At blive lykkelig, ved at nedsætte forbruget

Hyggehjørnet d.  22. september. 2018, skrevet af svedel77
Vist: 1622 gange.

svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
22-09-2018 17:20:41
Svar/Indlæg:
2263/307

Hej alle sammen,


At jeg er sær, ved de fleste her på HWT. For et par år, troede jeg at det gik over gevind. Jeg begyndte nemlig at rydde op. Har man hørt så galt. Jeg synes at jeg havde så meget skrammel, at det stressede mig. Derfor begyndte jeg først i det små at rydde ud. Det føltes godt. Derefter meget mere. Til sidst har jeg regnet mig frem til, at jeg har smidt omkring 30 af de store seniorflyttekasser med skrammel ud.


Jeg har senere erfaret, at det ikke blot er mig, men at det er en hel livsstil. Dette kaldes "Simple living". Jeg er også (ellers var det dumt at rydde ud) stoppet med uhæmmet at købe nyt. Hver gang jeg ser noget jeg kunne tænkte mig, så spørger jeg mig selv "Vil mit liv blive tilført en reel værdi af dette?". Hvis ikke lader jeg den ligge. Hvis jeg stadig vil have den, så venter jeg en uges tid, med at bestille. Tit indser man på denne uge, at denne ting ikke var nødvendig alligevel.


Det sidste jeg har valgt fra, gjorde lidt ondt. Nemlig kabelTV. De ville have kr. 376,- blot for mellempakken. Jeg synes det er optrækkeri. Så efter moden overvejelse, og et par dybe indåndinger opsagde jeg aftalen. Og jeg har egentlig ikke savnet den. Måske lidt Discovery, men ikke til den pris.

Jeg har lagt et budget. Det har jeg dog i mange år, men det er lige meget. Simpelt hen for at se, hvor pengene forsvinder hen. Jeg har fået trimmet lidt mere med tiden.


Den der kun har sko. Den der har sko, er misundelig på den med cykel. Den med cykel er misundelig på den med scooter. Ham på scooteren, er misundelig på den med bil. Og får ham med cyklen endelig en scooter, så går der 1 dag, så er han misundelig igen. Man går altså altid og lever et liv i misundelse. Det er ikke lykke. Jeg er ham med kun sko, men jeg bruger så mit krudt på at være tilfreds. For det er nogle fede sko, nede fra Spejder Sport. Det duer!


Det betyder også, at selvom jeg har meget lav indtægt, så savner jeg ikke noget i hverdagen. Og livet er blevet meget lettere.


Her er en budgetskabelon, du selv kan udfylde - du skal kun udfylde de lyseblå felter. Resten regner den selv ud.:

http://www.pionersoft.dk/jpg/B...





Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af svedel77 d. 22-09-2018 17:57:25.
gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
22-09-2018 21:53:34
Svar/Indlæg:
5678/460

Budget er vigtig ,  jeg har haft fra dag 1 da jeg flyttede ud ,  for små 13 år siden :) 

men det er også svært når ens bank er ved at sende en i fogedretten for 47kr ? .. og generalt lyver en op i dit åbne ansigt i 6 mdr :) 


*host* danske  bank *host*

men og få rydet op hjælper , og jeg er desværre selv i et hul hvor ejg ikke kan  få mig selv til at få rydet op mere , men jeg håber dagen kommer  :)= 



Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2018 22:45:56
Svar/Indlæg:
1881/22

Jeg har lige været, (er egentlig stadig), igennem en lignende process.


For blot 6 uger siden, boede og arbejdede jeg i Finland. Da jeg flyttede derop, fik jeg alle mine ting med.

Jeg fik så et tilbud om et nyt job, som efter godt fire måneder på hovedkontoret i Middelfart, betyder at jeg skal flytte til Texas.

...denne gang var der ikke mulighed for at få det hele med.

Det har betydet, at jeg har måtte pakke hele mit liv ned i fem store kufferter + en flyttekasse med ting som bliver eftersendt.


