Korrosion: strip nickel fra kobber?

Vandkøling d.  04. september. 2018, skrevet af Nordberg
Vist: 787 gange.

Nordberg
 
Enthusiast
Tilføjet:
04-09-2018 14:13:30
Svar/Indlæg:
4/1

Hej folkens,

Jeg har indtil nu kun huseret i Køb/Salg, men nu har jeg lige et spørgsmål, som andre måske også har rodet med tidligere.

Jeg har en vandblok i et loop, der er ramt af korrosion (mest pga manglende vedligehold og fra at have kørt destilleret vand i en længere periode). 

Jeg kunne bare rengøre loopet og kalde det en dag, men jeg går lidt med tanken om, at strippe den forniklede overflade af blokken, hvis det kan gøres uden at ødelægge det underliggende kobber?

Af hvad jeg har kunne læse rundt omkring kan man bruge saltsyre - og evt med en bly-katode med en DC spænding - men tror ikke, at nickeloverfladen er den eneste der kommer til at lide under det.

Er der nogen af jer der har erfaring med noget lignende? 

EDIT: forresten, ligger I inde med en  "EK-FC980 GTX Ti TF5", så sig til - så slipper jeg for at lege den lille kemiker.






Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Nordberg d. 04-09-2018 14:16:16.
TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
04-09-2018 16:21:33
Svar/Indlæg:
269/14

Mayhems Blitz Part 1 kunne måske klare opgaven. Det indeholder fosfatsyre 0.1% og blandes op med demineraliseret vand, men det kan godt ske det skal igennem mange gange før det ser pænt ud. Det skader dog ikke kobberet, det bliver virkeligt shiny igen. Men ellers er den bedste løsning nok, som du selv har beskrevet. Det tager vist kun et par minutter, og så er nikkel belægning forsvundet.

Måske er der et smede værksted i nærheden af dig? Vil næsten tro de kan klare det for dig



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af TolaGarf d. 04-09-2018 16:22:44.


Nordberg
 
Enthusiast
Tilføjet:
06-09-2018 13:01:51
Svar/Indlæg:
4/1

Tak for hjælpen!

Jeg har imelllemtiden også snakket med min kemiker-ven, der forklarede, at en 30% saltsyre kan klare det, men at man så vil være tilbage med nikkel(II)chloridopløsning som er voldsomt (nikkel)allergifremkaldende, kræftfremkaldende og ikke må smides i håndvasken men skal afskaffes som kemisk affald. 

Nu må vi se, om jeg ender med at kaste mig ud i det :)