3770k OC hjælp søges

Overclocking d.  14. oktober. 2018, skrevet af Zapa
Vist: 1320 gange.

Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
14-10-2018 23:23:59
Svar/Indlæg:
183/42



Jeg står nu og skal have min gamle 3770k OC'ed "lidt" men jeg har kun meget lidt erfaring med det så søger lidt hjælp.
Jeg har læst og set lidt guides men ville forsøge mig med at få mere hjælp fra en kyndig OC'er her inde fra forhåbentlig med erfaring fra Ivy bridge.

Min CPU bliver Delid og jeg overvejer om jeg bør "investere" i en kobber IHS?
Jeg håber at få et OC på 4.5-4.7Ghz hvilket vel ikke skulle være helt umuligt?

Hvad programmer skal jeg bruge, her mener jeg hvad monitor bedst varme og hvad er det bedste stress test program idag til sådan en gammel intel fætter? Prime95? Aida eller noget helt andet osv. og ikke mindst hvad settings skal de køres på og hvor længe for at man kan sige det er stabilt.?

Bundkort: Z77 ASrock Extreme6
Ram: 16gb 2400MHz TridentX Series CL10 (10-12-12-31)

Hvor "hård" skal jeg ligge ud med at have vcore, og multiplier ved det kommer an på så meget men hvad kan man tillade sig uden det går helt galt.
Nogen settings som bare er et must at få på plads for at opnå noget stabilt?

Har i nogle gode guides jeg burde læse eller se inden jeg går igang.?
Har blandt andet set de to gamle videoer med linus og JayzTwoCents på tuben som OC'er.

Det var lige det jeg havde for nu, der er sikkert flere spørgsmål i posen men kan ikke lige fremskaffe flere lige nu :)

Kom glad :)


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
15-10-2018 09:21:38
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg plejer at bruge:

RealTemp til temperatur overvågning

CPU-Z til validering

Cinebench R15 for "grov" stabilitet, da den er ret hård ved CPU

Prime95 for ekstra stabilitet

Hvis den er stabil i Cinebench og prime95 betyder det dog ikke at den er stabil over hele linjen. Sådan noget som PUBG er rigtig svær at køre med OC. Det er ihvertfald min erfaring.


Hvilken køler har du? Med stock køler skal du nok ikke over 1.2V


De fleste 3770K kan starte ved 4.2GHz uden at røre andet, så du kan gå ind i BIOS, ændre multiplier til 42 og starte op.



Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
15-10-2018 10:26:46
Svar/Indlæg:
464/7

Som freakmaster siger ang. programmer.


Dog da ejg havde min trofaste gamle 3770k, brugte jeg også IntelBurnTest for at verificere at temperaturen ikke stak helt af.. IBT er liiiidt voldsom hvis du ikke har din køling 115% iorden (:  


din kan lige se hvad jeg fik ud af og delidde og så smække CLU mellem IHS og DIE og mx-4 mellem IHS & køler (Noctua NH-D14  m. 2x Noctua NF-A15 PWM)

https://hwt.dk/marked/369836/S... 




Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2018 11:22:21
Svar/Indlæg:
183/42

#1 OKay de programmer vil jeg hente og installere med det samme. Hvad for en af "testene" i Prime95 ska jeg bruge?

Min køler er en sprit ny Corsair H150i PRO s det burde være iorden.

Ja det var også det jeg havde læst mig frem til de fleste kan. Også der er mange der starter med 45 på multiplier og 1.25volt ved dog ikke om dette er safe,

#2 Super fed info, den skal helt sikkers delid, burde jeg investere i et kobber IHS også skulle give ca 20% siger de kloge. 


Noget helt andet er, "smør" i kølepasta på eller hvor meget skal der til og hvordan for at få bedste effekt?



Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
15-10-2018 11:35:32
Svar/Indlæg:
464/7

#3

jeg brugte auto volt, brugte ikke så lang tid på det  :D :D

jeg vandt ret meget ved bare at bruge min normale IHS. havde købt https://www.coolerkit.dk/shop/...  til formålet at skifte min pasta ud med.

der medfølger en lille børste,  hvor jeg gjorde det at jeg kom en 'dråbe' ud på et stykke papir, og så smurte det på min DIE og IHS som var det et tyndt tyndt lag smør (skrabet om man vil)


Jeg ved intet om hvor meget eller hvor lidt et kobber IHS vil hjælpe. (:


EDIT: Som Freak_Master nævner nedenunder... så hav dine forbehold med flyden metal paste.. (:

neglelak rundt om die for at beskytte elektroniske komponenter eller brug vaseline. (:



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Xoferif d. 15-10-2018 12:04:18.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
15-10-2018 11:37:57
Svar/Indlæg:
6368/477

Når du åbner Prime95 trykker du bare blot "Just stress test", og så er det jeg plejer at køre med det der valgt i forvejen så jeg trykker bare "ok".


Kobber IHS giver dig i bedste fald 5 grader, og selvfølgelig er det bedre, men i den reele verden giver det dig ikke højere OC at have 5 grader mindre.


Det er en 22nm chip, så du skulle være sikker selv ved 1.3 volt. Hvis du kan køle det kan du også gå op på 1.35 volt. Ved højere volt kan du over tid godt se degration af chippen. Det betyder at du pludselig ikke længere kan køre med samme OC med samme volt, måske du skal 0.05 volt højere efter et års tid eller længere, eller det kan være helt umuligt at være stabil ved det OC du opnår.

Hvis du holder dig til 1.3 volt er du dog ret sikker. Nu hvor du ikke skrev hvilken køler du har var det svært at vælge et sted at starte. Det er muligt at du bare kan smide 1.3 volt efter den og så køre den 45 multi, men det afhænger stadig meget af silicon lotteriet, om du har været heldig at få en god chip eller ej, og det er noget du selv bliver nødt til at prøve dig frem med, der kan vi ikke hjælpe dig.


Pas på med flydende metal pasta. Jeg ville isolerer CPU'en inden jeg ville bruge det, da en meget lille dråbe nemt kan kortslutte din CPU. Jeg bruger en vatpind til at smøre flydene metal ud med, det kan være noget underligt stads at få smurt ud.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 15-10-2018 11:39:55.


Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2018 12:13:27
Svar/Indlæg:
183/42

#4 Okay super. Jeg skal dog ikke lege med flydende metal :)


#5 Ok, hvis det er det som er godt nok bruger jeg bare det. Er der andre test jeg burde stresse med.


Ok så bliver det nok ingen kobber IHS, det koster også 200kr så ved ikke om det er det værd. Som du selv siger giver det mig nok ikke et højere OC.


Skrev faktisk at jeg havde/har en Corsair H150i PRO ;)


Jeg vil ikke over 1,35 volt har jeg allerede "besluttet" det bliver mit max til 24/7 OC var planen så må jeg se hvor højt jeg kan komme på det.


JA flydende metal bruger jeg ikke, jeg har købt https://www.coolerkit.dk/shop/...  men er ikke helt sikker på hvor meget og hvordan jeg skal bruge det :)


Har i nogle gode tests eller guides jeg burde læse. Har læst en masse men kunne være i havde noget fantastisk i gemmerne :)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zapa d. 15-10-2018 12:14:39.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
15-10-2018 13:40:33
Svar/Indlæg:
6368/477

Det er en fin kølepasta du har valgt, jeg bruger den selv 🙂


Hvor henne står der at du har en H150i PRO i #0? Det kunne jeg ikke se, hvorfor jeg anbefalede at starte ved 4.2. Men nu hvor du skriver du har en fin AIO så tror jeg fint at du kan starte med 1.3 volt og 4.5.


Jeg kender desværre ikke til nogen guides, men jeg er sikker på der findes rigtig mange der kan findes på google.

jeg vil dog advare dig mod at bruge dem. Jeg har set flere hvor man sætter voldsom volt eller starter et sted hvor kun en god chip kan køre. Selv i producenterne officielle guides (jeg kigger på dig ASUS ROG) sætter de nogle indstillinger der bare ikke giver mening.



tjalan
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2018 14:29:12
Svar/Indlæg:
48/0

Prøv og kig her.

https://www.overclock.net/foru... 



Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2018 14:41:19
Svar/Indlæg:
183/42

#7 Godt så er det noget ordenlig kølepasta jeg har valgt. Smør du det ud eller bruger du ært størrelse i midten og trykker køleren på?


Det står ikke i #0 men nævnt i #3 efter du spørg om hvad køler jeg har i #1 ;)

Okay så vil jeg nok begynde der og se hvad jeg kan få ud af den. 


Prøvede lige Cinebench nu for sjov inden jeg får delid og den nye køler på imorgen. 91grader på 2 core med en gammel Cosair H60. Er totalt i chok. Måske jeg har en lorte CPU :( Men har dog ikke skifet pasta i 4 år hvis det har noget at sige?

Håber da det bliver NOGET bedre med den H150i PRO  🙄


OKay hvis jeg ikke kan bruge de guides jeg finder hvad gør jeg så lige for at finde mine gode info når jeg skal oc svinet?  😕


#8 Fedt den vil jeg lige læse et par gange. Mange tak!



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zapa d. 15-10-2018 14:42:44.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
15-10-2018 14:47:36
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg plejer at ligge lidt i midten, og lidt i siderne, og lidt i toppen og bunden. Det vil flyde ud af sig selv. Det er bare vigtigt at der ikke er for lidt.

Det er en skrøne at for meget pasta ikke er godt. Selvfølgelig er det træls at gøre rent og det kommer ud over det hele, men det gør stort set intet ved varmen.


Den temperatur er nu at forvente. Din CPU's kvalitet måles ikke på hvor varm den bliver, det er sikkert bare en gammel køler kombineret med gammel og dårligt kølepasta, både under og over IHS.


Så snart du får lavet dit delid og får en anden køler ser du nok ikke over 60 grader.


Du kan finde dine indstillinger ved at rode med de indstillinger som jeg har skrevet. Så snart du har hævet volt til 1.3 så hæver du bare multi indtil den bliver ustabil, går en ned i multi og der har du dit overclock.



#11
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2018 15:29:35
Svar/Indlæg:
183/42

#10 Okay så er jeg ikke så bange for at bruge for meget pasta :) 
Når jeg skal gøre CPU ren er det så bare med en fnugfri klud/køkkenrulle og husholdnings sprit?


Ja CPU har kørt 12-18 timer hver dag siden jeg fik den ca. :P Så tænker pasta under IHS og over IHS(min 4 år gammel) Nok gør sin del ved varmen :) Også er det også en oldgammel køler taget det i betragtning. 


Jeg tror jeg starter med lidt mindre volt men og ser først men, det jeg har læst mig frem til også er at 1.3 er rimelig safe. Så 1.25-1.3 også multi på 45 bliver nok mit start sted. 

Tak for hjælpen må igang imorgen når CPU er blevet delid :)



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
15-10-2018 16:22:59
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg bruger bare noget sprit i værste tilfælde, ellers bare køkkenrulle.


Ja du kan jo altid starte med 1.25 volt, min erfaring er bare at man altid gerne vil presse den lige lidt mere, hvorfor jeg er begyndt at starte med at sætte den volt som jeg ved jeg ikke vil over, derefter finder jeg maksimum OC, og forsøger at sænke volten igen indtil den bliver ustabil. Så får du maksimum OC med så lidt volt som muligt. Skalering på disse chips er dog ret gode, du vil sikkert kunne blive ved med at hæve multiplier og volt indtil du rammer 1.6 volt, hvilket nok lige er i overkanten, men skaleringen skal nok være der.


Held og lykke, og smid da endelig nogle CPU-Z dumps efterhånden som du kommer videre 🙂



#13
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2018 16:44:53
Svar/Indlæg:
183/42

Ja men vil jo gerne presse citronen det man kan. Vil dog sige jeg er rimelig godt tilfreds hvis jeg kan lave et 4.7Ghz OC til 24/7 uden for meget vcore self.