Det har været en vild oplevelse. Først, kunne jeg slet ikke forestille mig at skulle skille mig af med alle de ting, men her hvor jeg er midtvejs, (bor i en midlertidig lejlighed, som virksomheden stiller til rådighed), savner jeg egentlig ikke de ting 🙃


Jeg hader egentlig at skulle citere punchlines fra film, men har måtte indse at denne fra Fight Club holder: “The things you own, end up owning you”.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 22-09-2018 22:46:20.


wazer
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2018 01:38:32
Svar/Indlæg:
70/4

der er fejl i dit budget ark, tjek ud træk procent den skriver kr.



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
23-09-2018 08:13:37
Svar/Indlæg:
2263/307

Jeg har lige været, (er egentlig stadig), igennem en lignende process.


For blot 6 uger siden, boede og arbejdede jeg i Finland. Da jeg flyttede derop, fik jeg alle mine ting med.

Jeg fik så et tilbud om et nyt job, som efter godt fire måneder på hovedkontoret i Middelfart, betyder at jeg skal flytte til Texas.

...denne gang var der ikke mulighed for at få det hele med.

Det har betydet, at jeg har måtte pakke hele mit liv ned i fem store kufferter + en flyttekasse med ting som bliver eftersendt.


Det har været en vild oplevelse. Først, kunne jeg slet ikke forestille mig at skulle skille mig af med alle de ting, men her hvor jeg er midtvejs, (bor i en midlertidig lejlighed, som virksomheden stiller til rådighed), savner jeg egentlig ikke de ting 🙃


Jeg hader egentlig at skulle citere punchlines fra film, men har måtte indse at denne fra Fight Club holder: “The things you own, end up owning you”.


Skrev Ciric d. 22-09-2018 22:45:56
Den er slet ikke tosset. Den stammer fra buddhismen, som Simple Living udspringer fra. Buddhisterne siger "Ejer du mere end 3 ting, ejer tingene dig".


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2018 10:18:17
Svar/Indlæg:
5474/39

Misundelse er grim ting. I Danmark er indkomst i top og bund ikke så stor igen.  Sker enkelte tilfælde med folk for store gaver i 18 års fødselsdagsgave.

Tilfreds med have par sko end bil er ens eget mål for livet. Bilen koster også parkering i store danske byer. Brændstofforbrug har de fleste biler, da minimalt andel er elbiler. Forsikringer osv. Du kan hurtigt spare formue ved gå i sko end kør bil.


Lille befolknings gruppe er glade for guldkæde og ringe af guld. 


De penge sparer ved gå i sko kan købe andele i firmaer eller sætte i stærk valuta.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 23-09-2018 10:20:16.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2018 11:40:52
Svar/Indlæg:
2897/83

Helt enig i princippet om at forbrug ikke gør dig lykkelig, og man skal tænke over hvad der reelt er vigtigt her i livet. Det også at have luft i sin økonomi, gør nok også at man kan slappe mere af og få mindre stress. Jeg bruger tid på at læse om om hardware mm. men bruger relativt få penge på det, fordi jeg dybest set ikke har brug for mere.



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
23-09-2018 12:47:26
Svar/Indlæg:
3863/538

Du har ramt lige lukt ned i en af samfundets problemer. Er vores forbrug drevet af producenterne, eller af os selv ? 

Min kone og jeg har også startet processen imod et simpelt liv. Efterhånden som vores unger letter fra reden, har vi ikke længere brug for et parcelhus på 180m2. Og da vi er spejdere, så trækker naturen ret hårdt i os. 

Det lavede jeg et langt indlæg om her: 

https://hwt.dk/forum/347797/de...

Kort sagt så drømmer vi ikke om at bo 100km fra alting men gerne tæt på og i pagt med naturen. Vi er også  begyndt at kassere de ting vi ikke har absolut brug for. 

