Hej kloge hoveder :)
Jeg skal igang med at bygge min egen PC for første gang, så jeg har lavet en del research på nettet og kommet frem til følgende mulige builds. Den ene med AMD CPU og den anden med Intel. Har ikke bestemt mig endnu...
PC'en skal være en workstation til musik produktion samt grafik og 3D - og ikke gaming.
Prisen er ca. den samme (12500kr) ud fra pricerunner. Mange af komponenterne er fundet på computersalg.dk - har I gode erfaringer med denne side?
Hvad synes I? Ser det det OK ud?
PS. Jeg er på vej i Elgiganten lige nu for at se om de stadig har flere https://www.elgiganten.dk/prod... til 2999kr.
AMD Build:
Kabinet Fractal Design Define C
Bundkort MSI X470 GAMING PLUS
RAM Corsair Vengeance LPX - DDR4 - 2x8 GB - DIMM 288-PIN - 3000 MHz
CPU AMD Ryzen 7 2700X
CPU køler Cryorig H7
GPU ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus
SSD Samsung 860 EVO 500GB
HHD Seagate BarraCuda 3.5" ST2000DM006 Harddisk - 2 TB
Strømforsyning Cooler Master MasterWatt 750
Wi-fi kort ASUS PCE-AC51
Intel Build:
Kabinet Fractal Design Define C
Bundkort MSI Z370-A PRO
RAM Corsair Vengeance LPX - DDR4 - 2x8 GB - DIMM 288-PIN - 3000 MHz
CPU Intel Core i7-8700
CPU køler Cryorig H7
GPU ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus
SSD Samsung 860 EVO 500GB
HHD Seagate BarraCuda 3.5" ST2000DM006 Harddisk - 2 TB
Strømforsyning Cooler Master MasterWatt 750
Wi-fi kort ASUS PCE-AC51
Altså bortset fra at begge builds er Intel og identiske, så ser det jo fint ud :)
Ja begge setups er fine 😀
Altså bortset fra at begge builds er Intel og identiske, så ser det jo fint ud :)
Skrev neemos d. 21-10-2018 11:07:22
Tak :)
Nu både med AMD og Intel...
Men hvor vi er nu, rent performance mæssigt, der vil jeg vove den påstand at det kun er i benchmarks du vil kunne se en forskel og ikke i din hverdagsbrug/gaming
Så i min optik er det mere med at gøre op med sig selv om man er AMD eller Intel mand.
Hvorfor ikke gå efter en 970 evo til systemdrev i stedet, det koster ikke så meget mere, men der er virkelig stor forskel på ydelsen. Angående AMD build, hvorfor ikke bare bruge den inkluderet køler, den er mere end rigeligt fin, medmindre du vil overclocke den langt mere end 4.1+ GHz
Fordi det er en M.2 drev? Jeg kan se den er omkring 50% dyrere, men er det ikke bare hurtigt med hurtigere på. Vil man kunne mærke forskellen ved brug?
Hvorfor ikke gå efter en 970 evo til systemdrev i stedet, det koster ikke så meget mere, men der er virkelig stor forskel på ydelsen :)
Skrev alenkaer d. 21-10-2018 11:31:54
Det mener jeg bestemt man kan :)
Når du ikke skal game, hvorfor så købe så dyr en maskine? og så det grafikkort?
Hvilke programmer skal maskinen køre?
Jeg skal køre bl.a. Blender som et 3D grafik program og bruge GPU'en til at rendere. Jeg bruger også Adobe AE og Premiere Pro som også bruger Cuda acceleration i deres mercury engine.
Når du ikke skal game, hvorfor så købe så dyr en maskine? og så det grafikkort?
Hvilke programmer skal maskinen køre?
Skrev Walenad d. 21-10-2018 12:07:30
Elgiganten havde desværre udsolgt på grafikkort tilbuddet.
Jeg ved ikke meget om grafikkort. Det lader bare til at Gtx 1080 TI modellen giver den bedste ydelse for pengene. Skal jeg bare købe det billigste jeg kan finde?
Hvis du bruger programmer der kan udnytte dit grafikkort så skal du selvfølgelig købe et der giver bedste ydelse for pengene - ellers spilder du jo timer mens du venter på din PC har tygget sig igennem opgaven.
I dit tilfælde så vil et 1080 Ti være det rigtige kort
Hvor store projekter renderer du? Jeg mener, hvis du laver noget der tager timer på en CPU, så er der noget at hente mht. CUDA, og så er der grund til at købe fx. et 1080ti.
Pris/performance hænger ikke sammen, når vi taler grafik-kort. Dobbelt op i pris, giver slet ikke dobbelt performance.
Det er animationer, så vi snakker adskillige timer/dage, da hver frame godt kan komme op på adskillige minutter :)
Hvor store projekter renderer du? Jeg mener, hvis du laver noget der tager timer på en CPU, så er der noget at hente mht. CUDA, og så er der grund til at købe fx. et 1080ti.
Pris/performance hænger ikke sammen, når vi taler grafik-kort. Dobbelt op i pris, giver slet ikke dobbelt performance.
Skrev Walenad d. 21-10-2018 15:53:07
Den her kunne være interessant at se: https://www.youtube.com/watch?...
Tak for hjælpen. Jeg tror jeg ender med at købe dette RTX 2070 grafikkort, fordi jeg synes det er en god pris:
https://www.proshop.dk/Grafikk...
Og i mit tilfælde tror jeg ikke det betyder så meget, at det er en blower style fan. Det er i hvert fald denne type blæser der er på Quadro kortene.
Hvis du nu skulle gå efter Ryzen platformen, som giver endnu mere mening end din i7-8700, pga. flere cores/threads, til det som du skal bruge din Workstation til. Giver den 970evo disk også meget mere mening, med hensyn til reads/writes under rendering. Jeg tænker bare du skriver ddr 3000, som ram. Hvis du skulle købe Ryzen, så køb heller noget meget hurtigere ram også, 3600+ MHz, uanset CL timings, det er simpelt hen det bedste boost :)
https://www.youtube.com/watch?...
Jeg ved godt videoen er om overclocking på Ryzen, men han siger en del interessant ting om Ryzen og ram hastighed