Men nu ser vi, jeg har besluttet ikke at købe en kobber IHS men bare køre med standard. (var det så meget bedre havde Intel nok brugt det evt på deres extreme serie osv.


Jeg skal nok komme med en update om hvordan det går osv når jeg kommer igang de kommende dage,

Måske jeg også skal bruge noget mer hjælp/tips :)




#14
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
16-10-2018 17:40:02
Svar/Indlæg:
183/42

#12

Så er CPU delid og køleren er monteret mm. Temps ser fine ud når den booster til 3.7ghz(std) og 1.184volt. 52grader i prime95.


Men Burde jeg så Turbo fra når jeg OC'er den, også bare lade den rende f.eks 4500Mhz hele tiden?

Det bliver den vel ikke meget varm af hvis der ikke er load på? Eller har jeg misforstået noget?



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-10-2018 17:49:04
Svar/Indlæg:
6368/477

Det lyder til at være blevet godt!


Med Intel CPU'er siden Sandy Bridge (Ved ikke med tidligere) er det turbo'en man overclocker, så hvis du slår den fra ender du bare med at køre standard hastighed.

Du kan med fordel slå Intel speedstep fra, og C states, hvis du vil have CPU'en til at køre maksimum turbo hele tiden.

CPU'en bliver ikke varm hvis der ikke er load på nej. Selvfølgelig vil den være lidt varmere nu hvor den får fuld OC volt og kører fuld hastighed.

Du kan dog med fordel slå speedstep og C states til når du har justeret dit OC, det giver mindre strømforbrug når du ikke bruger systemet, og gør samtidig at din CPU lever noget længere, da du ikke hele tiden smider maksimum volt til den.



#16
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
16-10-2018 17:58:28
Svar/Indlæg:
183/42

Super må lige læse igen inden jeg går igang lyder det til. Tror dog jeg slår speedstep og C States fra til at begynde med. Også slår det til igen når jeg har fundet den "hylde" jeg vil være på med mit OC


Hvor længe bør jeg køre prime for at sige den er et stabilt OC.? Og jeg kan ikke trykke "just stress test" længere kun FFT, blend osv.? Hvad for en skal jeg bruge? :S



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-10-2018 18:53:58
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg plejer bare at køre en 15 - 30min, derefter prøver jeg noget andet. Prime95 er et ret urealistisk load for CPU'en, men kan den klare det er der god risiko for at det er et stabilt OC, men ting som spil kan du stadig opleve BSOD, bare fordi det er en anden slags load du endnu ikke har testet på CPU'en.

Jeg plejer bare at bruge den der er markeret i Prime95, kan ikke huske hvad den hedder.



#18
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
16-10-2018 19:37:22
Svar/Indlæg:
183/42

Kan man enlig bruge maskinen til surfing af nette mens den køre prime? Rimelig kedeligt ellers :P


Ok Prime i 40min nu. 4300mhz, 1.25v og max 60grader i et rum der er 25. Det er vidst ikke helt dumt :)

Mere på multi nu og se hvad der sker :)



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-10-2018 20:08:35
Svar/Indlæg:
6368/477

Ja det burde du fint kunne gøre.


Held og lykke!



#20
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
17-10-2018 11:28:22
Svar/Indlæg:
183/42



#19 Update. Jeg er nået til 4.5ghz ved 1.28v og max 62 grader i prime efter 6+ timer blend :) Uden fejl.





 


 Nu skal den lige køre et par dage til lan, så kommer den nok lidt højere op :)





freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
17-10-2018 11:40:49
Svar/Indlæg:
6368/477

Sådan! Det har du jo fået klaret ganske godt!