Det er en lang process, fordi man vil opdage at man har et sært tilhørsforhold til de ting man har I sit liv. Cd-samlingen, bøgerne, osv. Men har man behov for dem ? Hvor tit bruger man dem ? 


Et amerikansk firma satte sig for at undersøge hvor meget man brugte sine rum i sit hus. Resultatet var ret overbevisende...Og gav virkelig stof til eftertanke. En gennemsnits amerikansk familie brugte ikke over 60% af deres hus regelmæssigt :) 

Så vi vil gerne have et hus/hjem, som indeholder præcis det plads vi har brug for - og som vi rent faktisk kommer til at bruge - samtidig med at vi kun ønsker at have de ting vi skal bruge. 

Så Held og lykke med det. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af jmose d. 23-09-2018 12:48:17.


exon
 
Superbruger
Tilføjet:
24-09-2018 14:51:49
Svar/Indlæg:
44/3

Hej alle sammen,


At jeg er sær, ved de fleste her på HWT. For et par år, troede jeg at det gik over gevind. Jeg begyndte nemlig at rydde op. Har man hørt så galt. Jeg synes at jeg havde så meget skrammel, at det stressede mig. Derfor begyndte jeg først i det små at rydde ud. Det føltes godt. Derefter meget mere. Til sidst har jeg regnet mig frem til, at jeg har smidt omkring 30 af de store seniorflyttekasser med skrammel ud.


Jeg har senere erfaret, at det ikke blot er mig, men at det er en hel livsstil. Dette kaldes "Simple living". Jeg er også (ellers var det dumt at rydde ud) stoppet med uhæmmet at købe nyt. Hver gang jeg ser noget jeg kunne tænkte mig, så spørger jeg mig selv "Vil mit liv blive tilført en reel værdi af dette?". Hvis ikke lader jeg den ligge. Hvis jeg stadig vil have den, så venter jeg en uges tid, med at bestille. Tit indser man på denne uge, at denne ting ikke var nødvendig alligevel.


Det sidste jeg har valgt fra, gjorde lidt ondt. Nemlig kabelTV. De ville have kr. 376,- blot for mellempakken. Jeg synes det er optrækkeri. Så efter moden overvejelse, og et par dybe indåndinger opsagde jeg aftalen. Og jeg har egentlig ikke savnet den. Måske lidt Discovery, men ikke til den pris.

Jeg har lagt et budget. Det har jeg dog i mange år, men det er lige meget. Simpelt hen for at se, hvor pengene forsvinder hen. Jeg har fået trimmet lidt mere med tiden.


Den der kun har sko. Den der har sko, er misundelig på den med cykel. Den med cykel er misundelig på den med scooter. Ham på scooteren, er misundelig på den med bil. Og får ham med cyklen endelig en scooter, så går der 1 dag, så er han misundelig igen. Man går altså altid og lever et liv i misundelse. Det er ikke lykke. Jeg er ham med kun sko, men jeg bruger så mit krudt på at være tilfreds. For det er nogle fede sko, nede fra Spejder Sport. Det duer!


Det betyder også, at selvom jeg har meget lav indtægt, så savner jeg ikke noget i hverdagen. Og livet er blevet meget lettere.


Her er en budgetskabelon, du selv kan udfylde - du skal kun udfylde de lyseblå felter. Resten regner den selv ud.:

https://www.pionersoft.dk/jpg/...




Skrev svedel77 d. 22-09-2018 17:20:41
Hvis alle var tilfredse med et par sko, så kunne man bare være på kontanthjælp.Om det er på grund af misundelse eller andet, så er der heldigvis nogle som gerne vil have lidt mere end et enkelt par sko.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2018 16:07:18
Svar/Indlæg:
5474/39

#7

i Danmark har vi skatter på biler osv. giver til de fattige.
Fordele ved have lidt plads, for eksempel mindre gøre rent. 



Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2018 17:59:05
Svar/Indlæg:
5474/39

#7

forbrug har intet med spejder gøre. Forstået hippie kultur er blevet kørt henover spejder.
spejder er overleve i det fri mild form for militær træning.  For eksempel laver pejling i Naturen osv.



zylichh
 
Superbruger
Tilføjet:
24-09-2018 18:02:10
Svar/Indlæg:
701/7

#7

forbrug har intet med spejder gøre. Forstået hippie kultur er blevet kørt henover spejder.
spejder er overleve i det fri mild form for militær træning.  For eksempel laver pejling i Naturen osv.


Skrev Shadowhunter d. 24-09-2018 17:59:05
Du snakker så sort, at det nærmest er imponerende. Findes der en ordbog til at oversætte dit sludder?


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-09-2018 22:26:00
Svar/Indlæg:
2826/100

Heldigvis er vi alle forskellige. 

Og alt ære og respekt for at sætte et mål som nogle gør på at de max må eje 100 ting, tror det er en god udfordring, men tvivler på det er det, som gør en lykkelig.



Personligt har jeg ingen drøm om at leve så simpelt som muligt, eller bo langt væk fra alle. Jeg har dog heller ikke noget ønske om at købe alle gadgets "fordi vi kan". I min verden køber vi det vi har brug for, når vi har brug for det. Har vi købt noget som der ikke var brug for alligevel, kan det ryge til genbrug ellers sælges. Jeg beholder ikke noget bare for at have det. Jeg sætter ikke tal på, eller et mål. Jeg håber at sund fornuft kan få det til at gå op i en større enhed. 



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
24-09-2018 22:46:41
Svar/Indlæg:
3863/538

Heldigvis er vi alle forskellige. 

Og alt ære og respekt for at sætte et mål som nogle gør på at de max må eje 100 ting, tror det er en god udfordring, men tvivler på det er det, som gør en lykkelig.



Personligt har jeg ingen drøm om at leve så simpelt som muligt, eller bo langt væk fra alle. Jeg har dog heller ikke noget ønske om at købe alle gadgets "fordi vi kan". I min verden køber vi det vi har brug for, når vi har brug for det. Har vi købt noget som der ikke var brug for alligevel, kan det ryge til genbrug ellers sælges. Jeg beholder ikke noget bare for at have det. Jeg sætter ikke tal på, eller et mål. Jeg håber at sund fornuft kan få det til at gå op i en større enhed. 


Skrev martinta d. 24-09-2018 22:26:00
Det lyder også som en sund holdning. Godt for det. Men jeg må nu prikke lidt til dig...Hvorfor købe fra starten, hvis der ikke var brug for det ? Finder du først ud af bagefter at behovet ikke var der ? Jeg mener. Der må jo være en start-tanke der gjorde du følte et behov for at købe tingen..:? :) 


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-09-2018 23:06:53
Svar/Indlæg:
2826/100

#13

Bare du ikke prikker med skarpe genstande ;) så kan du prikke alt det du vil. 

Men det er et ganske godt spørgsmål, som vel fortjener et ganske godt svar.

Lad os tage seneste eksempel. Vi bor i et nybygger kvarter, både min kone og jeg kan godt lide at gå ture rundt og se hvor husene vokser ud af jorden i området, og hvilke tanker folk har med deres hus. Den plan er vores søn ikke videre stor fan af (han er 1½ år). Til gengæld var han på daværende tidspunkt dybt beæret af alt med 4 hjul. Vi tog derfor et sats, og købte en elbil til ham på nettet (tror det kostede omkring 1k) for at se, om vi så måske alle kunne få en hyggelig tur ud af det, han kunne sidde i sin bil, som vi kunne fjernestyre, og vi kunne gå¨rundt og kigge. 

og det virkede. Altså i ca. 10-15 minutter, så var han færdig med at køre i den, og jeg endte med at bære ham hjem. Vi har så brugt den nogle gange i haven ol. men kom frem til at vi ikke brugte den nok til at beholde den, i forhold til hvor meget den fylder at have stående. 

