfælde faldt valget på Santander bank, jeg valgte at få vores bil finansieret over 4 år og der var de billigst.

Du mener da ikke seriøst at du vil tage et billån ved spar express prøv lige at kikke på deres rentesatser det er jo fuldstændigt vildt,jeg vil ikke betale mere end 5 % i rente på et billån



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af phg d. 30-10-2018 22:13:23.


CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
30-10-2018 23:33:01
Svar/Indlæg:
1919/73



”Det er ikke en SUV” - men der er plads til familen

https://www.biltorvet.dk/bil/r... 



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2018 23:37:00
Svar/Indlæg:
1119/58

#38 Tilykke med den nye dyt  🙂



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pansertjald d. 30-10-2018 23:37:19.


soerentorp
 
Overclocker
Tilføjet:
20-11-2018 11:12:49
Svar/Indlæg:
1/0

Jeg elsker at tjekke nummerplade oplysninger gennem en ny opdatering fra https://www.tjekbil.dk/. Der er mange sjove informationer om brugte biler til salg, der ligner den jeg har søgt efter. Man kan også se efterlyste biler og andet 😀



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af soerentorp d. 20-11-2018 11:13:56.


Dornkorn
 
Overclocker
Tilføjet:
02-07-2019 11:02:21
Svar/Indlæg:
8/0

Kunne ikke citere din besked. 

Men der er stadig en tjeneste som https://cars-scanner.dk/ , hvor alle kan tage en bil til et testkørsel i et par timer før de køber eller leje det i et par dage til en lav taske.  Meget sej komme op.  Jeg har også testet min Volvo i 2 timer før du køber.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Dornkorn d. 02-07-2019 11:03:21.