Er det farligt at åbne en pc monitor og rode i den?

Diverse d.  15. september. 2018, skrevet af killman
Vist: 1007 gange.

killman
 
Superbruger
Tilføjet:
15-09-2018 11:55:58
Svar/Indlæg:
183/66

Jeg har en 4k monitor, som er røget på gulvet og lader til at have en løs forbindelse. Jeg ved ikke rigtig om jeg gider sende den til en reperatør, da man aldrig ved hvad den slags koster og om de overhovedet kan fikse det.  

  

Måske er der bare tale om et par skruer, der skal strammes eller noget i den stil, så jeg tænkte om det er farligt at åbne den op. Har hørt et nogle fjernsyn kan give dødelige shock selv flere uger efter strømmen er taget fra. Er det en skrøne og stadig relevant?  

  

Der er tale om en Acer XB280HK, tror det er LED.  

  
Takker :)



Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af killman d. 15-09-2018 11:56:36.
Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2018 12:22:33
Svar/Indlæg:
1906/25

Tager du strømmen fra, så nej.


I de gamle dage, dengang Preben Elkjær og Ole Olsen var på toppen, da var der højspænding i et TV / monitor. I en fladskræm er der ikke højspænding.


Men tvivler på om du eller andre kan redde den. Moderne elektronik er brug-og-smid væk. Hvad er dagsprisen for din skræm?



Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2018 12:49:05
Svar/Indlæg:
5474/39

#0 

Næppe rappere det. Lysstofrør i skærm. Der er gået.

Du kan nemt skille det fra hinanden. 



killman
 
Superbruger
Tilføjet:
15-09-2018 17:39:21
Svar/Indlæg:
183/66

Den kan stadig bruges slår bare fra af og til og nu er den så også begyndt at lave lysshow af og til. Tænker det bare kan være displayport stikket, som skal strømmes og måske en løsforbindelse som bare kan genloddes. Det lader dog til at den skal rives i stykker for at åbne, så jeg bliver nødt til at købe en ny.


Dagspris. Dunno Den kostede 4.700 for et par år siden. Har 4k og G-Sync. Vil tro den ville være 2k værd i brugtsalg, hvis ikke den var defekt. 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2018 17:55:05
Svar/Indlæg:
5874/1287

Det er ikke farligt at adskille den, hvis strømmen er taget fra. I gamle dage var der højspænding, og et billedrør der kunne springe, hvis man fik ramt det forkert, det sker garanteret IKKE med en fladskærm, da der hverken er højspænding eller billedrør, så prøv dog at fikse den inden du smider den ud (til salg på dba!) 



Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
15-09-2018 22:07:45
Svar/Indlæg:
197/3

Send den til rep, I dag limer man ofte komponenter på for at holde prisen nede og samtidig sikre at tingene ikke holder for længe (iPhone er et eksempel)

Du kan ikke selv lime komponenterne fast igen og kan ikke se om andre er gået løse, det skal testes med det rette udstyr. 


Med venlig hilsen



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2018 22:42:08
Svar/Indlæg:
3385/80

Sjovt som så mange udtaler sig om noget de ikke har forstand på..


Jo, det kan sagtens være meget farligt at proppe dine pølsefingre ind i elektronikken i en PC skærm. Nærmere bestemt så er der "varm" side af strømforsyningen med kondensatorer der lades op til op mod 400V. Er de ikke afladt og rører du dem, risikerer du at få et stød der meget ubehageligt eller i værste fald kan medføre døden.


En korrekt designet strømforsyning, som ikke har nogen fejl, aflader kondensatorerne i løbet af kort tid. Vil du være sikker, så kortslutter du de kondensatorer med en isoleret skruetrækker eller lign. en 5-10 sekunder.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2018 00:39:16
Svar/Indlæg:
5874/1287

#6 Det har jeg aldrig været ude for, eller hørt om, ved fladskærme, og ud over dette, så har en hel del fladskærme extern strømforsyning. Så jeg vil stadig påstå, at hvis strømmen er taget fra monitoren, så er den ufarlig.

Selv en køkkenkniv kan være farlig, hvis man bruger den forkert, så set i det perspektiv, ja, så er en monitor også farlig!



killman
 
Superbruger
Tilføjet:
16-09-2018 18:36:06
Svar/Indlæg:
183/66

Jeg strammede en skrue ved siden af displayporten. Den har ikke brokket sig hele dagen, så måske er jeg heldig at det bare der det.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2018 18:50:12
Svar/Indlæg:
5874/1287

#8 Held og lykke med det  🙂



Guffi-Vp
 
Superbruger
Tilføjet:
16-09-2018 19:42:34
Svar/Indlæg:
140/18

Som radio-tv-fagtekniker vil jeg sige at det er ufarlig for en normal og sund person at rode i så længe du har taget strømmen fra og måske lige lader den stå 1 times tid så skulle lytterne gerne være afladt eller som #6 skriver så tag en isoleret skruetrækker og aflade det.


så pil du den bare fra hianden og pas på mange skærme sider sammen med plastik dimser som du helst ikke skal knække :D