Hej.
Nabo'en vil have en el-bil, men som han ganske rigtigt siger, så er det jo ikke gratis at køre i en sådan. Men hvor kan man få oplyst hvor langt den kører på en kilowatt time (eller hvad det nu måles i).
Logikken siger jo, at en Tesla bruger mere el end en Nissan LEAF, ligesom en Camaro bruger mere benzin end en Yaris.
Læst med 700 kWh svarer til 400 km eller 4 timers kørsel.
Fokus er desværre hele tiden på rækkevidde.
En Tesla S er en kæmpe bil men er overraskende effektiv... Robert fra Fullycharged nævnte at de i sommers kørte fra England til Belgien i en Tesla S, Kona og en I-Pace, der fulgtes hele vejen. Jeg kan ikke huske de nøjagtige tal men det var noget ala:
Miles pr KWh:
Kan man undvære anhængertræk er Kona pt i top på mange områder; og med det store batteri kan den nå 500 km
http://www.fullychargedshow.co...
https://www.youtube.com/user/b... laver en del distancetest af elbiler
Tesla bruger 0,125 kw pr km når man kører rigtig gænt.
Med pæn kørsel burde man kunne køre 30-34 km for en rund tier i en Tesla/Kona.
Dertil kommer at driften er tæt på null... lidt sprinkler væske; og brug regenerativ bremsning i stedet for bremser
#5 den skal vel også til eftersyn, og have nye dæk og viskerblade ligesom andre biler?
#6
Indkøbspris er faktor 1,5 dyrre end forbrænding.
Vil anbefale at du skriver hos FDELs (forenet danske elbilister) facebookside
men i rundetal , så bruger en mellemklasse elbil a la Leaf , Ioniq ca 170 watt pr. KM. Rækkevidden er (ligesom alle andre biler) meget forskellig i forhold til kørestil , hastighed etc. Elbilers rækkevidde bliver dog noget mindre om vinteren, dels fordi batteriet fungerer bedst når det har den rette temperatur og dels fordi man bruger strøm på opvarmning af bilen. Derfor skal man kraftigt overveje at holde sig fra elbiler der ikke har varmepumpe.
Men generelt, de færreste vil køre en ny elbil tom i hverdagen, medmindre man er sælger eller pendler meget langt. Så hvis man så skal på tværs af landet, skal man måske hurtiglade på vejen. Bilferien syd på , skal man måske overveje at leje en bil i tyskland - men det kan helt klart lade sig gøre.
Kig evt. her: https://fdel.dk/guides/oversig...
Man kan vælge et flatrate abonnement for ca. 700 kr pr. måned, hvis man har hjemmelader og har mulighed for at lade ude. Der er to store udbydere af ladning, Clever og EOn. Ligeledes så er der hurtigladere som kan give mange km på relativ kort tid. De fleste har reelt ikke brug for 300-400+ KM i hverdagen , da man typisk vil lade bilen om natten (fordelen er så mange har kabinevarmer i denne kolde tid:) )
#6
Serviceprisen er typisk lavere end fossile biler - fordi der ikke er olieskift og nær så mange bevægelige dele. Bremserne bliver typisk mindre slidt, da man bruger motorbremse til at lade bilen. Faktisk kan det blive et problem at bremserne "gror" fast. Men jo, dæk , viskerblade , pollenfilter er det samme.
#1
700Kwh batteri lyder af meget.. Det største batteri på Kona er på 64Kwh. ;) - men hvis man tager et nul af , så er det nok ikke helt skævt for en Tesla model S 70
Jo, men en benzinbil bruger jo også mere benzin om vinteren, kørestil mv giver jo også forskelligt forbrug, men der er (endnu) ingen standard for, hvordan man beregner "km pr liter/kw" for en el-bil?
Ligeledes er det ret svært at vurdere hvor lang tid/hvor god stand batteriet er på en brugt el-bil vs en benzinbil der har kørt f.eks 100.000 km.
Skat mener at watt pr km/91,25 = liter benzin pr 100 km :)
Men watt pr km står faktisk på bilens officielle CoC dokument (fødselsattest). Dog har den nye "brændstofnorm" WLTP , som er mere realistisk end nuværende NEDC, gjort at på papiret kører bilerne kortere end før - hvilket man lige skal huske når man sammenligner to biler målt med to forskellige målemetoder. Rækkevidden ville jeg nok hellere bruge som rettesnor.
