Hej folkens
Jeg har i denne uge fået installeret fiber via Gigabit.dk. Der kommer fint internet via deres fibermodem når jeg tilslutter den direkte til en pc. Men hvis jeg sætter netstikket i min USG router fra Ubquiti, så får jeg intet net, ligemeget hvad jeg prøver. Er der nogle der ved om jeg gør noget forkert, eller har en ide til hvad kunne være galt. Gigabit siger der ikke er et problem i deres ende. Jeg har fjernet alt mit udstur undtagen USG'en, så det er rimelig underligt. Se evt billede.
du skal have sat fiber router i bridge mode , ellers er det stadig den der styre det ,
#0
Har en USG ikke en live log til DHCP? Virkede den før? og med hvilken udbyder?
#1
Gigabit.dk bruger ikke en router, de sætter udelukkende en fiber converter på, og så er det dit ansvar som kunde at købe noget en router (man kan også købe én fra dem, men det er køb, ikke leje som ved de fleste andre udbydere)
#2 den virkede før med YouSee router foran før som var i bridge mode. Med Gigabit er der kun et fibermodem som du nævner. Så jeg burde selv stå for alt. Netop derfor kan jeg ikke forstå hvorfor den ikke kan se der er noget på wan når jeg sagtens kan få en ip hvis jeg sætter den direkte til en pc istedet.
Hvad mener du med live dhcp log?
Jeg har selv Gigabit, med en edgerouter foran.
Når jeg har pillet har det altid været lidt random hvor hurtigt jeg fik en IP fra deres DHCP.
Hvor lang tid har du ladet den være tilsluttet uden at få en IP?
Evt. prøv at lav en ipconfig /release fra din PC, og derefter tilslut kablet din usg.
Hos nogle ISP er det en mac-adresse de hilser på først - så højst sandsynligt så er det dit fibermodem der står som første mac - skifter du med en router som nr. 1 så er det dens mac ISP skal hilse på først og ofte skal man lige kontakte ens IPS så de kan ændre det eller vente et stykke tid.
Jeg har det samme bøvl med Dansk Kabel Tv - de ændrede på tingene for et par år siden - så hvis min router hikker og jeg prøver at smide min pc direkte på så vil de ikke kendes ved mit netkort pga. af mac-adressen - nogle gange skal jeg vente 20-30 min. andre gange bliver jeg nød til at kontakte dem.
Den har været tilsluttet siden fredag og stadig ikke fundet en ip. Jeg vil lige prøve om lidt at slukke og tænde skidtet og så sætte pc direkte på usg’en
Som andre er inde på, så kan det sagtens være du skal gøre flg.
Tilslut din PC direkte til fiberboksen. Boot op og start en CMD.
Skriv
ipconfig /release og tryk enter.
Pil derefter dit netkabel ud af PC'en, vent evt 10 minutter, og tilslut derefter din router.
Tilslut din PC til din router og log ind på den. Nu burde du kunne se en WAN IP-adresse. Hvis ikke, så test evt om din router har noget "Yousee spær" (prøv den hos en ven eller lign. om den virker der).
#7 er gjort nu. Venter spændt 10 minutter nu. opdatering følger
Har netop sat min usg + switch til og tjekket på usg’ens Settings. Den siger stadig at den intet net får :(
Har lavet lidt ipconfig hvor jeg forholdsvis har releaset ipen på min pc og taget stikket ud. Derefter venter 10 minutter og sat det i USG igen. Nr. 2 ipconfig er noget tid efter da det ikke virkede. Så sat jeg igen ledningen direkte fra fibermodem til min pc uden om USG. Håber i bliver klogere?
Helt enig, har samme bøvl med Dansk Kabel Tv spurgte faktisk en af deres tekniker sidst jeg skiftede Firewall (sker ofte, grundet tests m.v) anyway grunden til de låser udstyret på mac adressen er så de kan kende forskel på kunderne, og hermed tildele hver enkelt adresse den hastighed som kunden betaler for.
Hos nogle ISP er det en mac-adresse de hilser på først - så højst sandsynligt så er det dit fibermodem der står som første mac - skifter du med en router som nr. 1 så er det dens mac ISP skal hilse på først og ofte skal man lige kontakte ens IPS så de kan ændre det eller vente et stykke tid.
Jeg har det samme bøvl med Dansk Kabel Tv - de ændrede på tingene for et par år siden - så hvis min router hikker og jeg prøver at smide min pc direkte på så vil de ikke kendes ved mit netkort pga. af mac-adressen - nogle gange skal jeg vente 20-30 min. andre gange bliver jeg nød til at kontakte dem.
Skrev CDCRenegade d. 28-10-2018 15:44:48
Dns serveren som du benytter vil ikke fungere, du skal enten benytte din isp's Dns server eller Google eller open Dns.
Google er. 8.8.8.8 og 8.8.4.4
Kan du se om du får en ip adresse på wan siden af din ruter?
#12 Det er jo det han ikke gør, og får derfor heller ikke DNS serverne fra hans udbyder.
#11 Mener du, at sådan en router ikke har en "Spoof MAC adress" funktion som f.eks en D-link eller en ASUS?
-> #13 Jeps, det er lige præcis det jeg mener. Du kan ændre den via SSH, eller JSON men næppe noget den almindelige bruger gider rode med.
Kan huske jeg endte med at bide i det sure æble og oplyse Dansk Kabel Tv om den nye mac efter jeg skiftede til min USG. Kører pt. med en DELL Sonicwall TZ500 ❤
Hvis de gør som Dansk Kabel TV bruger mac authentication så kan du ikke gøre ret meget - måske kan han ændre routers mac adresse men så mangler han modemet. Kontakt i stedet for IPS og oplys dem routernes mac og få dem til at ændre hvem der er første enhed de skal lave håndtryk med så skulle det spille.
