Ovevejer AMD VEGA 64

Grafikkort d.  06. august. 2018, skrevet af Cani83
Vist: 1178 gange.

Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2018 14:27:31
Svar/Indlæg:
2185/186

Hej


Nu er de endelig på lager igen og man kan få et ASUS Strix til 5000 så vidt jeg kan læse mig frem til, så kommer der ikke noget nyt highend kort fra AMD før tidligst 2020 og de nuværende VEGA kort er sådan lidt forud for sin tid og bliver kun bede og bedre med tiden, kan se AMD har illustreret det med et billede af en Rødvin.

Så derfor overvejer jeg, at udskifte mine 3 RX 480 til to Vega 64 kort og få smidt noget vand på dem.


Eller er det smartere at vente til de nye Nvidia kort og eventuelt et Titan ? når man nu er ude i, at skulle smide omkring 10K

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
06-08-2018 15:30:26
Svar/Indlæg:
15982/637

Hvis du er opsat på AMD kort så er Vega 64 vejen frem og så er det bare at købe.

Hvis du tænker i nVidia også, så skal du også tænke på at GTX 1080Ti stadig er en sjat hurtigere end Vega 64, samt at GTX 1080 er meget lig med Vega 64 og ofte lidt billigere. Og jo nye kort måske til start september, men vi kan ikke vide priserne endnu og IMO er det usandsynlig at nVidia vil udkonkurrere sin egen produktlinje, så derfor tror jeg vi ser GTX 1170/2070 ?, priser der ligger mindst på niveau med GTX 1080Ti (hvis vi antager ydelsen ligger i samme klasse).



canny
 
Superbruger
Tilføjet:
06-08-2018 16:42:08
Svar/Indlæg:
1500/79

Enig med Gripen90 siger! Dog er det også det aspekt at AMD ikke er nogle fucking assholes som NVIDIA. AMD all the way!



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2018 17:00:30
Svar/Indlæg:
2185/186

#2 Hehe du har ret og jeg har faktisk haft RADEON kort siden der var noget som hed ATI og havde et 9700 pro. Og som det ser ud, så følger AMD godt med i nye titler og bestemt i de titler jeg selv spiller. 

Så tænker jeg vil være godt kørende i nogle år med VEGA jeg har en 100 Hz 3440x1440 skærm og kam mærke at jeg lige nu skal lidt ned i specs? Når jeg spiller spil med ringe CF support. Men i spil med CF så er det bare fedt og vil gerne beholde et system, med mindst to kort, da jeg har vadkølingen til det og så ser det bare fedt ud 😁



Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2018 21:55:41
Svar/Indlæg:
480/8

ik strix versionen. Køb i stedet PowerColor/Devil eller sapphire nitro+.



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2018 22:35:21
Svar/Indlæg:
2185/186

#4 hvad med xfx har været godt tilfreds med dem på mine nuværende RX 480 samt 7950 ? De plejer at lave en Black edition.



nCa
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2018 08:32:48
Svar/Indlæg:
714/10

Jeg ville ikke anbefale andre at købe vega 64.


Jeg har selv haft et red devil vega 64 og de har det med at blive ret varme selvom de clockes ned. Overvej et 1080 istedet.

I linket kan du se et vega 64 i et 2700X setup.

https://www.3dmark.com/spy/365... 



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2018 10:49:21
Svar/Indlæg:
2185/186

Varmen bliver ikke noget problem, da jeg smider vandkøling på  jeg har et ocean af radiatorer og pt holder jeg alle mine tre rx480 nede på maks 50 grader under full load selvom de er overclocket og med højere spænding end standard.



Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2018 18:59:49
Svar/Indlæg:
480/8

Hvis du smider vand på, så bare køb det billigste kort



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
07-08-2018 22:18:00
Svar/Indlæg:
1119/58

Jeg ville helt klart vente til den 20 og se hvad Nvidia's nye serie bringer, inden du køber nyt



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2018 22:48:55
Svar/Indlæg:
2185/186

#9 Ja det burde jeg nok gøre. Men med mindre der er tale om noget helt exceptionelt, som yder 60% over VEGA, så ender det nok med VEGA jeg vil nærmest føle at jeg bar utro, hvis jeg gik fra AMD til Nvidia 😆🤣 totalt underligt at have det sådan 😁



#11
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
08-08-2018 06:24:16
Svar/Indlæg:
709/10

Canii83

Tjaa, efter at have læst din tråd i forgårs, så er jeg osse gået lidt i måske/måske ikke mode.

Jeg overvejer dog lillebroren til dit valg Vega56 i stedet for, da den er mere end rigelig til mit behov.

Hele overvejelsen udspringer egentlig af noget helt andet, nemlig at jeg ville have grill nr. 3 til en 5-6000 kr, men grundet forbuddet imod brug af kulgrill her i sommervarmen, så står jeg og tænker på og fyre nogle penge af på noget komplet ligegyldigt skrammel alligevel.

Nu er det lang tid siden jeg har investeret i hardware da det system, som jeg har kan gøre det, som jeg skal bruge det til på daglig basis og dækker mit behov godt.

Jeg er midaldrende(først i 50erne) og spiller stadigvæk spil, dog kun for min egen fornøjelses skyld hvilket vil sige kun singleplayer delen, da online delen er mig komplet ligegyldig og ikke siger mig en skid.

 Jeg er osse ligeglad med OC og det med hvem har det hurtigste kort og hvem kan vride det meste "juice" ud af sit hardware, den del kom jeg over tilbage i Athlon64 dagene. Jeg vægter stabilitet og ny tech fremfor flest fps og mindst strømforbrug, da jeg selv betaler for den strøm jeg bruger og vores solcelle anlæg dækker mange % på årsbasis.