Jeg har ikke fortrudt vi købte den, det var et sats, og havde det virket var det jo helt perfekt. Andre gange har det derimod virket upåklageligt. 



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
25-09-2018 05:49:04
Svar/Indlæg:
3863/538

#14

Jamen, så siger jeg tak. Svaret jo ganske godt og velfunderet. Som sagt så lyder det jo til at I har en god sund holdning til tingene :) 

Der hvor tingene "trigger mig", er hvor man fx. skal have et par nye sko - men køber 2 par fordi de var på tilbud. Det ene par ender i skabet det næste år eller 2. Man glemmer de står der, og køber et nyt par når det ene af de 2 par er gået i stykker. Derved bliver de et overflødigt køb. 

selv min svigerfar har måtte stå for skud:) Sidste år forærede han en spritny jakke væk - den  havde da hængt i skabet i 3 år - og han havde lykkeligt glemt alt om at han havde købt det. Det var et unødvendigt køb. 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2018 16:28:57
Svar/Indlæg:
5874/1287

Jeg kan godt finde på at købe ting jeg bestemt ikke UMIDDELBART behøver, f.eks:

GTX1080Ti

i7 8700k

Logitech G25, G510S, Z5400


#15 Det er muligt det var et unødvendigt køb, men tænk alligevel på, at han har betalt moms (måske!) og butikken der solgte jakken har tjent på det og det har været med til at give arbejde til sælgeren. Sælgeren har betalt skat af sin løn (måske), så alt i alt har din svigerfar bidraget til både en sælger og Danmarks budget!!  Selv ved madspild er der nogle som har tjent på det, dengang maden blev solgt  🙂



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
25-09-2018 22:03:45
Svar/Indlæg:
3863/538

#16

Ja, helt bestemt. Men han har også bidraget til at forurene verden fordi den skulle fragtes den halve jordklode rundt (Made in you-know) Hvis det også er et land, som ser stort på arbejdsforhold, har han også bidraget unødvendigt til fortsat at holde ulande i et jerngreb uden mulighed for udvikling. 


Og fordi den sikkert var "billig", så skal den underbetalte medarbejder i landet, nu producere endnu flere jakker, fordi der er mange flere som min svigerfar. 



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-09-2018 08:05:23
Svar/Indlæg:
2826/100

#16

Ja, helt bestemt. Men han har også bidraget til at forurene verden fordi den skulle fragtes den halve jordklode rundt (Made in you-know) Hvis det også er et land, som ser stort på arbejdsforhold, har han også bidraget unødvendigt til fortsat at holde ulande i et jerngreb uden mulighed for udvikling. 


Og fordi den sikkert var "billig", så skal den underbetalte medarbejder i landet, nu producere endnu flere jakker, fordi der er mange flere som min svigerfar. 


Skrev jmose d. 25-09-2018 22:03:45
Ahh, jeg er enig i dig til et vist punkt. 

Den forurener i verden er rigtigt, det gør alt som produceres, det kræver både ressourcer under produktion og transport, og lige den del kunne være sparet.

omkring produktionen i et U land, så er der en nuance du glemmer. Ja, den er sandsynligvis produceret i et U land, og ja, den er sikkert produceret under dårlige forhold, men du hjælper ingen lande ved ikke at købe fra dem. At du ikke køber fra dem gør nærmere at du er med til at sende folk som i forvejen er meget sårbare helt på gaden. 
Udvikling tager tid, men hvis du skal bringe et land ud af fattigdom, så skal du ikke tage alle opgaver væk fra dem, send opgaver derned (ikke alle, men basale produktions opgaver er et godt sted at starte), jo flere der får arbejde, jo bedre bør arbejdsforholdene over tid blive. Og endnu bedre er det jo, hvis du som virksomhed sørger for at holde øje med dine underleverandører fra U lande, og ligger lidt pres på dem den vej.