Husk at du stadig kan få BSOD imens du spiller, det er forskellige load, og man må sige at et LAN virkelig vil stresse den på det område. Jeg går ud fra at der skal spilles lidt mere end et enkelt spil 😛

Hvis du får BSOD til LAN'et, så vil jeg anbefale dig blot at smide lidt mere vcore efter den. Du har gode temperaturer og har dermed et fint "overhead". 🙂



#22
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
17-10-2018 11:51:07
Svar/Indlæg:
183/42

#21 Super tak for tilbagemeldingen, jeg syntes også det er gået rimelig fint og jeg er enlig godt tilfreds med temps og vcore. 

men self. får jeg BSOD mens jeg spiller så får den lidt mere vcore også ser vi. 


Så skal den bare presses lidt mere efter LAN'et hvis alt går vel :)



#23
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
17-10-2018 13:03:59
Svar/Indlæg:
183/42

#21 Har du forstand på ram?

Jeg har lidt problemer med mine ram, jeg kan ikke få dem til at køre samme hastighed





De Skulle alle 4x4gb være samme ram og være 2400mhz



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zapa d. 17-10-2018 13:04:17.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2018 15:33:25
Svar/Indlæg:
3321/21

#23

Du skal finde XMP profilen i BIOS, lige nu står de nok til auto :)

Det er ikke sikkert de vil kører 2400MHz, nogle CPUer og bundkort var ikke helt vilde med hastigheder over 2200MHz. Asrock plejede dog at være ret god til høje RAM clocks ;)


Men dit OC ser godt ud, jeg kører også 4.5GHz på min dog ved 1.35V. Den er ikke delided og har kørt sådan i mange år efterhånden.

Den har så også fået en del tæsk og var bench stabil op til 5,5GHz 1.62V på vandkøling.

Jeg kan med fordel sænke CPU PLL volt til 1.65v, det giver lidt lavere temperature. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af noxon d. 17-10-2018 15:41:09.


#25
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
17-10-2018 15:51:00
Svar/Indlæg:
183/42

#24 Jeg har fået det fikset de den viser 1200mhz i "memory" i CPU-Z. Så det burde være iorden nu :)


Tak jeg er også helt godt tilfreds med mit OC. Min plan er at prøve at give den lidt mere at leve af også komme op på 4.7-4.8. Alt efter hvad temps og nødvendig vcore tager mig hen.

Shit man 1,62v havde jeg aldrig gjort :P Savner lidt mit gamle custom vand look men, vs vedligehold og bøvl med at jeg er nervøs for lækage ved transport osv. Så er jeg godt tilfreds med min AIO indtil videre ihvertfald.

Har ikke pillet ved CPU PLL Volt men skal da kigge på det hvis jeg får det behov.


Er der noget som bare er et must at slå til/fra eller sætte manuelt når man kommer over 4.5Ghz?



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
17-10-2018 15:56:21
Svar/Indlæg:
6368/477

#23

Nu hvor du har 4 RAM klodser er det ikke altid det "bare" er at slå XMP til. Det er muligt at dit bundkort ikke vil være med til at sætte den hastighed som en fail-safe, da det ikke er ret ofte at man kan nå de hastigheder med 4 RAM klodser.


Jeg ville nok manuelt sætte 1.65 volt til RAM (Tallet bliver nok gul i BIOS, men du kan være helt rolig), og sætte dine RAM manuelt til 2000MHz med 10-12-12-31 2T og se om systemet starter op.

Inden du gør det så gem lige dine OC indstillinger som en profil. Hvis RAM OC fejler kan du altid bare load den profil, så ved du at CPU'en i det mindste er OK og at systemet vil starte op. Så skal du heller ikke starte forfra hvis du bliver nødt til at nulstille BIOS.

Vær ikke bange hvis systemet ikke starter op, det er muligt at bundkortet bare ikke vil være med og nægter at starte. Så kan du tage batteriet ud og slukke for strømmen, vente 5min og starte det hele op igen, load din OC profil og prøv igen med lidt lavere MHz.


#24

Damn 1.62 volt med en 22nm chip på vandkøling, det er dælme vildt, også at den kan klare 5.5GHz!


#25

Smider du lige et CPU-Z billede af dine RAM hastigheder?



