Hejsa er der nogen der kan hjælpe mig da jeg står og har været ved at skifte CPU i min PC og efterfølgende resettet CMOS
Og efter dette kan jeg ikke få den til at finde mit nvme drev
Specs på min PC står i profilen
Og det skal siges at det er selvom jeg har sat den til AHCI
En Samsung 950 Pro bruger ikke SATA interface, og derfor heller ikke AHCI.
I din BIOS skal du nok lede efter en indstilling omkring PCIe, (jeg mener ikke du har et NVMe stik direkte på dit bundkort??), hvor du sandsynligvis kan vælge mellem NVMe og SATA. Den skal der stå til NVMe.
Samme gør sig iøvrigt gældende, HVIS dit bundkort har et NVMe stik alligevel. På ældre chipsæt er det (næsten) altid SATA der er default valgt ved en reset, da det var det mest almindelige dengang det blev udgivet.
Hvis dit drev sidder i en PCIe port, så må du jo bruge en adapter af en eller anden type. Har du der mulighed for at tvangsindstille den til NVMe? Jeg rodede selv med nøjagtig samme problem, da jeg i sin tid købte min Samsung 950 Evo til mit Z97 bundkort (samt en adapter), og også hos mig var SATA default, og intet dukkede op ved POST (eller i windows) omkring mit NVMe drev.
Det skal siges at det sidder i en pcie adabter
Uanset hvad, så skal du finde den indstilling i BIOS (eller på din adapter) der muliggør skiftet fra SATA til NVMe 🙂
PT kører jeg nu på en midlertidig løsning i form af en SATA SSD
Og så går jeg igang med at kigge på det imorgen eller overmorgen så jeg kan få den op og køre med NVME drevet
Ja jeg har stadigg ikke fået den til at boote fra mit nvme drev. Og den burde gøre det da den har gjordt det før
Så er man kørende fra NVME drevet
Og hvordan gjorde du så?
Alt hvad der kunne sættes til AHCI satte jeg til AHCI og så inde i bboot menuen satte jeg den til at boote fra Samsung 950 pro (Mit NVME drev)
Slet bbare tråden da problemet er løst.