Så jeg tænker egentlig på og være lidt egoistisk og købe noget til migselv for en gangs skyld, som jeg kan sætte pris på i en enkelt dag eller 2, for så og glemme at jeg har købt det, og bare nyde at det går jo nok det hele alligevel :).

Om ikke andet så bare for at høre min ægtefælle sige: Er du nu sikker på, at du har brug for det stykke elektronik ?, Det er "priceless" :).



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2018 08:06:44
Svar/Indlæg:
2185/186

HAHA jeg har det på nærmest samme måde min kæreste og jeg har også to drenge som gamer meget. Jeg er selv 35 og bliver heller aldrig for gammel til at game.

Som jeg ser mit behov, så lader det faktisk til, at de VEGA kort er ret godt fremtidssikret og i hvert fald kan trække spil i den opløsning jeg kører i og nu hvor de er nede i en acceptabel pris, så er det værd at overveje og 8 Gb ram på grafikkortet er mere end rigeligt de næste mange år. Man skal jo nærmest op i 8K opløsning, før ramforbruget er oppe omkring de 8 Gb

Det er altid sjovt at køre nyt hardware og jeg elsker at montere noget nyt vandkølingsgrej :)



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
10-08-2018 10:20:39
Svar/Indlæg:
4295/306

Den eneste grund til du skal vælge Vega er fordi du har en Freesync skærm, men jeg synes stadig Vega er alt for dyre ift ydelsen.


Vega64 til 5000 kr. er måske en "ok" pris ift de ublu priser de tidligere har været oppe i, men det ER stadig kun GTX1080 ydelse og man kan få et 1080 til 4000 kr. 

https://www.komplett.dk/produc... #


GTX1080Ti er et helt andet ydelsesniveau og der har AMD intet der kan komme i nærheden af.


Den med "gammel vin" er også lidt en skrøne. Tomshardware havde for nyligt en test hvor de gik driver udvikling igennem, og det viste sig faktisk at nvidia forøgede ydelsen mere end AMD (GTX1060 vs R480 som udkom på samme tid).


Jeg har selv været stor fan af AMD og har også haft AMD hele vejen rundt, men deres marketing afdeling er totalt vildledende og jeg ser Vega som et gigantisk flop. Pris ift ydelse og strømforbrug/varme. Det du vinder på en billigere Freesync skærm mister du på grafikkort der er for dyre ift deres ydelse. Jeg har selv skiftet til GSync af samme årsag.


Jeg synes i øvrigt også at AMD grafikkort er alt for svingende i ydelse. Nogle spil er de helt fantastiske mens andre stinker det så fælt at det næsten er uspilleligt. Nvidia er mere konstante - der er ingen spil hvor de ikke kan bruges.


I din situation med din Freesync skærm og 3x480 så afhænger det af ydelsen på dit nuværende setup. Hvis det kører ok med CF så behold det. Hvis du synes det kører skidt, så skift til et Vega. Men det samlede setup for samme ydelse er dyrere end et Nvidia setup. 🙂



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2018 10:55:45
Svar/Indlæg:
2185/186

I mange tilfælde kører det fint og helt klart suverænt i de spil som har support til 3-way crossfire.s å som GTA V og Battlefield 4 ,em der er dog spil, som kun supporterer to kort og her vil jeg være væsentligt bedre stillet med 2 x VEGA og så selvfølgelig i de spil, som ikke understøtter CF/SLI


Jeg regner dog med, at jeg lige ser på, hvordan efterfølgeren til RX 580 bliver og hvad den kommer ti, at koste. Alt afhængig af ydelse, kan det måske presse VEGA yderligere ned og måske yder de så godt, at de er værd at vælge fremfor VEGA, hvis de koster omkring 3500 til 3000 kr.

Nu går der heldigvis lidt tid, inden det for alvor bliver årstiden til gaming igen, så det er nok fornuftigt, at slå koldt vand i blodet. Men ja da jeg har en Freesync skærm, så synes jeg det skal være AMD.


Jeg kan jo også være så heldig, at der kommer nogle nye spil med god support for 3 grafikkort, her tænker jeg især på det kommende Battlefield 5 :) og så kan jeg jo beholde mine kort lidt længere tid.



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
10-08-2018 12:39:14
Svar/Indlæg:
4295/306

Ja jeg har ikke så meget fidus til CF/SLI længere. Det virker som om det ikke rigtig er noget der satses på.


Jeg vil til hver en tid hellere have et 1080Ti som har stabil super god ydelse, end hit n' miss om et givet spil understøtter og kan give god ydelse.


Og alt efter hvad nvidia kommer med nu her i august/september så kan der være bedre ydelse gemt i et enkelt grafikkort.


Men så vil du jo gå på kompromis med Freesync... Hvis jeg var dig og havde mulighed for at sælge de 3x 480 til en fornuftig pris, så ville jeg gøre det og købe et enkelt Vega kort så billigt som muligt. At købe 2 er næsten spild af penge.



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2018 12:51:03
Svar/Indlæg:
2185/186

Ja det kunne da være, at jeg skulle prøve at lægge en vurdering op. Dog har jeg ikke beholdt de originale kølere, så skal være til folk med vandkøling.

Ja det er måske spild af penge, men må nu sige, at jeg stadig har en lille tiltro til CF/SLI og især, da et nyt spil som Farcry 5 som jeg også spiller, har en virkelig god support og så har jeg alt udstyr til CF både i forbindelse med mængden af vandkøling og de der FC Bridges fra EK, som forbinder kortene.

Men jeg tror jeg prøver at se hvordan markedet udvikler sig her henover efteråret, hvor det allivel først bliver sæson for gaming.