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af freak_master d. 17-10-2018 15:58:40.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2018 16:02:44
Svar/Indlæg:
3321/21

Jep vand er noget bøvl, kører også bare med en luftkøler i dag :)


Nej du kan fortsætte med at have cstates osv sat til, det har jeg. Det vigtigste er nok at bruge dynamisk vcore, således at denne stadig falder når CPUen idler (til 0.9vcore i mit tilfælde). Ellers bliver den oppe på 1.35v eller hvad man nu har sat.


Det er først når du jager absolut max at det hjælper at slå diverse ting til og fra. -Så er den alligevel ustabil til hverdagsbrug. 



#28
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
17-10-2018 16:15:57
Svar/Indlæg:
183/42

#26 Er det denne du mener? Den viser 2T men på mine settings i bios står den til 2N


#27 Jeg køre med fast Vcore nu, men du siger jeg burde køre med OFFSET istedet? Har ikke styr på Offset ved ikke hvordan det fungere for at være ærlig.. Jeg har slået speedstep fra mener jeg kan da lige tjekke :)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zapa d. 17-10-2018 16:17:32.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
17-10-2018 16:22:26
Svar/Indlæg:
6368/477

Ja det er præcis det billede. Dine RAM er rated til også at kunne køre 1T, så hvis du sætter den til 1N i BIOS burde CPU-Z skrive 1T.

Hvis du har speedstep til, og C-states til burde CPU'en selv regulerer volten ned når den clocker ned. Det er muligt at du ikke kan se det i CPU-Z, da det ikke er ret nemt at lave volt målinger på MOSFET, så CPU-Z kan godt finde på bare at fortælle dig hvad CPU VID er, og ikke hvad den egentlige volt er.

Du kan evt. kigge på temperaturer, med C states og speedstep, får du så lavere idle temperaturer, end hvis du har det fra?

Ellers er den eneste måde at se det på med et multimeter.



noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2018 16:28:24
Svar/Indlæg:
3321/21

Jeg ville nok se om RAM ikke vil køre 1T, da 2T spiser meget performance!


Ang offset så fungere det således:

CPU har en VID voltage under load, lad os sige 1.20v, du sætter offset til +0.15v og ender nu på 1.35v under load.

VID kan variere fra cpu til cpu.



#31
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
17-10-2018 16:32:46
Svar/Indlæg:
183/42

Jeg kan ikke få lov at skrive N ind i bios. Trykker jeg f.eks 2N ind hopper den over på auto. Betyder 2t vs 1t meget? Og hvad gør det?

Jeg skal lige kigge om jeg har slået speedstep fra tror det ikke. Det er spreadspectrum jeg har slået fra.


Så den burde selv clocke volt ned når den er idle? 

Men burde den ikke også clocke ned? Syntes jeg ikke jeg ser i cpu-z ihvertfald. 

Idle er jeg ca 5-8 grader over rumtemperatur. Tættere på 5 grader oftest. 


Burde jeg sammenligne volt fra cpu-z med CPU VID i HWmonitor? 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zapa d. 17-10-2018 16:33:33.


#32
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
17-10-2018 18:59:47
Svar/Indlæg:
183/42

#30 Hvordan finder jeg så den korrekte VID voltage? 



#33
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
23-10-2018 14:31:38
Svar/Indlæg:
183/42



#all Mener der er en indstilling i bios man skal tage af når man kommer over 4.5-4.6GHz for at få et stabilt OC nogen der kan huske hvad det er.? Har hævet clock til 4700Mhz men kan ikke få den stabilt selv om jeg f.eks har hævet volt med 0.4 bare for 200Mhz.? Anyone?




noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2018 09:56:21
Svar/Indlæg:
3321/21

#33

Ikke lige en indstilling jeg har hørt om :) 

Du kan også bare have ramt max for den temperatur du kan opnå, selvom det måske kun er 60C load.


Hvordan ser dine indstillinger ud?

Volt?

Ram hastighed og timings?

Temperatur?


-Altid en god ide at køre med lav hastigheder på ram og slappe timings, så de kan udelukkes som fejlkilde. Så kan du finde max på dem bagefter.