#14 Jeg kan godt forsøge det du skriver med putty. Har prøvet noget lignende før. Men bøvlet de ikke har det i interfacet. Jeg vender tilbage asap
-> #17 Husk at skrive mac adresse som xx:xx:xx altså med : i stedet for -
Ændre også ethX til eth0
🙂
#18 er gjort nu. Den skriver istedet:
The specific configuration node is not valid
#19 Det var mig der havde lavet en skrivefejl :)
Den er nu ændret som du skrev. Har derfor prøvet at sætte ledninger rigtigt op så det går fra fibermodel->usg->switch->pc
Der er stadig intet ned på min usg :(
Edit: jeg har lige kigget i uniform controlleren og min usg har ikke Mac adressen som jeg gav den underligt
Jeg ringer til dem i morgen og tager en snak med dem. Har siddet uden net hele ugen da jeg fik opsagt det gamle for tidligt. Det må være det med mac adressen der er gal. Så hvis jeg oplyser mac'en på min usg, så håber jeg det virker. Jeg kan virkelig ikke se andre løsninger.
En anden løsning (men den koster desværre penge) er at købe en anden router, hvor man kan spoofe mac-adressen. Dog lidt underligt, at man ikke kan ip-release den ?!? Det kan jeg da på mit fibernet (waoo) uden problemer.
#23
det er en anden løsning, når det så er sagt, så gætter jeg på (siden han kører med en ubnt firewall), at han kører hele sin løsning som ubnt. dvs, router, switch og access points. Hvis han skifter eks. firewall'en ud med en anden mister han den centrale administration som jo er én af fordelene. Men det kan self. være nødvendigt.
#0
Hvad med at spørge hos ubiquiti? De plejer at have en ret god support.
Update:
Efter 5 samtaler med Gigabit her til formiddag virker nettet nu. De var overbevist om at det var min egen USG som måske havde noget VLAN sat op som gjort at nettet ikke kom igennem da de sagtens kunne se mit udstyr på netværket. Det burde de ikke kunne hvis min DHCP virkede på min USG, så det var lidt underligt.
Jeg fik en anden supporter i røret som bad mig reset deres fibermodem. Da det var oppe at køre igen gav han det vist nok en ny IP, som med det samme slog igennem til min USG så nettet virkede.
Det er lidt uklart hvorfor det virker nu, men fejlen lå ikke hos mig heldigvis. Det var i deres ende der skulle gøres noget.
Jeg fik snakket med dem omkring de forslag i kom med mht. om den var låst fast på en MAC adresse. Svaret var at de ikke gjorde det samme som de andre udbydere. Så intet et låst på MAC adressen.
Så det ville ikke hjælpe at skifte Mac adresse på USG'en.
Det var fedt i ville hjælpe. Det skal i have tak for :)
#24 #23 Jep. Jeg har Router, switch og AP som alle er fra Ubquiti familien, så jeg nemmere kan styre tingene.
#25 Det er nice og selv om ikke alle råd hjalp så er det fedt at se vores community hjælper på den måde.
De kan se dit udstyr fordi de kikker på mac-adressen - men selv om de kan se udstyret via af mac´en så kan en ip godt bøvse hvad den tilsyneladende har gjort i dit tilfælde og uden ip ingen trafik.
#25 Godt, du er på nettet som ønsket igen. Og (næsten) lige så godt er, at du kommer med en detaljeret forklaring på løsningen på dit problem, så lærte vi alle noget om Gigabit fiber 🙂. Tak for det.
#26-27 Vigtigst af alt er at Gigabit faktisk var flinke at hjælpe, selvom de mente fejlen var på min side.
Havde det været Yousee supporten, så havde jeg bare fået af vide at de ikke kunne supportere noget hvis det ikke var deres udstyr og det krævede en tekniker til 1xxx kr. Gigabit har modsat andre udbydere faktisk medarbejdere der ved noget om netværk. Det er rart, især når fejlen ikke var på min side :)
Opfølgnings spørgsmål: Efter at jeg nu er på ip 192.168.0.1/24 range. Så kan jeg ikke få min Synology til at skifte fra 192.168.1 til 192.168.0. Den vil simpelthen ikke skifte den ligemeget hvor meget jeg prøver.
Jeg har genstartet den adskillige gange og haft den helt slukket i 10 minutter.
Jeg har også prøvet at sætte i netværksindstillingerne i "Control Panel" så den i "Manually configure DNS server" er sat til 192.168.0.1. Men den har stadig .1 ip'en.
Jeg har også forsøgt at ændre leasen på min lan til 60 sekunder, så den udløber hurtigt. Intet virker. Den vil simpelthen ikke skifte ip.
Måske i har en ide?
#29
Manually configure DNS server har ikke noget med IP adressen at gøre, DNS er udelukkende til navneopslag.
du burde kunne ændre den ved at gøre følgende:
log på DSM --> åben "Control Panel" --> find "network" --> vælg fanen "Network Interface" --> fold den som hedder "LAN" ud --> vælg "edit" --> Skift IP adressen til 192.168.0.xx
Min er på engelsk, så knapperne hedder muligvis noget andet hvis du har din sat op til et andet sprog. Jeg er usikker på om LAN er default navn, eller om jeg selv har valgt det, dengang i tidernes morgen da jeg satte den op. Men alt andet lige er det, det interface som er online du skal ændre det på.
#30 Du er genial. Det virkede :) Det var lige den indstilling jeg ikke kunne finde