Hvordan de nogensinde skal kunne udvikle sig uden at få sendt arbejdsopgaver fra udviklede lande, er mig en gåde.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2018 17:05:48
Svar/Indlæg:
5874/1287

#18 præcis! Vi bør hjælpe U-landene til højere velstand ved at købe deres arbejdskraft og den viden de trods alt har. Vi hjælper dem bestemt ikke ved at vende dem ryggen og intet købe af dem.

Tænk tanken videre. Vi holder alle op med at købe alt på nær de mest basale ting. Forureningen dykker, men alt andet går det skævt for. Ingen der kan arbejde som sælgere, i butikker, producenter, transportsektoren, da næsten ingen har job, er der heller ikke råd til biograf, tivoli, koncerter, sport, pizza'er, planter til haven osv osv, og da ingen tjener penge, ingen der betaler skat, så minimalt sygehus, ingen ældre/handicap/arbejdsløsheds hjælp, intet politi. 

Samfundet ville jo gå i stå, selv folk fra Christiania kommer jo til lægen engang imellem. Ikke, at vi bare skal "bruge løs", det er endnu mere forkert IMO, men der er altså en balancegang som gør, at svigerfaderens jakkekøb alligevel ikke er HELT spildt. 



Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
26-09-2018 17:12:36
Svar/Indlæg:
197/3

Trump logikken må være at så er fattige mennesker uden ejendele lykkelige.

Stakkels stakkels ulykkelige Trump og hans ulykkelige venner, hvor er det dog sødt af dem at bygge en mur så de lykkelige ikke skal komme og blive ulykkelige i USA 




svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
26-02-2019 17:20:24
Svar/Indlæg:
2263/307

Sokrates udtalte :

 

Han som ikke er tilfreds med hvad han har, vil aldrig blive tilfreds med det han gerne vil have.

Hemmeligheden til lykke, ser du, findes ikke i at søge mere, men i at udvikle kapaciteten til at nyde mindre.

Tilfredshed er naturlig rigdom, luksus er kunstig fattigdom.



Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
26-02-2019 18:27:37
Svar/Indlæg:
382/3

Det er nok også derfor, at man er så lykkelig i et sommerhus, alt skramlet er blevet hjemme - så man kan slappe af (ups, det er vist også en slags forbrug) 🤡



#23
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
26-02-2019 20:28:40
Svar/Indlæg:
709/10

Jo ældre jeg bliver, jo nemmere er det i hvert fald for mig.

Normalt så køber jeg det, som jeg har brug for materielt set. Det bliver overvejet grundigt om det nu osse er det helt rigtige eller skal man lige tygge på det og se tiden an. 

Jeg bruger altid den sætning: Er du i tvivl, så lad være.

Det er rigtig sjældent, at jeg køber noget materielt "on the fly", om man så må sige, og sidste gang var vel for 1½ års tid siden hvor jeg i en ordentlig og god brandert kom til og købe en ny dyr Weber grill, selvom jeg havde købt 1 ca. 1-2 mdr før fordi jeg syntes, at den var flot, så den havde jeg da lige brug for(troede jeg da). Det har så vist sig og være en fin idé alligevel, da 1 af mine venner mangler en grill, så han har købt min overskudsgrill til billige penge, så jeg slipper af med den ene grill og får lidt penge tilbage(win win situation).

Vi har et budget vedr. de store ting, som hus og bil, så det altid bliver betalt til tiden jfr. aftalen. Ellers i det daglige, så har vi ikke noget budget. Min kones penge er hendes egne, og det blander jeg mig ikke i overhovedet, og mine penge sager ved hun egentlig ikke ret meget om. Hun betaler ikke noget til hus eller bil, så det hun bidrager med i det daglige, er sådan set det som hun selv vil, resten betaler jeg.

Nu ved jeg godt, at det ikke er alle, som kan/vil gøre det, som vi gør, men det virker for os, og vi lever godt uden at det kammer over, og det bliver vi ved med, da det er lagt ind i budgettet. Jeg bruger egentlig ikke flere penge end jeg føler, at jeg har brug for, selvom at jeg kan.