#35
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
24-10-2018 10:14:57
Svar/Indlæg:
183/42

#34
Køre 4500Mhz nu 24/7 1.28v

Ram: 2400Mhz 10-12-12-31 T2


Test er: 4700MHz ved indtil videre 1.32v og der fejler den cinebench osv. Temperatur er ikke over 65grader. ved rums temperatur på 23-25grader,




noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2018 10:17:34
Svar/Indlæg:
3321/21

Hvad med PLL, VTT, IMC volt?

Prøvet med ram sat ned til 1600MHz?


1.32v er heller ikke meget til 4700MHz.



#37
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
24-10-2018 10:46:34
Svar/Indlæg:
183/42

Ikke rørt PLL, VTT, IMC volt. Ved ikke engang hvad de gør :D


Ja ram har jeg testet det er det samme.


Nej jeg tænker også den måske skal have mere volt syntes bare at 0.4v til 200mhz var meget



noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2018 01:15:16
Svar/Indlæg:
3321/21

Jeg fik lige delided min 3770K her til aften, hvad skulle man ellers lave sådan en onsdag :D 

Det gav ca 20 grader under load, kølet af en gammel luftkøler jeg ikke lige kan huske navnet på! 


Her er mine volt indstillinger, glemte at få ram med, men de er overclocket til 2000MHz 9-12-11-32 1T (2x8GB 1600MHz cl9). 

Jeg har ikke prøvet at presse den yderligere, endnu :)



Der er måske en indstillingen i BIOS der hedder "Internal PLL overvoltage", den kan du prøve at enable. Den kan hjælpe ved højere overclocks.



#39
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
25-10-2018 08:18:10
Svar/Indlæg:
183/42

#38 Ja det giver rimelig godt at få delid sådan en gammel sag.


Fedt så kigger jeg lidt på det. Det ser rimelig stabilt ud. men kender ikke OCCT stresstest så skal ikke kunne sige det.

Software OC'er du?



noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2018 09:40:47
Svar/Indlæg:
3321/21

#39


Ja det er nemmere, så kan jeg sætte bios korrekt efterfølgende :)

Har brugt OCCT en del, det er bare nemmere og det får hurtigt computeren til at crashe hvis det er synes jeg.


Den kørte videre i OCCT ved 4.7GHz, ved 4.8GHz crashede den, med samme volt indstillinger :)



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
25-10-2018 20:05:14
Svar/Indlæg:
3661/82

#39


Har brugt OCCT en del, det er bare nemmere

og det får hurtigt computeren til at crashe hvis det er synes jeg.Skrev noxon d. 25-10-2018 09:40:47

Bare for at klartgoere.OCCT svagere end Baade Prime 95 (Small og  Blend), Linpack og IBT
Det drejer sig baade om OCCT med sin egen CPU test engine  samt dens Linpack intergration
DU kan se en af mine test af CPU stress software her



Som det kan ses so koere OCCT (Begge dens metode fint 4 timers ) hvor software som prime95 og IBT viser fejl ved omkring en times tid ( mine special opsatte PRime95 viser det defter kun 40 minutterDet samme har vist sig I samtlige CPU ssoftware stress tst jeg har udfoert over aarene saa jeg har svaert ved at anbefale OCCT some et staerkt alternative til prime95






Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
25-10-2018 20:08:47
Svar/Indlæg:
3661/82

Andre sjovt resutlater er ogsaa at testen vsier at


at vaelge den aeldre prim 26.6 som mang har gjort ther paa sites er en klart  en tand svagere test

og isaer den meget anbefale ADida64 extreme er meget svagere end prime95 og Linpack



noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2018 07:12:29
Svar/Indlæg:
3321/21

Fedt at du har testet de forskellige programmer Sven, jeg hentede Prime95 (v29.4) og kørte ved 4.6GHz og 1.34v i lidt over 2 timer før jeg stoppede den. 

Tester videre når jeg har tid, fristes også helt til at hente mit vandkøling frem nede fra kælderen :D