Generelt er der 8år eller 150.000 km garanti på batteriet (typisk at der er minimum 70% kapacitet) på batteriet. Samtidig så er nye elbilers batteri opbygget af fx 32 moduler som kan udskiftes særskilt hvis der er behov. Overordnet er det sjældent at der er behov for udskifte batteriet , så medmindre man overvejer at beholde bilen i 15 år og køre 300000+ km ( der findes elbiler der har kørt så mange km uden udskiftning af batteriet) så ville jeg nok ikke have bekymringer for batteriet.
#6
Indkøbspris er faktor 1,5 dyrre end forbrænding.
du betaler typisk 50.000 kroner ekstra for få bil i el kontra forbrændingsmotor.
du skal eje bil på livstid, hvis du skal hente de 50.000 kr hjem. Der skal ske noget radikalt med afgifter osv.Skrev Shadowhunter d. 27-11-2018 17:23:20
Tror du skal regne lidt igen.
jeg bruger for ca. 2.000,- brændstof om måneden, hvis en elbil koster 50.000,- mere end en tilsvarende benzin eller dieselbil skal jeg altså tjene de her 50.000,- hjem alene på brændstof
Hvis vi så regner på de her 50.000,- og kigger hvad man kan få en flat rate el-aftale for, så koster det lige under 679,- men lad os bare sige 700,- så det er lidt lettere at regne med. Det betyder at der hver måned er 1.300,- ekstra fra brændstof. Hvis vi så dividerer dine 50.000,- med 1.300,- så giver det en tilbagebetalingstid på 38 måneder, eller lige over 3 år.
Jeg håber ikke det er din definition på et livstid 😉 de fleste af os lever forhåbentlig meget længere end. Så jo, det kan faktisk godt betale sig. Hvis man nu kører mindre end jeg, så bliver tiden naturligvis længere, men på en Kona er der eks. 8 års garanti eller 200.000 km. så regnestykket kan godt gå i nul.
De 50.000 er noget vrøvl.
#10 Det giver lidt mening, det du skriver, bortset fra det med rækkevidden. Det svarer jo "bare" til størrelsen på tanken i en benzinbil, men siger intet om, hvad det koster pr km i "brændstof/el" at køre i den, uanset om elbilen har en rækkevidde på 200 km eller 1200 km.
F.eks en tur til job og hjem igen, hvis man har 5 km hver vej, hvad koster det i el i en given el-bil?
Eller hvis man har 30 km til job hver vej?
En benzin/diesel, er det jo forholdsvis let at regne ud med km pr liter, men med en elbil??
0#
Det kommer meget an på hvordan man køre.
Normalt ligger vi på ml. 180 og 280 Wh/km altså ca. 4-5km/kWh - om vinteren noget mindre.
Vi har "flat-rate strøm" og betaler 679kr/md så jeg er sådan set pisse ligeglad med hvor meget vi bruger - men der har endnu ikke været en eneste måned hvor vi ikke har "sparet" penge på den konto i forhold til at betale regningen selv.
/mvh
#11
ved ikke, mindes bare vw up Eletronisk udgave kostede 150.000 kroner dengang, men det kan være den er steget over tid.
Jeg har ikke rigtigt kigget på elbiler, da jeg ikke villet give 50.000 kr ekstra kostede dengang for elllert.
#15 Hvordan fa.... får man flat-rate strøm??? Er det noget man kan få/købe, hvis man har en el-bil? Jeg har aldrig hørt om dette her i DK.
Ja, det kommer an på, hvordan man kører, men det gør det jo med alle biler uanset type.
17#
https://www.eon.dk/privat/stro... #/ladeboks-og-installation
Det er self. kun til ladning af bilen - du kan ikke køre husets installation ind over den selvom det ville være smart :D
/mvh
17#
https://www.eon.dk/privat/stro... #/ladeboks-og-installation
Det er self. kun til ladning af bilen - du kan ikke køre husets installation ind over den selvom det ville være smart :D
/mvh
Skrev Stroyern d. 28-11-2018 20:45:10
Pokkers, med jordvarme havde det været ret lækkert 😋
#13
Du har selvfølgelig ret i rækkevidden er tankens størrelse. Hvis du i det daglige kører kort , så har rækkevidden ikke så meget at sige, men med flatrate så er det mindre vigtigt. I forhold til værditab/gensalgsværdien så vil jeg tro at det har en større betydning.
Samtidig blev bør man undersøge, kan bilen hurtiglade og har den varmepumpe , køling/opvarmning af batteriet mm.
Man skal huske at qua de fleste (dyre Teslaer / jaguar undtaget) har ingen registreringsafgift , så koster det typisk småpenge at gå fra en skrabet til en med masser af udstyr.